Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2026 | 16:25   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: HDMI receiver? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
thg3
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 August 2004
Status: Offline
Indlæg: 129
Sendt: 23 September 2006 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

Hvad er formålet ved en surround receiver med HDMI?

Jeg har en fladskærm med HDMI stik og en dvd-afspiller med HDMI, så jeg får jo allerede overført billedet via HDMI, så hvad er formålet ved at købe en receiver med HDMI, for er det ikke lige så godt at overføre lyden fra dvd til receiver med et koaxialkabel?

Det jeg ikke forstår hvorfor man skulle føre billede igennem receiveren via HDMI for den skal vel bare have et digitalt lyd signal?

Til top Vis thg3's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thg3
 
notional
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Juni 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 561
Sendt: 23 September 2006 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

Grunden til det er jo at man har HDMI switching. SÅ hvis du f.eks. har en HD-DVD afspiller, en computer/HTPC og digitaltkabeltv (alle tingene kommer) eller noget i den stil, kan du skfite mellem billedsignalet med fjernbetjeningen til recieveren, hvilket gør du både styrer billede og lyd med én knap på én fjernbetjening. Let og enkelt.
Til top Vis notional's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af notional
 
thg3
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 August 2004
Status: Offline
Indlæg: 129
Sendt: 23 September 2006 kl. 19:32 | IP-adresse registreret  

Hmm.... Hvis jeg tænder min dvd slår tv'et automatisk over på dvd-kanalen og jeg kan også styre min dvd fra fjernbetjeningen til anlægget nu, så det kan jeg ikke rigtig se skulle ændre sig???

Men får jeg bedre lyd igennem HDMI end igennem en koaxialkabel?
Til top Vis thg3's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thg3
 
Nagash
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Februar 2004
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 361
Sendt: 25 September 2006 kl. 02:58 | IP-adresse registreret  

Det notianal mener er, at hvis du har flere afspillere/parabol recievere etc. med hdmi udgang, og der ikke er nok hdmi ingange på dit tv, så kan du kører hdmi-signalerne fra de forskellige kilder ind i din forstærker, og føre hdmi udgangen fra den op i tv'et. Så vælger du bare på forstækeren, når du skal skifte signalet fra en kilde til en anden.

__________________
Min stue:
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=112448&title=n agash-stuebio-og-andet
Til top Vis Nagash's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nagash
 
thg3
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 August 2004
Status: Offline
Indlæg: 129
Sendt: 25 September 2006 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

Men får jeg bedre lyd igennem HDMI end igennem en koaxialkabel?
Til top Vis thg3's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thg3
 
Anders_K
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 670
Sendt: 25 September 2006 kl. 19:04 | IP-adresse registreret  

thg3 skrev:
Men får jeg bedre lyd igennem HDMI end igennem en koaxialkabel?

næh...

 

Til top Vis Anders_K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anders_K
 
erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 29 Juli 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1081
Sendt: 25 September 2006 kl. 19:23 | IP-adresse registreret  

Anders_K skrev:

thg3 skrev:
Men får jeg bedre lyd igennem HDMI end igennem en koaxialkabel?

næh...



... men du får et kabel mindre at trække og skjule...
Til top Vis erla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erla Besøg erla's Websted
 
thg3
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 August 2004
Status: Offline
Indlæg: 129
Sendt: 26 September 2006 kl. 07:56 | IP-adresse registreret  

Jo men nu er en receiver med HDMI noget dyrere end en uden og eftersom jeg er ude efter en forholdsvis billig receiver 3000-4000 kr. så syntes jeg ikke at det er værd at købe en med HDMI bare for at få et kabel mindre...
Til top Vis thg3's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thg3
 
zaboom
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 December 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 194
Sendt: 26 September 2006 kl. 08:24 | IP-adresse registreret  

En anden klar fordel med HDMI i recieveren, kan være at hvis man flere enheder med HDMI, kan man nøjes med ét kabel fra reciever til TV. Desuden kan de fleste recievere konvertere eks. component signaler og composite signaler til HDMI, så du kan tilslutte både din VHS video, dit videokamera mm. til recieveren og nøjes med det ene HDMI stik til dit TV



__________________
...længe efter glæden over den billige pris, huskes den dårlige kvalitet!
Til top Vis zaboom's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zaboom Besøg zaboom's Websted
 
Barnebarn
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Juni 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 41
Sendt: 26 September 2006 kl. 09:31 | IP-adresse registreret  

Jeg valgte også bevidst at gå efter en receiver med HDMI-switching - i mit tilfælde denon avr-3806 - netop fordi jeg kun ville have et 15m hdmi kabel op til min projektor.

Jeg har min dvd tilsluttet med hdmi til forstærkeren, min xbox360 er tilsluttet med component til forstærkeren og min PC er tilsluttet med dvi-hdmi til forstærkeren.

Havde jeg ikke haft hdmi-switching skulle jeg have trukket 1x 15m hdmi fra dvd op til projektoren, 1x 15m VGA fra PC'eren op til projektoren og med Xbox360 skulle jeg finde en forlænger til dens medfølgende xbox360 stik-component - og så trække det op til projektoren.

Alt i alt en kedelig og grim situation, som er blevet gjort "næsten" helt enkelt med at forbinde enhederne igennem forstærkeren.



__________________
Barnebarn

Se mit udstyr: Bio Barnebarn
Til top Vis Barnebarn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Barnebarn
 
hrmand
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske

Bruger siden: 18 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1335
Sendt: 26 September 2006 kl. 10:12 | IP-adresse registreret  

Er der ikke også noget med, at man kan droppe analog kabling til 5.1/sacd mellem afspiller og forstærker, hvis den har hdmi indgang?

__________________
SONY
TA-DA9000ES   amp
TA-N90ES         effekt
DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd

KEF
4 x Q7 + Q9c
Til top Vis hrmand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hrmand
 
keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1513
Sendt: 26 September 2006 kl. 10:43 | IP-adresse registreret  

hrmand skrev:
Er der ikke også noget med, at man kan droppe analog kabling til 5.1/sacd mellem afspiller og forstærker, hvis den har hdmi indgang? Nej
Til top Vis keyvan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af keyvan
 
keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1513
Sendt: 26 September 2006 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

Barnebarn skrev:

Jeg valgte også bevidst at gå efter en receiver med HDMI-switching - i mit tilfælde denon avr-3806 - netop fordi jeg kun ville have et 15m hdmi kabel op til min projektor.

Jeg har min dvd tilsluttet med hdmi til forstærkeren, min xbox360 er tilsluttet med component til forstærkeren og min PC er tilsluttet med dvi-hdmi til forstærkeren.

Havde jeg ikke haft hdmi-switching skulle jeg have trukket 1x 15m hdmi fra dvd op til projektoren, 1x 15m VGA fra PC'eren op til projektoren og med Xbox360 skulle jeg finde en forlænger til dens medfølgende xbox360 stik-component - og så trække det op til projektoren. Har du alt det her stående på en og samme reol? (PC, DVD, Xbox osv.)

Alt i alt en kedelig og grim situation, som er blevet gjort "næsten" helt enkelt med at forbinde enhederne igennem forstærkeren. Du har jo ikke sparet på kabler (Måske på længden) Hvordan kan du så mene at det så også blevet mindre grim og kedelig af det? (Kablerne er der jo, bare i kortere version) 

Til top Vis keyvan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af keyvan
 
hrmand
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske

Bruger siden: 18 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1335
Sendt: 26 September 2006 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

keyvan skrev:
hrmand skrev:
Er der ikke også noget med, at man kan droppe analog kabling til 5.1/sacd mellem afspiller og forstærker, hvis den har hdmi indgang? Nej

... så vil jeg håbe Vanderlay lige kommer på banen her, for han har i en tråd (leder lige efter den) været inde på dette ... jeg mente at man skal forbinde med 5 analoge kabler mellem forstærker og afspiller for at høre sacd. Argumentet gik på, at man netop med hdmi kunne undgå dette.

Vender lige tilbage, når jeg har fundet tråden ...

EDIT: Den er her: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=34568



__________________
SONY
TA-DA9000ES   amp
TA-N90ES         effekt
DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd

KEF
4 x Q7 + Q9c
Til top Vis hrmand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hrmand
 
Barnebarn
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Juni 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 41
Sendt: 26 September 2006 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

keyvan skrev:
Barnebarn skrev:

Jeg valgte også bevidst at gå efter en receiver med HDMI-switching - i mit tilfælde denon avr-3806 - netop fordi jeg kun ville have et 15m hdmi kabel op til min projektor.

Jeg har min dvd tilsluttet med hdmi til forstærkeren, min xbox360 er tilsluttet med component til forstærkeren og min PC er tilsluttet med dvi-hdmi til forstærkeren.

Havde jeg ikke haft hdmi-switching skulle jeg have trukket 1x 15m hdmi fra dvd op til projektoren, 1x 15m VGA fra PC'eren op til projektoren og med Xbox360 skulle jeg finde en forlænger til dens medfølgende xbox360 stik-component - og så trække det op til projektoren. Har du alt det her stående på en og samme reol? (PC, DVD, Xbox osv.)

Alt i alt en kedelig og grim situation, som er blevet gjort "næsten" helt enkelt med at forbinde enhederne igennem forstærkeren. Du har jo ikke sparet på kabler (Måske på længden) Hvordan kan du så mene at det så også blevet mindre grim og kedelig af det? (Kablerne er der jo, bare i kortere version) 

Kablerne er nu skjult bag mit tv-reolbord. Hvis kablerne skulle op til min projektor ville det for det første blive en del dyrere i kabler - jeg skulle bruge størrer kabelskjulere og spørgsmålet er om min projektor i det hele taget har alle de indgange der skal til.

Og ja, det hele står fremme ved min tv-reolbord...

Se: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=41311&P N=8

Siden de billeder har jeg fået skjult kablerne noget mere, fjernet VHS-maskinen med kabel til projektor og købt nyt gulvtæppe.



__________________
Barnebarn

Se mit udstyr: Bio Barnebarn
Til top Vis Barnebarn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Barnebarn
 
Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1597
Sendt: 26 September 2006 kl. 15:12 | IP-adresse registreret  

[/QUOTE]


... så vil jeg håbe Vanderlay lige kommer på banen her, for han har i en tråd (leder lige efter den) været inde på dette ... jeg mente at man
skal
forbinde med 5 analoge kabler mellem forstærker og afspiller for at høre sacd. Argumentet gik på, at man netop med hdmi kunne undgå
dette.



Man kan vel sige det sådan, at det i hvert fald har været hensigten, at SACD via HDMI skulle implementeres, men på hvor mange produkter det rent
faktisk fungerer p.t. ved jeg ikke. Den type overførsel er så vidt jeg har kunnet læse ret kræsen over parring af afspiller og receiver, så i praksis er
der nok mange, der bruger ilink eller analog i stedet
Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes