Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 22:56   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: "Anstrengt" lyd?! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 02 Februar 2007 kl. 23:29 | IP-adresse registreret  

Hej!

Ved ikke om det er det rigtige sted jeg har postet, men kan ikke helt finde ud af hvor i min surroundkæde problemet opstår.

Jeg har altid haft nogle JBL SVA1500 højttalere hele vejen rundt, og synes at det har været helt perfekt lyd. Da jeg så flyttede på kollegie, var der ikke plads til disse og jeg udskiftede dem med nogle JBL LC-2 (væghøjttalere) som fronter. 

Lyden med væghøjttalerne var meget "anstrengt".. Ved ikke helt hvordan man forklarer det, men det  var i hvert fald ikke rigtigt behageligt at lytte til så snart der blev skruet lidt op. Men troede det var pga. det lille rum (12kvm).

Nu er jeg så flyttet i lejlighed og har et stort rum til hjemmebio, og lyden er STADIG anstrengt! Jeg har en Pioneer VSX-Ai2, som jo er en udemærket forstærker.

Tror I det er højttalerne som er problemet? Jeg ville bare så gerne beholde væghøjttalere, da det ser ekstremt stilet ud.

Til top Vis Jonas_h's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas_h Besøg Jonas_h's Websted

power
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 03 Februar 2007 kl. 00:04 | IP-adresse registreret  

Hej.

Tror problemet mugligvis kunne være at dine gamle (ellers meget fede sva) i frekvens "kun går op til ca. 18 kHZ

hvor imod dine LC2 går helt op til 40kHZ.

DVS. at du skal vende dig til at der er langt mere info. oppe omkring de høje toner, og der er dét du vil opfatte som anstrengt.

Til top Vis power's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af power

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Sendt: 03 Februar 2007 kl. 01:17 | IP-adresse registreret  

Hmm tror nu ikke det er de høje toner som irriterer mig. Det er f.eks. meget stemmer som kan virke generende.

Men har leget lidt med min receivers auto-EQ system her til aften, og ved at lægge mikrofonen på bordet foran lyttepositionen i stedet for i præcis ørehøjde på lyttepositionen, har jeg faktisk opnået en rigtigt god lyd! :)

Men du har ret - SVA1500 er rigtigt fede højttalere og vil nok aldrig kunne få mine LC2 til at leve op til dem. Men der er nu bare noget over 3 højttalere som hænger på væggen :)
Til top Vis Jonas_h's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas_h Besøg Jonas_h's Websted

Da_Saint
Lukket konto
Lukket konto
Kar:130309

Bruger siden: 19 Juli 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 03 Februar 2007 kl. 08:42 | IP-adresse registreret  

Jeg brugte også auto-EQ systemet på min Yamaha, og den ødelagde nærmest lyden. Det lyder meget bedre, når jeg selv indstiller det hele. Den auto-EQ manipulerer jo lyden, og det er der ikke meget HI-FI ved...

Yamaha RX-V2700
Dali Concept 7.0 SR
Taralabs HTK
Panasonic TH-42PX80
LG R200 Mediecenter
Xbox 360
Toshiba HD-EP30 HD DVD
Til top Vis Da_Saint's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Da_Saint

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Sendt: 03 Februar 2007 kl. 08:58 | IP-adresse registreret  

Hej Jonas,

Du har skiftet fra et sæt rigtige fronthøjtalere til at bruge en center-højtaler som front. En centerhøjtaler vil altid blive konstrueret ud fra andre målsætninger end en sidehøjtaler. En front skal kunne det hele, mens en center skal fremfor alt have stor taleforståelighed. Dette kan klares med et smalt løft i mellemtonen. Dette vil så betyde at musik med stemmer vil blive ulideligt at høre på, men pokkers tydeligt.

Derfor er vejen frem for dig nok enten at skifte ht, eller få en EQ indstilling som udglatter mellemtonen.

Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Sendt: 03 Februar 2007 kl. 10:25 | IP-adresse registreret  

Har lyttet til en masse forskellige film nu, og har fundet ud hvad der lyder anstrengt. Og det var præcis denne scene SVA'erne var perfekte. Det er svært at forklare, men scenen hvor Ethan løber ud af kælderen forklædt som ham den lyshårede og den der MI2 melodi starter... Der er den "bas" som kører i melodien fuldstændig ulidelig!

Ved ikke om det giver nogen mening :-)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes