| Forfatter |
|
lapo Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juni 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 140
|
| Sendt: 25 Juli 2007 kl. 02:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der nogen herinde, der kan gøre det klart for mig, hvorledes man skal adskille de forskellige lydformater som bliver udbudt på de forskellige udgivelser??
Der er jo en masse formater, og ville blive glad hvis nogen kunne sætte dem op i en rækkefølge, startende med bedste og mod 'dårligste'!?
Er der tvivl om hvad jeg mener, tænker jeg på:
-Dolby Digital,
-Dolby Surround-EX,
-TrueHD,
-DTS-ES,
-DTS-NEO,
-Dolby Digital Plus,
-PCM5.1....osv!!
Der er sikkert flere, men i ved hvad jeg mener, og hvis det så er muligt at sætte dem i rækkefølge.....evt ovenpå hinanden for overblikkets skyld!!
Grunden til at jeg spørger er, at jeg efterhånden er stødt på flere HD-DVD kontra Blu-ray udgivelser med samme film og til samme pris, og hvor den eneste forskel er lyden!! Og så er det jo meget nærliggende, at lade den bedste lyd være afgørende for mit valg, når nu jeg kan se begge formater!!
MVH Lars...
Hvad kræves iøvrigt(som minimum), for at få udbytte af sit 7.1 setup??
På forhånd tak...
|
| Til top |
|
| |
lapo Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Juli 2007 kl. 02:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og de formater jeg har glemt, må i s'følig gerne poppe ind også...hehe!!
|
| Til top |
|
| |
Thomasdk1405 Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2007 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 74
|
| Sendt: 25 Juli 2007 kl. 07:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej !
For det første - det er en jungle du bevæger dig ind i for det andet så får du ikke et ekspert-svar - det må du selv læse dig til. Men som jeg har læst det mange steder så skal du tænke på at pcm er det du skal bruge - det er det der kommer ud af lydstudiet - ukomprimeret pcm som vistnok også er det de kalder linær pcm (LPCM). Denne ukomprimerede pcm fylder heldt sindssygt - kan ikke være på en dvd, men kommer først på de nye medier hd-dvd og Bluray. Som jeg lige har set det så er det pt. kun på Bluray at du har den helt rene varer. Alle de andre som du nævner som lydformatter ville jeg nok hellere kalde kodningsformatter. Er du bekendt med winzip til pc'en ? Sammenlign det med et dokument du har skrevet - nu bruger du så winzip til at få det til at fylde mindre. Når du så unzipper så har du dit dokument igen på en hvilken som helst pc. Det er i hvert fald sådan du skal tænke. Om man så lige bruger winzip, Ace eller noget andet er ligemeget. I det her eks. er der så ikke gået noget tabt i dit dokument - det er så her det går galt for de andre m.h.t. lyden. Dolby Digital (og plus) og diverse DTS varianter taber alle i lydkvaliteten i forhold til det oprindelige pcm signal fordi de skal "masses" ned på lidt plads. Så her ryger der altså information ud til højre. På dette her link kan du se forskellen på flere af dem. Ligeledes kan du også slå mange af dem op og få meget mere info om dem.
http://en.wikipedia.org/wiki/Hd-dvd
Så som du kan se så er der "lossy" kodning og "lossless" kodning - altså tabs kodning og tabsfri kodning. Men nu synes jeg ikke man 100% bare kan sige at DTS altid er bedre end Dolby Digital fordi den nu har højere bitrate (756 / 448 - dvd) da jeg har hørt flere THX mastered udgivelser på Dolby Digital som jeg syntes var på fin højde med DTS - men generelt så er DTS bedre.
Nå du så vender blikket mod Dolby Truehd og DTS Master Audio så har du 1:1 kodning - altså tabsfri som skulle være 100 % identisk med det der var i lydstudiet - altså mastersporet som i biografen. Så om du har Dolby Truehd, DTS MA eller linær pcm det skulle være nøjagtig det samme.
http://www.dts.com/dts-hd/dts-on-bluray-and-hddvd.php
Her kan du se hvor mange forskellige de har hos DTS - ikke noget at sige til at man bliver forvirret. Som du kan se så har de også DTS High Resolution Audio (den nye som kommer til hd-dvd og Bluray) men som også er en komprimering - altså med information smidt ud til højre.
Men som jeg startede med at skrive - jeg er ikke ekspert har bare læst som en gal rundt på nettet, men nu har du da fået lidt at gå efter. __________________ Hilsen
Thomas
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 25 Juli 2007 kl. 08:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man skulle lave en liste med det bedste først:
PCM (2.0/5.1/7.1)
Dolby Truehd og DTS Master Audio (har ikke hørt dem endnu)
DTS 96/24
DTS + Dolby Digital Plus
Dolby Digital
|
| Til top |
|
| |
lapo Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Juli 2007 kl. 10:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wow.......tak mange gange til jer for jeres gode svar, må sige at jeg blev en del klogere!!
Har allerede en par titler med enten PCM5.1 eller TrueHD, så når Onkyo 805'eren kommer en af dagene, er jeg meget godt sendt afsted!!
Har læst de link Thomasdk1405 har sendt, kan bare ikke finde ud af, om hvorvidt at det er muligt, at få kørt TrueHD gennem et 7.1 setup.....altså bruge samtlige 7 kanaler!?
Eller om et PCM signal også skal være et 7.1 signal, for at udnytte de 2 ekstra kanaler!? Vil bare så gerne udnytte mit setup 'optimalt', når jeg nu har trukket til det....hehe!!
DTS-HD støtter op til 8 kanaler, med Master Audio som tabsfri! Men synes ikke at jeg endnu er stødt på titler specifikt med DTS-HD MA!? Og man kan jo ikke være sikker på, om det er MA eller HRA der gemmer sig bag, når en film har et DTS-HD label!?
Så lykkedes det lige at forvirre mig selv......igen!!  Hahahaha
|
| Til top |
|
| |
Audi A3 Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 833
|
| Sendt: 25 Juli 2007 kl. 10:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
dfms skrev:
Hvis man skulle lave en liste med det bedste først:
PCM (2.0/5.1/7.1)
Dolby Truehd og DTS Master Audio (har ikke hørt dem endnu)
DTS 96/24
DTS + Dolby Digital Plus
Dolby Digital
|
|
|
Husk at kvaliteten kan variere. Fx. kan/bør Dolby TrueHD i 24 bit / 96 khz være bedre end PCM i 16 bit / 48 khz. __________________  Audi A3
Denon/Dali Grand & Euphonia
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
| Sendt: 25 Juli 2007 kl. 11:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ved godt jeg bevæger mig ud i et minefelt her, men som tilføjelse til ovenstående vil jeg gerne vove den påstand at forskellene i de nævnte lydformater efter min mening får AL for meget opmærksomhed sammenlignet med hvor hørbare de er/vil være for 98% af befolkningen som ikke lige har budgettet til et surroundanlæg i samme prisklasse som en Porsche.
I forvejen har diskussionen om DTS vs. Dolby Digital raset lige siden disse formater blev introduceret, ligesom der er blevet snakket vidt og bredt om CD kontra SACD og DVD-Audio.
Det er klart at højere samplerate og/eller bitrate alt andet lige bør resultere i bedre lyd - men er der nogen der seriøst standser op og tænker over hvornår grænsen nåes for HVOR detaljeret lyd forstærkeren og/eller højttalerne kan formidle, eller ørerne på lytteren kan opfatte..?
Det virker på mig som om hardwareproducenterne (igen) forsøger at få hjemmebiofolket til at skifte hele maskinparken ud ved at lancere nye formater som udover afspillerne (som jo giver sig selv) også tilsyneladende kræver nye forstærkere og for den sags skyld højttalere (hvad hjælper det at have lyd op til 96 khz hvis højttalerne alligevel kun spiller op til 20khz?)
Problemet er at formaterne er så højt specificerede at det reelt kræver grej i den VIRKELIG tunge ende at udnytte dem fuldt ud, mens det på de anlæg som såkaldt normale mennesker har råd til/plads til/kan overtale konen til, ikke vil give en hørbar forbedring i forhold til de eksisterende formater, ihvertfald ikke en forbedring der på nogen måde kan stå mål med forventningerne når man alene fokuserer på specifikationerne.
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
| Sendt: 25 Juli 2007 kl. 22:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
RogueAgent skrev:
|
Jeg ved godt jeg bevæger mig ud i et minefelt her, men som tilføjelse til ovenstående vil jeg gerne vove den påstand at forskellene i de nævnte lydformater efter min mening får AL for meget opmærksomhed sammenlignet med hvor hørbare de er/vil være for 98% af befolkningen som ikke lige har budgettet til et surroundanlæg i samme prisklasse som en Porsche.
I forvejen har diskussionen om DTS vs. Dolby Digital raset lige siden disse formater blev introduceret, ligesom der er blevet snakket vidt og bredt om CD kontra SACD og DVD-Audio.
Det er klart at højere samplerate og/eller bitrate alt andet lige bør resultere i bedre lyd - men er der nogen der seriøst standser op og tænker over hvornår grænsen nåes for HVOR detaljeret lyd forstærkeren og/eller højttalerne kan formidle, eller ørerne på lytteren kan opfatte..?
Det virker på mig som om hardwareproducenterne (igen) forsøger at få hjemmebiofolket til at skifte hele maskinparken ud ved at lancere nye formater som udover afspillerne (som jo giver sig selv) også tilsyneladende kræver nye forstærkere og for den sags skyld højttalere (hvad hjælper det at have lyd op til 96 khz hvis højttalerne alligevel kun spiller op til 20khz?)
Problemet er at formaterne er så højt specificerede at det reelt kræver grej i den VIRKELIG tunge ende at udnytte dem fuldt ud, mens det på de anlæg som såkaldt normale mennesker har råd til/plads til/kan overtale konen til, ikke vil give en hørbar forbedring i forhold til de eksisterende formater, ihvertfald ikke en forbedring der på nogen måde kan stå mål med forventningerne når man alene fokuserer på specifikationerne.
|
|
|
jeg kan godt se din pointe, men er dog lidt uenig. Eftersom de blivere lavet i en langt højere bitrate vil der være mulighed for langt mere information i samme frekvensområde, det må vel betyde en del, derudover kan det indeholde 7.1, hvilket bør kunne give en reel lydforbedring for folk med 7.1 setup. Så kan der i de nye formater være lavet noget bedre kanalseperation, som igen også vil kunne forbedre kvaliteten. Men jeg vil indrømme at langt det meste kunne være lavet med de "gamle" formater __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
Messi Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 27
|
| Sendt: 01 August 2007 kl. 08:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har set og hørt Superman Returns på hd-dvd.
I indledningen sprænger en planet eller sådan noget i luften og jeg har aldrig oplevet noget lignende!!!!!!!!!!!!! Jeg kørte lyden med almindelig lydspor bagefter og der var en KÆMPE forskel!
Jeg er herefter blevet dybt afhængig af Dolby TrueHD lydspor, og jagter dem dag og nat 
Seneste erhvervelse er Happy Feet - også med TrueHD lyd - og den var helt super med alt det musik også...
Glæder mig til at høre et dts-HD lydspor når jeg får fat i en blu-ray afspiller der kan det. Noget forslag til afspiller med DTS-HD? P.t. venter jeg på at denons blu-ray afspille kommer til efteråret.
__________________ B&W 805s (stereo højttalere)
DENON PMA-2000AE (forstærker)
DENON DVD-3800BD (bluray / cd)
|
| Til top |
|
| |
Furious jt Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juli 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 443
|
| Sendt: 01 August 2007 kl. 08:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Messi skrev:
|
Jeg har set og hørt Superman Returns på hd-dvd.
I indledningen sprænger en planet eller sådan noget i luften og jeg har aldrig oplevet noget lignende!!!!!!!!!!!!! Jeg kørte lyden med almindelig lydspor bagefter og der var en KÆMPE forskel!
Jeg er herefter blevet dybt afhængig af Dolby TrueHD lydspor, og jagter dem dag og nat 
Seneste erhvervelse er Happy Feet - også med TrueHD lyd - og den var helt super med alt det musik også...
Glæder mig til at høre et dts-HD lydspor når jeg får fat i en blu-ray afspiller der kan det. Noget forslag til afspiller med DTS-HD? P.t. venter jeg på at denons blu-ray afspille kommer til efteråret.
|
|
|
Hvordan overfører du lyden? Er det med analoge kabler fra hd-dvden til recieveren, PCM?
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
| Sendt: 01 August 2007 kl. 12:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Messi skrev:
| Jeg har set og hørt Superman Returns på hd-dvd.
Glæder mig til at høre et dts-HD lydspor når jeg får fat i en blu-ray afspiller der kan det. Noget forslag til afspiller med DTS-HD? P.t. venter jeg på at denons blu-ray afspille kommer til efteråret. |
|
|
Indtil for nyligt kørte jeg med almindeligt coax digitalkabel mellem HD-XE1 og forstærkeren, og lod således forstærkeren stå for dekodningen. Det er en Denon AVR-2307 som ikke kan dekode de nye formater som f.eks. Dolby TrueHD.
Interessant nok, så er der selv med denne opsætning ganske stor forskel på lyden på f.eks. Superman Returns om man vælger normal Dolby Digital eller Dolby TrueHD.
Jeg har læst et sted at ihvertfald HD-A1 omkoder HD formater til DTS hvis man tager lyden via de "almindelige" digital udgange. Hvad HD-XE1 præcis gør ved jeg ikke, men receiveren opfatter og dekoder det som normal Dolby Digital, også selv om man vælger Dolby TrueHD.
Som sagt lyder disse lydspor temmelig forskelligt - vælger man Dolby TrueHD er lyden 3-4 dB kraftigere og bassen er boostet lidt i forhold til det almindelige Dolby Digital spor. Dolby TrueHD sporet lyder umiddelbart mere "imponerende".
Men i og med forstærkeren i begge tilfælde dekoder og afspiller lyden som Dolby Digital, så fortæller det mig at forskellen ligger i den måde lydsporene er mixet på, og ikke en forskel i decideret lydkvalitet som følge af en højere bitrate.
Det skal til sidst siges at lyden nu overføres via HDMI som multichannel PCM, og jo - det lyder rigtig godt, men forskellen mellem Dolby TrueHD overført via coax og afkodet som normal Dolby Digital og PCM overført via HDMI er langt mindre end forskellen mellem Dolby Digital og Dolby TrueHD, når begge overføres via coax. Faktisk så lille at jeg tror uhyggeligt få mennesker ville bemærke den hvis de ikke decideret blev gjort opmærksom på at lytte efter den.
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
| Sendt: 01 August 2007 kl. 12:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
ville give dig ret i dette:
"Det skal til sidst siges at lyden nu overføres via HDMI som multichannel PCM, og jo - det lyder rigtig godt, men forskellen mellem Dolby TrueHD
overført via coax og afkodet som normal Dolby Digital og PCM overført via HDMI er langt mindre end forskellen mellem Dolby Digital og Dolby
TrueHD, når begge overføres via coax. Faktisk så lille at jeg tror uhyggeligt få mennesker ville bemærke den hvis de ikke decideret blev gjort
opmærksom på at lytte efter den."
Har haft det samme oplevlse som dig, grund er vel at det signale der udsende er i en så høj kvalitte, set i forhold til normal DVD lyd, sjovt nok
lyder de fleste gange Dolby TrueHD best på HD-DVD.
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
| Sendt: 01 August 2007 kl. 12:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg tror man kan sammenligne det lidt med overførsel af billede. Der er et "standard lydspor" i en vis kvalitet og så er der det der er lidt bedre. Båndbredden på trud hd er noget højere end på almindelig dd. Hvis de ikke har udnyttet båndbredden max på alm dd kan man vel forestille sig at afspilleren "nedskalerer" lydsporet til max båndbredde for dd. Svarer lidt til at se 1080p på et 720p tv, kvaliteten er stadig bedre end opskaleret SD selvom opløsningen reelt er den samme
__________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
| Sendt: 01 August 2007 kl. 13:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Derved kan man faktis få glæde at den ny lyd formater, selv om man har en gammledags surround med normale Dolby Digital og DTS.
Og man skal op i pris klasse for at få den størst glæde af en surund fortærker der understøte den ny lydformate, tro at man med billige surund
forsærke ikke kan høre forskel.
Bl.a Dolby TrueHD understøtte op til 7.1 over normal digital udgang, hvor i mod så har jeg aldrig set PCM med 7.1 men kun med 5.1.
|
| Til top |
|
| |