Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juli 2026 | 00:06   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Begynder spørgsmål ang. opsætning af surr (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Toebs
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 19 Marts 2007 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

Jeg vil sætte surround op i min stue, men før jeg begynder at trække kabler osv. har jeg et par begynder spørgsmål. Først og fremmest lister jeg lige mit udstyr.

Min surround reciever er en NAD t753  http://nadelectronics.com/products/av-receivers/T753-A/V-Rec eiver

Højttalere 1center 2bag 2front
TV: Samsung LE-40 S 71 B
DVD afspiller united (billig ting)

Jeg er i tvivl om hvilke kabler jeg skal bruge, og hvor de skal køre hen.
Jeg er selvfølgelig klar over at jeg skal bruge kabler fra alle højttalerne og til min reciever.

Men hvad skal jeg bruge fra DVD til fjernsyn og fra fjernsyn til forstærker, er det bare coaxil og scart som gør trikket der?

Til top Vis Toebs's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toebs

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Sendt: 19 Marts 2007 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

Du skal have et digitalkabel (coax eller optisk) mellem DVD afspiller og forstærker til lyden.

Hvis din afspiller ikke har HDMI (ligner lidt et usb stik), så kan du enten bruge component (tre phonostik) eller scart (sæt afspilleren til at sende billedet ud som RGB)

Om du vil sende billedsignalet direkte til dit TV eller via forstærkeren afhænger af hvor mange andre apparater du skal have på, f.eks. VHS, playstation/xbox osv. Jeg kender ikke din NAD forstærker, så jeg ved ikke hvilke videostik standarder den understøtter, men mon ikke S-video og muligvis component..?

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

Toebs
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Marts 2007 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret. Jeg har sat et link ind til min forstærker i det oprindelige indlæg.
Hvad så hvis jeg også nogle gange gerne vil have lyden fra mit fjernsyn når jeg ser TV ud gennem højttalerne, hvad gør jeg så?

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Marts 2007 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

Så skal du have et almindeligt stereokabel med phonostik (som det du ville bruge til f.eks. en CD-afspiller) mellem "audio out" på dit tv, og så en ledig indgang i forstærkeren.

Jeg kan se den har component switching, så jeg vil under alle omstændigheder anbefale dig at bruge et componentkabel (tre phonostik i hver ende) fra din DVD afspiller hvad enten det er direkt til TV'et eller via forstærkeren.

Toebs
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Marts 2007 kl. 14:53 | IP-adresse registreret  

Mange tak for hjælpen!
Hvad er fordelen ved et componentkabel fremfor scart? (er bare nysgerrig)

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Marts 2007 kl. 15:04 | IP-adresse registreret  

Scart er et multikabel som gør det muligt at sende flere forskellige standarder, alt efter behov.

Der er forskellige signalstandarder som understøttes, bl.a. composite (billedet sendes gennem en enkelt leder), S-video (billedet splittes op i to, lys/luminans og farve/chrominans) og RGB (billedet splittes op i sine grundfarver, Rød, Grøn og Blå).

Af disse er RGB det bedste, og det kan i princippet give samme billedkvalitet som Component som også er splittet op i tre, bare på en lidt anden måde. Du KAN med andre ord godt bruge Scart - men så kan du ikke umiddelbart switche via forstærkeren.  

Component giver dog også mulighed for at sende billedet som "progressive scan" til dit TV, hvilket kan give et mere roligt billede - afhængigt af hvor godt din afspiller gør det. I opsætningsmenuen vil det hedde p-scan eller noget i den stil. Prøv evt. med og uden, og se hvad der er bedst.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes