Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 14:03   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Linear frekvensgang xx - 20.000 Hz (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
AllanJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 21 Marts 2006 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

Linear frekvensgang xx - 20.000 Hz, hvordan vil det lyde?

Hvordan vil en linear frekvensgang lyde, ikke fra selve højtalerne men fra lyttepositionen?

Til top Vis AllanJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AllanJ

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 21 Marts 2006 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

AllanJ skrev:

Linear frekvensgang xx - 20.000 Hz, hvordan vil det lyde?

Hvordan vil en linear frekvensgang lyde, ikke fra selve højtalerne men fra lyttepositionen?

Forskellige lytteforsøg i almindelige hjem, har vist at folk foretrækker en lineært faldende kurve, som skærer en ret linie igennem frekvenserne 63Hz +3dB til 10.000Hz -3dB.

Altså holder kurven sig faktisk indenfor plus minus 3dB, men falder støt fra bassen og opefter.
Om det har noget med efterklangen i rummet at gøre, skal jeg ikke kunne sige.

Du kan lave en sådan kurve med en TacT rumkorrektion, eller en Behringer DEQ2496, der kan købes til under kr. 3000,-

Personligt tror jeg at Behringeren kommer meget tæt på den TacT, da der er temmelig sofistikeret korrektion i den nye model. Den må ikke forveksles med den ældre DSP8024, som er ringere, og desuden udgået.

Zenon
Lukket konto
Lukket konto
Konto lukket efter anmodning fra bruger

Bruger siden: 29 September 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 21 Marts 2006 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

Dette kan blive farligt et emne.....

Menneskets øre er absolut ikke frekvens lineær og bygger du et frekvens lineært komplet anlæg så husk lige noget toneregulering hvis du vil opnå totalitært frekvenslinearitet.......

Mit eget anlæg spiller 3 gange så højt bas end resten af lyden efter jeg har brugt en lydgengiver fra 30hertz til 20.000hertz som gengives lineært men som ikke gjorde det ifølge mit øre......

Men samtidig stopper min hørelse ved omkring 17-18.000hertz så her må diskanten også "speedes" op hvis jeg vil opnå xx-20.000hertz lineært frekvensgang.....

Til top Vis Zenon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zenon

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Sendt: 21 Marts 2006 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

Det har måske noget at gøre med equal loudness kurven. Øret er aftagende følsomt i de dybeste frekvensene, så en faldende kurve kan måske sees som en kompensation for dette

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

Zenon
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 21 Marts 2006 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

Jeg har tjekket loudness opbygningen i min forstærker som ifølge papirene står som +17db vistnok.... så bare et lille tryk bliver hørbart, derfor har jeg slået den helt fra....

Men min hørelse forsvinder fuldstændig ved 17-18k.hertz! -måske før.....men højest sandsynlig grunden til jeg er så skør med kvinder, jeg har sgu lidt svært ved at høre dem.....

Zenon
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 21 Marts 2006 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

Ups jeg lavede vist en fejl, jeg har kun 83% mere bas en normalt og dermed mindre end en fordobling...... -men alligevel temlig meget rent lydmæssigt..... 

AllanJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Marts 2006 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

Ja en helt linear frekvenskurve havde jeg nu heller ikke regnet med ville lyde særligt godt, måske p.g.a ørets opbygning. Med hensyn til loudness kommer det vel lidt an på ved hvilket niveau man lytter til, da denne funktion jo aftager med niveauet, eller tager jeg fejl?

Men tilbage til spørgsmålet, hvis vi antager at en helt ret frekvens gang ikke er ”ønskelig” hvordan optimerer mange af de forstærkere/receivere så frekvens gangen? Der er f.eks. Audyssey-rumkorrektion. Er der nogen som har målt på sådan et system for at få frekvens gangen i lytte positionerne, for det skulle jo kunne optimere lyden over et større område.

27pH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 21 Marts 2006 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

Zenon skrev:

Menneskets øre er absolut ikke frekvens lineær og bygger du et frekvens lineært komplet anlæg så husk lige noget toneregulering hvis du vil opnå totalitært frekvenslinearitet.......

Jeg kan ikke se logikken. Hvis man antager at man kan opnå linearitet i lyttepositionen, bliver optagelsen vel gengivet korrekt. Det er vel hifi - altså gengivelse af virkeligheden. Man kan jo ikke rejse sig op i en koncertsal og bede dem slå loudness til :)

vH pH

Til top Vis 27pH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 27pH

AllanJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Marts 2006 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

Vi skal vel lige for god ordens skyld definere hvad en ret frekvens gang er, for når man måler/justerer det ind bruger man jo f.eks. pink noise eller et sweep fra 20 – 20KHz. Jeg går ud fra at når man bruger disse signaler så er det man skal justerer til en ret frekvens gang – og det er så indholdet af musikken eller hvad man nu lytter til som ”bestemmer” niveauet ved de forskellige frekvenser. På den måle burde man vel kunne sikre sig nogenlunde at ens anlæg eller rummet ikke ”farver” lyden væsentligt. Om det så lyder som det oprindeligt var tiltænkt da det blev mikset i studiet -  ja det burde det vel eller hva??

Zenon
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 22 Marts 2006 kl. 11:38 | IP-adresse registreret  

27pH skrev:
Zenon skrev:

Jeg kan ikke se logikken. Hvis man antager at man kan opnå linearitet i lyttepositionen, bliver optagelsen vel gengivet korrekt. Det er vel hifi - altså gengivelse af virkeligheden. Man kan jo ikke rejse sig op i en koncertsal og bede dem slå loudness til :)

vH pH

I denne sammenhæng snakker vi ikke hifi men linear frekvensgang som overskriften antyder.....samtidig kan linear frekvensgang måles på 2 måder....enten mekanisk med måleapperater eller med vores øre, samligner du de 2 måder samtidig er der stor forskel.....

Måleapperater kan være ekstreme præcise imens vores øre er skabt til overlevelse og samtale.....derfor vil vores hørelse have nogle knæk.....

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes