Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2025 | 01:01   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: forkert brug af coax signal? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
scanlak
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2005
Status: Offline
Sendt: 24 August 2005 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

da jeg ikke har et 75ohms coaxialkabel,benyttede jeg den ene halvdel af et alm. godt phonokabel til at sætte mellem coax udgang på min dvd og coax indgang på min surroundforstærker.

har nu fået at vide af seriøs hifi butik at dette er en meget dårlig løsning da min sony qs 840 dts surround forstærker,ikke får den rette ohm til at decode lyden rigtigt. noget med at et phonokabel er 100ohm.

han mente at der ville være tydelig hørbar forskel i bla. dts surround lyd.

er der noget om dette?? eller er der ingen grund til at bruge 300-500kr på et rigtigt coax kabel?

jeg bruger endvidere dvd afspilleren som cd af spiller. vil musikken også lyde bedre med et rigtigt coaxkabel?

Til top Vis scanlak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af scanlak

Mark.S
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 24 August 2005 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

scanlak skrev:
...er der noget om dette?? eller er der ingen grund til at bruge 300-500kr på et rigtigt coax kabel?

jeg bruger endvidere dvd afspilleren som cd af spiller. vil musikken også lyde bedre med et rigtigt coaxkabel?...

Nu har jeg ikke et surroundsystem, men et to-kanals setup med coax fra computeren til en DAC, men bruger da samme overførsel.
Jeg har tidligere brugt et 'lakrids' RCA-kabel til at overføre coax-signalet, med det resultat, at lyden nogle gange kunne få nogle små forvrængninger. Derfor købte jeg et Tech+Link coax-kabel (i den billige ende), med det resultat at forvrængingerne forsvandt. Ergo mener jeg bestemt, at du roligt kan bruge penge på en rigtigt coax-kabel.
Evt. kan du jo låne et coax-kabel hos din lokale hifi-pusher, og se om det faktisk giver en forbedring i dit system, det er jo dér det skal bruges :-)

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 25 August 2005 kl. 02:55 | IP-adresse registreret  

Jeg ville ikke betale dén pris uden at have hørt det først... Min surround amp klarer at dekode lyden fint gennem et alm. phono kabel i coax 'mode'.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 August 2005 kl. 00:04 | IP-adresse registreret  

Jeg vil påstå at det er umuligt at høre forskel på phono kontra coax... Forskellen kan sikkert måles, og udstyret kan måske lide overlast ved brugen af forkerte kabler, og det er vel at medregne i overvejelserne...

Et rimeligt godt coax kabel behøver absolut ikke koste mere end 100,- og jeg mener at det er en god investering :o)

WATT er et udtryk for kvantitet - ikke kvalitet ;o)
Til top Vis NitroBlast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NitroBlast Besøg NitroBlast's Websted

KRIKSTAR
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 26 August 2005 kl. 00:10 | IP-adresse registreret  

Hmmm...  tanke...

Må man spørge hvad der ville ske ved at anvende det den anden vej rundt, altså coax som signal/RCA-kabel?

Nogen fordele/ulemper ved dette?

Til top Vis KRIKSTAR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KRIKSTAR

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 August 2005 kl. 00:15 | IP-adresse registreret  

Hehe.. Godt spørgsmål... Har engang prøvet med 2xCoax som alm. analog-forbindelse mellem forstærker og cd-afsp. Resultatet blev at lyden virkede lidt dæmpet og flad - men ellers absolut brugbart.... Men hvem gider at investere i 2 coax-kabler, når et alm. RCA kabel kan købes for ½ pris af 1 coax... Hmm... Måske sidste uges lottovinder ;o)

Som jeg nævnte tidligere i tråden, så er der næppe nogen hørbar forskel - men udstyret kan muligvis lide overlast af at bruge forkerte kabler... Og det er vel lidt for dumt at brænde en receiver/dvd til 10k af, bare fordi man ikke vil investere 100,- i et rigtigt kabel.........

WATT er et udtryk for kvantitet - ikke kvalitet ;o)
Til top Vis NitroBlast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NitroBlast Besøg NitroBlast's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes