Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 18:33   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: 7.1, er det verdt de ekstra pengene? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
dauphin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Norge
Status: Offline
Sendt: 30 December 2003 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

Jeg har siden noen uker tilbake en HK AVR 507 Sorroundforsterker. Til den har jeg System Audio høytalere, Front SA 1550, Center SA 210, Surround SA 205 og Subwoofer SA SubElectro 200. Altså et 5.1 system. Er det noen der ute som har erfaring med 7.1, er det verdt pengene og oppgradere med et sett backsurround høytalere? Gir det veldig mye mer effekt eller kun problemer da jeg forestiller meg at innstillingen  av høytaleroppsettet vil bli enda mer komplisert?
Til top Vis dauphin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dauphin

CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 30 December 2003 kl. 14:13 | IP-adresse registreret  

Hejsa og velkommen.

Kompliceret med 7.1? nej ikke mere end 5.1. Om det er pengene værd kommer anpå dit lytterum. 7.1 giver et mere fyldigt lydbillede bagved lyttepositionen og lydpanoreringer får ekstra effekt. Hvis dit rum er stort eller der skal sidde mange så kan det godt betale sig. I et lille rum er det fint med 5/6.1. Husk på at de sidste sæt bagsurround spiller mono, så ligegyldigt om det er 6.1 eller 7.1 så er informationen den samme, 7.1 giver blot større spredning.

Tryk på www knappen nedenfor og se et 7.1 setup

dauphin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Norge
Sendt: 30 December 2003 kl. 16:36 | IP-adresse registreret  

Tusen takk for svaret ditt. Fine bilder av ditt flotte hjemmekino anlegg. Har lest noe vedrørende 5.1 vs 7.1. Og det jeg har funnet ut så langt at høytalerplasseringen skal være svært viktig, bla. annet at bak og sidehøytalerene må ha eksakt samme høyde, og baksurroundhøytalerene må ikke være for nærme lytteposisjonen, dvs >1,5m. Jeg har en ganske stor stue, ca 45m2. Men slik jeg har innrettet det tror jeg ikke det blir så lett å innfri alle krav, spesiellt avstanden til baksurroundhøytalerene vil bli et problem. Videre leste jeg at et rimelig godt innstillt 5.1 system er å foretrekke fremfor et dårlig innstillt 7.1 system. Men det er vel kanskje ikke noe annet å gjøre enn å låne et par høytalere hos forhandleren og prøve. Kan jo også benytte et par ekstra høytalere til multi room bruk.

Synes du 7.1 gir veldig mye mer fyllde og effekt enn et 5.1 system?

Til top Vis dauphin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dauphin

CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 30 December 2003 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

duaphin>mht. til afstanden til baghøjtalere så tag 'kravene' med et gran salt. Du kan jo selv indstille tidsforsinkelse og lydstyrke på din reciever til at kompensere for en eventuelt større/mindre afstand. Jeg tror at i din 45m2 at du vil kunne udnytte 7 kanaler fremfor 5 - men hvis du kan teste det selv finder du jo ud af det.

7.1 giver iøvrigt  mere fylde selv ved mindre voldsomme film - på min reciever kan jeg dubblere surroundkanalerne, så venstre baghøjtaler spiller det samme som venstre surroundhøjtaler og højre ditto. Det giver en ganske god effekt ved almindelige 5.1 indspillede film.

Din HK kan vist lave 7.1Logic eller hvad det hedder, så jeg er sikker på at du også vil kunne udnytte noget lignende. Personligt ville jeg aldrig kunne lade et par højtalerterminaler stå ledige

- godt nytår

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes