Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 22:46   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Hjælp til økonomisk surround (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
futurefantastic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 25 November 2005 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

Hejsa, jeg er på udkig efter noget sourround, da jeg vil prøve og lave lidt hjemmebio stil over mit værelse, eller, så meget hjemmebio man nu kan lave med et 28" fjernsyn.

Jeg har kigget på HIFI-klubbens hjemmeside og fundet nogle forskellige ting, men jeg ved ingenting om forstærkere, osv, hvad der er nødvendigt, og hvad de forskellige ting bør koste i forhold til hinanden.

Da jeg er en fattig 15 årig, har jeg selvfølgelig et budget der skal overholdes. Det er imellem 5000 og 10000. :]

Så vidt jeg har forstået er sourround-anlæg opbygget af 2 frontHT, 2 bagHT, 1 centerHT, 1 subwoofer, 1 receiver, og så evt cd/dvd-afspiller. Regner med at sætte et kabel i receiveren og så køre musik og dvd fra computeren. Er det en dum idé? Og er kabler vigtigt for lydkvaliteten?

Rummet de skal spille op er 12-14m2. Højttalerene behøver slet ikke at kunne spille særligt højt, da de gamle alligevel kommer og klager hvis jeg skruer for højt op. Så vil helst ikke give ekstra for at de kan spille højere hvis i forstår. Detaljen i musikken betyder meget for mig.

Har kigget på dette DALI CONCEPT 6 sæt ( http://www.hifiklubben.com/dk/produkter/hoejttaler/hoejttale rsystem/detail/DALI_Concept_6_system_.htm?id=5773 ), denne subwoofer (http://www.hifiklubben.com/dk/produkter/hoejttaler/aktiv_su bwoofer/detail/DALI_Concept_Sub_12_subwoofer.htm?id=6174 ) og denne receiver ( http://www.hifiklubben.com/dk/produkter/surround_sound/recei ver/detail/DENON_AVR1306_surround_receiver.htm?id=7564 )

Passer det sammen, eller skal der bruges flere penge på receiver i forhold til de andre højttalere? Spiller det godt, evt. nogle der har erfaringer med det?

Har et rimeligt sammensat anlæg lige nu, af en gammel nikko forstærker, eltax front 80W højttalere, schneider baghøjttalere og ingen subwoofer. Ved ikke om noget af dette kunne indgå i et sourroundanlæg, men regner med at købe et helt nyt.

Håber nogle vil hjælpe.

Til top Vis futurefantastic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af futurefantastic

Toolate
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 24 Oktober 2005
Lokalitet: København
Sendt: 26 November 2005 kl. 09:14 | IP-adresse registreret  

Hej. Hvis du vil til, at gå op i hjemmebio og så være økonomisk alligevel.... den går ikke...

Det jeg syntes du bør gøre er, at købe en ting af gangen og spare lidt og så købe noget igen. Foreksempel en ny receiver til start og her er der mange og vælge i mellem til 4-6k og så en Atlantich Technologi 102SB sub til 3k. Den er rigelig til dit rum. Og så bruger du det indtil din pung er blevet tyk igen.

Det med ht er jo som du kan læse rundt omkring herinde en smagssag, men i mine ører er det ok med Concept. I dit tilfælde ville jeg dug vælge 2éren da den har lidt mere detalje end 6éren(har selv 2éren). .

Med hensyn til pcén må du lige se dig om i et af  foraerne. Der er nogle der ved mere om det end moi.

Ellers er vejen forbi giganten eller hvem ka´ og få dig en kasse med low-fi hvis du "kun" vil ofre 10k på det hele.

Cambridge DAC
Panasonic DMR-EH65
Til top Vis Toolate's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toolate

futurefantastic
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 November 2005 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

Toolate skrev:

Hej. Hvis du vil til, at gå op i hjemmebio og så være økonomisk alligevel.... den går ikke...

Det jeg syntes du bør gøre er, at købe en ting af gangen og spare lidt og så købe noget igen. Foreksempel en ny receiver til start og her er der mange og vælge i mellem til 4-6k og så en Atlantich Technologi 102SB sub til 3k. Den er rigelig til dit rum. Og så bruger du det indtil din pung er blevet tyk igen.

Det med ht er jo som du kan læse rundt omkring herinde en smagssag, men i mine ører er det ok med Concept. I dit tilfælde ville jeg dug vælge 2éren da den har lidt mere detalje end 6éren(har selv 2éren). .

Med hensyn til pcén må du lige se dig om i et af  foraerne. Der er nogle der ved mere om det end moi.

Ellers er vejen forbi giganten eller hvem ka´ og få dig en kasse med low-fi hvis du "kun" vil ofre 10k på det hele.

Hmm, tak for hjælpen. Har også kigget på http://www.hifiklubben.com/dk/produkter/hoejttaler/hoejttale rsystem/detail/GALE_Senior_hoejttalersystem.htm?id=4733  , er det ok, eller det noget skrammel?

- Er det ikke vigtigt at subwooferen matcher højttalerne iøvrigt? for så skulle jeg vel også vælge en dali concept .

Til top Vis futurefantastic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af futurefantastic

Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 26 November 2005 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

Hejsa! Du kan sagtens få noget udemærket surround for under 10k!
Det concept system du linker til er udemærket, og det er rigtigt billigt! Det tror jeg godt du kan købe uden at fortryde.

Istedet for en ny, tror jeg du skal finde en brugt subwoofer - subwoofere behøver ikke være af samme mærke som det øvrige. Jeg ville kigge efter fx en dali swa12 til 2000 kr (brugt) eller måske den subwoofer du selv linker til, den vil også koste ca 2000 kr brugt eller lidt mindre.
Dog kan en subwoofer undværes til at begynde med!

Så ville jeg bruge resten på receiver. F.eks. denne skulle være udemærket: http://tapeconnection.dk/tcasp/default.asp?menulag=2&emn e=visprodukt&Gruppenr=50&ID_infoside=46025

Det bliver 10k i alt. Så mangler du så en DVDafspiller, men der ville jeg til at starte med købe en DVDafspiller i Føtex eller lign. til en 300 kr. Så er du godt kørende, og så kan du altid skifte DVDen senere hen.

Mit surround sound er samlet for ca. 8500 kr. Og der er smæk på kan jeg love dig. Jeg har så ingen subwoofer.

Jeg har mest handlet brugt.

Mvh Christian

Til top Vis Krog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krog

Toolate
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 26 November 2005 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

Nu har du allerede fået noget, at gå efter.

Og med hensyn til Gale spiller de fint til prisen. Man får bare det mere ly i et par Daliér syntes jeg.

Og med hensyn til sub er det rigtigt, at man godt kan vente med en sub. Men der ligger bare så mange informationer i filmene til netop subben. Så den ville jeg ikke undvære. Så skulle han bruge sin pc-dvd i stedet og så købe en dvd når pungen er fyldt.

Jeg syntes det helt, at købe brugt og komme i gang. Det koster jo noget det her "skidt".

Cambridge DAC
Panasonic DMR-EH65

futurefantastic
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 November 2005 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

Rigtig mange tak for hjælpen alle sammen :]. Tager ned i HiFi-klubben og ser om jeg kan høre henholdsvis et dali concept system og et gale system .

torkild
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Produktionsteknikker, Dynaudio

Bruger siden: 15 Juli 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 November 2005 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

Du kan rolig købe Gale ! Man får meget for pengene, men self. ikke den bedste højtaler i verden.

Så skynd dig at lyt og køb. Så kan du nyde jule film med SS

Seeker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 28 November 2005 kl. 15:43 | IP-adresse registreret  

Hehe.. Jo kabler er vigtige for lydkvalitet. Men i de budgetlag burde 20-30,- meteren være rigeligt. dog stadig noget der bør tages med i regnestykket.

Du skriver du er 15, og jeg kan derfor godt se at det kunne være ret skræmmende at gå ud og vurdere brugt vare, men det er altså nu en gang der man får mest for pengene og taget i betragtning at 5-10K jo er en mindre formue så ville det da være synd at gå ud og brænde det hele af på en middelmodigt system, specielt når man kan få mid-range til den pris når man køber brugt.

Forslag:
  • Allier dig med en bekendt eller familie medlem (gerne med bil så du selv kan hente/lytte) som måske også ved lidt om lyd.
  • Find nogle aktuelle tilbud på DBA eller herinde og spørg os herinde "om denne specifikke specifikke reciver/højtaler er god/prisen værd"
  • Kik evt i gennem nogle af de ældre indlæg da lige netop budget systemer har være diskuteret MANGE gange.
Kan man gå ud fra at det er konfirmations penge eller i den stil?? I så fald vil jeg fraråde Toolates råd om at købe lidt ad gangen, da der jo nemt kunne gå et par år før du får den slags penge igen. Hvis du havde en fast indkomst var det et godt råd, men der skal fandeme deles mange aviser ud for at købe nye subwoofer og det er ikke sjov at have en halvt anlæg i længere tid.

MHT til Gale, vil jeg give andre ret. De er ganske fornuftige til prisen, så hvis du vælger at købe nyt så er det klart en mulighed der bør overvejes. Men selv med Gale så løber et komplet 5.1 system hurtigt op i 4-6K og det kan man altså få meget brugt isenkram for.

Til top Vis Seeker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Seeker

futurefantastic
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 November 2005 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

Det er ikke konfirmationspenge, fik en computer, har tjent over 10.000 siden april, og har en månedtlig indkomst på ca 1500 =)

Men ja, du har ret i at det virker skræmmene at skulle vurdere noget man ikke har forstand på. Derfor afskrækker det mig en hel del fra at købe brugt.

Toolate
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 28 November 2005 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

Du kunne osse stærte med et fornuftigt stereo setup. Foreksempel en surrondforstærker Onkyo TX-SR603E + Dali Concept 2 til ca 8000,- ( behøver ikke være disse mærker men er valgt ud fra mig selv )

Også herfra få dine egne erfareninger med lyd og perspektiv osv.

Så køber du herefter det du mangler af ht; subwoofer, surround ht, center ht og måske så en dvdafspiller.

Det er jo bedre, at få god stereo lyd end dårlig surround lyd.

Cambridge DAC
Panasonic DMR-EH65

futurefantastic
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 November 2005 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

- Har ikke lyst til at ofre flere penge end de nævnte ca 10.000, så det er ikke rigtigt en mulighed. Problemet er mere om jeg skal købe brugt, eller nyt. Men tak alligevel (;

Makrelsalat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 28 November 2005 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

Faldt lige over tråden, og stod i det samme for et par år siden...

Er selv 16, og jeg startede med en Grundig Reciever, en Sony DVD og eltax højttalere...
Pludselig en dag sprang anlægget og computeren da jeg spillede for højt! Jeg invisterede i nogle større eltax højttalere (5.0), og beholdte subwooferen fra mit forrige system... Jeg købte også en ny reciever fra sony, så den matchede min dvd (de to ting synes jeg faktisk gør det meget godt). Jeg blev hurtig træt af lyden, og har for ikke så længe solgt dem og købt et par Dali 505... Har lige erhvervet mig en enhed og en forstærker, som skal bygges til en subwoofer... Har også solgt den gamle subwoofer og de små eltax højttalere til min lillebror!

Jeg har på nuværende tidspunkt ingen center eller baghøjttalere, men klarer mig med mine 505 indtil da!

Det hele har stået mig i:

Recievere - 2.500
DVD - 900
Højttalere - 700
Subwoofer - 1.800
Kabler - 1.000

Altså i alt: 6.900, og jeg er faktisk meget tilfreds!
Skal snart invistere i nogle baghøjttalere når det byder sig...

Synes også at det er en god idé at købe brugt, og har selv benyttet mig af det et par gange, og er endnu ikke blevet skuffet!

Så alt i alt synes jeg du skal lave en liste over hvad du vil købe, og hvad du godt kunne tænke dig - Dali Concept lyder som en god idé...

- Og jeg har forresten kun 20"!

Jonnravn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 28 November 2005 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

selvfølgeligt kan du få noget bedre hvis du spare flere penge sammen, men jeg vil nu stadig påstå at du kan få en ret hædderlig surround start for 10K. Jeg har selv været 15 og fattig, i tidernes morgen og jeg ved godt at det ikke altid er lige let at spare flere penge sammen, og man vil jo også gerne have det hele først som sidst. derfor har jeg kigget lidt på hifiklubbens hjemmeside og er kommet frem til dette forslag:

< name=basket =/editBasket.asp?id=1|p|2|m1471||basket method=post>
< = style="WIDTH: 20px" value=1 name=antal0> < = value=y name=forsikr0> DENON AVR-1706 surround receiver - 2.599,00 DKK 2.599,00 DKK
< = value=1 name=prod> < = style="WIDTH: 20px" value=1 name=antal1> < = value=y name=forsikr1> DENON DVD-1710 DVD-afspiller - Sort 799,00 DKK 799,00 DKK
< = value=2 name=prod> < = style="WIDTH: 20px" value=2 name=antal2> < = value=y name=forsikr2> DALI Concept 1 højttaler - Kirsebær 749,00 DKK 1.498,00 DKK
< = value=3 name=prod> < = style="WIDTH: 20px" value=2 name=antal3> < = value=y name=forsikr3> DALI Concept 6 højttaler - Kirsebær 1.499,00 DKK 2.998,00 DKK
< = value=4 name=prod> < = style="WIDTH: 20px" value=1 name=antal4> < = value=y name=forsikr4> DALI Concept CT centerhøjttaler - Kirsebær 1.099,00 DKK 1.099,00 DKK

Total 8.993,00 DKK
UPS det blev vist lidt stort.

Jeg har bevidst fravalgt en sub, for med dit rums størrelse og bugettet er det det jeg mener du kommer til at savne mindst, til at starte med kan du jo via recieveren sende LF kanalen til dine fronter, som jeg valgte at gøre til gulvhøjtalere af netop denne grund. så kan du jo selv bestemme om du vil bruge den xtra tusse på en større reciever eller dvd...eller måske på en håndfuld film til at nyde på dit nye system (og i så fald er sider som www.cdwow.com og www.play.com dine bedste venner) eller bare helt ladevære med at bruge dem.

Husk på dette er blot et forslag, men jeg tror det til bugettet er et setup du vil blive rigtigt glad for....Der er sikkert nogen der er dybt uening med mig, og stadig vil sige du skal spare mere op, men sådan kan man jo blive ved du får mere for 20k end for 10k og du for mere for 100k end for 50k sådan er det bare! Har du besluttet at du til dit første setup vil bruge max 10k så brug kun 10k....der er jo ikke nogen der forbyder dig at opgradere senere hvis du skulle blive bidt af det.

Til top Vis Jonnravn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonnravn

Makrelsalat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 28 November 2005 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

OBS: FORKERTE LINKS!

Seeker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 November 2005 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

Toolate:
Jeg syntes da det er nogle pussige råd du give, hvis man tager dit eget setup i betragning  (i profil)
Men du er måske blevet klog af skade?

Future:
Der kommer vel også en dag inden så længe hvor 1500 om måneden hurtigt forsvinder på druk og kvinder

Concept sættet syntes jeg som udgangspunkt ser fint ud. Men Denonen kan du godt gøre både bedre og billigere som brugt.
Concept subben frygter jeg måske er måske for stor både at placere (DEN ER STOR) og rent effekt mæssigt.. Hvor stort et rum skal det stå i?
Det er ellers en fin sub, men man skal heller ikke lade sig snyde af at større er bedre. Og 3700 er FANDEME en stor bid af det begrænsede budget. En AW8 eller AW10 kunne måske gøre det, evt en mindre Gale (jeg kender dog inden af modellerne, så lyt til dem først, evt spørg HFK og husk at opgiv rumstørrelsen).

Hvis du godt kan lide lyden fra Dali Concepterne så er det såmend billigt nok. Der er naturligvis penge at spare ved også at købe brugt her, men 5K for et 5 HT system er ikke meget hvis man kan lide lyden. Men både sub og reciever vil jeg nok anbefale at købe brugt du skal bruge noget der er større end 1306'eren og jeg vil tro at brugt kan det gøre til samme pris og mht sub kan du sagten få en brugt i concept 12 klassen eller bedre for ~1500, så har du ca 2K tilbage til kabler og det er mere end rigeligt til både interconnect og højtaler kabler. Så er der måske endda til en DVD mere (eller 2).

Seeker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 November 2005 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

UPS. Så lige rumstørrelse. Jo 12"/160W sub er for meget. At undvære helt syntes jeg personligt ikke om da det aldrig bliver det samme at smide LFE over fronter som ved en dedikeret sub. Men kik efter noget i 8"s størrelsen i stedet den er også nemmere at placere.

Forresten så er mit setup 100% brugt og har en nypris på 30-40.000 (alene for reciever, HT og Kabler).. Jeg har betale under 10K alt i alt (inc benzin og der er ellers brugt meget af den). Skal dog også siges jeg har lavet nogle rigtig gode handler.

Toolate
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 28 November 2005 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

Undskyld til Seeker der tilsyneladende er bedre til "pudsige" råd end andre.

Til Seeker:  Min sammensætning af anlæg er basseret på min lytteoplevelse og ikke din. Jeg ville heller ikke vælge det du har. Men jeg tror jeg har fået mere lyd for pengene end du har. Men heldigvis er vi forskellige ellers ville vi jo ikke komme med input til hjælp til andre.

Cambridge DAC
Panasonic DMR-EH65

futurefantastic
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 November 2005 kl. 21:54 | IP-adresse registreret  

Alle: Mange tak for hjælpen. Overvejer concept 6 systemet nyt, en brugt (eller ny) receiver, og en brugt (eller ny) subwoofer. Jeg har bare et lille problem med at købe brugt, jeg aner ikke hvordan det bør lyde, hvis grejet er iorden. Så det er jo lidt skidt :]

Seeker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 November 2005 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

Toolate skrev:

Til Seeker:  Min sammensætning af anlæg er basseret på min lytteoplevelse og ikke din. Jeg ville heller ikke vælge det du har. Men jeg tror jeg har fået mere lyd for pengene end du har. Men heldigvis er vi forskellige ellers ville vi jo ikke komme med input til hjælp til andre.

Naturligvis. Men du har du selv et concept sæt (som står ihf i din profil) og hvad jeg umiddelbart kan vurdere, netop et surround setup i 10K klassen og alligevel fraråder du andre at gøre det samme?? Jeg undrede mig bare over dette og var nysgerrig efter om du var utilfreds med dit eget. Så faktisk så jeg bare en oplagt mulighed for at du måske kunne sælge dit sæt til en nervøs køber og så købe det stereo setup du går og drømmer om, det var sq ik fordi jeg ville nedgøre din holdning som jeg dybest set er enig med dig i. Mener bare ikke at gradvis opgradering er det rette valg i netop denne situation.

futurefantastic skrev:

Alle: Mange tak for hjælpen. Overvejer concept 6 systemet nyt, en brugt (eller ny) receiver, og en brugt (eller ny) subwoofer. Jeg har bare et lille problem med at købe brugt, jeg aner ikke hvordan det bør lyde, hvis grejet er iorden. Så det er jo lidt skidt :]

Jeg aner sq heller ik hvordan tingene skal lyde
Jeg gør typisk det at jeg læser reviews og lytte efter når jeg køber om det lyder helt af HT (er defekt). Hvordan det egentlig falder ind i mit setup er noget der kommer stille og roligt. Men jeg er somregl heldig (har dog brændt mig på flere sæt bag HT'er). Men ellers er subs ikke det mest kritiske at købe og recievere kan du nok vurdere om du kan lide eller ej. Ellers så tage ind i HFK og lad dem spille nogle forskellige recievers for dig (fx i forbindelse med at du køber concepterne, hvilket jo ville være guld da du så spiller det på dine egne højtalere) tag en sludder med sælger om forskelle på mærkerne og vurder hvilket mærke/lyd du bedst kan lide.

Seeker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 November 2005 kl. 23:04 | IP-adresse registreret  

Hov.. Glemt lige en ting i farten.. DVD fra PC er ikke tilrådeligt hvis du har billedrørs TV med mindre du har et dedikeret dekoder kort med RGB output eller har kompetance til at indstille det ordenligt. Selv den billigste DVD vil klare det bedre end PC.

Lyd BØR du køre ud digitalt (S/PDIF mini-jack eller optisk) da du ellers ikke kan få surround med unden at trække 3 sæt kabler hvilket er en uhensigtsmæssig løsning. Du bør måske også overveje om du ikke skulle investere i et lydkort som har DD encoder hvis du spiller. Spil kan normalt ikke overføre lyd i surround format uden at gøre det analogt. Lydkort som har førnævnte encoder kan!, da den koder det analoge signal om til Dolby digital signal og du får dermed surround i dine spil igennem kun et kabel. Dette kan du få mere afvide om hvis du søger lidt i HTPC tråden eller smider et spørgsmål der ind.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes