Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 02:07   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Hvordan tilslutter jeg subwooferen? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MichaelJDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 18 Februar 2007 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg har fået fat i en ældre sag af en Jamo subwoofer. Den hedder SW-60.

Desværre er der ingen manual, og umiddelbar input!

Bagsiden ser således ud: http://upit.jtw.dk/dl/k9r/

Jeg har dog fundet en manual til en Yamaha SW-60 (navner ligner da ) og den kan ses her: http://upit.jtw.dk/dl/fvs/   << kig side 5... kan jeg bare gøre det på den måde? Jeg er lidt nervøs for "bare at prøve" uden jeres "godkendelse", så hvad siger I?

Mvh, Michael

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 18 Februar 2007 kl. 13:41 | IP-adresse registreret  

Ja, det er samme måde den skal tilsluttes som det første eksempel i Yamahavejledningen. På den måde  skæres den dybeste bas fra dine højttalere, så den gengives af subwooferen i stedet. Om det så bliver bedre, afhænger af kvaliteten på de enkelte højttalere. Der vil jeg nu mene at dine D-590 er bedre end subwooferen, men det finder du jo ud af når du prøver.
Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

MichaelJDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Februar 2007 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

Mine D-590 skal ikke bruges til subwooferen. Den skal derimod bruges til mit SU surround setup.

På min A/V forstærker, er der en udgang til passiv sub i form af et alm. ledning og aktiv sub i form af phono kabel. Kan jeg godt sætte den aktive sub til en sub udgang for PASSIV sub? Hvis I forstår? I så fald hvad er konsekvensen - jeg har jo ikke det store valg!?

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Februar 2007 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

Okay, jeg fulgte bare dit link og så dit setup med Jamo D-590.

Du kan dog stadig regne med at din subwoofer kan tilsluttes til almindelige højttalerudgange som en passiv sub.

MichaelJDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Februar 2007 kl. 19:26 | IP-adresse registreret  

Og det gælder også selvom subben reelt er aktiv? Hvordan får jeg den til at belaste min forstærker mindst muligt? Det kan jeg ikke!? Fordi jeg mangler et stik til at køre subben aktivt - uden om A/V forstærkeren...

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Februar 2007 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

Den belaster ikke din forstærker ved de laveste frekvenser, da forstærkningen her overtages af den indbyggede forstærker. I det øvrige frekvensområde belastes din forstærker normalt af de højttalere du tilslutter på subwooferens højttalerudgange. Den subwooferudgang du gerne vil benytte på din forstærker fandtes ikke på ret mange forstærkere/receivere dengang Jamo SW-60 blev konstrueret. Derfor har man valgt at tilslutte den via højttalerterminaler. Du har dog ret i at det optimale ville være at bruge sub-out fra din forstærker med et RCA-kabel, men det vil kræve en anden subwoofer. 

MichaelJDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Februar 2007 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

Men belastningen er den samme? vha. subwoofer-udgangen for passiv imod subwoofer udgangen for aktiv? Belastningen er den samme? (ja, jeg ved godt jeg gentog spørgsmålet )

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Februar 2007 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

Ja, subwooferen har en høj indgangsimpedans så den belaster ikke din forstærker.

MichaelJDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Februar 2007 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

Jeg har nu haft den sat til, og det hele virker rigtigt nok og det hele er "vældig" som man kunne sige, men efter at have haft skruet lidt op så "rasler" subben, når der er bare lidt lyd. Det er uanset lydstyrke, men det bliver værre hvis man hæver lydstyrken (en smule - jeg vil ikke ødelægge noget)

Er den gået i stykker af at have stået og pludseligt er kommet til at køre igen? Eller har enheden måske rykket sig løs ved skruerne?

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Februar 2007 kl. 21:30 | IP-adresse registreret  

Raslen er et udbredt problem for subwoofere. Der kan være mange årsager. Det kan skyldes en defekt enhed, eller et eller andet løst i kabinettet. Nogle af de billige subwoofere rasler altid ved høj styrke, fordi kabinettet er lavet af for tynde materialer. Det er svært at sige hvad der er galt med din, men hvis det også er galt ved meget lav styrke, er det sansynligvis en defekt basenhed.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes