Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 20:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Et spørgsmål til Surround-folkene (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 26 December 2005 kl. 07:57 | IP-adresse registreret  

Hej folkens.

Jeg har lige skilt mig af med min surroundreceiver, i det jeg ikke gider surround mere. Jeg vil bevæge mig over til stereo istedet. Dog har jeg stadig lyst til at se film i ny og næ og få en god oplevelse.

Men stereoforstærkere har jo som bekendt ingen digitale indgange. Derfor er jeg nødsaget til at koble min DVD-afspiller analogt til forstærkeren.

Hvad er ulempen ved dette, udover mangel på DTS og DD?? Vil det lyde markant ringere??

Mit stereogrej vil bestå af Marantz PM 17 MKII M, Marantz CD 17 MKIII og Denon DVD900.

Jeg kan forestille mig, at det ikke vil få den helt store betydning at køre analogt til forstærkeren, da jeg alligevel "kun" har 1 sæt fronthøjttalere...Men hvad siger I kloge hoveder??
Til top Vis AM-E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AM-E

skruerselv
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

heltny/cujo

Bruger siden: 05 Juni 2005
Lokalitet: Øerne
Sendt: 26 December 2005 kl. 08:42 | IP-adresse registreret  

Jamen det vil helt sikkert køre fint.

Havde du nu ikke haft den CD 17 MKIII og skulle spille cd´er på DVD´en, KUNNE der være en nedgradering der, men det er jo et spørgsmål om hvilken D/A-converter der er bedst : Den i DVD´en eller den i surroundreceiveren.

Men da du har den fremragende CD og "kun" skal se film/musikDVD´er på din DVD, vil det såment køre helt fint.

VIL du ha samme lydkvalitet på din DVD, som på CD 17 MKIII´eren, KUNNE du jo sætte en D/A-converter på din DVD, men de er nok ikk nemme at få fat i, i den kvalitet som din CD 17 MKIII kan præstere.

Sølv de rigtige steder - er guld værd.
Til top Vis skruerselv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skruerselv

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 December 2005 kl. 09:00 | IP-adresse registreret  

skruerselv skrev:

Jamen det vil helt sikkert køre fint.

Havde du nu ikke haft den CD 17 MKIII og skulle spille cd´er på DVD´en, KUNNE der være en nedgradering der, men det er jo et spørgsmål om hvilken D/A-converter der er bedst : Den i DVD´en eller den i surroundreceiveren.

Men da du har den fremragende CD og "kun" skal se film/musikDVD´er på din DVD, vil det såment køre helt fint.

VIL du ha samme lydkvalitet på din DVD, som på CD 17 MKIII´eren, KUNNE du jo sætte en D/A-converter på din DVD, men de er nok ikk nemme at få fat i, i den kvalitet som din CD 17 MKIII kan præstere.

Hej Skruerselv og tak for svaret. Som du kan høre, har jeg ikke helt så meget forstand på stereo. Det var jo meget nemmere, da jeg havde min surroundreceiver. Ét enkelt digital kabel og man er oppe at køre

Og jo. Du har helt ret. DVD'en skal KUN bruges til DVD og ikke andet, da D/A converterne på CD 17 MKIII er LANGT bedre.

Men når man kobler DVD'en til min forstærker, er det så forstærkerens analog-del, eller DVD'ens der er i brug?

skruerselv
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

heltny/cujo

Bruger siden: 05 Juni 2005
Lokalitet: Øerne
Sendt: 26 December 2005 kl. 09:25 | IP-adresse registreret  

Det er faktisk begge, hvis man kan sige det sådan.

Din DVD vil fungere fuldstændig som din CD - altså bruge den indbyggede D/A-converter i DVD´en - og så køre analogt gennem forstærkeren - præcis som din CD

Sølv de rigtige steder - er guld værd.
Til top Vis skruerselv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skruerselv

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 26 December 2005 kl. 11:05 | IP-adresse registreret  

Det er jo lidt svært at svare på om det vil lyde markant ringere når vi ikke ved hvad du havde før

Men sådan helt overordnet, så kan man få rigtig god film lyd i 2-kanaler, men det er ikke det samme som at have fra 4-7 kanaler. På en del film vil det ikke gøre den store forskel, men på andre vil det gøre en kæmpe forskel.

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 26 December 2005 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

Du kan i øvrigt stadig godt have DTS og DD-lydkvalitet, blot kun i to kanaler. Min DVD-afspiller dekoder i DTS eller DD, og laver et downmix til to kanaler, hvilket er fint til mig.

/Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 December 2005 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  

MichaelWB skrev:

Det er jo lidt svært at svare på om det vil lyde markant ringere når vi ikke ved hvad du havde før

Men sådan helt overordnet, så kan man få rigtig god film lyd i 2-kanaler, men det er ikke det samme som at have fra 4-7 kanaler. På en del film vil det ikke gøre den store forskel, men på andre vil det gøre en kæmpe forskel.

Hej Michael.

Jeg havde Denon AVR 1803 og Denon DVD 900 før

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 December 2005 kl. 11:18 | IP-adresse registreret  

Præsten skrev:

Du kan i øvrigt stadig godt have DTS og DD-lydkvalitet, blot kun i to kanaler. Min DVD-afspiller dekoder i DTS eller DD, og laver et downmix til to kanaler, hvilket er fint til mig.

/Præsten

Hej Præsten.

Men kræver det ikke, at ens forstærker understøtter DTS og DD formaterne, eller i det mindste har en 5.1/6.1/7.1 indgang? Min forstærker (har ikke modtaget den endnu) er jo bare en ganske almindelig stereo forstærker.

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 26 December 2005 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

AM-E skrev:
MichaelWB skrev:

Hej Michael.

Jeg havde Denon AVR 1803 og Denon DVD 900 før

Så er mit gæt at du har oplevet en stor forbedring i stereo

Og som sagt ovenfor vil du savne surround oplevelsen med nogle film, så er det jo op til dig at bestemme hvad du prioritere højest.

Personligt vil jeg ikke give afkald på surround, men jeg vil samtidig have god lyd i stereo og så kan det desværre godt ende med at koste en del

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 26 December 2005 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

AM-E skrev:

Hej Præsten.

Men kræver det ikke, at ens forstærker understøtter DTS og DD formaterne, eller i det mindste har en 5.1/6.1/7.1 indgang? Min forstærker (har ikke modtaget den endnu) er jo bare en ganske almindelig stereo forstærker.

Hej AM-E

Det skal forstås på den måde, at min dvd-afspillers indbyggede dekodere ordner den digitale konvertering, samtidig med, at den mixer de 5.1 kanaler ned til 2.0, og sender det ud på de almindelige analoge udgange. På forforstærkeren bruger jeg således også en almindelig stereo-indgang. I mine ører lyder det fint, og man kan sagtens høre forskel på DTS og DD, mht dynamik og detaljer.

/Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes