Forfatter |
|
Kbj112 Forum Bruger

Bruger siden: 16 August 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 6
|
Sendt: 16 August 2006 kl. 15:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Jeg har følgende anlæg:
Sony STR-DE496 Resciver Koda Højtaler sæt (2 Front og 2 Bag og en Center) Bileder af højtaler er der linket til nederst. Bag på koda højtaleren står der følgende:
KODA Model AV796F Imperdance 8 ohm Power handling 20-120w
Mediacenter, som musik/dvd afspiller
Jeg synes mit anlæg trænger til en opgradering, men da pengene er små er jeg nød saget til, at vælge mellem et par nye front højtaler eller en Sub. Når jeg siger pengene er små så mener jeg omkring 2000Kr, men jeg håber i vil hjælpe alligevel.
Hvilken opgradering tror der vil give beste lyd udbytte. Det er især, når jeg ser film, at jeg lidt mere, hvad kalder man det ( Rumlig måske eller livlig måske)
Link til bileder:
http://peecee.dk/?id=51443 http://peecee.dk/?id=51444
På forhåd mange tak for hjælpen.
|
Til top |
|
|
erla Udelukket fra forum

Bruger siden: 29 Juli 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1081
|
Sendt: 16 August 2006 kl. 15:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kender overhovedet ikke de højtalere... ser umiddelbart okay ud på billederne - det afgørende mht. sub eller ej er, hvor langt de går ned i frekvens.
Er det 38 - 20000 Hz der står ?
Det er jo rimelig dybt... ville ellers umidelbart ha' sagt en subwofer giver rigtig meget til filmoplevelser, men måske har du bas nok ?
Men selvom dine fronter på papiret går langt ned, er det ikke sikkert bassen er så kontrolleret som den vil være med en sub... så det er sådan lidt svært at sige, hvad du vil få mest glæde af... En mulighed kunne også være at prøve et seperat effekttrin til dine fronter, så de får lidt mere saft ?
|
Til top |
|
|
Kbj112 Forum Bruger

|
Sendt: 16 August 2006 kl. 15:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der står under frekvens 38 - 20000.
Nu er jeg jo ikke en hærdet hifi mand, som i nok kan se på udstyret. Hvad betyder denne linje :)
Et seperat effekttrin til dine fronter, så de får lidt mere saft ?
Jeg har ikke ret meget bas på, da det lyder for færdelig, når man skal høre musik, men det kan da godt være jeg skal gennemgå mine instillinger igen.
|
Til top |
|
|
erla Udelukket fra forum

|
Sendt: 16 August 2006 kl. 15:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Frekvens er et udtryk for "tonehøjde" og måles i Hz - de laveste toner mennesker kan høre er ca. 20Hz, de højeste 20000Hz (= 20kHz, k = x1000). Evnen til at høre høje frekvenser aftager dog med alderen... på den anden side mener nogle at CD'er ikke kan spille klassisk, fordi de skærer alt over 22kHz væk og man derfor ikke får "overtonerne" med, lyd som ikke høres, men fornemmes ;-)
Nå - det er altsammen meget teoretisk. Det vigtigste er hvordan du synes det lyder :-)
I dine højtalere ser det ud til at være samme enhed der gengiver helt fra 38Hz og op i mellemtoneområdet - derfor kan jeg godt forestille mig at basen vil påvirke mellemtoneområdet og få det til at "mudre" lidt. Med en subwofer kan du få den til at spille alt under f.eks. 100Hz, så dine fronter kun skal koncentrere som om mellemtoneområdet. Det vil sandsynligvis gøre dem lidt mere luftige...
Det andet jeg foreslår med et effekttrin, er at bruge en seperat effekforstærker til dine fronthøjtalere, da din Sony muligvis ikke har power nok til at "holde et fast greb" om dine højtalere... selvom man ikke spiller for fuld styrke, skal forstærkeren hels ha' effektresourcer nok til at kunne sparke kraftige peaks af - det er ofte et problem at mindre integrerede recievere har det. Det resulterer i at den taber luften ved spidsbelastning, igen typisk i basområdet...
Med en aktiv subwofer (med indbygget effektforstærker), kan du dog muligvis komme udenomm dette problem, da du så igen ikke har behov for at forstærkeren gengiver den dybeste bas - dt tager subwoferen (og dens indbyggede effektforstærker) sig af...
Men alt ovenstående er under forudsætning af, at du iøvrigt er rimelig tilfreds med mellemtonen og diskanten i dine højtalere - ellers bør du nok skifte dem. Dog løser det næppe problemet med fastere bas og kraftigere forstærker, så det er ikke sikkert du kommer udenom dette alligevel...
Puha - håber ikke det var for kringlet... men det er svært at rådgi' når man ikke kender dit setup og hvor du mener svaghederne ligger, så tag kun mine råd som generelle pejlemærker, der kan sagtens være det er noget helt andet du vil få mere glæde af...
|
Til top |
|
|
erla Udelukket fra forum

|
Sendt: 16 August 2006 kl. 15:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kbj112 skrev:
Der står under frekvens 38 - 20000.
Jeg har ikke ret meget bas på, da det lyder for færdelig, når man skal høre musik, men det kan da godt være jeg skal gennemgå mine instillinger igen.
|
|
|
Bas er ikke nødvendigvis noget der skal være meget af - den skal bare helst ikke mudre resten af frekvensområdet til - mange har en tendens til at skrue alt for højt op for sub.'en når man lige får en. Pludselig er der enorm power på basen og det lyder virkelig "stort" - men i længden bliver man typisk træt af at man ikke hører de andre frekvenser fordi de overdøves af bassen... Mht. subwoofer er det derfor en tommelfingeregel, at den ikke skal kunne høres som sådan, men fornemmes hvis den mangler ;-) Det er mange gange ikke så meget det at sub.'en spiller bassen der giver et løft, men det at de øvrige enheder ikke skal ta' sig af dette område, der giver dem mere overskud...
|
Til top |
|
|
Kbj112 Forum Bruger

|
Sendt: 16 August 2006 kl. 15:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak for dit svar og fordi du gider og bruge tid på det.
Jeg er rigtig tilfres med mellemtonen og diskanten på min højtaler. Er bare ikke tilfres med basen på min højtaler.
Det svært og give flere informationer om mit setup udover jeg er rigtig glad for det når jeg høre musik, men det er når jeg ser film der mangler lidt og tror det basen jeg mangler lidt, for den er nærmest slået fra på min forstærker Næsten ingen bas og masser af diskant, sådan lyder højtalerne bedste i mine høre.
Hvis jeg skulle købe en subwoofer, hvad vil du så gå efter. Har kiget på nogle fra hifi klubben, som hedder gale og dali.
http://www.hifiklubben.com/DK/Produkter/Hoejttaler/Aktiv_sub woofer/DALI_AW8_subwoofer_Sort.htm
http://www.hifiklubben.com/DK/Produkter/Hoejttaler/Aktiv_sub woofer/GALE_4070W_subwoofer_Sort.htm
Jeg har også en tegning af min forstærker bag på hvis det er til nogen hjælp:
http://peecee.dk/?id=51449
|
Til top |
|
|
erla Udelukket fra forum

|
Sendt: 16 August 2006 kl. 16:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen så skal du klart prøve med en sub :-)
Hvorfor ikke Gale 4080W ?
Jeg har ikke hørt nogle af dem, men den ser umiddelbart ud til at gå noget dybere ned og ha' noget mere power, til samme pris som Dali'en.
Dali har jeg kun haft gode erfaringer med, så den er efter min mening også et godt bud...
Prøv at høre dem i forretningen og hør om du evt. kan låne en i nogle dage, før du beslutter dig. Udover hvor dyb bas de kan spille, er der også spørgsmålet om hvor godt de mikser med dine højtalere, så det er ikke sikkert det der på papiret ser bedst ud lyder bedst i dit tilfælde...
Uanset hvad tor jeg du vil opleve et stort løft og få meget mere ud af dine filmoplevelser - det gjorde jeg selv da jeg fik min sub :-)
(Har selv en JBL 150 watt sub. som jeg også klart kan anbefale - den kan kostede 2.200,- på tilbud i KT Radio i København...)
|
Til top |
|
|
erla Udelukket fra forum

|
Sendt: 16 August 2006 kl. 16:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kbj112 skrev:
Mange tak for dit svar og fordi du gider og bruge tid på det.
Jeg har også en tegning af min forstærker bag på hvis det er til nogen hjælp:
http://peecee.dk/?id=51449
|
|
|
Afhængigt af hvilken sub du ender med, er der flere måder at tilslutte den. Du kan dels bruge et rca-rca kabel og tilslutte den til "sub out" yderst til højre på tegningen. Det er det rigtige at gøre til film, da du her får den specielle LFE-kanal (Low Frequency Effects) som der findes i et 5.1 surround signal (.1 er sub-kanalen). Du kan på nogle modeller også tilslutte højtalerkablerne fra din forstærkers HT-out til subwooferen, og så tilslutte fronterne til subwooferen. Så bruger du sub'ens indbyggede delefilter til at skære bunden af signalet til fronterne - i nogle tilfælde bedre til musik... på nogle recievere kan du også indstille en frekvens hvor forstærken skærer af til fronterne, og sender alt under denne frekvens til sub'en, sammen med LFE-signalet. Det sidste er nok at foretrække, hvis din reciever kan det. Tjek manualen og eksperimenter med hvad der virker bedst for dig - og god fornøjelse når du kommer så langt - lad høre hvordan det ender :-)
|
Til top |
|
|
Kbj112 Forum Bruger

|
Sendt: 16 August 2006 kl. 16:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for hjælpen. Er godt klar over det ikke nemt og hjælpe da mit grej ikke er kendt.
|
Til top |
|
|
ZanioN Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 170
|
Sendt: 16 August 2006 kl. 16:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er nok en sub du mangler som i er kommet ind på men min personlige mening er at 6,5", 8" og 10" er for lidt i en sub derfor ville jeg hvis jeg var dig kigge efter noget 12" Evt. kig på en brugt dali concept 12? Dette er min personlige mening så derfor kan det jo godt være du syntes det er mere end rigeligt med 10" gør som der er blevet foreslået spørg om du må låne med hjem...
__________________ Mit Set up
|
Til top |
|
|
Wizdrake Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 418
|
Sendt: 16 August 2006 kl. 16:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
lige til start vil jeg sige at jeg ikke fik læst hele tråden, lidt doven idag .. men kender lidt til dine højtalere skulle jeg mene .. vil sige at et par nye front vil være et bedre køb .. se hvad du kan få på dba ksb (her på siden) eller lign. noget infinity, cw, dali, kunne være at gå efter ..
__________________ make it great
- Min kollegiebio
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 16 August 2006 kl. 17:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Måske et dumt spørgsmål - men har du overvejet blot at prøve at ændre på tone-indstillingerne, når du skifter fra film til musik, og vice versa? Det kunne måske give dig en ide om, hvad der evt. skal gøres. Hvis pengene er små, ville det være ærgerligt at brænde dem af på noget, der ikke hjælper.
På et lille anlæg burde 38 Hz faktisk være en OK nedre grænse - problemet er, at fabrikanter/sælgere tilsyneladende ofte finder frekvensomfanget på deres højtalere samme sted, som visse politikre finder deres 'informationer'... 
|
Til top |
|
|
Kbj112 Forum Bruger

|
Sendt: 17 August 2006 kl. 15:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Ja jeg har rodet med instillingerne og har fundet den instilling jeg bedst kan lide. Jeg har været ude og købe en JBL 150 watt sub :) den har givet det jeg savnede. Så nu er jeg rigtig glad :)
Jeg skal dog lige have fundet ud af hvad med og mod fase er.
|
Til top |
|
|
erla Udelukket fra forum

|
Sendt: 17 August 2006 kl. 22:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tillyke med sub'en :-)
Er det Northridge E series / E150P ?
Teoretisk skal alting naturligvis spille i medfase. Dvs. at tilføres positivt signal, skal membranen bevæge sig udaf... et gammelt fusker trik hvis man selv bygger høltalere og plus/minus ikke er tydeligt markeret på enhederne er, at forbinde et 1.5 volt batteri til den enhed man skal finde plus/minus på - den terminal der er tilsluttet pluspolen på batteriet, når membranen beværger sig ud ved tilslutning, er plus... vender man batteriet bevæger membranen sig indaf = spiller i modfase...
Men, men, men! Med- og modfase ifb. med subwoofer er relativt i forhold til dine eksisterende højtalere og sub'ens placens - altså, subwooferen kan sagte n være tilsluttet korrekt, men grundet placering i rummet ankommer lyden i modfase til lyden fra ens øvrige enheder - og det er så ikke en kablingsfejl. Ovenstående batteritrick skal du alætså ikke begynde og rode med på din subwoofer - det er kun ment som baggrundsviden ;-)
Det man kan gøre på de fleste subwoofere er, at man kan vende fasen 180 grader via en 0/180 switch - det kan man på min JBL-sub - der er ikke nogen "korrekt" indstilling, da det som sagt afhænger af rummet den spiller i og dens placering i dette rum samt placering i forhold til de øvrige højtalere. Det man gør er, at man prøver først den ene, så den anden indstilling, og den der giver mest bas, er "den rigtige"... på nogle subwoofere kan man ikke bare vælge imellem 0 eller 180 grader fasevending, men kan trinløst variere fasedrejningen...
Mht. placering af subwooferen, er den alment enderkendte fremgangsmåde, at stille sub'en i ens lytteposition - i den stol/sofa du sidder og lytter i - og så spille noget musik med meget bas, og skrue godt op for sub'en. DU kan så bevæge dig rundt i lokalet og du vil opleve at nogle steder lyder bassen kraftigere end andre - der hvor den lyder kraftigst, kan du med fordel stille sub'en, da den fra den position vil spille højest ud i hele lokalet... du kan også bare stille den hvor den passer bedst ind, og så justere styrken til den passer dig fra din lytteposition ;-)
Rigtig god fornøjelse, og velkommen i sub-klubben :-)
|
Til top |
|
|