Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 13:02   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Hvor mange db til sub vs resten af højtt. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kenny
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2005
Status: Offline
Sendt: 28 December 2005 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

Jeg er ved at støve mit sorrund set af 5.1, men det er efterhånden så lang tid siden jeg har rodet med det, at jeg har glemt hvordan det skal sættes op.

Jeg har sat fron, center og bag til 75dB med min sound level meter. Men hvordan er det nu med subben. Er det 10dB over eller under den skal være, eller skal den bare være det samme som resten højttalerne ?.
Hvad med max peak level for sub. Skruer jeg bare helt op for den til det lyder grim og så lidt ned igen til det lyder godt.

Digital Video Essentials siger intet om subben og jeg har søgt her på forummet, men subben er ikke nævn nogen steder.

Til de nysgerige er det en Pioneer VSX-908, DV-717 B&W 604, CC6, 601S2 og en ASW1000. LG-42"

Til top Vis Kenny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kenny

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 28 December 2005 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

Kenny skrev:

Jeg er ved at støve mit sorrund set af 5.1, men det er efterhånden så lang tid siden jeg har rodet med det, at jeg har glemt hvordan det skal sættes op.

Jeg har sat fron, center og bag til 75dB med min sound level meter. Men hvordan er det nu med subben. Er det 10dB over eller under den skal være, eller skal den bare være det samme som resten højttalerne ?.
Hvad med max peak level for sub. Skruer jeg bare helt op for den til det lyder grim og så lidt ned igen til det lyder godt.

Du skal justere subben til samme niveau som resten. LFE-kanalen ligger 10 dB højere end resten for at give noget ekstra headroom i bassen, men dette er der taget højde for i test-tonerne, så du skal justere alle kanaler til at spille lige højt. Det skal dog siges at de fleste i praksis foretrækker at spille et par dB højere på subben. Jeg har en idé om at det skyldes at lydmåleren måler det maksimale lydtryk, ikke det gennemsnitlige. Hvis man, som rigtigt mange har, har et peak ved en enkelt frekvens, så vil lydmåleren give udslag ud fra dette peak, og så kan man godt mangle noget bas generelt, hvis man justerer blindt efter lydmåleren. Så lydmåleren bør bruges som en rettesnor, ikke et endegyldigt facit. Ørerne har altid det sidste ord.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Kenny
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 December 2005 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

Ok det er måske derfor den allerede står på -10dB(når jeg skruer op for den bliver det -9, -8 osv.) i opsætningen hvor resten står på 0dB.
Jeg synes bare det var meget underligt at jeg har skruet næsten helt ned på subben for at få den ned på 75dB sammen med resten og det lyder noget lavt. Måske det er bedre at måle den på A i stedet for C.

Hvordan med max peak level. Skal den skures op indtil det lyder dårlig og så sænkes et par dB

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 28 December 2005 kl. 22:51 | IP-adresse registreret  

Kenny skrev:

Ok det er måske derfor den allerede står på -10dB(når jeg skruer op for den bliver det -9, -8 osv.) i opsætningen hvor resten står på 0dB.

Hm, måske, det lyder nu som en lidt storm-P agtig løsning...

Kenny skrev:
Jeg synes bare det var meget underligt at jeg har skruet næsten helt ned på subben for at få den ned på 75dB sammen med resten og det lyder noget lavt.

Du kan ikke regne med hvad volumenknappen står på, det er bare en relativ justering i forhold til udgangsniveauet fra receiveren. Max kan sagtens ligge meget lavt, hvis udgangsniveauet fra receiveren er højt. Mange subwoofere har et ret højt headroom, af hensyn til forstærkere/receivere med et lavt output, derfor ses det tit at det korrekte niveau er med volumenknappen i en ret lav indstilling. Bortset fra det, så er det som sagt dine ører der skal bestemme: Hvis du synes niveauet er for lavt, så skru op.

Kenny skrev:
Måske det er bedre at måle den på A i stedet for C.

NEJ! A-vejning tager højde for ørets forskellige følsomhed ved forskellige frekvenser, hvor C-vejning viser det reelle lydniveau. Test-tonerne er bygget til C-vejning, så det er det du skal bruge - A-vejning vil give meget forkerte resultater.

Kenny skrev:
Hvordan med max peak level. Skal den skures op indtil det lyder dårlig og så sænkes et par dB

Jeg ved ikke hvad du tænker på her? Hvor kan du justere den indstilling?

Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Kenny
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 December 2005 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:
Kenny skrev:

Hm, måske, det lyder nu som en lidt storm-P agtig løsning...

Det er nu ikke noget jeg laver. Når man går ind i opsætningen på forstærkeren står alt til 0dB undtaget sub som står på -10dB.
Hvis jeg skruer op på centeren bliver det til 1dB og skruer jeg ned bliver det til -1dB
Men det kan da egentlig være at det er min gamle indstilling der stod til -10dB på subben for at få til at ramme 75dB på måleren

Citér:
Kenny skrev:
Jeg synes bare det var meget underligt at jeg har skruet næsten helt ned på subben for at få den ned på 75dB sammen med resten og det lyder noget lavt.

Du kan ikke regne med hvad volumenknappen står på, det er bare en relativ justering i forhold til udgangsniveauet fra receiveren. Max kan sagtens ligge meget lavt, hvis udgangsniveauet fra receiveren er højt. Mange subwoofere har et ret højt headroom, af hensyn til forstærkere/receivere med et lavt output, derfor ses det tit at det korrekte niveau er med volumenknappen i en ret lav indstilling. Bortset fra det, så er det som sagt dine ører der skal bestemme: Hvis du synes niveauet er for lavt, så skru op.

Volumen for forstærkeren roder jeg ikke med, det ordner den selv, det er volumen på subforstærkeren der skal skrues næsten helt ned. 

Headroom ? er der en ordbog på siden her.

Citér:
Kenny skrev:
Måske det er bedre at måle den på A i stedet for C.

NEJ! A-vejning tager højde for ørets forskellige følsomhed ved forskellige frekvenser, hvor C-vejning viser det reelle lydniveau. Test-tonerne er bygget til C-vejning, så det er det du skal bruge - A-vejning vil give meget forkerte resultater.

Ok så lader jeg være med at pille.

Citér:
Kenny skrev:

Jeg ved ikke hvad du tænker på her? Hvor kan du justere den indstilling?

Den skruer helt ned for subben, manuelt skal jeg så skrue op og subben begynder at buldre som når man indstiller den til de 75dB når man på et eller andet tidspunkt er tilfreds trykker man ok hvorefter forstærkeren skruer ned igen og gemmer indstilningen.
Jeg må nok se om jeg kan finde manualen i flyttekasserne.

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 29 December 2005 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

Kenny skrev:

Hvis jeg skruer op på centeren bliver det til 1dB og skruer jeg ned bliver det til -1dB
Men det kan da egentlig være at det er min gamle indstilling der stod til -10dB på subben for at få til at ramme 75dB på måleren

Det må det være, jeg har aldrig hørt om en receiver hvor justeringerne ikke står på 0 som standard.

Kenny skrev:

Volumen for forstærkeren roder jeg ikke med, det ordner den selv, det er volumen på subforstærkeren der skal skrues næsten helt ned.

Headroom ? er der en ordbog på siden her.

Det er jeg helt med på, det er også det jeg mener. Headroom kan oversættes som "overskud". Hvis receiveren har et lavt niveau på subwoofer-udgangen, så skal der skrues mere op for subwooferen for at ramme de 75 dB, end hvis receiveren har et højt niveau. For at være sikker på at alle receivere kan bruges sammen med subben, sørger man for at der er rigeligt at give af. Headroom betyder altså at der er mere overskud end der er brug for.

Kenny skrev:

Jeg ved ikke hvad du tænker på her? Hvor kan du justere den indstilling?[/QUOTE]
Den skruer helt ned for subben, manuelt skal jeg så skrue op og subben begynder at buldre som når man indstiller den til de 75dB når man på et eller andet tidspunkt er tilfreds trykker man ok hvorefter forstærkeren skruer ned igen og gemmer indstilningen.
Jeg må nok se om jeg kan finde manualen i flyttekasserne.[/QUOTE]

Pas...

skruerselv
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

heltny/cujo

Bruger siden: 05 Juni 2005
Lokalitet: Øerne
Sendt: 29 December 2005 kl. 11:39 | IP-adresse registreret  

Du skal justere subben til lige præcis den basflylde/baslyd DU godt kan li.

Jeg vil vove den påstand at der ikke er nogen rettesnor for det . nogle kan li MEGET bas, andre næsten intet bas

Sølv de rigtige steder - er guld værd.
Til top Vis skruerselv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skruerselv

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes