Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 15:25   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Billigt, rimeligt VGA + komponentkabel? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
malkekoen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2004
Status: Offline
Sendt: 14 November 2005 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

Jeg skal have forbundet min DVD med min skærm. Har ikke mange penge at gøre godt med, så vil meget gerne have et godt råd vedr. komponent og vga-kabel. Komponent skal være ca. 2 meter, vga ca. 10 meter.

PS. Har læst, at de helst ikke skal ligge lige op ad strømførende kabler. Hvor langt skal de ligge fra hinanden? Er det nok at adskille dem med bare en lille plastikskinne?

Til top Vis malkekoen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af malkekoen

MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 14 November 2005 kl. 14:01 | IP-adresse registreret  

Ehm .. Skal du have forbundet din dvd med din computerskærm ?

Skal du så ikke have et Component -> vga kabel ?

Det kommer an på kablets skærmning .. har dog ikke selv haft nogen problemer med det. Så skal du trække ret meget strøm igennem dem.

Verden ville være et bedre sted at leve, hvis alle bare overholdt alle standarder!
Til top Vis MonoTovarisj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MonoTovarisj Besøg MonoTovarisj's Websted

malkekoen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 November 2005 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

MonoTovarisj skrev:
Ehm .. Skal du have forbundet din dvd med din computerskærm ?

Skal du så ikke have et Component -> vga kabel ?

Det kommer an på kablets skærmning .. har dog ikke selv haft nogen problemer med det. Så skal du trække ret meget strøm igennem dem.

Sorry....glemte at sige, at vga-kablet skal bruges fra min pc til skærmen :D

MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 November 2005 kl. 17:47 | IP-adresse registreret  

Ehm .. Det blev jeg så bare lidt mere forvirret af ...

Altså når du siger skærm .. mener du så din fjernsynskærm ?

Prøv lige at forklar hvad det præcist er som du skal have til at hænge sammen ..

Verden ville være et bedre sted at leve, hvis alle bare overholdt alle standarder!
Til top Vis MonoTovarisj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MonoTovarisj Besøg MonoTovarisj's Websted

Ronni
Branchemedlem
Branchemedlem
AV Connection

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 14 November 2005 kl. 18:58 | IP-adresse registreret  

Man kan normalt ikke koble en PC med VGA udgang til et TV eller Fladskærm med Component indgang, da det er 2 forskellige standarder.

malkekoen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 November 2005 kl. 00:00 | IP-adresse registreret  

Fair nok

Min DVD skal kobles til skærmen via Component (skal være ca. 1½ meter) og min pc via VGA (ca. 9-10 meter)..... Lyder det helt åndssvagt?

Skal have bestilt senest i morgen, onsdag, så bare skyd med de gode råd.......

MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 November 2005 kl. 01:24 | IP-adresse registreret  

ehm .. oki .. dvs din skærm har component ind ? og vga ?

hehe .. grunden til jeg ikke helt forstår det er at det er meget underligt med en computerskærm med component ind ..

Tjampman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Oktober 2005
Sendt: 16 November 2005 kl. 02:11 | IP-adresse registreret  

Sådan som jeg forstår det vil du bruge to video udgange på din DVD maskine. En til dit fjernsyn og en til din PC skærm.

1. udgang med komponent video til dit TV.
Løsningen er simpelt nok at købe nogen RCA kabler! fx disse, Men generelt bare med god afskærmning og gerne i guld.
Men umiddelbart ville jeg selv fortrække at bruge et fuldt monteret SCART kabel med et RGB signal, idet jeg godt kan lide at tv'et selv skifter over på AV-kanalen nå jeg sætter en DVD skive på. Hvis du har en DVD-optager er der endnu flere fordele med TV-LINK funktion. Det jeg prøver at sige er at SCART sender flere signaler mellem TV og DVD, hvorimod komponent forbindelse kun sender et billed.

2. udgang til din PC skærm (som jeg ikke helt forstår).
I så fald har du en VGA udgang på din DVD!? Jeg ved ikke hvilke kabler der kan omdannes til VGA, måske DVI og HDMI men jeg tvivler på du kan omdanne analoge signaler komposit/S-VHS/komponent til et digitalt VGA signal. Ellers vil jeg mene du skal bruge et S-VHS/komposit kabel til at forbinde til din tv-ingang på din PC, men det kræver du har en video indgang i dit grafikkort, hvilket er om ikke unormalt, så i hvertfaldt sjældent. Hvilket grafikkort har du?
Du må lige uddybe hvordan du vil kople det sammen...

Husk du også skal bruge kabler til lyd.
Til top Vis Tjampman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tjampman

malkekoen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 November 2005 kl. 09:58 | IP-adresse registreret  

Ok - jeg tager den helt klart og tydeligt........ min fejl ....... Tak fordi I stadig hænger på.......

Min pc skal forbindes med min kommende samsung 32" fladskærm. Det havde jeg tænkt mig at gøre via VGA (da jeg efter megen læsning her på siden har erfaret at skærmen ikke kan køre 1:1 pixelmapping og en DVI tilslutning derfor ikke er optimal). Kablet skal her være 10 meter. Lyden klares her via optisk kabel fra min pc ind i min surround reciever.

Min DVD skal ligeledes tilsluttes Samsung skærmen. Det havde jeg forestillet mig at gøre via Component (hvilket jeg er blevet rådet til i en anden tråd). Lyden klares her via coaxialt kabel fra DVD ind i surround recieveren.

Alt lyd skal køre ud fra recieveren. Lyden fra tv'et skal jeg have trukket ned i recieveren på en eller anden fiks måde...

Håber det var udredning nok - ellers må I råbe højt igen...

Glæder mig til at høre forslag til kabler.....

MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 November 2005 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

malkekoen skrev:

Ok - jeg tager den helt klart og tydeligt........ min fejl ....... Tak fordi I stadig hænger på.......

Min pc skal forbindes med min kommende samsung 32" fladskærm. Det havde jeg tænkt mig at gøre via VGA (da jeg efter megen læsning her på siden har erfaret at skærmen ikke kan køre 1:1 pixelmapping og en DVI tilslutning derfor ikke er optimal). Kablet skal her være 10 meter. Lyden klares her via optisk kabel fra min pc ind i min surround reciever.

Min DVD skal ligeledes tilsluttes Samsung skærmen. Det havde jeg forestillet mig at gøre via Component (hvilket jeg er blevet rådet til i en anden tråd). Lyden klares her via coaxialt kabel fra DVD ind i surround recieveren.

Alt lyd skal køre ud fra recieveren. Lyden fra tv'et skal jeg have trukket ned i recieveren på en eller anden fiks måde...

Håber det var udredning nok - ellers må I råbe højt igen...

Glæder mig til at høre forslag til kabler.....

Ahhh ! Der er en 32" fladsærm indvolveret

hehe .. oki .. ikke så mange penge .. hvad er det ?

Nå, men hvis vi starter med component, så har jeg faktisk i denne weekend leget lidt med nogle forskellige component kabler og der fandt jeg ud af at Supra Av-3 var det bedste. Det koster ca 450 kr i den længe du skal have den i. http://av-connection.com/?HierachyID=771

Vga kabler har jeg ikke lavet de vilde test i men har altid været fint tilfreds med dem man køber for en hund nede i netto så hvis du vælger et der er lidt dyrere og har nogle pæne farver så er det sikkert fint http://av-connection.com/?GroupID=74&ClassID=99

MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 November 2005 kl. 16:10 | IP-adresse registreret  

Det her vga kable ser faktisk ganske fornuftigt ud hvis man vil ligge pengene for det.

http://av-connection.com/?HierachyID=771

malkekoen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 November 2005 kl. 16:15 | IP-adresse registreret  

ikke så mange penge er 500-600 for begge.......

MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 November 2005 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

Tja så er det nok kun lige nok til de billigste .. og så er der nok ikke rigtigt den store forskel ... 

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 20 November 2005 kl. 16:16 | IP-adresse registreret  

2m komponent i rimelig kvalitet

3m komponent i god kvalitet

15m VGA han/han kabel i en rimelig kvalitet

Samlet anskaffelsespris 500,-

WATT er et udtryk for kvantitet - ikke kvalitet ;o)
Til top Vis NitroBlast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NitroBlast Besøg NitroBlast's Websted

malkekoen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 November 2005 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

Tusind tak!!!!!!!!!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes