| Forfatter |
|
Blade Forum Bruger

Bruger siden: 12 Januar 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 12
|
| Sendt: 08 Februar 2006 kl. 15:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har fået købt en Harman/Kardon AVR 235, to concept 6 fronthøjtalere, to concept 1 baghøjtalere og én concept CT centerhøjtaler.
Så er mit spørgsmål så: Hvilke af disse højtalere skal sættes til Large? og hvilke til small? og hvad er det for noget med Hz man kan indstille på? lige nu står de alle sammen til over 100 Hz! er det rigtigt?
|
| Til top |
|
| |
lars ole Branchemedlem

Hornslet Cabinets
Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 210
|
| Sendt: 08 Februar 2006 kl. 16:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej Blade...
Mit setup ser således ud( Dette er kun hvis du ingen sub har)
Front: small
Center: Large.
Back: small
Husk at hvis du ingen sub har, er det en god ide at sætte Concept 6'erne godt ned i Hz for at kunne fange de dybe toner som subben normalt tager sig af... men det er klart nemmere hvis du lige sætter dig og prøver med en række indstillinger, og derefter tilpasser det efter din smag!!! __________________ B&W Nautilus bio...
|
| Til top |
|
| |
Blade Forum Bruger

Bruger siden: 12 Januar 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 12
|
| Sendt: 08 Februar 2006 kl. 16:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har ingen sub. Der står i concept 6 manualen at de går ned til 41 Hz, og når man instiller den i recieveren kan man enten sætte den til 40 Hz eller 60 Hz, hvilke af disse skal jeg da vælge? der står i H/K manualen at man skal sætte Hz til at være over de Hz som højtalerne har. skal jeg så sætte dem til 60 Hz? eller er det lidt tåbeligt når der kun er 1 forskel mellem 40 Hz og 41 Hz.
|
| Til top |
|
| |
lars ole Branchemedlem

Hornslet Cabinets
Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 210
|
| Sendt: 08 Februar 2006 kl. 16:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
hmm.... ville mene at 40Hz er lidt for lavt, tror hellerikke højtalerne kan klare det. .-- så jeg ville nok sætte dem på 60Hz, og se hvad der sker!!! __________________ B&W Nautilus bio...
|
| Til top |
|
| |
CHTT Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1281
|
| Sendt: 08 Februar 2006 kl. 16:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hov hov - det er som regel en god idé at sætte fronterne til large hvis man ikke har en sub, fordi receiveren kan dirigere LFE signalet til fronterne.
Alle højttalere der bliver sat til small, bliver skåret i den nedre frekvens (crossover som indstilles på receiveren) den bas der så ikke spilles af den givne højttaler dirigeres så til subwooferen - og afhængig af receiver kan den muligvis også dirigeres til fronterne hvis man ikke har en subwoofer (er ikke helt sikker på dette).
@lars ole: Din "large" center kan slet ikke gengive de dybeste toner, så du mister fakstisk en del "information" ved at have din center til large og ingen sub.
@Blade: Sæt dine concept 6 til large og resten til small og husk at fortælle receivere du ikke har en subwoofer. (Og køb så snarest en sub ) __________________ AVI + Squeezebox
|
| Til top |
|
| |
BlackWidow Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 376
|
| Sendt: 08 Februar 2006 kl. 17:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så vidt jeg husker, er hovedreglen:
Front: Large
Center: Large hvis den har ca. lige så store enheder som fronterne, ellers small
Bag: Small.
Ja Lars Ole, du skal da køre large...der tror jeg man vil kunne høre stor forskel ved eksplosioner osv. ;)
#Blade: Som du selv siger går dine højttalere ned til 41Hz, så derfor vil jeg klart mene at du skal stille den til 40Hz.
Lars Ole: "hmm.... ville mene at 40Hz er lidt for lavt, tror hellerikke højtalerne kan klare det.". Det tror jeg så sagtens de kan - især når de er opgivet til at kunne spille ned til 41Hz. __________________ Samsung LE-32R51B, Oppo DV971H, Sanyo Z4
Yamaha RX-V595
Dali Ikon 6, Vokal 2 og W2
Mit surroundanlæg
|
| Til top |
|
| |
BjarkeNR Lukket konto

Bruger siden: 28 Juli 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 2671
|
| Sendt: 08 Februar 2006 kl. 17:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
TapeConnection Lukket konto

Lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 30 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4163
|
| Sendt: 08 Februar 2006 kl. 20:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
lars ole skrev:
Husk at hvis du ingen sub har, er det en god ide at sætte Concept 6'erne godt ned i Hz for at kunne fange de dybe toner som subben normalt tager sig af... men det er klart nemmere hvis du lige sætter dig og prøver med en række indstillinger, og derefter tilpasser det efter din smag!!! |
|
|
Det lyder altså som om du har misforstået både small/large konceptet, og hvilken betydning højttalerens frekvensgang har. Det nævnte setup bør sættes op således:
Sub off (eftersom der ikke er nogen sub - LFE-kanalen sendes således til front-højttalerne)
Front: Large. Det giver sig selv, når subben er off kan du ikke vælge andet (medmindre det er en seriøst mærkelig processor). Af samme årsag kan du ikke afskære frekvensen nedad på fronten - og det skal du heller ikke. Opgivelsen af frekvensgangen angiver hvor frekvenskurven "ruller af", det har intet at gøre med hvad de "kan tåle". Fronterne skal have fuld frekvensgang, når der ikke er en sub - basta!
Center: Small. Medmindre du har en _seriøst_ stor center, så duer Large ikke. Jeg ved godt mange siger at de i praksis har bedst erfaringer med at køre large, og så skal man da også bare gøre dét - men hvis det med en almindelig størrelse center er bedst at køre large, så er der noget galt med systemet, og så skal man lige overveje om det er den rigtige løsning man er ude i. Se som foreslået diskussionen der er linket til ovenfor.
Bag: Small. Samme argument. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|
| Til top |
|
| |
TapeConnection Lukket konto

Lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 30 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4163
|
| Sendt: 08 Februar 2006 kl. 20:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Otto, TC skrev:
| Center: Small. Medmindre du har en _seriøst_ stor center, så duer Large ikke. Jeg ved godt mange siger at de i praksis har bedst erfaringer med at køre large, og så skal man da også bare gøre dét - men hvis det med en almindelig størrelse center er bedst at køre large, så er der noget galt med systemet, og så skal man lige overveje om det er den rigtige løsning man er ude i. Se som foreslået diskussionen der er linket til ovenfor.
|
|
|
Dog kan det, hvis receiveren har muligheden, godt betale sig at lege lidt med delefrekvensen. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|
| Til top |
|
| |
lunddal Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 815
|
| Sendt: 09 Februar 2006 kl. 12:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Otto, TC skrev:
Center: Small. Medmindre du har en _seriøst_ stor center, så duer Large ikke. |
|
|
Hvis ens center (i mit tilfælde en System Audio 70AV) er identisk med fronterne (SA1270) skal center vel stå på det samme som fronterne - eller
hva'?
|
| Til top |
|
| |