Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 19:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Forskel på digital kabler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
iChicken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 December 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 16 Januar 2007 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

Hej Alle

Jeg står overfor at skulle investere i et splinternyt surround-system og har lige et par spørgsmål ang. kabler. Jeg er fuldt på det rene med værdien i at anskaffe sig nogle ordentlig højtalerkabler, hvilket også giver god mening, da dette signal som bekendt er analogt. Men hvad er begrundelsen på at smide flere tusinde kroner efter kvalitets digitale kabler? Mig bekendt overfører de 0- og 1-taller, og signalet skal da molestreres slemt førend de ikke længere kommer helt over.

Og nu vi er ved det har jeg mange steder læst, at coaxiale kabler anbefales til korte distancer, mens optisk er bedre på lange - igen samme spørgsmål: Signalet er digitalt, om det bliver overført ad den ene eller anden vej burde vel egentligt komme ud på et hvad angår lydkvalitet?

Mvh
Samuel Kock
Til top Vis iChicken's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af iChicken Besøg iChicken's Websted

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 17 Januar 2007 kl. 02:21 | IP-adresse registreret  

iChicken skrev:
Hej Alle

Jeg står overfor at skulle investere i et splinternyt surround-system og har lige et par spørgsmål ang. kabler. Jeg er fuldt på det rene med værdien i at anskaffe sig nogle ordentlig højtalerkabler, hvilket også giver god mening, da dette signal som bekendt er analogt. Men hvad er begrundelsen på at smide flere tusinde kroner efter kvalitets digitale kabler? Mig bekendt overfører de 0- og 1-taller, og signalet skal da molestreres slemt førend de ikke længere kommer helt over.

Og nu vi er ved det har jeg mange steder læst, at coaxiale kabler anbefales til korte distancer, mens optisk er bedre på lange - igen samme spørgsmål: Signalet er digitalt, om det bliver overført ad den ene eller anden vej burde vel egentligt komme ud på et hvad angår lydkvalitet?

Mvh
Samuel Kock

hele balladen med kabler er mere en slags religion end egentlig påviselige forbedringer. Men det kan da nævnes at en del af forskellen på de digitale kabler kan være afskærmningen eller mangel på samme i de helt billige. Det er også derfor optiske kabler anbefales over længere afstande fremfor coaxiale, da det stadig er et elektrisk signal og derfor ikke immunt overfor elektrisk støj (jo længere kablet er, jo større er overfladen der kan opfange støj). Men i teorien har du ret, ingen forskel. Bortset fra selvfølgelig at lys bevæger sig en lille smule hurtigere end strøm, pga den større modstand i metal end luft

Til top Vis brasch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brasch

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004
Sendt: 17 Januar 2007 kl. 08:53 | IP-adresse registreret  

Davs du, jeg skal lige kort fortælle fordele og ulemper ved brug af optisk tos-link og coaxial

Optisk har den fordel at du har galvanisk adskildelse mellem de to apperater du forbinder. F.eks. hvis det nu er en PC i den ene ende og din surroundreciever i den anden. Der kan opstå en spændingsforskel mellem PC og reciever der gør at du måske kan brænde din indgang af i recieveren. Du kan også trække en tos-link forbindelse meget langt uden at den påvirkes af udefrakommende støj. Problemerne med tos-link ligger i den jitter der bliver skabt når det elektriske signal skal konverteres til lys og tilbage igen. Læs mere om jitter her.

Coaxial har fordelen af at der ikke skal konverteres til lys og dermed introduceres yderligere jitter. Du kan fint trække et coaxial kabel på 5 meter i de fleste situationer, men skal du over ville jeg nok vælge optisk aligevel. Da det er et elektrisk signal er risikoen for indstrålet støj der også, men holder du dig til forholdsvis korte træk <5 meter mener jeg ikke du skulle løbe ind i problemer.

Så helt kort sagt, kig på hvad du skal bruge det til og hvor langt det skal trækkes.
Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Sendt: 17 Januar 2007 kl. 09:24 | IP-adresse registreret  

Zorglub skrev:

Optisk har den fordel at du har galvanisk adskildelse mellem de to apperater du forbinder. F.eks. hvis det nu er en PC i den ene ende og din surroundreciever i den anden. Der kan opstå en spændingsforskel mellem PC og reciever der gør at du måske kan brænde din indgang af i recieveren.
Der kan ikke opstå nogen spændingsforskel på stel planerne, hvis de er forbundet med et coax kabel. Men problemet kan opstå i det øjeblik du kobler udstyret sammen, imens det er tændt! Det grundlæggende problem ligger jo i, at et phono stik forbindes med fasen først og ikke stel, derfor kan fase lederen risikere at have en langt højere eller lavere spænding end det andet apparat. Men hvis man bare kobler udstyret sammen efter foreskrifterne, så burde der ikke være noget farligt ved det...

Du kan også trække en tos-link forbindelse meget langt uden at den påvirkes af udefrakommende støj. Problemerne med tos-link ligger i den jitter der bliver skabt når det elektriske signal skal konverteres til lys og tilbage igen. Læs mere om jitter her.
Rent praktisk, så tror jeg faktisk at man kan trække længere coax kabler, end man kan trække toslink kabler... Man har self. den galvaniske adskillelse og imuniteten overfor støj, men i mine øjne er der nu aligevel flere ulemper ved toslink, i forhold til s/pdif. Men det må jo komme an på en prøve i hvert enkelt tilfælde.

Og for at komme tilbage til emnet, så kan man sagtens høre forskel på digitale kabler, og det gælder også optiske! Så det er ikke helt hokus-pokus når producenterne producere forskellige typer digital kabler.

Har selv lige investeret i et Chord Signature digital kabel, og i forhold til mit tidligere kabel, som heller ikke var noget dårligt kabel, der har jeg aligevel opnået ekstremt meget mere "hul igennem", og langt mere kontrol over bassen. Og jeg har ligeledes oplevet noget lign. med toslink kabler. Så ja, der er forskel på digital kabler

Men tror nu ikke forskellen ligger så meget i, hvordan de er afskærmet, men mere i deres dielectric...

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004
Sendt: 17 Januar 2007 kl. 09:31 | IP-adresse registreret  

micma18 skrev:

Zorglub skrev:

Optisk har den fordel at du har galvanisk adskildelse mellem de to apperater du forbinder. F.eks. hvis det nu er en PC i den ene ende og din surroundreciever i den anden. Der kan opstå en spændingsforskel mellem PC og reciever der gør at du måske kan brænde din indgang af i recieveren.
Der kan ikke opstå nogen spændingsforskel på stel planerne, hvis de er forbundet med et coax kabel. Men problemet kan opstå i det øjeblik du kobler udstyret sammen, imens det er tændt! Det grundlæggende problem ligger jo i, at et phono stik forbindes med fasen først og ikke stel, derfor kan fase lederen risikere at have en langt højere eller lavere spænding end det andet apparat. Men hvis man bare kobler udstyret sammen efter foreskrifterne, så burde der ikke være noget farligt ved det...

Du kan også trække en tos-link forbindelse meget langt uden at den påvirkes af udefrakommende støj. Problemerne med tos-link ligger i den jitter der bliver skabt når det elektriske signal skal konverteres til lys og tilbage igen. Læs mere om jitter her.
Rent praktisk, så tror jeg faktisk at man kan trække længere coax kabler, end man kan trække toslink kabler... Man har self. den galvaniske adskillelse og imuniteten overfor støj, men i mine øjne er der nu aligevel flere ulemper ved toslink, i forhold til s/pdif. Men det må jo komme an på en prøve i hvert enkelt tilfælde.

Og for at komme tilbage til emnet, så kan man sagtens høre forskel på digitale kabler, og det gælder også optiske! Så det er ikke helt hokus-pokus når producenterne producere forskellige typer digital kabler.

Har selv lige investeret i et Chord Signature digital kabel, og i forhold til mit tidligere kabel, som heller ikke var noget dårligt kabel, der har jeg aligevel opnået ekstremt meget mere "hul igennem", og langt mere kontrol over bassen. Og jeg har ligeledes oplevet noget lign. med toslink kabler. Så ja, der er forskel på digital kabler

Men tror nu ikke forskellen ligger så meget i, hvordan de er afskærmet, men mere i deres dielectric...

I stand corrected ... godt at vi har nogle teknik hoveder herinde med forstand på det
Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted

iChicken
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Januar 2007 kl. 16:10 | IP-adresse registreret  

micma18 skrev:

Som jeg har forstået konsekvenserne af dårlige signalkabler på digitalt TV, medfører dårlige kabler ingen forskel i billede kvalitet, farver etc. - det er mere et spørgsmål om, hvorvidt signalet når frem eller ej, dvs. ved dårlig kvalitet oplever man hakkende/still-billeder. Hvorfor er det anderledes på lydsiden, dvs. man pludselig kan høre forskel på intensitet samt klang?!?

Rent logisk synes jeg stadig det burde være et spørgsmål om signalet når helskindet frem eller ej? Og det er vel det, der er på tale ved jitter, der som jeg læser det tidligere link (tak Zorglub), handler om timingen af signalerne, dvs. igen hvorvidt de når helskindet frem.
Til top Vis iChicken's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af iChicken Besøg iChicken's Websted

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Sendt: 17 Januar 2007 kl. 18:15 | IP-adresse registreret  

iChicken skrev:
micma18 skrev:

Som jeg har forstået konsekvenserne af dårlige signalkabler på digitalt TV, medfører dårlige kabler ingen forskel i billede kvalitet, farver etc. - det er mere et spørgsmål om, hvorvidt signalet når frem eller ej, dvs. ved dårlig kvalitet oplever man hakkende/still-billeder. Hvorfor er det anderledes på lydsiden, dvs. man pludselig kan høre forskel på intensitet samt klang?!?

Rent logisk synes jeg stadig det burde være et spørgsmål om signalet når helskindet frem eller ej? Og det er vel det, der er på tale ved jitter, der som jeg læser det tidligere link (tak Zorglub), handler om timingen af signalerne, dvs. igen hvorvidt de når helskindet frem.

Nu har jeg ikke sat mig helt ind i, hvordan DVB fungere, men kunne forestille mig noget med noget mpeg komprimering samt pre-buffering. Hvilket er meget forskelligt fra den meget time critical AES/EBU (herunder S/PDIF og TOSlink). Og praktisk talt alle led i signal vejen påvirker og forsinker stige og falde tiden på de digitale firkant pulser (jitter). Så alt fra interne gate kredsløb til ledninger har noget at sige i den sammenhæng!

EDIT: For at kunne lave noget som var jitter imunt, så vil man jo skulle lave kredsløb som har en uendelig høj grænsefrekvens, da firkantpulserne af natur, indeholder alle for- og bagkant skiftenes logaritmiske frekvenser plus spejlfrekvenser fra alle disse, så i praksis så indeholder en firkant puls "alle" frekvenser i en eller anden form, og derfor skal man tage højde for nogle meget høje frekvenser, for at nedbringe jitter men man vil i disse kredsløb nok aldrig kunne undgå dem helt!

Det er lidt noget andet, hvis de digitale signaler bliver sendt i et format af nogle forudbestemte pakker, som kan regenereres ud fra det fastsatte format. Disse former for overførsler skal jo bufferes, og på den måde laver man en opsamling af dataene som ikke er nær så time critical.

Ved andre 2 vejs overførsler (eks. usb/lan), indføre man jo ofte md5/crc checksum, som verificere resultatet inden det endeligt bliver sendt ud til DAC'en.

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

iChicken
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Januar 2007 kl. 18:20 | IP-adresse registreret  

micma18 skrev:

Nu har jeg ikke sat mig helt ind i, hvordan DVB fungere, men kunne forestille mig noget med noget mpeg komprimering samt pre-buffering. Hvilket er meget forskelligt fra den meget time critical AES/EBU (herunder S/PDIF og TOSlink). Og praktisk talt alle led i signal vejen påvirker og forsinke stige og falde tiden på de digitale firkant pulser (jitter). Så alt fra interne gate kredsløb til ledninger har noget at sige i den sammenhæng!

Se det var da en forklaring, som giver mening! Tak micma18! Så må jeg vist på jagt efter kvalitets digitale kabler også

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 Januar 2007 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

Hej.....

Du spørger om noget som folk kan blive meget uenige om. Min erfaring med "digitale" kabler er der er forskel. Jeg vil nok anbefale dig til at være forsig med at brænde alle pengene af der. Jeg har et langt optisk/toslink kabel mellem min PS2 og konverter. Der virker fint, og til de fleste bør det være fint. Jeg har ikke fået nævneværdige fordomme om toslink, men til seriøst hifi fortrækker jeg koax. Toslink er ikke skidedumt, og du kan få meget mere toslink-kabel for 300 kr. end et tilsvarende coax. Et tremeter langt Coax i god kvalitet koster også kassen.

Køb med returret. Husk at DU skal kunne se/høre forskellen, ellers er pengene faktisk spildt!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes