Forfatter |
|
Kajkagen Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 467
|
Sendt: 28 September 2003 kl. 22:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her kommer lige et spørgsmål om noget jeg vitterligt ikke aner en skid om , men gerne vil vide noget om, da jeg tænker på at prøve løsningen!
På hifiklubben.dk skriver de: om følgende NAD produkter:
Test af T752 (Surroundforstærker) og C270 (Effektforstærker) i DVD & Hjemmekino (Eyefi) nr.9-2002 ”Kombinationen giver referenceprodukterne i prisklassen 12-15.000 kroner seriøs konkurrence. Hverken design eller brugervenlighed kan måle sig med en integreret løsning til samme pris. Derimod har NAD kombinationen et kraftoverskud, som de færreste kan matche. Hi-Fi kvaliteterne er i særklasse hvad angår dynamik og kontrol. Et oplagt valg for hi-fi entusiasten, som ønsker hjemmebiograf uden store kompromisser.”” ??? ???
Og så var det jeg gerne vil have at vide lige præcist hvad en effektforstærker gør sammen med en surroundforstærker...den giver vel mere effekt, det siger navnet... men hvilke muligheder giver effektforstærkeren i et surroundsystem, og til hvilken nytte (hvorfor skulle man købe C270 til T752 og hvorfor giver denne kombination de dyre produkter konkurrence?). Så hvis nogle af jer kloge hoveder ville sætte mig grundigt ind i effektforstærkerens mysterier (fordele/ulemper), ville jeg være taknemmelig.... (hvordan sættes den i forbindelse med forstærker, 6*højttalere ? )
Hvis det kunne hjælpe til argumentation for en effektforstærker i systemet, har jeg følgende højttalere 2*B&W604S2, 2*B&W601S2, 1*B&W CC6 og 1*B&W ASW600 ... Efter sigende skulle B&W's højttalere være ret svære at trække, men hvad ved jeg jeg er total newbie i hifi, da det først er nu jeg er ved at få råd til de lidt vildere ting frem for de gamle B&O Redline35/NAD3150 
Og lige til sidst: Ville C270 have nogen betydning for mine højttalere hvis nu jeg havde en NAD T762 surroundforstærker? __________________ Musik er noget af det mest vidunderlige der er til!
|
Til top |
|
|
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7537
|
Sendt: 28 September 2003 kl. 23:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kunne måske være fordi effektforstærkeren har en smule mere kontrol over fronthøjttalerne end surround-receiveren har - netop det kan jo gøre en enorm forskel i ydelsen! Jeg kan ikke helt forstå hvordan det kan undre dig, og håber derfor at have svaret godt nok på dit spørgsmål!
Husk at langt de fleste lidt dyrere surround-receivere og forstærkere har pre-out udgange på alle kanaler så man f.eks. kan opgradere til mere effekt på en eller flere kanaler, eller supplere hvis den indbyggede forstærker-del ganske enkelt ikke gør det godt nok! __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
Til top |
|
|
S.B.P. Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 506
|
Sendt: 29 September 2003 kl. 00:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uden nu at vide det da jeg ikke kender T752 specielt godt, men kunne det tænkes at effektforstærkeren kunne tilkobles, så forstærkeren kunne opgraderes til 7 kanaler?
Men ellers vil jeg give jer ret! Mærkeligt udgangspunkt at basere en test på...(?)
|
Til top |
|
|
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7537
|
Sendt: 29 September 2003 kl. 00:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, selvfølgelig - til opgradering til f.eks. 7 kanaler! Men ja, underligt udgangspunkt i en test!
__________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
Til top |
|
|
Kajkagen Forum Bruger

|
Sendt: 29 September 2003 kl. 18:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
hmm...
Dvs at hvis nu jeg har en stærk forstærker, så som NAD T762 eller en Denon AVR-3803 vil en effektforstærker ikke give mig nogen forbedring til mine nuværende højttalere?
Hvordan kan man høre om ens forstærker kan trække højttalerne eller ej ?
Hvordan sættes effektforstærkeren i praksis til Surroundforstærkeren/højttalerne ? __________________ Musik er noget af det mest vidunderlige der er til!
|
Til top |
|
|
Rathgen Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 154
|
Sendt: 29 September 2003 kl. 18:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kajkagen.
Jeg har en effektforstærker til min 2801 og den har en Preout til alle 6 kanaler (5.1), jeg har sat den i preout-front. Front højttalerne skal så bare sættes til effektforstærkerne istedet for.
|
Til top |
|
|
Kajkagen Forum Bruger

|
Sendt: 29 September 2003 kl. 20:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej rathgen
Og preout til alle 6 kanaler vil så sige at den fordeler effekten ud over alle 6 højttalere, som de nu har brug for eller hvad ?, eller vil den kun give ekstra effekt til dine 2 front-højttalere ?
Hvorfor har du invisteret i en effektforstærker til din 2801 ?
Hvordan er den tilsluttet din 2801/højttalere ? __________________ Musik er noget af det mest vidunderlige der er til!
|
Til top |
|
|
Jesper Juul Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3139
|
Sendt: 29 September 2003 kl. 20:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er de færreste surroundrecievere som har specielt gode indbyggede effektforstærkere
__________________ Jesper Juul
|
Til top |
|
|
Rathgen Forum Bruger

|
Sendt: 30 September 2003 kl. 00:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen Kajkagen.
Effetkforstærkeren giver kun effekt til front-højttalerne.
Grunden til at jeg har effektforstærker er fordi at jeg engang havde en setup til stereo hvor jeg brugt en alm. stereo forforstæker til den.
Så den er ikke købt bare fordi jeg mangler mere effekt, men det lyder da bedre. Nok fordi at den har mere styr på mine højttalere.
Mvh.
Rathgen
|
Til top |
|
|
Kajkagen Forum Bruger

|
Sendt: 30 September 2003 kl. 16:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvordan lyder det så når det er mere effekt til front-højttalerne, altså at der er "mere styr over dem" ... hvad gør det for lyden i praksis ?
Hvordan lyder højttalere når der ikke er "styr over dem" ?
Jeg spørger måske lidt banalt, men jeg aner ikke noget som helst om det, så jeg vil gerne lige vide det, så jeg kan høre om der er brug for en effektforstærker til mit anlæg
mvh.: Ham den grønne  __________________ Musik er noget af det mest vidunderlige der er til!
|
Til top |
|
|
Rathgen Forum Bruger

|
Sendt: 30 September 2003 kl. 16:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ved mig er bassen blevet mere stram, altså den har mere kontrol på bas-enhederne.
Vis du gerne vil høre om der er forskel på dit eget anlæg så skulle du prøve at låne en effektforstærker med hjem. Men nu ved jeg ikke hvilken forstærker du har nu?
|
Til top |
|
|
Kajkagen Forum Bruger

|
Sendt: 30 September 2003 kl. 16:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
ok...
Tak for de hurtige svar ...
Lige i øjeblikket kører jeg stadig med min gamle NAD3150 stereoforstærker, da jeg overvejer om det er NAD762 eller Denon3803 jeg skal have... men jeg ville lige høre om en effektforstærker ville kunne svare sig at købe med til forstærkeren...
Men det lader til at det ikke bliver så nødvendig i mit tilfælde, da der på B&W604S2 er 2x7" bas-enheder, så netop stramheden og kontrollen med basenhederne bliver bedre end hvis der "kun" var én stor: Hifi-klubben skriver:
"Fordelen ved to basser, i stedet for en stor, ligger delvis i et rent designmæssigt spørgsmål, men i høj grad også at de to enheder arbejder hurtigere end én enhed. Den mekaniske opbygning af den enkelte basenhed er ganske enkelt lettere. Basgengivelsen er derfor hurtig, dyb og MEGET præcis!" Under beskrivelsen af B&W604S3 HT.
Så jeg tror jeg vil lade effektforstærkeren blive sparet væk til fordel for noget andet grej
Så tak for redegørelsen for en effektforstærkers opgave...
Lige til sidst... hvad gør en for-forstærker så? 
mvh Kajkagen ham der er helt grøn  __________________ Musik er noget af det mest vidunderlige der er til!
|
Til top |
|
|
Rathgen Forum Bruger

|
Sendt: 30 September 2003 kl. 16:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bare så du ved det har jeg et par Dali Suite 3.5 spændt for min effektforstærker, og de har 3 stk. 6,5" bas-mellemtoner i hver.
Men prøv først uden og se om det er nok for dig.
|
Til top |
|
|
HIFI_n00b Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juni 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 157
|
Sendt: 02 November 2003 kl. 22:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dvs. at man bare kan smide en effektforstærker på pre-out til feks centerhøjtalen, og så kan receiveren stadig finde ud af at smide det rigtige signal på højtaleren? Altså i surround?
__________________ Mvh Casper.
www.gamersforum.dk
|
Til top |
|
|
Ancher Forum Bruger

Bruger siden: 15 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 40
|
Sendt: 30 November 2003 kl. 15:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har B&W 604S3 som front, B&W 600S3 som baghøjttalere og B&W LCR600 som center.
Min Sony surroundforstærker DB780Q/S (tror jeg den hedder) var slet ikke god nok til de højttalere. Lyden var svampet og mudret og bassen var slet ikke til stede hverken i stereo eller surround.
Jeg har nu fået H/K signature 2.0 forforstærker og suppleret med H/K 1,5 effektforstærker 2x200 watt og H/K 1,3 effektforstærker 3x100 watt og en B&W 675 sub 500 watt.
Det hjalp på lyden både i surround og stereo. Højttalerne har en meget strammere bas og lyden virker mere dynamisk. Min sub synes jeg spiller godt i både stereo og surround. Dette synes jeg er en fordel, idet B&W har en særdeles god diskant og mellemtone, men i bassen mangler højttaleren dog lidt bund, hvilket subben så leverer. Mine basproblemer kan selvfølgelig også have noget med rummet at gøre.
H/K får dog mere bas frem end min tidligere Sony.
Dengang jeg skulle skifte Sonyen ud, overvejede jeg købe forforstærker/effektforstærker eller en reciever fra Pioneer VSX2011. Men jeg valgte H/K systemet.
Jeg vil klart anbefale effektforstærkere.
|
Til top |
|
|
hifreak Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 247
|
Sendt: 30 November 2003 kl. 15:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
En recever kan sagtens levere det punch en effektforst. gøre, selvfølgelig er der forskel på om man køber en 20000 eller 2000 bare læs diverse test eller endnu bedre hør selv

/hifreak
|
Til top |
|
|