| Forfatter |
|
JoeConsultant Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 494
|
| Sendt: 18 November 2005 kl. 11:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Jeg skal have fat i et stereo (!) anlæg, der senere kan udbygges og bruges som dele i et surround-system - budgettet er max 15.000. Af musik hører jeg en del akustisk & rytmisk, dog med noget ret hård rock smidt skødesløst ind. Bruger VA Haydn Grand højttalere.
Altså; for det første har jeg brug for en integreret stereoforstærker der kan bruges som effektforstærker, altså hvor alt andet en effektforstærkeren kan slås fra. For det andet har jeg brug for en cd/dvd afspiller i rimelig kvalitet. Og - bare for at være besværlig - må det gerne passe samme,n designmæssigt altså være samme fabrikat og/eller modelserie.
De eneste komponenter jeg har fundet der passer til disse kriterier er Thule IA 75B og Thule Spirit 150B. Er disse komponenter et godt køb til 15.000 og/eller kan i foreslå andre der passer til ovenstående kriterier? Jeg er lidt bekymret for om lyden bliver for spinkel med kombinationen af VA'erne & Thule?
Håber meget i kan hjælpe - mit nuværende anlæg er kaput og jeg står derfor musikløs 
Mvh JoeConsultant
|
| Til top |
|
| |
mhansen Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 688
|
| Sendt: 19 November 2005 kl. 00:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thule IA 75B er en udemærket fostærker. Men hvis du ved at du en dag alligevel skal have surround, ville jeg ikke købe den Thule, men i stedet købe Thule SphereAV100, og vente med Thule DVD afspilleren til du fik råd. Det tror jeg er billigere i længden da du eller bare skal have flere forstærkere og en for forstæker oven i hatten. Du kan evt. bruge en billig dvd maskskine indtil da.
Jeg tror sagtens at Sphere AV100 vil kunne trække dine højtalere. Jeg har selv Thule For og effektforstærker. og de er kendt for at have krafter nok til selv tunge højtalere. Jeg er i hvertfald meget glad for min Thule sæt.
Hilsen Michael
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 19 November 2005 kl. 08:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Michael,
Du har ret i, at det sandsynligvis ville være billigere i længden, da jeg senere skal anskaffe mig minimum 3 effektkanaler & en surroundprocessor!
Grunden til jeg ikke skal have Surround lige nu er pga. min stues størrelse. Der er simpelthen ikke plads til eks. at rykke sofaen lidt ud fra væggen, altså vil baghøjttalerne være i lige linie med mine ører = ingen ordentlig surround effekt (så vidt jeg har forstået - men hvis det er forkert, så sig endeligt til for så står den på surround!). Så jeg skal liige have fundet mig et sted med en større stue før det bliver til surround, og det er trods alt lidt ude i fremtiden :-)
Hilsen Joe
|
| Til top |
|
| |
mhansen Forum Bruger

|
| Sendt: 19 November 2005 kl. 09:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Joe
Jeg kan godt se dit prblem. Man kan nu godt få god surround i en lille stue. Hvis du er heldig, så har hifiklubben stadig nogen Denon AVR 3805 surround reciver tilbage til 7999,-. Det er en god og kraftig forsærker, (har selv haft den)og så kunne du evt. købe en Denon DVD 2910.
Så har du sådan set det du skal bruge. Og du har muligheden for at købe nogen billige brugte baghøjtalere indtil du skal flytte. For det er jo lidt sjovere at se film i suurround.
Hilsen Michael
|
| Til top |
|
| |
mhansen Forum Bruger

|
| Sendt: 19 November 2005 kl. 09:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Glemte lige.
Det vil alt andet lige også være bedst at man ikke har for mange forskellige forstækere til surround, da de altid vil have forskellig lyd, og især hvis du skal høre musik i multikanal (SACD DVD -A ), vil det være et problem. Det for du også mulighed for med Denon anlægget. Hvis du ikke har hørt det de formater, så har du noget at glæde dig til. Jeg synes det er fedt.
Hilsen Michael
|
| Til top |
|
| |
roundsound Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1660
|
| Sendt: 19 November 2005 kl. 10:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du vil have 5.1 surround skal baghøjtalere være placeret lige til siden. Det er kun ved 6.1/7.1 at de skal være placeret bagved dig.
Hvor meget plads har du? Jeg har et 5.1 setup på ca. 7kvm og det fungerer fint (selvom jeg selvfølgelig gerne ville have mere plads). Du kan evt. klikke på min WWW-knap hvis du vil kigge. Ved godt at de færreste vil have så store højtalere på så lidt plads :-) Men det kan altså sagtens lade sig gøre.
Jeg kender desværre ikke lyden af VA-højtalerne så kan ikke hjælpe på dette område.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
mhansen Forum Bruger

|
| Sendt: 19 November 2005 kl. 10:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til JBL 10
Jeg var lige inde og kigge på WWW side
Jeg skal lige spørge dig om de skum plade fiduser du har bag dine højtalere.
Er det noget der virker. Her tænker jeg specielt på bassen.
Hilsen Michael
|
| Til top |
|
| |
wamba Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1260
|
| Sendt: 19 November 2005 kl. 13:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa, jeg vil anbefale dig at tage et kig på Arcam. Ideen ovenover med Denon er ikke god, den stereo lyd du vil få der er ultra tynd, og er man bekymret for om man synes Thule er tynd, skal man glemme alt om Denon og nok også Rotel.
Arcam er fyldig i lyden, og har nogen få gange haft lyttet på det med VA og det lød altså rigtig godt! Hvis du vil have det ultimative indenfor Arcam, kan du jo passende købe A90 til 10.000 kr,idet denne senere kan få surround modul indbygget. Du får altså her en REN stereo forstærker som spiller himmelsk, ønsker du senere at opgradere, er alt du skal bruge, et modul i A90 plus en 3 kanals effekt, der vil det jo være passende at købe P90, som kan få et ekstra modul i sig, så den bliver 3 kanals, de vil dermed matche 100%, en meget bedre løsning end de integrede fra Arcam, som godt kan mangler lidt saft og kraft, her tænker jeg på avr 250 / 300.
Overvej kraftig dette, det vil jeg have gjort i din situation. Det klart, denne løsning med at opgradere senere bliver dyrere for dig, men det er altså også den bedste lyd du får.
|
| Til top |
|
| |
mhansen Forum Bruger

|
| Sendt: 19 November 2005 kl. 15:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen
Uden at jeg har hørt Arcam forstærkere, vil jeg sige, at nok er der forskel på diverse forstærkere, og jeg har hørt flere forskellige, bl. a. Nad Denon Thule, H&K, Holfi. Og når alt kommer til alt, så synes jeg ikke der den helt store forskel på hvad der kommer ud, især når dine højtalere ikke er større end de er. I forhold til Denon 3805 og min nuværende Thule til henholdsvis 10.000 og 50.000, er det klart at Thulen spiller bedre, og har mere magt over tingende, men det er ikke sådan at det er dag on nat med hensyn til lydkvaliteten. Så uden at jeg vil gøre dig mere forviret over hvad du skal vælge, så er det bedste nok og gå ud og høre de forskellige ting, så du selv kan bedømme hvad der lyder bedst.
Havde i øvrigt et sæt Dali Helicon 300 sæt på min Deneon 3805, og jeg synes det lød himmelsk med masser af fylde og rå power.
Hilsen Michael
|
| Til top |
|
| |
roundsound Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1660
|
| Sendt: 19 November 2005 kl. 17:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
mhansen skrev:
|
|
|
|
Rummet er med betonvægge/loft og trægulv, så det er givet på forhånd at rumklangen er direkte uudholdelig.
Bløde møbler og "bløde vægge" hjælper helt klart på dette problem, og jeg kan tydeligt høre forskel hvis jeg klapper i sidde-højde eller står op og klapper med hænderne over hovedet.
Det dæmper altså en hel del og man fjerner en masse resonanser. Det kan helt sikkert anbefales, og jeg er ikke i tvivl om at det kan laves pænere end jeg har gjort det.
|
| Til top |
|
| |
CHTT Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1281
|
| Sendt: 19 November 2005 kl. 23:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
JBL Ti skrev:
|
Hvis du vil have 5.1 surround skal baghøjtalere være placeret lige til siden. Det er kun ved 6.1/7.1 at de skal være placeret bagved dig.
|
|
|
Ja, men det er lidt mere åbent end du beskriver det. Baghøjttalere ved 5.1 placeres som side højttalere ved (6)7.1 = lidt bagved lytte positionen ude til siden, se her (og tryk på EX) http://dolby.com/consumer/home_entertainment/roomlayout.html __________________ AVI + Squeezebox
|
| Til top |
|
| |
mhansen Forum Bruger

|
| Sendt: 20 November 2005 kl. 00:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
JBL Ti skrev:
mhansen skrev:
|
|
|
|
Rummet er med betonvægge/loft og trægulv, så det er givet på forhånd at rumklangen er direkte uudholdelig.
Bløde møbler og "bløde vægge" hjælper helt klart på dette problem, og jeg kan tydeligt høre forskel hvis jeg klapper i sidde-højde eller står op og klapper med hænderne over hovedet.
Det dæmper altså en hel del og man fjerner en masse resonanser. Det kan helt sikkert anbefales, og jeg er ikke i tvivl om at det kan laves pænere end jeg har gjort det.
|
|
|
Hvor har du købt dem?. Hvis det ikke er for dyrt, skal jeg da have nogen hejm og prøve
Hilsen Michael
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 22 November 2005 kl. 08:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wamba: Vil tage et lyt på Arcam og håbe på lidt flere bøffer i lyden. Jeg hørte Thule-komboen her i weekenden (godt nok på B&W 705), og synes det lød godt, harmonisk og analytisk - men ikke specielt kraftfuldt. Skal have sættet med hjem i hytten næste weekend for at høre det på VA.
CHTT: Det var også det jeg anede, og det har jeg simpelthen ikke plads til lige nu.
Tak for rådene indtil videre!
/Joe
|
| Til top |
|
| |
MichaelWB Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2993
|
| Sendt: 22 November 2005 kl. 09:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
CHTT skrev:
JBL Ti skrev:
|
|
|
|
Ja, men det er lidt mere åbent end du beskriver det. Baghøjttalere ved 5.1 placeres som side højttalere ved (6)7.1 = lidt bagved lytte positionen ude til siden, se her (og tryk på EX) http://dolby.com/consumer/home_entertainment/roomlayout.html
|
|
|
Jeg vil også mene at det optimale i et 5.1 er at sidehøjttalerne er placeret en lille smule bag lyttepositionen.
Når det så er sagt, så kan du sagtens få god 5.1 surround selvom din sofa står op af væggen. Så længe højttalerne er placeret på sidevæggene og over ørehøjde, så kan det fungere rigtig godt. __________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
|
| Til top |
|
| |
CHTT Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1281
|
| Sendt: 22 November 2005 kl. 09:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
JoeConsultant skrev:
|
Altså; for det første har jeg brug for en integreret stereoforstærker der kan bruges som effektforstærker, altså hvor alt andet en effektforstærkeren kan slås fra. For det andet har jeg brug for en cd/dvd afspiller i rimelig kvalitet. Og - bare for at være besværlig - må det gerne passe samme,n designmæssigt altså være samme fabrikat og/eller modelserie.
|
|
|
Det minder mig om: har du set denne tråd, der nævnes en del forstærkere med "main-in" funktion, så man kan bruge effektdelen i surroundsammenhæng. http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=30695&K W=CHTT
@MichaelWB: Jep - meget kan lade sig gøre alligevel. Dolby er jo blot en guide til "rigtig" opstilling. Personligt bruger jeg selv en centerhøjttaler lige bag min sofa til at lave 6.1 og det fungerer OK. __________________ AVI + Squeezebox
|
| Til top |
|
| |
Bent L Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 994
|
| Sendt: 22 November 2005 kl. 09:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Joe
du skal lige være opmærksom på at det modul til Arcam A90 ikke har processor for SS, det er et rent multikanals board med 2x7.1 analouge indgange, har selv haft den med board. __________________ Hilsen Bent
|
| Til top |
|
| |
powda Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 678
|
| Sendt: 22 November 2005 kl. 09:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvordan kan det være, at du ikke køber en effekt og en forforstærker delt ?
Du kan gøre følgende af to:
1) Købe dig en forforstærker med surround loop, så du kan smide en receriver direkte på den.
2) Købe dig en forforstærker og effektforstærker med både balancerede og ubalancerede ind/udgange, og tilslutte din forforstærker balanceret, hvorimod du tilslutter en senere receiver med preout ubalanceret.
For 15.000 kan du komme langt på brugtmarkedet, hvis det har nogen interesse. Effekt for 10.000 og forforstærker for 5.000 vil i mine øjne nogenlunde være målet.
Var selv lun på noget Thule på et tidspunkt, og lyttede lidt af deres forforstærker og deres effekte. Efter der kom en TacT SDAi2175 på istedet, var den ide hurtigt opgivet igen. Synes Det Thule spiller noget fladt og livløst, og kan sagtens forestille mig, at lyden bliver tynd sammen med dine VA. __________________ AnanaZz
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 November 2005 kl. 08:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
powda skrev:
|
Efter der kom en TacT SDAi2175 på istedet, var den ide hurtigt opgivet igen. Synes Det Thule spiller noget fladt og livløst, og kan sagtens forestille mig, at lyden bliver tynd sammen med dine VA.
|
|
|
Powda: Har selv kigget på den Tact, men har ikke fået lyttet til den endnu, hvordan lyder den? Er godt klar over at med den går min ide med at kunne bruge den som rent effektrin lidt fløjten, men er nu lidt nysgerrig.
Mvh Jonas
|
| Til top |
|
| |
Jesper Andersen Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 957
|
| Sendt: 25 November 2005 kl. 09:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
- og vil også lige springe indover fra sidelinien; er ingen tvivl om at Thule og VA ikke er den bedste kombination; VA Haydn er - som de fleste VA modeller - ret lyst klingende og met et STORT lydbillede, og der vil Thules lidt (meget ? ) spinkle lyd komme til virke endnu mere udtalt.
'Vil også anbefale noget "Engelsk-lydende", og vil nok satse på noget som har lidt "Muskler", for VA Haydn kan altså godt lide at få lidt at leve af - de sugede ihvertfald godt løs af mine ICE-power effekttrin 
mvh
Jesper
|
| Til top |
|
| |