Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 22:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Surround system uden subwoofer? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mtolesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Juli 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 26 Januar 2006 kl. 10:36 | IP-adresse registreret  

Jeg har et lidt specielt spørgsmål.

Jeg har et normalt stereo setup med en gammel DENON stereo forstærker, og med et par virkelig gode JBL L90 monitore.

Jeg ønsker at få et godt surround system nu, og er på jagt efter en god surround reciver, DENON AVR 3805, eller noget i den retning.

L90'ere er bestykket med hver sin 12" bas enhed samt mellemtone højtaler og diskant, altså rigelig med "dyb-bas" her.

Mit spørgsmål lyder:

Kan man konfigurere et surround system til at bestå af to front side højtalere (mine nuværende JBL) som også tager sig af den dybe bas som normalt klares af en extern subwoofer, sådan at jeg kun behøver at investere i en center højtaler og to bag højtalere?

Hvis dette kan lade sig gøre, er det noget  de nye "auto set up med mikrofon" i de større  surround recivere kan klare, og hvordan bør jeg konfigurere systemet, og ikke mindst, er der nogen surround recivere man specielt skal gå efter her?

Tak for hjælpen

Mto

Til top Vis mtolesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mtolesen

CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 26 Januar 2006 kl. 10:51 | IP-adresse registreret  

No problemo!

I alle receivere kan man i setup menuen indstille størrelse af højttalere og antallet. F.eks. kan man køre med virtual center, så receiveren deler signalet ud i fronterne (højre/ventre). Det samme gør sig gældende for subwooferen. Hvis du ikke har noget subwoofer, så kan du indtille det i setupmenuen og den vil dirigere signalet til fronterne (hvis de er sat til "large").

Men bare rolig - det er alt sammen forklaret i manualen

musashi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 26 Januar 2006 kl. 10:56 | IP-adresse registreret  

Kort sagt. Ja du kan godt sende "subsignalet" til dine fronter.

Jeg kender ikke dine fronter, men overvejer du at skifte det hele ud. Husk det er en meget god idé at lave et budget inden du kaster dig ud i indkøb :-)

Til top Vis musashi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musashi

mtolesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2006 kl. 10:57 | IP-adresse registreret  

Mange tak for det hurtige svar CHTT, kunne der være nogen lydmæssige "minuser" ved et sådanne setup?

Er der andre her i forumet med et ligende setup, altså anvendelse af side højtalerene som også tager sig af "subben"?

mvh

MTO

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 26 Januar 2006 kl. 11:41 | IP-adresse registreret  

Som det allerede er sagt, så er der ingen problemer i at gøre det på den måde, men der er dog en grundt til at man som regel opnår det bedste resultat med en subwoofer.

Der er grænser for hvor dybt de fleste højttalere rent faktisk spiller, også selvom de er udstyret med 12" og på en del filmlydspor er der altså en del dyb bas med.

For det andet skal højttalerne både gengive den bas der er i fronterne + den bas der er i LFE sporet, så det vil være en ret hård belastning af højttalere og forstærker, det kan nemt være noget der går ud over lydkvaliteten i mellemtoneområdet. Du skal også huske på, at effektforstærkerdelen i de fleste receivere altså ikke er noget at råbe hurra for.

På sigt vil jeg helt sikkert anbefale at du investerer i en sub, men du kan da fint klare dig uden i starten.

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

musashi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 26 Januar 2006 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

mtolesen skrev:

Mange tak for det hurtige svar CHTT, kunne der være nogen lydmæssige "minuser" ved et sådanne setup?

Er der andre her i forumet med et ligende setup, altså anvendelse af side højtalerene som også tager sig af "subben"?

mvh

MTO

Jeps kører uden Sub. Jeg synes egentlig det går rigtig fint, men jeg en enkelt gang hørt setuppet med sub, så jeg ved godt hvad jeg mangler. Det går dog fint an efter min mening ude sub. Men det er jo smag og behag.

Til top Vis musashi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musashi

mtolesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2006 kl. 17:53 | IP-adresse registreret  

Tak for tilbagemeldingerene.

Jeg vil prøve setuppet snart.

mvh

mto

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes