Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 18:56   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: 8/6 ohm - mine HT er 4 ohm! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Smithers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 03 Februar 2006 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

På min Yamaha DZ-9 Surround forstærker kan jeg indstille mellem 8 og 6 ohm - Yamaha lægger i manualen vægt på, at denne indstilling skal justeres efter højttalerne

Nu er det blot sådan, at mine Jamo D7 er 4 ohm

A. Hvad betyder det - og hvad er risikoen ved at bruge højttalere med lavere ohm end, hvad forstærkeren kan stilles til?

B. Kan jeg ødelægge højttalere og/eller forstærkeren?

C. Er der en måde at kompensere for dette på - og er det nødvendigt/anbefalelsesværdigt?

/Smithers

Til top Vis Smithers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Smithers

jensen_one
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 03 Februar 2006 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

Der sker ikke noget ved at bruge 4 ohms højttalere på din Forstærker.

Det er kun EKSTREMT dårlige forstærkere der ikke kan trække en 4 ohm højttaller. Jeg synes du skal ringe til Yamaha Danmark for at spørge hvorfor der er sådan en omskifter, da du ikke synes din forstærker er ekstremt dårlig. Brug evt spørgsmålet ER min og andre af Yamahas forstærkere i en kvalitet under gennemsnitet?

Vil lige tilføje at jeg synes yamaha laver fine produkter, men er sgu irriteret på en knap uden grund og funktion.

Til top Vis jensen_one's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen_one

farmer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 03 Februar 2006 kl. 19:04 | IP-adresse registreret  

Det er ikke noget problem.

Du får ikke problemer med hverken højtaler eller forstærker, min yamaha står på 8ohm selvom mine højttalere er 4ohm og de har ikke taget skade

Til top Vis farmer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af farmer

Smithers
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2006 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

Nej, jeg har heller ikke haft egentlige problemer. Jeg vil bare lige tjekke med ingeniør-typerne. Jeg synes dog, at det er lidt spøjst, at en high-end forstærker ikke "bare" matcher Jamos THX Ultra2 højtalersæt.

Hvad risikerer at tage skade ved forkert ohm-indstilling? Højttalere eller forstærker - eller ingen af delene?

farmer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 04 Februar 2006 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

Det har ikke noget at sige for alvor om det er 8 eller 4 ohm, så selv om der ikke står det rigtige så matcher de.

umiddelbart vil jeg sige højttaler, hvis du spiller så højt at forstærkeren ikke har kontrol over enhederne vil de nok først tage skade, jeg tror det er sværere at tage live af forstærkeren.

men du får ikke problemer din yamaha er en rimeligt stærk model så den skal nok stå distancen

Til top Vis farmer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af farmer

jensen_one
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 Februar 2006 kl. 08:42 | IP-adresse registreret  

Yamaha DZ9 er ikke High End,

Bond
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 07 Februar 2006 kl. 09:20 | IP-adresse registreret  

Hej !

Nu kommer det an på om de famøse omskiftere (8/4 Ohm) er en egentlig impedans tilpasning, eller en strøm begrænsning ? (emnet har været oppe at vende i utallige tests af recievere, også været diskuteret flere gange her på Hifi4all)

I de fleste recievere (Japanske ?) er det "bare" en strøm-begrænser, lavet som ekstra sikkerhed for det Amerikanske markede

Hvis det er tilfældet ? skal recieveren altid stå i det højeste Ohm-tal .....prøv evt. at lytte i henhv. 8- og 4 Ohms indstillingen....man kan meget tydelig høre forskel ....så det er absolut ikke ligemeget !

Recieveren er i forvejen spækket med alverdens sikrings-kredsløb, så om alle omstændigheder er risikoen minimal...... 

Bond

Smithers
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2006 kl. 09:50 | IP-adresse registreret  

Jensen_One: Det fulde navn på min forstærker er DSP-Z9, Yamahas aktuelle topmodel og vinder af Eisa Awards 2004-2005 inden for kategorien "Home Theatre High End Components" - hvis du kan finde den i DK til under 25K, skal du bare slå til.  Tryk her for at læse nærmere...

Men derudover er det naturligvis fuldstændigt op til dig at definere, hvad du mener er high-end. Prøv dog at undgå at holde fanen så højt at du ikke kan nå jorden.

Bond: Det var nu ikke forstærkern, som jeg var specielt nervøs for - snarere højttalerne. Som angivet tidsligere har jeg ikke muligheden for at vælge 4 Ohm - valget står mellem 8 og 6 Ohm. Jamo D7 er imidlertid 4 Ohm. Dem kan du i øvrigt finde her

Bond
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 07 Februar 2006 kl. 10:17 | IP-adresse registreret  

Smithers skrev:

Bond: Det var nu ikke forstærkern, som jeg var specielt nervøs for - snarere højttalerne. Som angivet tidsligere har jeg ikke muligheden for at vælge 4 Ohm - valget står mellem 8 og 6 Ohm. Jamo D7 er imidlertid 4 Ohm. Dem kan du i øvrigt finde her

Nej, okay men så giv den et lyt i henhv. 8- og 6 Ohm- indstillingen...... pointen er stadigvæk at den skal stå i 8 Ohm for at levere mest mulig strøm til højttalerne, og dermed give den bedst mulige lyd  

Bond

jensen_one
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 10 Februar 2006 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

Din snak om Eisa gør stadig ikke at det bliver High End.

Eisa Awards er kun for store producenter, Det koster rigtig mange penge at vinde en Eisa. Firmaer som, Thule, Holfi, Primare, og lign vil aldrig opfylde de krav der er til en Eisa.

Man skal hedde Yamaha Sony el lign for at vinde sådan en.

Smithers
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Februar 2006 kl. 16:39 | IP-adresse registreret  

Det sjove ved mange web-fora er, at en hver klovn kan stille sig op og brøle hvad som helst med det ene formål at få intetsigende, ubegrundede udsagn ud. Ønsket vil ofte være simpel provokation. Sådanne personer er typisk karakteriseret ved manglen på evnen til at underbygge deres unuancerede argumenter.

Jensen_one: Dit argument er, at en surroundforstærker - som du ikke viser nogen tegn på at kende - ikke er High-end. Punktum. Så fortsætter du med en anden forsmået påstand om, at Elsa Awards kun er for store firmaer, og sætter trumf på denne påstand ved at fremhæve en række små producenter af hi-fi, som aldrig har vundet. Hvordan det underbygger dit argument om high-end er mig en smule tåget.

Som skrevet tidligere er det naturligvis op til dig at skabe din egen forståelse af forskellige vage begreber - som eksempelvis high-end. Du står imidlertid i dette tilfælde i relativt skarp kontrast til en række velansete hifi tidsskrifter - såvel fysiske som elektroniske. Hvis du med dit (uunderbyggede?) argument mener, at enhver har sin ret til at mene noget andet, så har du naturligvis ganske ret.

Hvorom alting er, så tyder det ikke på, at argumentets magt  er dit stærkeste våben. Og så opfylder du jo flot ovenfor beskrevne karakteristika…

Men ved du hvad, min ven, det preller af…

God weekend

jensen_one
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 10 Februar 2006 kl. 17:11 | IP-adresse registreret  

Hej Smithers

Jeg tror vi taler forbi forbi hinanden.

Jeg ved godt at du har en forstærker i en kvarlitet LANG OVER gennemsnittet.

Du har også ret i, at det næsten er op til en selv at definere begrebbet High End. Det er derfor ikke interessandt om jeg kender den specifikke forstærker, jeg har stiftet bekendskab med flere af yamahas topmodeller, dog ikke den du har.

Jeg synes ikke apparater der fx har 117 forprogramerede equlizer indstillinger er High End. Jeg synes heller ikke at et apparat der har en "ohm omskifter" på bagsiden, hvis indstilling har en afgørende effet på lydkvaliteten er High End gør du?

Grunden til at jeg snakker om Eisa Awards er at du bruger det som argument for at det er High End.

Du skriver at der er en High End forstærker, og henviser så til at den har vundet i Kategorien "Home theater High End components". På den måde sætter du lighedstegn mellem High End difinitionen i 2 og 5(eller flere) kanaler, det synes jeg måske heller ikke fair.

Hvis du havde sagt at det var en af de bedste surround forstærker på markedet havde jeg ikke kommenteret det, men High End postulatet synes jeg er forkert.

Jeg ved ikke helt hvad det er der preller af på dig, jeg prøver jo bare at fortælle at din forstærker ikke er High End. Jeg siger jo ikke noget om kvaliteten af den.

Og du må selvfølgelig ligeledes have en god weekend.

Smithers
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Februar 2006 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

jensen_one: Det begynder nu at dæmre for mig, at du muligvis kun karakteriserer stereo-forstærkere som high-end? Hvis det er sådan, må jeg give dig fuldstændigt ret i, at vi taler forbi hinanden. Men din definition bliver vi så bare ikke enige om.

En surroundforstærker og en stereoforstærker er vidt forskellige, hvor det for førstnævntes vedkommende afhænger af surroundprocesseren samt billedescaleren, (naturligvis kombineret med gode komponenter i øvrigt), om der er tale om high-end eller ej. I stereo kan de fleste rene stereo-forstærkere slå en surroundforstærker, krone for krone. Men det svarer vist til at sammenligne en Landrover med en Porche 911. Fantastiske (high-end?) biler, men bygget til hvert sit terræn - på Le Mans er konkurrencen ulige, men det gør vel ikke Landroveren til en ringere bil?

HVIS jeg nu tager fejl mht. din definition, kunne det være interessant at du eksemplificerede et par forskellige surroundprodukter, som du ville kalde high-end - og at du naturligvis kvalificerer dine valg.

Endelig er jeg med på, hvorfor du skriver om Eisa, men din argumentation hænger ikke sammen - med mindre du mener, at udelukkende små fabrikanter evner at producere high-end?

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes