| Forfatter |
|
Pink-Bear Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 557
|
| Sendt: 07 Januar 2007 kl. 13:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Surroundfolk! Jeg synes stereo begynder at kede mig lidt. Jeg har oftest så travlt med det ene eller det andet, så jeg har aldrig rigtig lyst til at sætte mig ned i sweetspot og lytte til en god plade (bevares, det hænder da nogle gange). Tilgengæld er jeg begyndt at være utrolig glad for gode film. Det er god afkobling til hverdagen. Så jeg overvejer at sælge mit stereo setup og få et surroundsystem ind på værelset. Det bliver en længere process at få solgt henholdsvis min cd-afspiller, forstærker og mine højttalere. Men man må jo yde for at nyde. Nuværende stereosetup: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=47958&P N=1Jeg regner med at stå med ca. 12k når jeg har fået solgt ovenstående, og de penge skal så disponeres så godt som muligt! Derfor har jeg besluttet mig at det gerne må være brugt. Jeg er udemærket klar over at jeg ikke kan få et komplet surround setup for 12k, men så må jeg vente med baghøjttalere og evt. tv'et. Mine idéer: --------------------------------------- TV: Lige nu ser jeg tv på min computer via et tv-kort, men det er jo ikke optimalt hvis man skal have et surround setup. Derfor er jeg rimelig overbevist om at et brugt B&O MX5000 vil kunne gøre mig glad. For beskedne 2-3000 kr. kan dette erhverves. Receiver: Føj jeg er blank på det her område. Jeg håber på at kunne finde en god receiver til 3k brugt. Dvd-afspiller: Hvad skal jeg lede efter her? Den skal være rimelig fremtidssikret. Fronthøjttalere: Her ønsker jeg et par gulvhøjttalere. Måske noget Dali Ikon 5 eller et par Dali Suite. Baghøjttalere: Noget der passer med fronthøjttalerne. Center: Nej tak!  Subwoofer: Jeg beholder min hjemmebyggede sub. Se linket til mit anlæg for mere info. --------------------------------------- Kom endelig med input, anbefalinger, gode råd mm... Jeg er helt ny på surroundområdet!
|
| Til top |
|
| |
Pink-Bear Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Januar 2007 kl. 19:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Efter en snak med Sjoenne, er jeg blevet enig med mig selv om at vælge et brugt 16:9 tv med FSQ billedrør. Input modtages stadig gerne
|
| Til top |
|
| |
NriK Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1780
|
| Sendt: 07 Januar 2007 kl. 19:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vedrørende højttalere: Er det ikke en lille smule respektløs at sælge dem med tanke på den historie de har? Desuden: For at være sikker på at du ikke går ned i stereo-lydkvalitet pga. skift til surround, så kunne du da godt fortsætte med dem som fronter og så bare udvide med center og surround højttalere!... Og med den flotte subwoofer behøver du da ikke gulvhøjttalere.
Læste lige det med centeren: Hvorfor i alverden vil du ikke have en centerhøjttalere? Det er da et must hvis du vil nyde god surround. (Jeg kender godt til holfi's holdning hvis det er den du er faldet for, men den er helt i skoven hvis du spørger mig. Film er indspillet med et separat centerlydsspor - så skal det altså også gengives fra en center!)
DVD: Du får ikke noget der er rigtigt fremtidssikret, men til gengæld har du aldrig kunnet få så gode DVD'er til så lav pris som nu. Køb en spritny kvalitetsmaskine fra pioneer til 1000-1500 kr. Lyden er hæderlig og billedet er fantastisk. Det kan slet ikke betale sig at købe brugt i den prisklasse
Receiver: Du må selv finde ud af hvad mærke der tiltaler dig, men hvis du køber brugt kan du ofte få sidste års store modeller til en rimelig penge. 3k rækker langt, og der er ikke rigtigt noget der bliver slidt i sådan nogen, så lad dig ikke afskrække selvom den skulle have 2 eller flere år på bagen - blot prisen er derefter selvfølgelig.
Håber du kan bruge dette til noget.
|
| Til top |
|
| |
Pink-Bear Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Januar 2007 kl. 19:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej NriK
Endelig en med noget input. Jeg har selv tænkt samme tanke i dag, omkring vienna'erne, og jeg har besluttet mig for at beholde dem af flere grunde. Både af respekt men også fordi de vil gøre et glimrende stykke arbejde som baghøjttalere.
Mht. centeren, så er jeg blevet inspireret af tråden omkring center eller ej. Jeg vil tage din mening til mig, og lytte til systemer med center såvel som uden.
Så det kan ikke betale sig at finde en god brugt dvd-afspiller med et par år på bagen, da de ikke vil være up-2-date i dag?
|
| Til top |
|
| |
HAK! Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2006 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 209
|
| Sendt: 07 Januar 2007 kl. 20:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
er der ikke noget med at den Thule forstærker du har nu har en indgang som gør at den kan bruges som effekt når man ser film og som ret stereo når der skal lyttes til musik...så syntes jeg at du skal overveje at beholde den...også måske finde en lidt mindre brugt surr. forstærker...f.eks denon 2105 og en eller anden dvd afspiller og de sidet højtaler som du mangler...det koster godt nok en del mere fordi at du ikke kan sælge dit gamle udstyr, men så har du også både super lyder til musik og film...
|
| Til top |
|
| |
NriK Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Januar 2007 kl. 20:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pink-Bear skrev:
Så det kan ikke betale sig at finde en god brugt dvd-afspiller med et par år på bagen, da de ikke vil være up-2-date i dag?
|
|
|
Der er vel både for og imod, men man får altså ufatteligt meget for ufatteligt små penge idag hvis man vælger en billig maskine fra en af de store. Jeg vil mene at det er bedre at købe nyt i lige præcis denne type produkt, da du ved brugt køb ikke sparer så meget når man tager prisudviklingen med i regnskabet, og samtidigt risikerer slidte lasere etc.
Med surroundreceivere forholder det sig stik modsat da de ikke rigitigt slides, og udviklingen går relativt langsomt på den front. En 5 år gammel surroundreceiver i den tunge ende fra yamaha/onkyo/pioneer/harman kardon/denon vil stadig lammetæve alle små- og mellempris modeller fra de samme leverandører.
|
| Til top |
|
| |
keyvan Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1513
|
| Sendt: 07 Januar 2007 kl. 20:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
NriK skrev:
|
Læste lige det med centeren: Hvorfor i alverden vil du ikke have en centerhøjttalere? Det er da et must hvis du vil nyde god surround. (Jeg kender godt til holfi's holdning hvis det er den du er faldet for, men den er helt i skoven hvis du spørger mig. Film er indspillet med et separat centerlydsspor - så skal det altså også gengives fra en center!) Her kan jeg kun være enig med Nrik.
Receiver: Du må selv finde ud af hvad mærke der tiltaler dig, men hvis du køber brugt kan du ofte få sidste års store modeller til en rimelig penge. 3k rækker langt, og der er ikke rigtigt noget der bliver slidt i sådan nogen, så lad dig ikke afskrække selvom den skulle have 2 eller flere år på bagen - blot prisen er derefter selvfølgelig. Her er jeg igen enig med Nrik. |
|
|
|
| Til top |
|
| |
Pink-Bear Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Januar 2007 kl. 20:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
HAK! skrev:
| er der ikke noget med at den Thule forstærker du har nu har en indgang som gør at den kan bruges som effekt når man ser film og som ret stereo når der skal lyttes til musik...så syntes jeg at du skal overveje at beholde den...også måske finde en lidt mindre brugt surr. forstærker...f.eks denon 2105 og en eller anden dvd afspiller og de sidet højtaler som du mangler...det koster godt nok en del mere fordi at du ikke kan sælge dit gamle udstyr, men så har du også både super lyder til musik og film... |
|
|
Jeg tror du har misforstået noget
|
| Til top |
|
| |
Pink-Bear Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Januar 2007 kl. 15:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har nogle enkle spørgsmål: - Hvad foretrækker du af 7.1 og 5.1 surround? Og hvorfor?
- Kender du til følgende receiver "Pioneer VSX-859RDS"?
- Vil det være forkert at bruge VA Haydn som baghøjttalere, og en lidt billigere gulvhøjttaler såsom Dali 6006 som front (mht. lyden)?
- Hvilken DVD-afspiller vil gøre det bedst som henholdsvis dvd-afspiller og cd-afspiller (krav: ny, max 2500,-)?
- 32" FSQ 100hz fra Philips. Kan det gøres billigere end dette? http://www.wupti.com/Produkter/TV-HIFI/TV/32PW8651_(Wupti1). html
|
| Til top |
|
| |
BlahaC4 Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 69
|
| Sendt: 09 Januar 2007 kl. 18:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vil gerne svare på 3 og 4 .. :)
Jeg har selv et par Dali 6006, de blev desværre trukket af en gammel receiver, som ikke havde meget power, men der kommer snart nyt i stuen.. :) Men altså 6006 synes jeg lyder rigtig godt..har lidt af det hele..
Dvd afspiller har jeg tænkt mig at købe en Denon 1930.. De har selvføgelig en mindre model, som faktisk pt er på tilbud i HFK på åboulevarden..
__________________ There are 10 types of people in the world, those who understand binary and those who don't
|
| Til top |
|
| |
NriK Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Januar 2007 kl. 18:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pink-Bear skrev:
| Hvad foretrækker du af 7.1 og 5.1 surround? Og hvorfor? |
|
|
5.1 er fint - det andet er overkill og et korrekt baghøjttalersetup vinklet mod lytteren eller diffus er godt nok.
Pink-Bear skrev:
| Kender du til følgende receiver "Pioneer VSX-859RDS"? |
|
|
Næh ikke rigtigt, men hvis den er stor og tung, har Dolby Digital og DTS, måske også aluforplade så har du alt hvad du skal bruge og der er sikkert ikke mange af de nyere der spiller bedre.
Pink-Bear skrev:
| Vil det være forkert at bruge VA Haydn som baghøjttalere, og en lidt billigere gulvhøjttaler såsom Dali 6006 som front (mht. lyden)?" |
|
|
Kan man få et sæt vienna haydn til samme pris som Dali'erne så er det langt at foretrække. Samme klang hel vejen rundt og igen: Med den sub bør du ikke mudre bassen i rummet til, med et par middelmådige gulvhøjttalere. Mit bud er at du vil få decideret dårligere lyd med både sub og store højttalere.
Pink-Bear skrev:
| Hvilken DVD-afspiller vil gøre det bedst som henholdsvis dvd-afspiller og cd-afspiller (krav: ny, max 2500,-)? |
|
|
http://www.hifi-musik.dk/?page=visanmeldelse&id=84...spiller ovenikøbet SACD, DVD-Audio, DIVX osv. Bortset fra de nye HD formater så kan den alt.
|
| Til top |
|
| |
Pink-Bear Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Januar 2007 kl. 22:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
BlahaC4 skrev:
Vil gerne svare på 3 og 4 .. :)
Jeg har selv et par Dali 6006, de blev desværre trukket af en gammel receiver, som ikke havde meget power, men der kommer snart nyt i stuen.. :) Men altså 6006 synes jeg lyder rigtig godt..har lidt af det hele..
Dvd afspiller har jeg tænkt mig at købe en Denon 1930.. De har selvføgelig en mindre model, som faktisk pt er på tilbud i HFK på åboulevarden..
|
|
|
Ok spændende, jeg vil tage et kig på den Denon ihvertfald. Selvom Denon ikke rigtig er mig, skal den da have en chance.
|
| Til top |
|
| |
Pink-Bear Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Januar 2007 kl. 22:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
NriK skrev:
Pink-Bear skrev:
| Hvad foretrækker du af 7.1 og 5.1 surround? Og hvorfor? |
|
|
5.1 er fint - det andet er overkill og et korrekt baghøjttalersetup vinklet mod lytteren eller diffus er godt nok.
Pink-Bear skrev:
| Kender du til følgende receiver "Pioneer VSX-859RDS"? |
|
|
Næh ikke rigtigt, men hvis den er stor og tung, har Dolby Digital og DTS, måske også aluforplade så har du alt hvad du skal bruge og der er sikkert ikke mange af de nyere der spiller bedre.
Pink-Bear skrev:
| Vil det være forkert at bruge VA Haydn som baghøjttalere, og en lidt billigere gulvhøjttaler såsom Dali 6006 som front (mht. lyden)?" |
|
|
Kan man få et sæt vienna haydn til samme pris som Dali'erne så er det langt at foretrække. Samme klang hel vejen rundt og igen: Med den sub bør du ikke mudre bassen i rummet til, med et par middelmådige gulvhøjttalere. Mit bud er at du vil få decideret dårligere lyd med både sub og store højttalere.
Pink-Bear skrev:
| Hvilken DVD-afspiller vil gøre det bedst som henholdsvis dvd-afspiller og cd-afspiller (krav: ny, max 2500,-)? |
|
|
http://www.hifi-musik.dk/?page=visanmeldelse&id=84 ...spiller ovenikøbet SACD, DVD-Audio, DIVX osv. Bortset fra de nye HD formater så kan den alt. |
|
|
Jeg har en trang til at have et par gulvhøjttalere stående. Når jeg spiller stereo, vil jeg selvfølgelig ikke have subwooferen tændt, hvis jeg kan finde et par højttalere der dækker bunden rimeligt. Den dvd-afspiller ser spændende ud! Men de skriver der er lidt med lydsiden, men det er der vel hos alle i den prisklasse. Du har ikke erfaringer med Denon'en eller evt. den NAD hifiklubben har (http://www.hifiklubben.com/DK/Produkter/Surround_Sound/DVD- afspiller/NAD_T515_DVD-afspiller_Graa.htm#) ?
|
| Til top |
|
| |
Pink-Bear Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Januar 2007 kl. 21:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK jeg står i lidt af et problem lige nu. Jeg har brug for et par fronthøjttalere og de skal ikke være særlig store. Her er mine krav: - gulvhøjttalere (brugt)
- noget lignende 2x6½" bas/mellemtone (ikke større, det har jeg ikke rummet til)
- De skal passe nogenlunde klangmæssigt med et par VA Haydn grand (evt modificering med ny diskant)
- max 3.500 kr
- Evt. selvbyg (jeg diskuterer pt. med mig selv om jeg gider at bygge mere)
|
| Til top |
|
| |