Forfatter |
|
nitrotg Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 163
|
Sendt: 09 September 2005 kl. 18:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Heysa.
Sidder og prøver at finde ud af hvordan jeg skal sætte mit sæt op i 7.1 format når min sofa sidder HELT op af bagvæggen. lige nu kører jeg med 5.1 og det jo fint nok med baghøjtalerne i siden men hvir skal jeg placere de 2 nye højtalere hvis der ike er plads bag sofaen?
Havde tænkt på i hver side a væggen i midten af rummet.
er der andre muligheder? 
|
Til top |
|
|
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
Sendt: 09 September 2005 kl. 19:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
inden jeg svarer, så må jeg lige vide Hvorfor vil du have 7.1?
|
Til top |
|
|
nitrotg Forum Bruger

|
Sendt: 09 September 2005 kl. 19:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
simpelhen bare for at være lidt fremtid sikret.. :D
|
Til top |
|
|
Nicolai18 Forum Bruger

Bruger siden: 08 September 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 908
|
Sendt: 09 September 2005 kl. 19:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
det er desværre så godt som umuligt hvis du ikke har mulighed for at flytte sofaen lidt fremad. desværre 7.1 er ellers for lækker, det er helt vildt så stor en forbedring det var da jeg gik fra 5.1 til 7.1 men der skal være plads til det ellers er 5.1 bedre så i dit tilfælde vil jeg anbefale dig at fortsætte med 5.1.
Nicolai __________________ Mine Film
Min Biograf
|
Til top |
|
|
kyhn Forum Bruger

|
Sendt: 09 September 2005 kl. 19:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tja, personligt så er jeg nede på 4.2 og kommer nok aldrig op på flere igen.
Kvalitet frem for Kvantitet
nå men 
er svaret, så ja du har ret i at 2 i siden skal der til.
evt. kan du rykke lyttepos. lidt fri af bagvægen og lade de to bagerste HT pege mod hinanden.
|
Til top |
|
|
nitrotg Forum Bruger

|
Sendt: 09 September 2005 kl. 19:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
ok men det er desværre ikke muligt at få sofaen fremad da vi allerede er i plads mangle hehe..
men de 2 extra højtalere som man for i 7.1 spiller kun mono ik. så hvis man endelig skulle sætte det op skulle det vel være dem der skulle sidde i midten af rummet?
|
Til top |
|
|
nitrotg Forum Bruger

|
Sendt: 09 September 2005 kl. 19:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
kyhn skrev:
Tja, personligt så er jeg nede på 4.2 og kommer nok aldrig op på flere igen.
Kvalitet frem for Kvantitet
nå men 
er svaret, så ja du har ret i at 2 i siden skal der til.
evt. kan du rykke lyttepos. lidt fri af bagvægen og lade de to bagerste HT pege mod hinanden.
|
|
|
Men hvis ikke man kan smide højtalere bag lyttepos kan man ikke rigtig få den opstilling du har lavet..
|
Til top |
|
|
kyhn Forum Bruger

|
Sendt: 09 September 2005 kl. 19:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
nja hvis der f.eks er DTS-ES lydspor, så er der seperat information til hver kanal. samme gælder ved DD-EX, her er sub sporet dog sammen med bagkanalerne
|
Til top |
|
|
kyhn Forum Bruger

|
Sendt: 09 September 2005 kl. 19:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
nitrotg skrev:
Men hvis ikke man kan smide højtalere bag lyttepos kan man ikke rigtig få den opstilling du har lavet.. |
|
|
nej netop derfor skal sweet spot flyttes fri af væggen, men ikke nødvendigvis ret langt
|
Til top |
|
|
nitrotg Forum Bruger

|
Sendt: 09 September 2005 kl. 19:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
kyhn skrev:
nja hvis der f.eks er DTS-ES lydspor, så er der seperat information til hver kanal. samme gælder ved DD-EX, her er sub sporet dog sammen med bagkanalerne |
|
|
ok. men nu da der ikke er nogen film der understøtter 7.1 endnu laver forstærkeren det selv om ik.. ville det så ikke være smartes at smide de 2 "nye" højtalere op på væggen i siden af rummet?
|
Til top |
|
|
kyhn Forum Bruger

|
Sendt: 09 September 2005 kl. 19:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
nej eller jo, men da skal du så bruge dine gamle HT som bagerste, det duer ikke at sætte de nye bag HT op i siden.
|
Til top |
|
|
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 114
|
Sendt: 10 September 2005 kl. 09:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=kyhn]nja hvis der f.eks er DTS-ES lydspor, så er der seperat information til hver kanal. samme gælder ved DD-EX, her er sub sporet dog sammen med bagkanalerne Det er forkert ! [/QUOTE]
DTD-ES Discret har mulighed for stereo i surround-back ht'erne, DTS-ES Matrix + Dolby Digital EX er og bliver mono! At så Yamaha og THX simulere et stereo signal i back ht'erne er en anden sag.
|
Til top |
|
|
L.B. Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6296
|
Sendt: 10 September 2005 kl. 09:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
kyhn skrev:
Tja, personligt så er jeg nede på 4.2 og kommer nok aldrig op på flere igen. |
|
|
Jeg har det på nøjagtig samme måde. Har dog kun 4.0 lige nu, vil gerne på 4.1 eller helst 4.2 igen.
Sorry for "off topic" men har Hr. Kyhn en tråd herinde med dette 4.2 anlæg?
|
Til top |
|
|
Ascari Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 3328
|
Sendt: 10 September 2005 kl. 22:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har 7.0, og jeg sidder også helt op af bagvæggen. Jeg følger ikke rigtigt jeg kan høre mine sidehøjttalere... Lidt synd, men det er nu det mine muligheder har budt på. Og jeg synes stadigt det er en forbedring fra 5.0. Se evt mit setup ved at bruge linket nederst.
|
Til top |
|
|
musashi Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 431
|
Sendt: 12 September 2005 kl. 10:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg undrer mig over en setupmulighed der er beskrevet i manualen til min surforst. De er sat op således at der er front main, samt front effekt ht'ere. Derudeover center, og så naturligvis et sæt rears. Er der nogen som har erfaringer med dette, og hvad skulle fordelen være der? Jeg tænker bare konventionelt setup med side og bag ht vel giver en bedre rumoplevelse?
musashi
|
Til top |
|
|
ribergaard Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 43
|
Sendt: 28 September 2005 kl. 13:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lige anskaffet mig et ekstra sæt højtalere til mit H/K anlæg. Så nu er jeg også på 7.1. Det er mega svært at placere højtalerne i et 7.1 setup, netop fordi at anlægget (AVR430) sender signalerne ud alt efter hvad for et setup man vælger (DTS, DD, Logic 7 m.m.)...med DTS så har jeg ingen lyd i baghøjtalerne, mens jeg med DD og Logic 7 får den bedste lyd igennem alle 7 højtalere.
Mit setup er som følgende:
Min stue er 5x5m og setuppet ser således ud (har ikke formået at tegne det endnu)
2 fronte ca. 2m fra tv 1 center direkte ovenpå tv 2 sidehøjtalere ca. 2m fra bagvæggen 2 baghøjtalere hængt op på bagvæggen ca. 1,5m inde fra sidevæggen Den bagerste sofagruppe står helt op ad bagvæggen Nr 2 sofagruppe står op af den ene sidevæg.
Dette setup har jeg valgt for at få den bedst mulige lyd fra alle højtalere uanset hvilke lytteposition du sidder i. Og det virker.
Men jeg har så også brugt masser af tid til at finde den mest optimale opsætning. Det tager tid ja..men når først man har fundet det rigtige så virker det også:)..men som en anden siger, så er det kun en fremtidssikring. Der er jo ikke nogen film endnu med 7.1 lyd. Men jeg tror personligt det kommer indenfor det næste års tid, jo mere efterspørgslen bliver:)
|
Til top |
|
|
Tage Nallau Forum Bruger

Bruger siden: 16 August 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 61
|
Sendt: 28 September 2005 kl. 16:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej undskyld at jeg bryder ind i tråden, men har lige nogle spørgsmål til en nybegynder. Jeg har nemlig selv overvejet at lave/købe et 7.1 anlæg.
Men kan man ikke bruge det.. I siger at filmene ikke ikke er lavet til 7.1, men hva er de så lavet til det gamle 5.1 system?
Eller kan man godt afsplle i 7.1?? Bare i et andet format DTS eller lign.
Er noget forviret  , håber at der er nogle som vil hjælpe mig
|
Til top |
|
|
CHTT Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1281
|
Sendt: 28 September 2005 kl. 16:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tage Nallau skrev:
Er noget forviret , håber at der er nogle som vil hjælpe mig |
|
|
Prøv at bruge søgefunktionen og søg på "DTS" el. lign. Kort fortalt er dvd-film maximalt mixet i 6.1 (DTS-ES) - mest almindeligt er 5.1. Men de kan sagtens afspilles i "7.1", signalet dubbleres eller mixes (afhængig af receiver/valg af DSP) ud fra bagkanalerne i det originale 5.1/6.1 lydspor.
*ikke mere off-topic* 
On topic: kører selv med 6.1 hvor den bagerste HT ligger bag sofaen. Ikke optimalt men det fungerer udemærket. __________________ AVI + Squeezebox
|
Til top |
|
|