Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 20:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Højde placering af baghøjtalere i 5.1 ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
LRC Mads
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 19 December 2005 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

Hej Alle brugere

Jeg har været tilbage igennem de mange indlæg der er i denne kategori, og har ikke helt kunne finde svar på mine spørgsmål...Jeg har sikkert overset noget

Jeg bor i en 2 værelset lejlighed. Sofanen står helt op ad væggen, hvilket self ikke giver det optimale 5.1 system!

Hvor skal baghøjtalerne sidde?
- På bagvæggen eller på sidevæggen?
- Det er IKKE dipole højtalere

Hvor højt skal baghøjtalerne i et 5.1 system sidde?
- Anlægget skal bruges til både musik og film

System:
Surround Revicer Denon AVR-3805
Front: Concept 6
Bag: Concept 1
Center: Concept center CT
Subwoofer: Concept sub 12

Jeg har fået liv i det hele, det er jo bare top nice at have god musik efter flere år på bærbar PC med "SKITTE" PC højtalere!!!!

Jeg ser frem til jeres svar.

Mvh Mads

Til top Vis LRC Mads's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LRC Mads Besøg LRC Mads's Websted

milund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2003
Sendt: 19 December 2005 kl. 12:48 | IP-adresse registreret  

Når det ikke er dipole højtalere ville jeg placere dem på sidevæggen, evt vinklet en smule mod bagvæggen, så lyden reflekteres derfra og dermed giver lidt mere diffus bagkanal lyd.

Mht. til højde har jeg hørt følgende 3 udsagn: 

1)  diskant i ørehøjde

2) højtaler plceres 1/2 meter over ørehøjde

3) højtaler placeres 1 meter over ørehøjde.

1 er en "audiofil" tilgangsvinkel. Du får lyden direkte og kan (teoretisk) nemmere placere lyden. Min subjektive vurdering er at for at fungerer ordenligt skal højtalerne stå bag din sofa.

2 og 3 baserer sig på det modsatte - at du ikke får lyden så direkte, og dermed får et lidt mere diffust lydfelt, hvilket normalt er det der tilstræbes i surround systemer.

mvh
Michael

Til top Vis milund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af milund

Makrelsalat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 19 December 2005 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

Jeg har nøjagtig samme problem så følger lige med! 

Har løst det før dog med mindre højttalere og ophæng, og der sad jeg helt ude på kanten af sengen - duer ikke!

Jeg har læst at diskanten skal være højere en ørene, for at man ikke kan retningsbestemme lyden... (Svært når man sidder op af en væg!) Men jeg tror at jeg sidder dem ca. i samme højde som de gamle (ca. en meter over), som også var vinklet ned mod "sweetspot". Monterer nok den ene på sidevæggen og den anden på bagvæggen vha. en hylde!

Toolate
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 24 Oktober 2005
Sendt: 19 December 2005 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

Baghøjtalerne skal sidde på sidevæggeneså højt som muligt pegende mod hinanden mellem 50- 100 cm fra bagvæg. Det har jeg gjort og det virker perfekt i 5.1 hvis sofaen står op af væggen.

Cambridge DAC
Panasonic DMR-EH65
Til top Vis Toolate's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toolate

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 December 2005 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

Baghøjttalerne skal helst placeres over ørehøjde, hvor meget er nok en smagssag, men jeg ville prøve ½-1 meter over.
Når sofaen står op af bagvæggen er der ikke rigtig andre muligheder end at placere dem på sidevæggene ud for lytte positionen, men det fungerer nu også ret godt.

Se også her:

http://www.dolby.com/consumer/home_entertainment/roomlayout. html#placement

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

torkild
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Produktionsteknikker, Dynaudio

Bruger siden: 15 Juli 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 19 December 2005 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

MichaelWB skrev:

Baghøjttalerne skal helst placeres over ørehøjde, hvor meget er nok en smagssag, men jeg ville prøve ½-1 meter over.Når sofaen står op af bagvæggen er der ikke rigtig andre muligheder end at placere dem på sidevæggene ud for lytte positionen, men det fungerer nu også ret godt.

Se også her:

http://www.dolby.com/consumer/home_entertainment/roomlayout. html#placement

Enig i det meste.

Bag Ht kan også side på bag væggen, men de skal self. spille mod Sweet spot. Lige som de ville gøre hvis de sad på siden.

#alle
Lad os aflive alle de underlige myter folk har om hvordan man sætter et SS system op !
Så smid det gode link vidre til folk der spørger : http://www.dolby.com/consumer/home_entertainment/roomlayout. html#placement

milund
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2005 kl. 16:11 | IP-adresse registreret  

Dejligt med et helt konkret link

Men se også http://www.thx.com/mod/products/speakermodes.html hvor der netop lægges vægt på at bag og side højtalere giver et diffust lydfelt.

Her anbefales IKKE en normal højtaler der spiller mod sweet spot. Derfor min anbefaling med at vinkle HT let mod bagvæggen for at bruge denne som lydspreder.

torkild
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Produktionsteknikker, Dynaudio

Bruger siden: 15 Juli 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 19 December 2005 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

milund skrev:

Dejligt med et helt konkret link

Men se også http://www.thx.com/mod/products/speakermodes.html hvor der netop lægges vægt på at bag og side højtalere giver et diffust lydfelt.

Her anbefales IKKE en normal højtaler der spiller mod sweet spot. Derfor min anbefaling med at vinkle HT let mod bagvæggen for at bruge denne som lydspreder.

Hvor tit ser du en film optaget i/med THX ?

Normalt er det DD eller DTS uden THX, og så er DD's måde at stille op på mest korrekt.
DD's måde er også bedst til DVD-A og sacd.

Toolate
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 24 Oktober 2005
Sendt: 19 December 2005 kl. 23:09 | IP-adresse registreret  

Som skrevet før har jeg denne ht og har prøvet de og flytte dem rundt omkring. Det var absolut her fra surround lyden blev bedst. Men ok vi er jo alle forskellige med hensyn til hvordan man opfatter lyd og sikkert osse surround.

Og med hensyn til alle de gode link´s tager jeg dem med et grand salt og bruger dem kun som rettesnor. Der er jo mange ting der kan spille ind, som foreksempel et vitrineskab eller en hylde med bøger på. Disse kan ødelægge en masse og de kan samtidig gøre lyden difus. Så alt efter om man har DVD med eller uden DVDaudio/SACD vil det altid være et kompromi. Med mindre man kan sætte et rum af til kun dette formål.

Cambridge DAC
Panasonic DMR-EH65
Til top Vis Toolate's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toolate

milund
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 December 2005 kl. 08:46 | IP-adresse registreret  

Helt enig - og rummet er måske ikke helt firkantet eller, der er døråbninger mærkelige steder.

Thorkild: Om en film er optaget "med THX" er for så vidt sagen uvedkommene. Ideen med det at gøre lyden diffus bagtil er:

1) Øret er ikke så følsomt for om der er ekstra reflektioner, når lyden kommer bagfra (og iøvrigt heller ikke generelt, selvom det aboslut gør en forskel)

2) Ved direkte lyd opnår du netop kun eet sweetspot, med diffus lyd opnår du mange ikke-helt-så-sweet-spots. Sidder du ikke i sweet spot når der anvendes direkte lyd, kan det blive meget tydeligt hvor bagkanalerne hænger, og så forsvinder illusionen jo. Problemet bliver mindre jo større afstanden er ud til sidevæggen, hvor højtaleren hænger.

Hovedsagen er at LRC Mads har fået et par ideer, og så er der ikke andet at gøre end at prøve sig frem med hans setup.

LRC Mads
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 December 2005 kl. 09:49 | IP-adresse registreret  

Hej alle

Tak for svarene, de gav svar på alle mine spørgsmål:)

For lige at samle op:

1) Højtalere skal sidde på siddevæggen og spille ind mod 'sweet spot'
2) Alternativt kan de sidde på bagvæggen, og stadig spille mod 'sweet spot'
3) Højtalerne skal over ørehøjde - ½-1 meter
4) Højtalerne kan evt rettes mod bagvæggen for at gøre lyden mere diffus

Er det ikke det vi er kommet frem til?

God dag - Mads

Til top Vis LRC Mads's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LRC Mads Besøg LRC Mads's Websted

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 20 December 2005 kl. 09:59 | IP-adresse registreret  

Diffus lyd hører til den tid hvor man benyttede Dolby ProLogic og baghøjttalerne fik et begrænset signal IMO. Det kan være fedt nok med diffus lyd bagtil og det benyttes i biografer for at flest muligt skal have en OK lyd-oplevelse.

I hjemmet mener jeg, at det skal indspilles diffust hvis det skal lyde diffust. Det optimale (men oftest umuligt rent placeringsmæssigt) er at alle højttalere skal være placeret i samme højde over alt og lige langt fra lyttepositionen.

Hvis der tales i bagkanalen hvorfor skal det så komme over dit hoved og være diffust

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

LRC Mads
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 December 2005 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

Hej L.B.

Hvor vil du så anbefale at sætte højtalerne i mit tilfælde?

MvH Mads

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 December 2005 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

L.B. skrev:

Diffus lyd hører til den tid hvor man benyttede Dolby ProLogic og baghøjttalerne fik et begrænset signal IMO. Det kan være fedt nok med diffus lyd bagtil og det benyttes i biografer for at flest muligt skal have en OK lyd-oplevelse.

I hjemmet mener jeg, at det skal indspilles diffust hvis det skal lyde diffust. Det optimale (men oftest umuligt rent placeringsmæssigt) er at alle højttalere skal være placeret i samme højde over alt og lige langt fra lyttepositionen.

Hvis der tales i bagkanalen hvorfor skal det så komme over dit hoved og være diffust

Jeg er sådan set ening i, at behovet for diffus lyd var større i de gode gamle pro-logic dage, men er ikke nødvendigvis enig omkring højttalerplacering. Som udgangspunkt synes jeg at det bedste resultat opnås når baghøjttalerne er over ørehøjde, specielt hvis man har højttalerne forholdsvis tæt på lyttepositionen.

I følge Dolby er de fleste film også mixet til at baghøjttalerne skal være placeret højt!
Jeg kan godt forestille mig, at situationen muligvis er en anden hvis man lytter til SACD/DVD-A men det har jeg ikke så meget erfaring med.

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 December 2005 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

Bør måske lige uddybe, at ovenstående primært gælder når baghøjttalerne er placeret "korrekt" til siden. Hvis man har baghøjttalerne bag lyttepositionen kan man bedre slippe afsted med at have dem i ørehøjde, men så er det vigtigt med noget afstand.

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 20 December 2005 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

LRC Mads skrev:

Hej L.B.

Hvor vil du så anbefale at sætte højtalerne i mit tilfælde?

MvH Mads

Hej Mads,

Da jeg havde sofaen helt op imod væggen, fik jeg bedst resultat ved at stille den på standere i ørehøjde til siden for sofaen. Skal dog gerne en del væk fra siden af sofaen, da det ellers er meget (for) nemt at retningsbestemme (selvom det ikke skal være diffust ).

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 20 December 2005 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

MichaelWB skrev:
L.B. skrev:

Jeg er sådan set ening i, at behovet for diffus lyd var større i de gode gamle pro-logic dage, men er ikke nødvendigvis enig omkring højttalerplacering. Som udgangspunkt synes jeg at det bedste resultat opnås når baghøjttalerne er over ørehøjde, specielt hvis man har højttalerne forholdsvis tæt på lyttepositionen.

I følge Dolby er de fleste film også mixet til at baghøjttalerne skal være placeret højt!
Jeg kan godt forestille mig, at situationen muligvis er en anden hvis man lytter til SACD/DVD-A men det har jeg ikke så meget erfaring med.

nu har jeg begge løsninger og finder at løsningen med ens højde/afstand lyder bedst!

i soveværelset bruger jeg løsningen med højtplacerede bagHT og panoreringer er ikke ens hele vejen rundt! hvilket jeg syntes er ireterende...

Min anbefaling er at droppe alle de "gode" henvisninger og se at komme igang med at lytte

Uanset hvem der syntes hvad, så er det jo ikke os der skal leve med løsningen! (derudover er det jo også sjovt at lege)

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes