Hej.
Min svigerinde har anskaffet sig et billigt surround anlæg (Dantax HT2800) og nu har jeg fået til opgave at få det til at lyde nogenlunde acceptabelt. Sættet består af 5 små højtalere og en forstærker, der samtidigt fungerer som subwoofer.
Jeg har desværre kun meget lidt kendskab til surround anlæg men jeg har da en ide om, hvordan det så nogenlunde skal rigges til.
Bag på denne forstærker tilsluttes højtalerne og så kan man ellers tilslutte cd, AUX og TV. Så langt - så godt.
Derudover sidder der 6 phono stik/Hun til DVD 5.1 kanal output. Det er FL, FR, SL, SR, Sub'en og endelig center'en.
Bag på deres DVD-afspiller (JVC XV-S302SL) sidder henholdsvis en venstre og højre Audio Out, som jeg i første omgang har tilsluttet CD-indgangen på forstærkeren. Det virker....men jeg er ikke imponeret over det. Noget siger mig, at det ikke er den rigtige surround effekt man får, når man bruger Q-Surround funktionen på forstærkeren.
(Citat fra manualen: "En speciel egenskab af Q-Surround effekten gør, at 2 kanal (stereo) input signal svarer til 5.1 kanal surround effekt. Derfor kan du nyde surround effekten, selvom du tilslutter elektronisk udstyr, som kun har stereo output lyd signal")
Som jeg nævnte tidligere, så kender jeg ikke ret meget til surround lyd. Jeg prøvede at tage min Indiana Jones DVD-samling med op til dem og afprøvde en THX-optimizer, som findes på DVD'en. Den sender støj ud til de forskellige højtalere og det går meget godt indtil den kommer til de bagerste, hvor det går helt galt. Jeg gik så i den tro, at det måske kunne skyldes at jeg ikke bruger 5.1 tilslutningerne på forstærkeren. Bag på DVD-afspilleren sidder der en Digital output, der kan bruges Dolby Digital / DTS 
Her bliver jeg forvirret - hvordan skal jeg bruge den digitale udgang, når der kun sidder 1 hunstik på dvd-afspilleren mens forstærkeren kræver 6 tilslutninger ? Snakker vi om et specielt kabel, der har et hanstik i den ene ende og i den anden sidder der 6 hanstik ? (og hvad hedder dette kabel eventuelt)
Jeg har på fornemmelsen, at jeg er ude på dybt vand, hvor jeg slet ikke kan bunde 
Som jeg ser det, så har de et surround system, der ganske vist understøtter 5.1 lyd men det gør DVD-afspilleren ikke. Den har til gengæld Dolby Digital / DTS og for at det ikke skal være løgn, ja - så understøtter forstærkeren ikke den mulighed. Noget tyder altså på, at de må leve med Q-surround eller købe sig noget andet udstyr. Er det en påstand, som jeg har ret i eller findes der en anden forklaring på det her ?
PS! Jeg har ikke set en DVD-afspiller, der har alle disse tilslutningsmuligheder bagpå til 5.1 Findes det i det hele taget ?? Vi overvejer selv at få surround her i huset til sommer og skal derfor have det rigtige udstyr til den tid.
Jeg vil på forhånd sige tusind tak for hjælpen og håber at I vil bære over mig, hvis det lyder helt hen i skoven.
---GODT NYTÅR---
Mvh, Lasse Andersen.
Link til Dantax HT2800: http://www.dantax-shop.dk/shop/default.asp?referrer=kelkoo&a mp;productid=163
Link til DVD-afspiller http://www.jvc.com/product.jsp?modelId=MODL026811&archiv e=true&page=3