Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 07:09   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Surround fra TV film (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bosanova
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 December 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 03 December 2003 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

Hvordan kan man afkode surround fra Stofa TV signalet?

Til top Vis Bosanova's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bosanova

Jannick
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 03 December 2003 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

Et analogkabel, mellem tv og receiver sku' ku' klare det. Derefter kan du indstille receiveren til Dolby Prologic/2.

Du kan ikke få den ægte surround gengivelse gennem tv-programmer. De er hverken understøttet af Dolby Digital eller dts.

Cerberus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 03 December 2003 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv stofa, og benytter ganske rigtigt et analogkabel mellem fjernsyn og reciever. DR og TV2 er tæt på perfekte med surround, men jeg kan ikke rigtigt få de andre kanaler til at fungere ordentligt, er det fordi disse ikke sender surround signal ud?

Er der nogen som kan svare på det? F.eks. undre det mig at Tv3 ikke sender et ordentligt signal ud.

Cerb

Til top Vis Cerberus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cerberus

Bosanova
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2003 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

Jannick skrev:

Et analogkabel, mellem tv og receiver sku' ku' klare det. Derefter kan du indstille receiveren til Dolby Prologic/2.

Du kan ikke få den ægte surround gengivelse gennem tv-programmer. De er hverken understøttet af Dolby Digital eller dts.

Jeg har set de reklamere med at de sender film i Dolby Digital. Hvem har så glæde af det?

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 03 December 2003 kl. 14:35 | IP-adresse registreret  

Hvem reklamerer med det?

Det kræver en digitalboks, og hvis det er DR og TV2 du mener så siger de enten Dolby ProLogic (DR) og Dolby Surround (TV2)

Er det en digital boks, kan sagen godt være en anden, men det kræver selvfølgelig en digital udgang (coax./optisk)

Anders_K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2003 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

Bosanova skrev:
Jannick skrev:

Jeg har set de reklamere med at de sender film i Dolby Digital. Hvem har så glæde af det?

Hmm...det har jeg nu aldrig set. tror diuikke at det er Dolby Surround? Dolby Surround er foregængeren til Prologic og fungerer ved at der sammen med stereo signalet også sendes et monosignal med lyd til baghøjtaler. Altså en slags 3.0 lyd.

Prologic 1 og 2 samt DTS Neo6 (samt flere andre) kan dekode stereosignaler og Dolby Suurorund signaler om til pseudo-5.1 lyd. Der kræves dog min. et stereo signal.

Til top Vis Anders_K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anders_K

Bosanova
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2003 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

Anders_K skrev:
Bosanova skrev:
Jannick skrev:

Hmm...det har jeg nu aldrig set. tror diuikke at det er Dolby Surround? Dolby Surround er foregængeren til Prologic og fungerer ved at der sammen med stereo signalet også sendes et monosignal med lyd til baghøjtaler. Altså en slags 3.0 lyd.

Prologic 1 og 2 samt DTS Neo6 (samt flere andre) kan dekode stereosignaler og Dolby Suurorund signaler om til pseudo-5.1 lyd. Der kræves dog min. et stereo signal.

Det kan godt være du har ret i at de blot nævner Dolby Surround. Dette monosignal du nævner, afkodes det automatisk af forstærkeren, når den stilles i Prologic?

Har aldrig læst eller hørt om det før!

Troede alle de kunstige Surround formater, blev fremstillet ved hjælp af filtre og udelukkende på baggrund af stereosignalet.

Anders_K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2003 kl. 16:57 | IP-adresse registreret  

Bosanova skrev:
Anders_K skrev:
Bosanova skrev:
Jannick skrev:

Det kan godt være du har ret i at de blot nævner Dolby Surround. Dette monosignal du nævner, afkodes det automatisk af forstærkeren, når den stilles i Prologic?

Troede alle de kunstige Surround formater, blev fremstillet ved hjælp af filtre og udelukkende på baggrund af stereosignalet.

Dolby Surround blev jo oprindeligt udviklet til biografer og jeg aner faktisk ikke om der finder recievere til hjemme brug med "rene" Dolby Surround dekodere.

Men Prologic (1 og 2) er kombatible med Dolby Surround, eller det vil sige at hvis der er et baghøjtalersignal så bruger de det + at de laver en center kanal og Prologic 2 laver 2 seperate bagkanaler ( ved prologic 1 kommer der det samme ud af bagkanalerne: 2 x mono)

Prologic 2 er helt klart det bedste og jeg vil påstå at man ikke kan høre forskel på Prologic 2  lavet af et stereo signal og et Prologic 2 lavet af et Dolby Surround signal. Dolby Surround er jo noget gammelt og forældet og det som har mest at sige er den kvalitet som, i dit tilfælde, Stofa sender med.

Til top Vis Anders_K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anders_K

Bosanova
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2003 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

Anders_K skrev:
Bosanova skrev:
Anders_K skrev:
Bosanova skrev:
Jannick skrev:

Dolby Surround blev jo oprindeligt udviklet til biografer og jeg aner faktisk ikke om der finder recievere til hjemme brug med "rene" Dolby Surround dekodere.

Men Prologic (1 og 2) er kombatible med Dolby Surround, eller det vil sige at hvis der er et baghøjtalersignal så bruger de det + at de laver en center kanal og Prologic 2 laver 2 seperate bagkanaler ( ved prologic 1 kommer der det samme ud af bagkanalerne: 2 x mono)

Prologic 2 er helt klart det bedste og jeg vil påstå at man ikke kan høre forskel på Prologic 2  lavet af et stereo signal og et Prologic 2 lavet af et Dolby Surround signal. Dolby Surround er jo noget gammelt og forældet og det som har mest at sige er den kvalitet som, i dit tilfælde, Stofa sender med.

Jeg må prøve at se om jeg kan få dolbyenheden til at fortælle mig, om der er et Surround signal med eller ej. Jeg modtager i dag TV signal på videoen, og et scart stik forbinder Sony ES Surround enheden. Den burde vel selv gøre opmærksom på formattet fra antennestikket?

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes