Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2025 | 22:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Surround fra H/K 8500 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MartinLynge
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 26 Juli 2005 kl. 11:23 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Jeg har i øjeblikket opsat et 5.2 system med H/K AVR8500 som forstærker. På højtalersiden har jeg M3 Signature som front, AV3C Signature som center, M1 Avantgarde som baghøjtalere og 2 C-subs til bunden.....

Jeg mener kun, at 8500'eren har pre-out til 6.1 (og 7.1).... hvad skal jeg have for at kunne få en god bagcenter (mine baghøjtalere er LANGT fra hinanden - cirka 5 meter, en meter bag lyttepositionen, så jeg tror at en bagcenter vil give en god "omslutningseffekt")......

Skal jeg bruge en evt. ny forstærker? Vil en gammel afdanket H/K stereoforstærker kunne gøre jobbet?

Og hvilken højtaler vil I anbefale? En center signature mere eller en dipol højtaler?

Til top Vis MartinLynge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MartinLynge

roundsound
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2004
Lokalitet: København
Sendt: 26 Juli 2005 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

Lyder som et rigtig lækkert system. Har selv AVR7500 og den er bare dejlig.

Du skal have en ekstra forstærker-kanal. Denne forstærker kan sagtens være en alm. stereoforstærker. Det er jo op til dig selv hvor mange penge du vil bruge på den.

Jeg tror at du vil blive mest tilfreds med endnu en signature center, men måske en dipol også vil være ok. Måske kan du låne en af hver i en forretning? Så kan du jo prøve dig frem.

Held og lykke

Mvh. JBL

Til top Vis roundsound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af roundsound

MartinLynge
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2005 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Tak for de rosende ord..... Er skam også overordenligt tilfreds med setupet.. men mere vil jo ha mere..

Hvor vigtig er forstærkerdelen til en bagcenter? Nogen der har noget erfaring med forstærkning af bagkanaler.. er trods alt ikke meget lyd, som kommer derfra sammenlignet med center eller fronter?

Andre med erfaringer med bagcenteren? Evt. med forsøg med dipol eller "almindelig" center eller andet?

På forhånd tak for inputene...

roundsound
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2004
Lokalitet: København
Sendt: 26 Juli 2005 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger en Thule IA100 til mine baghøjtalere, da jeg har 2 centere og derfor bruger AVR7500'erens indbyggede forstærkere til disse.

Du kan justere niveauet ret meget på receiveren så det kan komme til at passe med fronter og center selvom din ekstra forstærker ikke yder det samme som receiveren.

Bare sørg for at købe en forstærker der er kraftig nok til det lydniveau du vil lytte ved .

Jeg tror ikke at du kan høre forskel på om det er den ene eller anden forstærker du bruger, sålænge den er kraftig nok.

Håber nogen andre kan fortælle lidt om brugen af de forskellige typer baghøjtalere.

Mvh.

Til top Vis roundsound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af roundsound

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 26 Juli 2005 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

Du skal self. bruge 2stk. M1 Avantgarde til bag center, specielt når du har så lang afstand imellem dine side-baght'er.
Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

MartinLynge
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2005 kl. 12:56 | IP-adresse registreret  

To avantgarder er MEGET over, hvad jeg havde tænkt mig at bruge på bagcenteren eller bagstereo.... Rent rummæssigt har jeg også bedst plads til kun én højtaler... meeeen det kunne måske lade sig gøre...

Vil 7.1 være mærkbart bedre end 6.1? Har egentligt nok fra siderne, hvorfor jeg har vurderet, at det primært er BAGlyd, som jeg evt. "mangler" for at komplette rumgengivelsen.

Håber på lidt højtalererfaring på baghøjtalersiden? Ingen som bruger bagcenter eller bagstereo (7.1). Fortæl om Jeres erfaringer!

Bond
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2003
Sendt: 26 Juli 2005 kl. 13:08 | IP-adresse registreret  

Hej !

"mine baghøjtalere er LANGT fra hinanden - cirka 5 meter, en meter bag lyttepositionen" - skrev Jubelnar ......

Ja....se så begynder det at blive relevant med en bag-center ! .....selv kører jeg med samme mål (måske en smule mere), men min erfaring med en SC er overordentlig positiv ...dog skal du være opmærksom på, at ikke alt materiale understøtter 6.1....

Glem 7.1 !........det er bare SC splittet op i to (altså et mono signal), som ikke er relevant i de størrelser normale hjem/rum kommer op i..  

Så hellere sats på 8.1 (tjaa, helst 8.2 - 8.4 - 10.2... osv) hvilke alle er baseret på stereo-signaler !...så får du virkelig noget, ikke mange biografer kan matche ! ....

Edit: du har 2 x sub .....virkelig et +....hvis du har/får (økonomisk)mulighed for det, så prøv yderlig 2 i/på de modstående hjørner/sider

Bond

MartinLynge
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2005 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

Hejsa Bond
Du skriver: "men min erfaring med en SC er overordentlig positiv "

kan du ik fortælle lidt mere om dine erfaringer? Forstærker, højtalervalg osv... (og disse i forhold til dit eksisterende setup)

På forhånd tak..

Bond
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2003
Sendt: 26 Juli 2005 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

Jubelnar skrev:

Hejsa Bond
Du skriver: "men min erfaring med en SC er overordentlig positiv "

kan du ik fortælle lidt mere om dine erfaringer? Forstærker, højtalervalg osv... (og disse i forhold til dit eksisterende setup)

På forhånd tak..

Nu håber jeg ikke at jeg misforstår dig ? .....men grundet afstanden mellem SL og SR, er SC jo netop relevant ...

Ang. forstærkere og højttalere (+ kabler) skal du forsøge at matche dine nuværende ....

Bond

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Sendt: 26 Juli 2005 kl. 18:19 | IP-adresse registreret  

Kan du ikke låne et par ht'er, eller måske har du et par køkken-ht'er ligende. Lydkvaliteten er ligegyldig, du skal bare bruge dem til at teste om en eller to bag-center er bedst.

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Sendt: 26 Juli 2005 kl. 18:22 | IP-adresse registreret  

Bond skrev:
Ang. forstærkere og højttalere (+ kabler) skal du forsøge at matche dine nuværende ....

Det er derfor Jubelnar
 skal bruge samme type, som de bag-ht'er han har.

MartinLynge
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2005 kl. 19:06 | IP-adresse registreret  

Jeg har et par gamle AudioVector CX'ere, som i øjeblikket er ophængt på kontoret.... jeg må prøve at sætte gammel stereoforstærker til 8500'eren og så teste med henholdsvis en og to højtalere....

Hvis der er flere med 6.1 (2) erfaring hører jeg meget gerne herom.... I andre skal have tak for hjælpen....

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes