Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 17:37   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: surround/stereo i samme reciever? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kinasko
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2004
Status: Offline
Sendt: 17 Februar 2007 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

Hejsa!

Jeg skal købe mig anlæg og vil gerne gøre det sådan at jeg får mig både et alm. Stereo musikanlæg og surroundsound anlæg i et og samme køb.

Jeg har tænkt mig at købe brugt.

Så skal høre om der er nogle problemer med sådan et setup. Nogle ting jeg skal være opmærksom på når jeg vælger højtalere og reciever?

Går ud fra at de 2 højtallere som skal bruges til at høre alm. Stereomusik på jo skal være ”rigtige” musikhøjtalere og ikke kun surroundsatteliter?

Eller måske er det sådan at de fleste surround recievere har tænkt på det og simpelthen lavet højtaler udgange nok til at der både kan være surroundsetup + 2 stereo højtalere. Hvor man så vælger kanal når man skal bruge det ene eller det andet?

Mvh Kinasko

keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 17 Februar 2007 kl. 16:16 | IP-adresse registreret  

Hvor dyrt eller hvor billigt må det blive?

Til top Vis keyvan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af keyvan

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 17 Februar 2007 kl. 17:27 | IP-adresse registreret  

Du skal som udgangspunkt gå efter topmodellerne før de spiller musik hvis ikke der suppleres med en ekstra effekt . Kig på brugtmarkedet - ofte handles eks. H/K 7500 til 5-6k brugt og det er en fin receiver . Eller noget Marantz, Yamaha eller måske Arcam.......

HenrikW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2006
Lokalitet: København
Sendt: 17 Februar 2007 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

Jeg startede ud med en harman/kardon AVR435 til både stereo og surround, tænkte "den er sikker god fin til stereo"... Det var den så ikke just, det resulterede i at jeg købte en Audio Analogue Primo Settanta, byggede en forstærker omskifter og kunnne således vælge om jeg ville høre den ene eller den anden forstærker.

Det blev jeg hurti træt af, jeg har nu købt en Cayin DP12EX. Det er klart den bedste surround forstærker jeg har haft inden for mine døre nogen sinde, den aller bedste del er så at det også er den forstærker jeg har haft der lyder bedst i stereo. Hvis man kan leve medd den lettere vanskelige betjening (spørgsmål om tilvenning) og den totale mangel på video kredsløb samt forstærkerens ret konefjentlige dimensioner så er det for mig at se et af de bedste kombinerede køb man kan gøre.

Kinasko
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Februar 2007 kl. 11:08 | IP-adresse registreret  

jeg havde tænkt på at bruge 1500-2000kr på brugt reciever.

Jeg holder meget sjældent noget, hvis aldrig, hvor jeg skal bruge det vilde power.. har meget tynde vægge og gamle naboer så det går ikke rigtigt at spille højt.

Jeg vil bare gerne have nogenlunde kvalitetslyd.

Først tænkte jeg på at købe et DenonDM33 minianlæg som de har på hifiklubben.dk

Der er ingen tvivl om at det vil være MEGET bedre end noget jeg har haft før så hvis bare en brugt surround reciever kan give lyd i nogenlunde samme stereoklasse eller lidt under vil det være helt fint.

eller man kan måske overhovedet ikke sammenligne en brugt 2k surroundrecievers stereolyd med et dedikeret stereoanlæg som dm33?

ved ikke hvad i synes om et denonDM33, men bare for at give et billede af hvor jeg står. for 5-6k er langt ude for hvad jeg har tænkt på at bruge.. og så på en brugt he!? det må da være noget man bruger til en semi pro. minibiograf

hedi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2003
Sendt: 18 Februar 2007 kl. 11:28 | IP-adresse registreret  

Hej Kinasko 1500 - 2000 kr. er desværre alt for lidt, til bare en nogenlunde lyd og da slet ikke både i surround og stereo.

Hvis du vil have god lyd i surround og stereo skal du op i en helt anden prisklasse og set up, her taler vi to cifret tusinde beløb selv brugt.

Havde selv en sony DA50es surround reciever på et tidspunkt, var helt fin i surround men ikke så god i stereo (til mig) men den burde du kunne få til 3000 - 3500 brugt nypris 10.000.

Til top Vis hedi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hedi

Kinasko
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Februar 2007 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

Hej Hedi

okay.. men det kan godt være jeg ikke forventer så meget som rigtige hifientusiaster.

er sådan en denon avr 1400/1800 eller h/k her til de 1500kr. i dba.dk bare til at lukke op og **** i da?`

http://www.dba.dk//asp/soegning/soegning.asp?taxShowAllInOne Category=0&taxShowAllCategories=0&Niveau=&OldNiv eau=&SektionId=10&KategoriId=99&rubrikId=22420&a mp;Annoncetype=2&Sortering=1&Sortsearch=1&Sorter ingtype=1&kortsogX=56&kortsogY=42&kortsogRad=15& amp;kortsogNavn=K%F8benhavn&radX=100&radY=78&Fav oritNavn=&SoegningId=0&FirstSearch=&HashId=& partner=&PartnerMyRefererId=&BilledVisning=0&nav ValsFound=&CurPage=1&navSearchWords=&Fritekst=&a mp;searchRange=rub&searchScope=rub&RegionId=10&P risFra=0&PrisTil=2000&AntalDage=0&Forhandler=0&a mp;x=53&y=11

i/du skal tænke på at jeg lige pt. har et billigt supermarked sourrund/dvd sæt til 1400kr. Og det føles som pap og papir og lyder ligeså. Tror at et skift til sådan en Denon 1400 feks. ville føles som en stor forbedring for mig..

hedi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2003
Sendt: 18 Februar 2007 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

Ok den Denon er bedre end sherwood, elrax, dantax og hvad de nu ellers hedder. ingen tvivl om det.

Måske er det ok til dig

Men jeg vil stadig anbefale dig at bruge lidt mere.....

Til top Vis hedi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hedi

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 Februar 2007 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

Jeg er slet ikke enige med de andre poster. Selvfølgelig kan du få glæde af en "mindre" receiver.

Jeg har lige hjulpet min niece med et køb. Det blev den minste HK på tilbud til 3.000 og 5.000 til brugte højttalere. I forhold til hindes tidligere "lejetøjs" alt i et anlæg er det et kæmpe løft der slet ikke kan sammenlignes med det hun havde før.

Nu har du ikke skrevet hvad dit samlede budget er, men et par gode front højttalere og et par mindre surround højttalere så er du godt igang. Det vil ihvertfald slå et af de små satelit systemer, og i særdeleshed til music. Du kunne så i første omgang vente med en center og subwoofer.
Til top Vis Bluesky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bluesky

Jesper Juul
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 18 Februar 2007 kl. 15:46 | IP-adresse registreret  

Kinasko skrev:

Hej Hedi

okay.. men det kan godt være jeg ikke forventer så meget som rigtige hifientusiaster.

er sådan en denon avr 1400/1800 eller h/k her til de 1500kr. i dba.dk bare til at lukke op og **** i da?`

I stereo, så ja de er lige til at lukke op osv. Du skal lige være opmærksom på at 1400/1800 svjv. ikke har hverken DD eller DTS og det skal den som minimum have.

Jesper Juul
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 18 Februar 2007 kl. 15:50 | IP-adresse registreret  

Jesper Juul skrev:
Kinasko skrev:

Hej Hedi

I stereo, så ja de er lige til at lukke op osv. Du skal lige være opmærksom på at 1400/1800 svjv. ikke har hverken DD eller DTS og det skal den som minimum have.

Det kan være du kan få noget i Marantz 7xxx serien til den pris du vil give, de lyder rimeligt fornuftigt i stereo.

clauskok
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 18 Februar 2007 kl. 16:57 | IP-adresse registreret  

For at svare på dit spørgsmåæ som ingen andre åbentbart formår...

1. De fleste reciever har en stereo mode det er den du skal bruge når du hører CD/Radio/Lp/Musik
og så en surround mode du bruger til dvd. Håber det er til at forstå...

dvs. at dine to fronthøjttalere spiller "alene" når recieveren står på stereo...

Som en anden bruger tidligere har skrevet er det vigtigt at recieveren har dolby digital og måske også dts dekoder så  får du det meste  ud af dine dvd film

Denne reciever er måske en idè LINK
pris 3199.- ny.

Det er ihvertfald et godt sted at starte læg dertil en dvd afspiller og et fornuftigt sæt højtalere evt. dali Concept... Held og lykke

eller lillebroderen LINK

Kinasko
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Februar 2007 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

Mange tak til alle for indlæg.

Og særligt til Claus kok Den til 3199 ser fornuftig ud.. faktisk fundet den til 2600 på idealo.de

ja og så må jeg købe mig højtalere lidt af gangen.. kan se der er ok stort brugt udvalg på dba.

tak for det:)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes