Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 06:43   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: rigtige oplysninger om watt (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
schumi_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 01 Marts 2006 kl. 17:49 | IP-adresse registreret  

Ja , hvor mange udover NAD opgiver effekten i deres surround forstærkere på den rigtige måde, jeg mener hvad kan man bruge en oplysning om 5 x 170 watt målt i 2 kanaler til, i surround bruger man vel netop alle kanaler ??
Til top Vis schumi_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af schumi_dk

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 02 Marts 2006 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

Det der er ved watt opgivelserne er at, de kan opgives på forskellige måder, under forskellige forhold. F.eks. over forskellig frekvens.

Mange forstærker som har en god reel watt-opgivelse kan godt være svagere end andre med en mindre reel watt-opgivelse. Det der gør en forskel er strømformåen, altså hvor mange ampere den kan smide af sig.

Jeg har haft en 70 watts rotel, der var langt stærkere end en 90 watts Denon. Og efter hvad producenten sagde, var de opgivet under ens forhold.

Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

Sir Round
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2005
Sendt: 02 Marts 2006 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

Du kan få et fingerpeg om den opgivet effekt er fornuftigt ved at kigge bag på apparatet. Det skulle gerne stå hvor meget effekt den maximal trækker fra elnettet. Fx. hvis den er opgivet til 5x170 watt men kun trækker 120 watt fra nettet er der et eller andet galt. Til sammenligning bruger min 2x200 watt max 1200 watt.
Til top Vis Sir Round's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sir Round

kaso
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2005
Sendt: 02 Marts 2006 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

Sir Round skrev:
Du kan få et fingerpeg om den opgivet effekt er fornuftigt ved at kigge bag på apparatet. Det skulle gerne stå hvor meget effekt den maximal trækker fra elnettet. Fx. hvis den er opgivet til 5x170 watt men kun trækker 120 watt fra nettet er der et eller andet galt. Til sammenligning bruger min 2x200 watt max 1200 watt.

Det er jo så en ½ sandhed - forstået på den måde, at en forstærker godt kortvarigt kan give mere effekt fra sig end den trækker fra lysnettet. Det kan den vha. kondensatorerne i strømforsyningen, der indeholder et "lager" til de kortvarige impulser i musikken/lyden, der er meget kraftige - i de stille passager (vi taler brøkdele af et sekund) lader de så op igen. Store kondensatorer kan på den måde få en forstærker til at spille kraftigere - men kun i spidsbelastningerne. Har man højtalere, der er nemme at trække, vil det oftest også være tilstrækkeligt - mens mere problematiske højtalere, der kræver megen strøm, vil have glæde af en forstærker, der kan levere mere strøm (ampere) "permanent" - og den vil så igen trække mere strøm fra lysnettet.

Til top Vis kaso's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kaso

Sir Round
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2005
Sendt: 02 Marts 2006 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  

kaso skrev:

Det er jo så en ½ sandhed.

Derfor skrev jeg også kun et fingerpeg.
Til top Vis Sir Round's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sir Round

jkjaers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 02 Marts 2006 kl. 18:34 | IP-adresse registreret  

schumi_dk skrev:
Ja , hvor mange udover NAD opgiver effekten i deres surround forstærkere på den rigtige måde, jeg mener hvad kan man bruge en oplysning om 5 x 170 watt målt i 2 kanaler til, i surround bruger man vel netop alle kanaler ??

Hvad er "den rigtige måde"?

"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
Til top Vis jkjaers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jkjaers

schumi_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Marts 2006 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

det er vel hvad en forstærker yder med alle kanaler i drift ?

hvis man opgiver 5 x 160 watt med 2 kanaler i drift mener jeg ikke den yder 5 x 160 men 2 x 160 watt , det er da en mærkelig måde og opgive effekten på

fonzelius
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2005
Lokalitet: København
Sendt: 06 Marts 2006 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

Synes også godt man kan se på forstærkerens vægt som et finderpeg.. Hvis man sammenligner en stereoforstærker på 2x100 watt og den vejer 15kg, med en surround på 5x150 watt og den så kun vejer 8-10kg, så burde der være en klokke der ringede

Det der vejer mest i en forstærker er vel egentlig strømforsyningen, eller hvad? Det er jo også derfor at de lidt dyrere forstærkere ofte vejer ret meget.

Mvh Fonzelius

Til top Vis fonzelius's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fonzelius

schumi_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Marts 2006 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

jo men ikke alle ved jo så meget om hifi, jeg har lige hentet HFK nye avis "bad sound kills good music " der står der jo bare ved alle denons surroundrecievers at de yder x antal watt i 7 kanaler, og det er da en lodret løgn og falsk markedsføring. de kan yde x antal watt i 7 kanaler, men bare kun de opgivne watt i 2 kanaler ad gangen .

nosferatu89
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Marts 2005
Sendt: 08 Marts 2006 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

fonzelius skrev:

Synes også godt man kan se på forstærkerens vægt som et finderpeg.. Hvis man sammenligner en stereoforstærker på 2x100 watt og den vejer 15kg, med en surround på 5x150 watt og den så kun vejer 8-10kg, så burde der være en klokke der ringede

Det der vejer mest i en forstærker er vel egentlig strømforsyningen, eller hvad? Det er jo også derfor at de lidt dyrere forstærkere ofte vejer ret meget.

Mvh Fonzelius

Så er det jo så lige den der med, at det lige for tiden også er på mode at have en flere centimeter tyk frontplade på bæstet.

Nosferatu

Guldkysten
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter bruges ønske!

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 08 Marts 2006 kl. 18:20 | IP-adresse registreret  

fonzelius skrev:

Mvh Fonzelius

Vægten kan du ikke bruge til meget - jeg har 2 stk. HK signature 1.3 som hver vejer 22 kg. og så har jeg en Rotel 5 kanals RB-985MKII - som vejer 16 kg. - og der er nu mest smæk på rotellen som jeg lige kan høre det.
Til top Vis Guldkysten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guldkysten

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 08 Marts 2006 kl. 19:19 | IP-adresse registreret  

Som fingerregel kan den godt bruges, men det eneste der kan gøre en forskel er at lytte!
Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 08 Marts 2006 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

schumi_dk skrev:

det er vel hvad en forstærker yder med alle kanaler i drift ?

Ved hvilken forvrængning? Ved hvilken frekvens? Ved hvilken impedans? Ved hvilke fasedrej?

Kort sagt: Selv med en "korrekt", "seriøs" målemetode, vil du kunne opleve en verden til forskel på hvor mange watt en given forstærker måles til at have. Jeg har oplevet forskellige blade opgive målinger på samme forstærker, hvor der ifølge bladene skulle være tale om RMS målinger ved 8 ohm med 5 kanaler drevet samtidig, og _alligevel_ kan der være 30-40-50% udsving i tallene. Oveni dette kommer at forskellen på f.eks. 80 og 120 watt i praksis er groft sagt ligegyldig - det drejer sig om en forskel på 1-2 dB. Kort sagt: Du kan ikke bruge watt-opgivelser til en rygende hat, det der betyder noget er hvordan det lyder. Hvis du skal vurdere dét uden rent faktisk at lytte til apparatet, kommer du meget længere ved at vurdere forstærkeren fra et fornuftspræget synspunkt - virker den velkonstrueret, vejer den noget, er det en producent der har en lydfilosofi der tiltaler en osv, frem for at forsøge at finde ud af om watt-tallene holder eller ej.

Hvis vi nu SKAL forholde os til watt-tal: Hvilken forstærker er så mest seriøs? Dén der er opgivet til 5x60 watt og har 5x60 watt, eller den der er opgivet til 5x120 watt og har 5x80 watt? Det jeg prøver at sige er: Blot fordi marketing-afdelingen har valgt at pumpe watt-opgivelserne op, så behøver forstærkeren ikke være dårlig. Yamaha eksempelvis har lavet mange gode forstærkere, også selv om de ikke nødvendigvis lever op til de watt-tal reklamerne angiver.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

schumi_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Marts 2006 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

jeg tor heller ikke de lyder dårligere hvis de ikke lige lever op til det marketingsafd. bestemmer sig for, det jeg mener er træls er at man næsten altid skal læse det i parantes bagefter at de 7 x 160 watt er målt i 2 kanaler, hvad kan man bruge det til hvis man står og køber surround, jeg ved godt man skal lytte og ikke læse, men det virker som om nogle producenter trods alt går lidt for meget op i hvad de skrive om ydelsen, og det mener jeg er forkert.

Mercedes s 500 v8 tilsalg, 100 heste på hver cylinder (med 2 cylinder i drift ) ?

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes