Hej
Jeg har en NAD T743_v2 surround reciever, som jeg bruger som "hub" for en række af mine elektroniske komponenter.
De vigtigste forbindelser i denne sammenhæng er:
In:
- CD afspiller (forbundet med phono)
- MP3 afspiller (forbundet med phono)
- DVD (forbundet med optisk til lyd og phono til billede)
Out:
- 5.0 højttalere
- S-video out til fjernsynet (hvor den ender i en S-VHS -> Scart converter)
Sagen er den, at i går gik mit gamle fjernsyn amok, mens jeg sad og så film - sådan noget 'pop!', 'frits!' og brændt lugt - knap så godt!
Jeg slukkede og tænkte ikke videre over det, før jeg i dag kom hjem med et nyt fjernsyn og gerne ville bruge anlægget igen.
Når jeg vil se dvd, kører billedet fint igennem forstærkeren, men lyden dur ikke overhovedet.
Hvis jeg vil høre musik (både fra mp3 og CD), dur lyden fint hvis jeg sætter 'surround mode' til stereo - men hvis jeg bruger 'Enhanced stereo', er lyden hviskedende lav, og der er meget støj - uanset hvilket lydniveau, jeg sætter på forstærkeren. Dette er uanset hvilket højttalere der er valgt til under 'Enhanced stereo' indstillingerne.
Jeg har brugt hele natten på at rende indstillinger igennem og pille/rode/rage med kabler - men lige meget nytter det :-(
Når jeg tænker over hændelsesforløbet, må jeg sige, at jeg tror, at fjernsynet på en eller anden måde har fritset et audio-kredsløb i forstærkeren (ellers skulle det da være noget af et tilfælde at begge ting stiller sutskoene på samme tid), men inden jeg gør noget mere ved sagen, vil jeg lige høre om nogen herinde har haft lignende problemer - og måske endda løsninger! :-P
Update:Mens jeg sad og færdiggjorde denne post, stod anlægget tændt - og lige pludselig kommer der en hyletone i fronthøjttalerne! Det bliver bedere og bedere! :-/
Update 2: (Factory reset kommandoer)
Jeg har endelig fundet nogle NAD reset koder, som jeg lige vil dele, ifald andre skulle stå i samme situation som jeg (
use at your own risk!).
De fungerer alle ved at holde 'Video 6' +
anden knap på amp inde samtidigt (ingen remote!).
- Software Version : Video 6 + Tone control
- Display test* (?) : Video 6 + Tone defeat
- AH Reset : Video 6 + Source Up
- C Reset : Video 6 + Source Dn
* Denne kommando er tilsyneladende reset-funktion på T752'eren, hvilket jeg derfor også havde regnet med den ville være for T743. Det virker jo overbevisende nok, at hele displayet lyser op (ja i hvert fald i min hjerne :-) ). Men den sletter ikke custom input-indstillinger, så jeg regner med, at det blot er en display-test.
Efter at have kørt de to resets nu her for et kvarter siden, fungerer forstærkeren tilsyneladende (i hvert fald Stereo, Enhanced Stereo, Dolby D og DTS). Men efter de problemer, der har været er jeg sgu stadig lidt nervøs ved lige at koble forstærkeren til det nye fjernsyn igen - især det der med hyletonen, generer mig! :-/
Hvis der skulle der kunne uddybe, hvad '
AH' og '
C' præfikserne fra resets'ne henviser til, vil jeg meget gerne belæres lidt! :)