Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 03:46   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Bag højttaler Valg..? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jespera
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Oktober 2004
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 11 Januar 2006 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

Jeg ville høre hva man skulle vælge af baghøjtaler..?

har et sæt Cerwin Vega DC1515 som front højttaler som blir trukket af en effekt forstærker (Samic SMP-6000) så ville jeg godt ha mig et sorround sound i stuen og valgte så en pioneer VSX-D814 forstærker med preout så jeg kunne bruge min effektforstærker. Som center valgte jeg så Cerwin Vegas V-5C som egentlig spiller fint nok til mig skulle jo være samme mærke det hele synes jeg, selvom jeg selv synes Dali lyder bedre.

Til Baghøjttaler købte jeg et sæt V-5M men mit problem er bare at jeg egentlig sjældent kan høre dem.. (Og ja de kan ik skrues længere op for) så ville høre om det ville hjælpe at finde nogle større højttaler F.eks CW CLSC-6 hvor de os bar blir trukket over reciveren.. eller hvad skal man gøre..? 

Til top Vis Jespera's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jespera

StylaH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 11 Januar 2006 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

Lyder underligt. Jeg syntes som regl folk overvurderer baghøjtallere, der skal ikke det store til.

Jeg har samme baghøjtallere, dog med v10-f (/m vifa tc27 + nad216thx) som front, og jeg har intet problem med at høre lyden fra dem. Skruer jeg op for mine baghøjtallere (+12dB), kan jeg intet andet hører, og de bliver trodsalt kun trukket af en nad 743 (50w)

Jespera
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Januar 2006 kl. 23:12 | IP-adresse registreret  

okay.. men min sofa står midt i stuen og baghøjttalerne er 2m bag ved mig cirka... og der er nok 2,5m frem til fronten.. så er nok fordi de ik sidder lige oppe i hovedet på mig..

Lestat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 12 Januar 2006 kl. 10:09 | IP-adresse registreret  

Har du prøvet at køre testsignalet fra forstærkeren? Nogle folk overvurderer stærkt hvor meget lyd der egenligt skal komme ud af baghøjttalerne, det er ikke meningen du skal høre dem 80% af tiden.

L.

Jespera
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2006 kl. 10:10 | IP-adresse registreret  

på den model forstærker er der automatisk kalibrering så den selv finder ud af hvordan de forskellige højttaler skal spille ved hjælp af en lille mikrofon..

men man kan sjældent høre dem.. ved godt jeg ik skal høre dem hele tiden.. men lyden forsvinder helt væk fordi fronthøjttalerne er så store..

hørte et billgt sorround hjemme ved en kammerat og der kunne man høre når det regnede og sådan noget i de bagerste.. Er det ikke meningen..?

Lestat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 12 Januar 2006 kl. 18:10 | IP-adresse registreret  

Jo, hvis man har lagt lyden fra regnen ind i SR/SL sporene. Det har man dog ofte.

Automatisk kalibrering i højere eller mindre grad er ved at være standard på de fleste forstærkere i mellemklassen, og de fleste gør et rimeligt godt job. Derfor kunne det jo godt være at du havde urealistiske forventninger til hvor meget der skulle komme ud af højttalerne. En af mine kammerater mente at der var noget galt fordi der ikke kom mere lyd ud af hans baghøjttalere, men jeg forklarede ham at der ikke skulle være lyd hele tiden.

Det lyder til at du er klar over hvordan det skal lyde, men det lyder alligevel mærkeligt at lyden forsvinder bare fordi du har et par store fronter. De skulle jo ikke spille højere af den grund. Især ikke når auto kalibreringen gerne skulle matche gain på alle højttalere så de spiller med samme niveau... Har du tjekket at alle højttalere kører i samme fase, i.e. at de alle har plus til plus og minus til minus?

L.

Jespera
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2006 kl. 18:34 | IP-adresse registreret  

ja er sat fint nok til..

ville os men eat forstærkeren burde kunne finde ud af at stille det fint nok ind.. men da jeg købte mine baghøjttaler nede i hifiklubben mente ekspedienten at V-5M ville være for små når jeg havde så store front højttaler.. men tænkte at jeg ik behøvede det vilde lyd bar til husbehov..

Kan sagtens høre dem når jeg piller min effekt forstærker fra så mine fronthøjttaler ikke spiller men når jeg tænder for dem igen er der ik meget lyd bagfra da man kun høre fronten..

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes