Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 14:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Separat forstærkning af kanaler ... HJÆLP (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Yoshimura
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 04 Februar 2007 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

Jeg går og rumsterer med tanken om at foretage en større ændring af mit surround-setup, og i den forbindelse har jeg overvejet, om man skulle tage at forsøge sig med separat forstærkning af de forskellige kanaler (enten i 5.1 eller 7.1). Men hvordan ville sådan et setup "se ud"?

Jeg har en DENON AVR-3805 (som dog nok skal skiftes ud), men ville jeg kunne gå ud og investere i fem effekttrin, som jeg spænder for receiveren (og hvordan det?), og hvis jeg vælger at køre i 7.1, ville jeg så kunne nøjes med ét effekttrin pr. side til bag- og sidehøjttalere?

Endvidere overvejer jeg, om man skulle forsøge at investere i klasse D-trin. Men hvilke modeller er der at vælge imellem, og hvad koster den slags i forhold til klasse A eller A/B?

Kom med nogle bud - jeg er IKKE fagmand, så jeg er helt blank.

l´Blundt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 04 Februar 2007 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

Hej.

Fed ide, men også noget dyrere. Jeg har selv lige fået købt mig en surround-pre, så jeg køre 4.1 nu. Jeg bruger Ear1001 til hver front og Ear202 til baghøjttalerne og det fungere superfint. Nu har jeg ikke så meget at sammenligne med, da jeg ikke har haft surround før. Så hvis du kan lide klasse-d syntes jeg da klart du skulle prøve. Det ser også noget federe ud end bare sådan en stor fed firkantet surroundreciver.

Jeg ville meget gerne give en demo en dag, men har desværre ikke mulighed for det for tiden. Men der er garanteret andre herinde der gerne giver en demo af deres.

Mvh. l´Blundt

Til top Vis l´Blundt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af l´Blundt

Yoshimura
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2007 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

Bare lige for at præcisere: Spørgsmålet var ikke, hvordan det lyder, men HVORDAN GØR MAN?! Hvordan sluttes effekt- pre- og surround sammen? Hvor skal højttalerne tilsluttes? Hvor skal de fem effektenheder tilsluttes? Skal man have et andet surroundtrin end en almindelig receiver (som den jeg har)?

Yoshimura
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2007 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

Eller skal man bare investere i en røvfuld TP Tubes 

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 04 Februar 2007 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

Du kan godt gøre det med din nuværende receiver. Den har pre-out, der tilslutter du effektforstærkerne. Højttalerne skal så selvfølgelig tilsluttes effektforstærkerne.

Du kan evt. starte med en effektforstærker til fronthøjttalerne og så lade receiveren trække resten af højttalerne.

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 04 Februar 2007 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

Yoshimura skrev:
Eller skal man bare investere i en røvfuld TP Tubes 

Ja det kan sagtens lade sig gøre sammen med din Denon 3805!
Og de er fede de TP Tubes... Men det kommer også til at koste en røvfuld knaster. Men for pokker det ville rykke!

Mvh.
Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

Yoshimura
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2007 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

Milu: Ja, man skulle vel have 4 stk af de store (eller måske 6 stk) og så to af de små som center. Men så løber det også op på den forkerte side af 75.000,- 

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 04 Februar 2007 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

Arh det kan godt være, at du får lidt rabat!
Ja det bliver dyrt, men lækkert!

Mvh.
Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

Yoshimura
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Februar 2007 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

Tak for hjælpen, folkens. Jeg har bare lige et spørgsmål mere (ganske hypotetisk):

Hvis jeg nu vælger at brokoble to effekttrin til fronthøjttalerne, kan jeg så nøjes med bare at have en enkelt effektenhed til center og bagkanal, eller er det bedst, hvis der køres ENTEN brokoblet ELLER ikke-brokoblet hele vejen rundt? Dvs. tre effekttrin (ingen brokobling), fire effekttrin (hvis der brokobles til fronten) eller seks effekttrin (brokobling hele vejen rundt).

Yoshimura
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Februar 2007 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

Anyone? Please.

Nå, f... det, så køber jeg sgu bare seks effekttrin (yeah, right)

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 29 Juli 2006
Lokalitet: København
Sendt: 09 Februar 2007 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

Hej,

Mener du like this ?

Jeg kører med en stereoeffekt per kanal, og biamper mine højtalere. Dvs. jeg tager f.eks. left pre out, via et mono-signalkabel afsluttet med et y-kabel til left/right in på effekten - venstre fronthøjtaler tilsluttes så både left og right out på effekten. Undtagelsen er mine baghøjtalere, der ikke kan biampes, så en enkelt stereoeffekt trækker dem.

Som det fremgår af min tråd, mangler jeg ikke effekt, og der er vildt meget knald på

Eneste minus... ? Det fylder en del i landskabet

MVH.
Til top Vis erla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erla Besøg erla's Websted

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Sendt: 09 Februar 2007 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

Jeg ville ikke brokoble, mit indtryk er, at det giver en lidt falsk fornemmelse af flere watt. Når man brokobler en forstærker, ligger man de to kanaler i serie med hinanden. Derved får man højere effekt, men også en halvering af den impedans forstærkeren ser ind i, dvs den kommer også på hårdere arbejde.

Find hellere nogle solide effektforstærkere, og brug dem uden brokobling. Et sted at starte kunne være en NAD 218THX eller 208THX. Der er mere en 200W per kanal uden brokobling, og den lyder sgu fint. Vincent lavede på et tidspunkt nogle små søde monoblokke på 150W. Tilmed var de flotte. Det kunne også være en mulighed. De er her: http://www.vincent-tac.de/en/produkt/end/sp_997.php 

/Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Sendt: 09 Februar 2007 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

erla skrev:
Hej,

Mener du like this ?

Jeg kører med en stereoeffekt per kanal, og biamper mine højtalere. Dvs. jeg tager f.eks. left pre out, via et mono-signalkabel afsluttet med et y-kabel til left/right in på effekten - venstre fronthøjtaler tilsluttes så både left og right out på effekten. Undtagelsen er mine baghøjtalere, der ikke kan biampes, så en enkelt stereoeffekt trækker dem.

Som det fremgår af min tråd, mangler jeg ikke effekt, og der er vildt meget knald på

Eneste minus... ? Det fylder en del i landskabet

MVH.

Ja, biamping er i mine øjne en langt bedre ide end brokobling, hvis man absolut vil have et stereoeffekttrin til hver højttaler. Og NAD 216 er også kapabel.

/Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten

Yoshimura
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Februar 2007 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

Hvad med sådan en fyr som nedenstående? Er de noget værd?

http://www.hifi4all.dk/tilbudsavisen/KommercielAnnonce.asp?i Ad=2581

Men tak for svarene

bphhm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 11 Februar 2007 kl. 10:57 | IP-adresse registreret  

Hjælp mig lige. TP tubes?

Yoshimura
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Februar 2007 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

http://www.tptube.dk/

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes