Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 13:22   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Billedkilder gennem TV eller forstærker? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
LRC Mads
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 08 Januar 2006 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

Hej alle brugere

Jeg købte før jul surround-lyd, det er dog en top nice ting...Alle DVDskiverne får jo nyt liv:D

Men jeg har et spørgsmål, vil I fører billeddelen af DVD, video og PC gennem TVet eller gennem surroundforstærkeren?

Håber I har et svar - god søndag Mads

Bag: Concept 1
Center: Concept center CT
Sub: Concept sub 12
DVD/HDD: Pioneer DVR-530H-S
TV: 32" Samsung N-71
Trådløst musik: Squeexebox Duet
Til top Vis LRC Mads's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LRC Mads Besøg LRC Mads's Websted

LRC Mads
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2006 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

Er der ikke nogen der kan svare på dette spørgsmål?

MvH Mads

Til top Vis LRC Mads's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LRC Mads Besøg LRC Mads's Websted

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 09 Januar 2006 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

LRC Mads skrev:

Er der ikke nogen der kan svare på dette spørgsmål?

MvH Mads

Jeg kan ikke svare på spørgsmålet, for jeg forstår det ikke. Andre brugere er formentlig i samme situation.

Hvad mener du med at køre billedsignalet gennem et TV? Skal du vise billedet på en projektor og vil du bruge dit TV som switchbox?

LRC Mads
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2006 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

Meningen er om jeg skal sætte min DVD direkte til TVet eller til forstærkeren, hvor forstærkeren er sat til TVet. Jeg mener ikke lyden med billeddelen forvrænger forstæreren signalet for meget?

Håber dette giver mere mening for folket :)

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2006 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

OK. så er jeg med :-)

Jeg har selv prøvet at køre billedsignalet igennem min surround-receiver, men det var ikke nogen god idé. Billedkvaliteten blev kraftigt forringet, så nu bruger jeg istedet en manuel switch-box, som jeg har købt hos AV-Connection.

Andreas A.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 September 2005
Sendt: 09 Januar 2006 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg kan se at LRC Mads som spørger har en denon 3805. Umiddelbart ville det da være meget overraskende for mig hvis det ville betyde billedtab at køre billedsignalet gennem en receiver i denne prisklasse som er konstrueret til det!!!!

Er der nogen der vil kommentere dette??

Til top Vis Andreas A.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andreas A.

Lestat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 10 Januar 2006 kl. 07:47 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke oplevet noget synderligt tab af billedkvalitet.

Man kan sige hvis du kun har én billedkilde du kører igennem forstærkeren, så er der ikke så meget ide i at gøre det (medmindre din forstærker har en scaler, f.eks. en faroudja), og så kan man jo lige så godt lade være. Hvis man har mere end en billedkilde, så giver det derimod pludselig mening fordi du jo slipper for at føre en hel masse kabler til fjernsynet, men kan nøjes med et enkelt fra forstærker til fjernsyn. Dertil slipper du for at skifte inputs på både forstærker og fjernsyn, men kan nøjes med at skifte inputs på forstærkeren.

L.

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2006 kl. 19:44 | IP-adresse registreret  

Andreas A. skrev:

Hej.

Jeg kan se at LRC Mads som spørger har en denon 3805. Umiddelbart ville det da være meget overraskende for mig hvis det ville betyde billedtab at køre billedsignalet gennem en receiver i denne prisklasse som er konstrueret til det!!!!

Er der nogen der vil kommentere dette??

Jeg kender ikke Denon 3805, så jeg kan ikke udtale mig konkret om netop den receiver. Problemet med min egen Harmann Kardon receiver, og andre jeg har set, er at receiveren mixer videosignalet med sit eget signal, så man kan se en bar når man f.eks bruger volumeknappen. Dette vil altid medføre tab af billedkvalitet.

Hvis receiveren ikke gør dette, men derimod bare fungerer som en switchbox, uden at gøre noget ved signalet, så er det naturligtvis lige så godt som at bruge en ekstern switchbox.

Mr.EntryLevel
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers eget ønske

Bruger siden: 25 September 2005
Lokalitet: Sverige
Sendt: 11 Januar 2006 kl. 10:39 | IP-adresse registreret  

Jeg kører scart fra DVD til TV og en optisk fra DVD til receiver. (Har CD til musik). Jeg kan ikke se den dybere mening med at køre billede-signalet via receiveren - medmindre man har flere klder og har behov for færrer ledninger.  Men min gamle video går også direkte i TVet - og så kører jeg et almindeligt RCA stereo kabel i receiveren.
Til top Vis Mr.EntryLevel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr.EntryLevel

Andreas A.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 September 2005
Sendt: 13 Januar 2006 kl. 02:15 | IP-adresse registreret  

Mr: EntryLevel: Jeg spørger fordi jeg overvejer at købe en denon avr-3806 bl.a. p.g.a. dens evne til at opgradere analog til digital og hdmi-switche. Jeg kommer nemlig til at have anlægget i ét rum sammen med fjernsyn og projektor i rummet ved siden af. Desuden har jeg flere kilder. Derfor er det netop smart for mig at kunne spare rigtig meget ledning

Til top Vis Andreas A.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andreas A.

zolo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Januar 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 13 Januar 2006 kl. 04:02 | IP-adresse registreret  

Istedet for at oprette et nyt emne håber jeg at kunne få svar her også.

Nu ligger landet sådan at jeg imorgen vil springe ud i noget surround og købe en Denon AVR-1906(billede af bagsiden), det er for vidt også okay, men som trådens forfatter er der nogle spørgsmål der melder sig.

Prøver lige at skrive en liste over enheder der skal sluttes til og hvilke udgange de har, og så håber jeg at folk vil kunne være behjælplige med at finde det mest optimale setup.

TV (2xscart indgang)
PS2 (underligt stik, med composite og almindelige phono stik (optisk udgang))
Pioneer DV-380 (S-video, composite, scart og phono + coax)
Dantax VHS (2x Scart, phono)
TV-out (s-video fra pc til scart ende (kan udskiftes til s-video til s-video hvis det hjælper på kvaliteten)
AV-selector (4xScart in, 2x optisk in, 2xs-video in, 5x composite in, 5xphono in og så er der selvf en udgang med optisk, s-video. scart, composite og phono)

Phew, det var sku en ordentlig indgang. Og siden jeg er rookie indenfor at sætte tingene op til at fungere optimalt (plejede bare at gå efter at få det til at fungere) vil jeg gerne høre hvordan at i syntes at ville blive sat op optimalt. Jeg havde tænkt at jeg måske skulle køre billedkilderne i av-selectoren og så køre alt lyd over i forstærkeren. Men så ved jeg igen ikke hvilken lydstik det vil være bedst at bruge.

Forvirringen er total som i kan høre, vil sætte stor pris på hjælp.

På forhånd tusinde tak, og undskyld for en kapring af tråden.

Venlig Hilsen

Casper Engelund
Til top Vis zolo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zolo Besøg zolo's Websted

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 13 Januar 2006 kl. 09:03 | IP-adresse registreret  

Sådan:

hvad menner du med dette: TV-out (s-video fra pc til scart ende (kan udskiftes til s-video til s-video hvis det hjælper på kvaliteten)

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

zolo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2006 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

Tak for den fine tegning :) Jeg har dog lige et par spørgsmål. Min VHS har ikke andet end end en enkelt udgang  (1rød+1hvid), men kan se at du har lavet at den skal i 2xgange vcr både på audio/video og med composite så jeg skal have et scart->composite? og så skal jeg have et s-video til scart til fjernsynet hvis jeg forstår ret ?

Det jeg mente med jeg pt kører med s-video->scart fra min pc, og at jeg så ville skifte til at jeg kører s-video ud fra pc'en og s-video stik ind i receiveren.

Men kan se at du mener jeg skal bruge receiveren istedet for min av-controller. Det lyder egentligt også som en god ide, da den av-controller ikke er af specielt god kvalitet.
Til top Vis zolo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zolo Besøg zolo's Websted

Lestat
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2006 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

Zolo: Du skal hellere køre SCART-> S-video hvis du kan. Eller endnu bedre køre SCART-Component, men det ved jeg ikke lige hvad der findes af udstyr til. Det vil give den bedste kvalitet, men er nok lidt spildt på en video, der alligevel ikke har mere båndbredde end S-video svjh.

Det samme til fjernsynet, selvom jeg der er lidt i tvivl om hvad du mener - du skal jo ikke køre fjernsynet ind i recieveren, alle sources kører allerede over recieveren og TIL fjernsynet.

Mht. PC'en så ja, du skal køre S-video til S-video hvis du kan. Det bedste ville være VGA-component, men det er dyrt hvis du ikke har et ATi kort af den rette slags.  (Har du det findes der component adaptere til dem, mit X850XT kan endda smide component ud af samme udgang som S-Video'en).

L.  

zolo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2006 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

hov, angående video er det sådan noget her du mener ?

Lestat: Ja jeg har fået fat på at component ville være det bedste, men har jeg sku ik lige udstyr til :) Angående mit tv-out(ati mobility radeon 9700) er det fra laptop, som kun har en s-video udgang(som jeg tidligere har kørt s-video->scart på) så fornemmer ikke mange muligheder der. Det jeg mener med tv, er om jeg så skal anskaffe mig et s-video->scart til at køre fra receiver til tv?

Lestat
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2006 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

Jeg tror ikke der er nogen synderlig fordel i at køre s-video til SCART. Det kan ihvertfald aldrig blive bedre end S-video.

Mht. ATi mobility, så kan det nok ikke smide HDTV ud. Den måde det foregår på nogle ATi kort er at de kan sende et component signal ud over VGA porten. Så man får fat i en VGA-Component dongle fra ATi, og kan så hive component ud ad den vej. Men det fungerer ikke på alle kort. Man kan få det til blandt andet mit gamle R8500 og mit R9700Pro, men mit X850XT havde det altså med som udstyr, hvilket de fleste standard kort ikke har.
Det er dog ikke umuligt at også et mobility kan, det kommer nok også lidt an på implementeringen.

L.

zolo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2006 kl. 15:53 | IP-adresse registreret  

Undskyld, men så forstår jeg ikke hvordan jeg skal få output fra receiver ind i tv hvis det ikke er via s-video/composite til scart?

Lestat
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2006 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

Sorry, troede du havde mulighed for at køre s-video -> s-video. s-video -> SCART fungerer også fint, du får bare ikke noget ud af det over s-video direkte, men det virker fint nok, ingen problem.

L.

zolo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2006 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

Men er SCART bedre kvalitet end s-video ? For vil da bare bruge av-selectoren til Billedsignaler hvis det er tilfældet. Er noget værre juks med så mange forskellige udgange på tingene :)

Lestat
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2006 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

SCART er egenligt ikke et format, det er en stik standard der kan overføre mange forskellige formater, blandt andet s-video, composite og ren RGB (som er den bedste kvalitet af dem SCART er wired til).
Derfor KAN SCART være noget bedre end s-video, men hvis du bare fører s-video igennem er det bare det samme.

L.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes