Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 12:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Optisk eller Coaxial ved surround (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Brizzle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 26 Oktober 2005 kl. 18:51 | IP-adresse registreret  

Ja .. Som topic siger, hvad er bedst at køre med når man skal trække lyden fra sin dvd afspiller til recieveren, optisk eller coaxial ?
Til top Vis Brizzle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brizzle

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 26 Oktober 2005 kl. 18:59 | IP-adresse registreret  

De kloge siger coaxial, men om det er noget der kan høres afhænger af dit anlægs kvalitet.

Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan

hyperlite
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juni 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 26 Oktober 2005 kl. 23:55 | IP-adresse registreret  

Coaxial er bedst. Det er når signalet bliver konverteret fra coaxial (elektrisk) til optisk (lys) der sker et tab, og når det igen skal konverteres tilbage i forstærkeren, men som allan skriver kommer det selvfølgelig an på kvaliteten af dit øvrige gear om du kan høre en forskel. Som hovedregel er coaxialt dog bedst. Men kommer du op over et par meter ville jeg nok hellere anbefale et optisk kabel.

Morgensutter behøver nødvendigvis ikke kun at være noget man tar på fødderne
Til top Vis hyperlite's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hyperlite

Lestat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 27 Oktober 2005 kl. 07:43 | IP-adresse registreret  

hyperlite skrev:
Coaxial er bedst. Det er når signalet bliver konverteret fra coaxial (elektrisk) til optisk (lys) der sker et tab, og når det igen skal konverteres tilbage i forstærkeren, men som allan skriver kommer det selvfølgelig an på kvaliteten af dit øvrige gear om du kan høre en forskel. Som hovedregel er coaxialt dog bedst. Men kommer du op over et par meter ville jeg nok hellere anbefale et optisk kabel.

Hvordan sker der et tab ved en digital-digital konvertering? Det er da noget af det enkleste at gøre. Det er naturligvis muligt at man i billigt udstyr har sparet så meget på kredsløbet at det er lykkes dem at lave en elendig digital converter, men ellers ville jeg da mene det skulle være ligetil?

I øvrigt er det normalt at bruge Coax over længere afstande, fordi optisk netop er lidt skrøbeligt og ikke må vrides eller trædes på fordi man risikerer at ødelægge det reflektive materiale indeni. Og SÅ er kvaliteten forringet!

L.

Til top Vis Lestat's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lestat Besøg Lestat's Websted

Mr.EntryLevel
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers eget ønske

Bruger siden: 25 September 2005
Lokalitet: Sverige
Sendt: 27 Oktober 2005 kl. 08:16 | IP-adresse registreret  

xx

Til top Vis Mr.EntryLevel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr.EntryLevel

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 27 Oktober 2005 kl. 08:24 | IP-adresse registreret  

Coaxial har i teorien mindre jitter, men noget data-tab er der altså ikke tale om med mindre signalerne er af utrolig dårlig kvalitet - som f.eks. hvis kablet er ødelagt pga. ovenstående.

Men men, anlægget skal som sagt være af rigtig god kvalitet før der vil være nogen forskel på de afstande der typisk bliver brugt hjemme hos private. Jeg vil vove at påstå at langt de færreste herinde kan høre forskel, selv på de bedste af anlæggene herinde, så så stor forskel er der heller ikke.

Optisk har også sine fordele, da det er elektrisk isoleret. Det er jo som bekendt en fordel især hvis man bruger computeren som signalkilde. Ikke alene kommer der en masse elektrisk støj fra den, men er den ujordet risikerer man tilmed at brænde receiverens indgang af.

Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 27 Oktober 2005 kl. 08:30 | IP-adresse registreret  

Lestat skrev:
Hvordan sker der et tab ved en digital-digital konvertering? Det er da noget af det enkleste at gøre. Det er naturligvis muligt at man i billigt udstyr har sparet så meget på kredsløbet at det er lykkes dem at lave en elendig digital converter, men ellers ville jeg da mene det skulle være ligetil?

Jitter er problemet, ikke tab. og problemet er større ved TOSLINK pga. konstruktionen

Lestat skrev:
I øvrigt er det normalt at bruge Coax over længere afstande, fordi optisk netop er lidt skrøbeligt og ikke må vrides eller trædes på fordi man risikerer at ødelægge det reflektive materiale indeni. Og SÅ er kvaliteten forringet!

nja man bruger faktisk lysleder til data over meget lange afstande, men der bruger man heller ikke TOSLINK!

bedste overførsel er med coax, hvis stikkene og kablet er godt  (ikke nødvendigvis dyrt) at andre forhold(støj, stel m.m.) gør at TOSLINK nogle gange kan vise sig at være en bedre løsning, ændre ikke på det faktum at der er mindre jitter ved coax.

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

Toolate
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 24 Oktober 2005
Lokalitet: København
Sendt: 27 Oktober 2005 kl. 10:20 | IP-adresse registreret  

Tjavs

Da jeg købte receiver og dvd blev jeg spurgt om jeg ville have optisk eller coax. Jeg endte med, at købe begge dele. Jeg lyttede herefter på forskellene og på mit sølle anlæg vandt COAX. Det er iøvrigt fra IXOS og er ganske godt.

Hej hej.

Cambridge DAC
Panasonic DMR-EH65
Til top Vis Toolate's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toolate

Thunder
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 Oktober 2005 kl. 10:43 | IP-adresse registreret  

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=20074&KW=Th under

Jeg har i denne tråd om samme emne, smidt en forklaring, der skulle opklare forskellen og har samtidig været med til tests ( noget mark levinson udstyr halløj ). Uden at være den store analytiske expert som mange musik elskere, da jeg er til film, så har coax uden tvivl vundet her med overbevisende hørbar forskel .. ikke noget med mystiske mini tweak forskelle, men en rigtig forskel.

Teorier er sjove, men virkeligheden er sjovere, lyt og bedøm selv
Til top Vis Thunder's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thunder

Lestat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 27 Oktober 2005 kl. 17:07 | IP-adresse registreret  

kyhn skrev:

nja man bruger faktisk lysleder til data over meget lange afstande, men der bruger man heller ikke TOSLINK!

Ja, til meget lange afstande hvor man kan beskytte kablet. Nu tænkte jeg på de afstande man finder i hjemmet - coax kablet er noget mere robust, og man risikerer at ødelægge et optisk kabel lettere end et coax.

Citér:
bedste overførsel er med coax, hvis stikkene og kablet er godt  (ikke nødvendigvis dyrt) at andre forhold(støj, stel m.m.) gør at TOSLINK nogle gange kan vise sig at være en bedre løsning, ændre ikke på det faktum at der er mindre jitter ved coax.

Ja, der er mindre jitter, men vi snakker sandsynligvis ikke hørbare mængder. Jeg svarede på at der skete et tab ved konverteringen, og jitter og tab er to forskellige ting. Signalet skal nok være ret dårligt før at man får flipped bits når man laver en konvertering til et optisk signal. Hvis signalet er så utydeligt, så vil jeg sige der er andre problemer.

L.

Til top Vis Lestat's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lestat Besøg Lestat's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes