Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 02:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Nyt surround anlæg (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kristian-d
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 14 December 2005 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  

Hejsa.

Jeg må hellere ligge ud med at sige at jeg kun har lidt forstand på HI-FI, så kunne være rart med lidt hjælp fra kyndige folk.

Jeg vil gerne have et 7.1 anlæg og har haft kig på forskellige forstærkere og højtalere, forstærkeren køber jeg brugt ellers har jeg ikk penge ... Havde håbet på at jeg kunne klare en forstærker for ca.2-4ooo og højtalere for 5ooo ca. (MAX. priser)

Forstærker:

Denon AVR-1905

Denon avr-2802

Kan man få en brugt H/K forstærker eller NAD i denne prisklasse?

Vil gerne ha en forstærker der er kraftignok til at kunne håndtere CV'ere (se under højtalere)

Jeg vilgerne ha en ordentlig god forstærker og har fundet ud af at Denon, NAD og H/K forstærker skulle være kram. Og de kan erhverves for rimelige priser brugt.

Højtalere:

Havde tænkt på noget Cerwin Vega i V-serien

• Center

Cerwin Vega V-5C http://www.hifiklubben.com/dk/produkter/hoejttaler/centerhoe jttaler/detail/CERWINVEGA_V5C_centerhoejttaler.htm?id=3100

• Front

2 stk. Cerwin Vega V-10F http://www.hifiklubben.com/dk/produkter/hoejttaler/gulvhoejt taler/detail/CERWINVEGA_V10F_hoejttaler.htm?id=2132

• Side/baghøjtalere

Cerwin Vega V-5M http://www.hifiklubben.com/dk/produkter/hoejttaler/baghoejtt aler/detail/CERWINVEGA_V5M_hoejttaler.htm?id=3099

Cerwin Vega kan erhverves for billige penge selv nyt og spiller jo ok, har ikk en masse øre for de helt fine detaljer i lyden og har også en fordom om at god Hi-Fi ikk kommer til studerende uden indkoms udover su'en. Hvis jeg skulle ha andet end CV'ere i samme pris klasse hva skulle det så være?

Hvis man vælger Cerwin Vega højtalerne så behøver man vel ikk en aktiv sub? bare man har en ordentlig forstærker der kan kontrollere bassen i CV'erne?

Det var bare lige et par tanker håber i kan hjælpe mig lidt på vej så jeg kan blive rustet til at gå ind i Hi-Fi klubben og handle. Har pøvet at gøre det så detaljeret så muligt. Hvis i har et bud på et godt og billigt 5.1 set up vil jeg gerne høre om det også..

Til top Vis Kristian-d's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kristian-d

Kristian-d
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 December 2005 kl. 12:56 | IP-adresse registreret  

Fandt lige det her billede af lejligheden

http://www.frh-boligforening.dk/gfx/afdelinger/10.4.gif

Tv'et stårop af den væg der er ind til garderoben og vi har en 3 personers sofa op af ydervægen til højre?

Men den møblering ville det så være at foretrække et ordenligt 5.1 setup?

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 December 2005 kl. 17:27 | IP-adresse registreret  

Når sofaen står op af væggen kan du lige så godt "nøjes" med 5.1

Det vil værre et plus med en sub, men hvis du har tilstrækkelig gode fronter behøver du ikke nødvendigvis købe den fra starten.

Hvis du gerne vil have CV er det en fordel at suplere din receiver med en god ekstern 2-kanals effekt - det er det for den sags skyld også hvis du vælger andet en CV

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 14 December 2005 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

Jo, det CV setup kan sparke utrolig røvfuld i bassen. Har prøvet at have Cerwin Vega V-10F som baghøjttaler i mit setup, og nu savner jeg det næsten. Godt nok var der ikke det vilde at råbe op for i mellemtone og diskant, men i bassen var det helt sindsygt fedt at få sådan en ordentlig rystetur! Cerwin Vega kan altså noget med bas! Så jeg tror du får en fed filmoplevelse hvis du køber det setup.

Af receiver tror jeg du har fat i det rigtige. Dog bliver du nok nødt til at købe receiver brugt, og så købe en effektforstærker til at drive fronthøjttalerne. Det kunne være en NAD 214 eller 216. De skulle nemt kunne klare dem. Og er ikke så satans dyr at skaffe.

Når du køber en brugt receiver, skal du være opmærksom på at der er nogle gamle imellem der kun har Dolby ProLogic dekoder. Dem skal du holde dig fra. En receiver skal mindst have Dolby Digital og DTS dekodere, da det er de formater der bliver brugt mest på markedet. Husk i øvrigt at se efter om receiveren har Pre-Out til minimum Fronthøjttalerne. Så du kan koble en effektforstærker på.

Dog behøver du jo ikke købe en effektforstærker til at starte med, hvis økonomien siger nej! Du kan sagtens bruge setuppet uden, men der er ingen tvivl om at det vil blive meget bedre med en effektforstærker.
Til top Vis Krog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krog

Kristian-d
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 December 2005 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

Tak for buddene.

Krog: Grunden til jeg valgte at se nærmere på den front ( V-10F ) var at den kune kan klare 100W rms og de forstærkere jeg har listet skulle snildt kunne klare det så vidt jeg lige har kunne læse mig til.

Jeg tror jeg går ned til et 5.1 setup, men blev lige så betaget af tanken om et 7.1 hehe

Men de CV'ere, altså nok er de meget bas oreienterede men hvor dårlig er lyden i den? er det ikk et spørgsmål om at tvinge mellemtone og diskkant frem i dem med en anden EQ indstilling?

De forstærkere jeg nævnte ovenover fandt jeg på DBA.dk til meget billige penge, AVR 1905 kostede 2099 og AVR 2802 kostede 2999. og de stod begge næsten nye så det synes jeg umiddelbart var billigt, men nu hvor 7.1 er ude af tankerne kan jeg jo få en større og bedre H/K 5.1 for samme penge eller?

Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 December 2005 kl. 12:33 | IP-adresse registreret  

Ok for det første: Glem ALT om watt-betegnelser. Det kan du så absolut ikke bruge til NOGET som helst. Overhovedet. Desuden kan man heller ikke sammenligne watt-betegnelser for højttalere og forstærkere. Det er målt helt forskelligt, og såvidt jeg husker er det kun en vis procent del af de watt en forstærker afgiver, som kommer ind i højttaleren. Så glem alt om watt. Bedøm ikke noget produkt ud fra det, det er der kun for at forvirre.

Når det er sagt.. vil jeg anbefale at du ringer til din lokale Hifiklubben og aftaler en tid hvor du kan høre det CV sæt i et 5.1 setup. Og bedøm selv. Det er det eneste der bør overbevise dig om hvorvidt du skal have det - ikke andre folks meninger.

Hvis jeg var dig ville jeg også "nøjes" med 5.1. Det er stadig rigtig fedt, og det er alligevel ikke altid at det nytter noget at have 7.1 istedet for 5.1. Jeg ville også anbefale en H/K eller en af de større Denon. Fx den 2802 skulle være ok., men husk for guds skyld at tjekke om den har pre-out til MINIMUM fronthøjttalerne. Det skal den næsten have, når du bruger den størrelse højttalere (og for såvidt også mindre størrelser).

Kristian-d
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 December 2005 kl. 15:40 | IP-adresse registreret  

Jammen hvis manikk kan tage watt betegnelserne og sammensætte anlægget derudfra hva kan man så?

For man skal vel op og have en effektstørrelse der kan håndterre højtaleren? men har det noget med strømforsyningen at gøre? altså jo større strøm forsyning jo bedre håndtere den bassen?

Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 December 2005 kl. 16:33 | IP-adresse registreret  

Kristian-d: Hvad man så kan? Bruge ØRERNE! Lyt på grejet! Hvis det lyder skide godt, er det jo det man skal have.

Du har ret i at der skal en hvis effektstørrelse til at håndtere højttaleren, men som du selv siger - det handler om strømforsyningen.

Se en gang på denne her:

Den er temmelig stor og vejer sikkert et ondt år. Hvor mange watt tror du den "er på"? 2x25 w/8 ohm og 2x33 w/4 ohm! (kilde)

Se så på den her:

De påstår den er på 5x100 w. Se linket: http://www.klausgarde.dk/p/6891

Bare et eksempel på, at wattbetegnelser skal tages med et gran salt.

Kristian-d
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 December 2005 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

Krog: HEHEHE, den med ørene er feset ind hehe,men det var bare at ét er hvordan det lyder noget andet er det duikkkan høre altså de spændinger der går igennem hvilket lige nøjagtigt ledervidere til strømforsyningen, men hvis vi så f.eks. antager at jeg har købt mig et par Cerwin Vega V-15F med det formål at banke pudset ud af vægen  og jeg ikk kan brge watt effekterne til noget hvordan læser jeg mig så frem til at denne X forstærker kan drive højtalerne?

Det jeg søger er en eller anden værdi man kan aflæse så når man f.eks. hopper rundt på nette kan se at de her højtaler ville passe godt sammen med denne forstærker, hvis du forstår hvor jeg vil hen?

BTW. jeg har postet et indlæg om NAD's 910+912+214, da jeg lige fik et tilbud på dem, planen var at plante dem som stereoforstærkere måske?

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes