Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 11:30   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Manglende bund med DTS!? --PROBLEM LØST-- (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
holdt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 December 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 18 December 2005 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  

Hej, jeg har gentagne gange søgt efter et svar på dette problem på dette forum, men kunne ikke finde noget om det så jeg oprettede lige en bruger.

I Dolby Digital 5.1 film er bunden ikke noget problem, og jeg kan, hvis jeg vil skrue så meget op for subben at lysekronen nedenunder bliver rystet godt igennem..

MEN hvis jeg vælger DTS bliver lyden selvsagt mere detaljeret, og surround effekterne mere livagtige. Det eneste der mangler er bare den bas som Dolby Digital 5.1 lyden har. Den er ikke særlig godt til stede i DTS film.

Har prøvet at øge volumen på min forstærker til sub, men det hjælper ikke mærkbart.

Når jeg ser film vil jeg også gerne kunne mærke lyden og hvis det er en god action film jeg sætter på som f.eks. Master and Commander er det med en klump i halsen at skulle gå glip af skrogets knirken, de tunge fodtrin samt den knivskarpe dialog, "bare" pga. at jeg vil mærke kanonerne ryste huset som det kun kan komme til ved DD 5.1

Jeg kan læse mig til at DTS skulle være mere dynamisk end DD og at i de utallige erfaringer folk skriver med god lyd på DVD, er DTS altid at foretrække. Det lyder ikke til at andre har mit problem.

Forslag til forbedringer modtages med åbne arme da jeg er ved at være desperat!

Til top Vis holdt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af holdt

Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 18 December 2005 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

Min erfaring fortæller også at DTS er langt mere dynamisk. Derfor må der næsten være et eller andet led i din systemkæde der er defekt. Hvad består dit system af? Har du prøvet med mange film, eller kun med få udvalgte?
Til top Vis Krog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krog

holdt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 December 2005 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

TV: Phillips 32" 100hz widescreen, kan ikke lige huske modelnummeret.

DVD1: Nintaus N9868 (alle film bliver afspillet på denne nu)

DVD2: Sony DVP-S335 (bliver ikke brugt så meget da den er ved at gå død i laseren, det er vist en klassisk fejl i denne model..)

Receiver: Sony STR-DE675

Sub-forstærker: Sony TA-FE530R som kan trækkes ned i 4 ohm pr. kanal. 100 wrms ca.

Front: 3 vejs Eltax Concept med 2x6" og en silk-dome diskant

Bag: Jamo Studio 180

Center: Infinity

Sub: Boxter DB warrior II med 2x2 ohms spoler serieforbundet til 4 ohm monteret i et nøjagtig konstrueret bass-reflex kabinet i 22mm. mdf efter enhedens thiele&small parametre, tunet til omkring 30hz så vidt jeg husker.

Den står i hjørnet henne ved min venstre baghøjtaler, jeg satte subben til og satte den i den sofa der er sweet-spot i biografen, og bevægede mig rundt indtil bas-lyden var kraftigst og lød bedst, og der satte jeg så subben. Så det sku være i orden.

holdt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 December 2005 kl. 18:19 | IP-adresse registreret  

Det er ALLE film med DTS hvor jeg synes der mangler noget bund.

Dem jeg lige kan huske jeg har med DTS:

XXX

Gladiator

Master and Commander

Die another day

Kill Bill filmene

Cubic

Blade II

Pirates of the carribean

Sky captain and the world of tomorrow

Osv.. osv.. Hva jeg lige kunne huske af DTS film..

holdt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 December 2005 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

Slog det lige op på dvdprofiler, og jeg har 37 film med DTS, men det jo ikke alle man lægger mærke til at der mangler sub på, da det jo ikke er alle der er fyldt med action.

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 December 2005 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

Jeg tror også det er et eller andet sted i din "kæde" hvor det går galt, for jeg har flere af de film du nævner og kan bestemt ikke genkende det.

DTS bliver jo ofte beskyldt for at "booste" LFE signalet for at få lyden til at virke mere dynamisk, så når du mangler bas i DTS tror jeg problemet må være hos dig.

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 December 2005 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

Enig med MichaelWB.
Er du sikker på at din receiver modtager DTS signalet? Er der en lille lampe der lyser med DTS eller lign. i displayet, når du afspiller DTS-lyd?

Hvis du har mulighed for det, så prøv at skift nogle af tingene ud for at konstatere hvor fejlen ligger. Det er altid en god idé at gøre. Kender du ikke nogen der har en DVDafspiller (prisklasse underordnet - skal bare have indbygget DTS dekoder)? Spørg om du kan låne den. Hvis problemet stadig er der, kan du konkludere at problemet ikke ligger ved din DVDafspiller.

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 19 December 2005 kl. 09:32 | IP-adresse registreret  

LFE-sporet i et Dolby Digital og et DTS signal skal behandles forskelligt af surround-processoren. Flere receivere end man skulle tro håndterer faktisk LFE-kanalen forkert, og giver et forkert LFE-niveau i DTS. Prøv at få fingre i en DVE-skive og en lydmåler, og tjek lydtrykket når du afspiller DD og DTS, niveauet skulle gerne være ens.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

holdt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2005 kl. 17:11 | IP-adresse registreret  

Ja selvfølgeig modtager min receiver DTS signal. Den blå diode lyser, og den skriver DTS 3/2 i displayet.

LFE-symbolet er ligeledes aktiveret.

Jeg tror da lige jeg vil prøve at afspille på min Sony-dvd for at se om det bliver anderldes.

MichaelWB-->

Jo, men har du et forslag?

Guldkysten
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter bruges ønske!

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 19 December 2005 kl. 18:06 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:

LFE-sporet i et Dolby Digital og et DTS signal skal behandles forskelligt af surround-processoren. Flere receivere end man skulle tro håndterer faktisk LFE-kanalen forkert, og giver et forkert LFE-niveau i DTS. Prøv at få fingre i en DVE-skive og en lydmåler, og tjek lydtrykket når du afspiller DD og DTS, niveauet skulle gerne være ens.

Det er ikke sådan at du har nogle eksempler på surround processorere, som du ved der har det problem?
Til top Vis Guldkysten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guldkysten

DonJensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 19 December 2005 kl. 18:20 | IP-adresse registreret  

F.eks. netop Master and Commander i DTS kontra i DD er der stor forskel på bassen......men det er altså til DTS´s fordel. Jeg må tilslutte mig jer andre og sige at kæden må være hoppet af et eller andet sted.

Til top Vis DonJensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DonJensen Besøg DonJensen's Websted

holdt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2005 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

DonJensen skrev:

F.eks. netop Master and Commander i DTS kontra i DD er der stor forskel på bassen......men det er altså til DTS´s fordel. Jeg må tilslutte mig jer andre og sige at kæden må være hoppet af et eller andet sted.

Hehe, tjae men det er så knapt så brugtbart det svar..  Jeg kan ikke høre forskel på Sony afspilleren og min nintaus. Jeg har prøvet at stille alle mine højttalere til "small" og har også tunet frekvensen på subben til 40 hz med et kortere reflex-rør. Det hjalp en del.

Men synes i ikke det er ok. at stille højtalerne til small? Jeg mener det er vel begrænset hvor meget bas 2x6" kan producere, så hellere sende frekvenserne til subben?

Bare lidt mærkeligt det spiller fint med DD 5.1..

wamba
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 19 December 2005 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

Du kan bare sætte dine speakers til large, og stadig sætte lfe til 40 hz...

Det lyder helt vildt mystisk det der, kan ikke finde ud af hvad dit problem er?? Har selv master and commander, og her lyder DTS også mærkbart bedre, også i subben?!?

Sikkert på det DTS 3/2 er ægte signal? Og ikke et eller andet Sony dekodet signal?

Til top Vis wamba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wamba

Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2005 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

hvis der ikke er forskel på sonyen og nintausens lyd, kunne det tyde på det er receiveren den er gal med.

holdt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2005 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

wamba skrev:

Du kan bare sætte dine speakers til large, og stadig sætte lfe til 40 hz...

Det lyder helt vildt mystisk det der, kan ikke finde ud af hvad dit problem er?? Har selv master and commander, og her lyder DTS også mærkbart bedre, også i subben?!?

Sikkert på det DTS 3/2 er ægte signal? Og ikke et eller andet Sony dekodet signal?

Ja jeg kan fandme heller ikke finde ud af hvad der er galt. Jeg mener selv at ha styr på det, men det der kan jeg ikke lige lure løsningen på.

Jeg har også tidligere undret mig over at der stod f.eks. Dolby Digital 3/2 og DTS 3/2

Det betyder i min verden 3 seperate kanaler, og mono i baghøjtalerne ? Men jeg kan tydelig høre surround i mine baghøjtalere alligevel, og samtidig med at den blå diode lyste (som er tegn på dekodning af digital signal) havde jeg bare trukket på skuldrene.

LFE-logo i receiverens display er også tændt, så kører jeg så sub-udgangen (phono) fra receiveren over i min effektforstærker.

holdt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2005 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

Krog skrev:
hvis der ikke er forskel på sonyen og nintausens lyd, kunne det tyde på det er receiveren den er gal med.

Hehe, ja muligvis.. Jeg har prøvet ALLE indstillinger af receiveren, og har endda måtte bøje mig i støvet og læste manualen igennem (bruger aldrig manualer )for at se om der var noget jeg havde overset. Men det var der ikke.

Kører spdif/raw udgang på afspilleren, og 196 k/b.

wrong
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 19 December 2005 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

Hej Holdt.

Det kan være DTS dekoderen i din receiver det er galt med eller hvis din receiver har en memory der gør at den i DD har feks. channel level 00  og i DTS måske er sat til -12. Jeg har den muliged i min forstærker og det har drillet mig et par gange når jeg har leget med de forkellige formater.

MVH WRONG

Capslock
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 19 December 2005 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

Her er et link til manualen

http://www.docs.sony.com/release/STRDE675.PDF

På side 32 punkt 3 står der en henvisning til, side 25 punkt 8. Hvis man læser noten om 96kHz signal (Nu ved jeg ikke om DTS er et 96kHz signal) men hvis det er, så kunne det jo være en forklaring, at DD signalet for en anderledes behandling end DTS signalet.

PS

Hvis man kigger i ordbogen her på Hifi4all under DTS og bruger linket til www.dts-online.com så kommer man til et rejseburo!

biojensen
Branchemedlem
Branchemedlem
Installation/RoomAV

Bruger siden: 04 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 December 2005 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

Har du checket hvad Low frequency effect står på i DTS og hvad den står på med DOLBY DIGITAL lyd se side 35 i manualen.

http://www.docs.sony.com/release/STRDE675.PDF

Til top Vis biojensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af biojensen Besøg biojensen's Websted

holdt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 December 2005 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

wrong skrev:

Hej Holdt.

Det kan være DTS dekoderen i din receiver det er galt med eller hvis din receiver har en memory der gør at den i DD har feks. channel level 00  og i DTS måske er sat til -12. Jeg har den muliged i min forstærker og det har drillet mig et par gange når jeg har leget med de forkellige formater.

MVH WRONG

Er kontrolleret. Det flytter den ikke på i forhold til hvad jeg selv har indstillet den til.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes