Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 10:59   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Denon AVR-1507 surround receiver m.m. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Andersdrengen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juli 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 26 Juli 2007 kl. 16:17 | IP-adresse registreret  

Hej <Jer der ved noget om så'n noget her>,

Jeg er en newbie på området og står for at skulle udskifte anlægget derhjemme.

Jeg har et ønske om at få mine mp3'ere sat sammen med mit anlæg på en nogenlunde fornuftig måde (i en anden tråd), få en nogenlunde fornuftig receiver og et par fornuftige højttalere.

Min økonomiske ramme ligger på de omkring 5-6000 og har efterhånden læst at jeg nok ikke skal forvente mig for meget indenfor den ramme. Det er også fair, jeg har ikke erfaringen og er ikke feinsmecker indenfor hi-fi. Leder 'bare' efter en fornuftig løsning til stuen til film/sport/musik der ikke vælter økonomien og tilfredsstiller mit ikke-særlig-hifi-nørdede behov.

Jeg har kigget på en AVR-1507 surround receiver

http://www.hifiklubben.dk/produkter/surround/receiver/denon_ avr-1507_surround_receiver_soelv.htm

og et Argon Junior højttalersystem

http://www.hifiklubben.dk/produkter/hoejttaler/systemer/argo n_junior_hoejttalersystem.htm

Spørgsmålene er så

1) Er det en nogenlunde kombi, rent funktionsmæssigt? (tænker på om tingene er fornuftigt dimensioneret i forhold til hinanden?)

2) Receiveren er en 7.1 receiver - Hi-fi klubben har en 5.1 receiver med (som jeg umiddelbart ser det) nogenlunde samme specs, nemlig en Denon AVR-1306( http://www.hifiklubben.dk/produkter/surround/receiver/denon_ avr-1306_surround_receiver_soelv.htm ). Er jeg bedre sikret med en 7.1 forstærker set fremadrettet og kan jeg ikke bruge den til 5.1 ?

3) Indenfor den prisramme, har I nogle tips/ideer til hvad jeg alternativt kunne gå efter?

Tak

Anders

Til top Vis Andersdrengen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andersdrengen

zuki
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 26 Juli 2007 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

hvis jeg var dig , så ville jeg vælge denon 1907 til 2.999,00 kr. der får du noget ekstra kræfter og så vil det højttaler sæt komme til at lyde bedre :) plus du kan have den i flere år istedet for den anden du ville have.

det argon sæt du har set på , er fint hvis du ikke så tit ser film og høre musik så meget,hvis det bare er til engang imellen så tror jeg helt bestemt det er noget du villle blive glad for! især hvis du slet ikke havede noget før, så det er en god begyndelse synes jeg

Onkyo 805
SVS PB12 NSD
Panasonic TH37PX70e
Playstation 3
Nordost blue heaven
Supra HDMI kabler
Til top Vis zuki's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zuki

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 26 Juli 2007 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

hvis muligheden for noget større ikke er der, ville jeg gå efter 1507'eren fremfor 1306'eren. Den nye og større har langt flere rigtigt gode funktioner end den gamle. Mange af funktionerne på 1507'eren stammer fra de store 06 modeller, 3806 og 4306

Andersdrengen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2007 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

bracsh - ok, tak.

zuki: Jeg ka godt se der er lidt forskel (7*75 vs. 7*85 watt og andet) - men derudover, hvordan definerer du så "ekstra krafter". Kan jeg *virkelig* høre den forskel, når jeg normalt ikke ved noget om lyd som så'n?

Derudover - ud for 1907'eren står der: "Pre out: 7.1 Pre-out", hvorimod der på 1507'eren står: "Pre out: Pre-out for subwoofer". Hva betyder det egentlig?

Endeligt - mit spørgsmål "2" i den oprindelige post "Er jeg bedre sikret med en 7.1 forstærker set fremadrettet og kan jeg ikke bruge den til 5.1 ?". Jeg kan godt bruge 1507'eren til 5.1, selvom der står 7.1 ikk?

Anders

Til top Vis Andersdrengen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andersdrengen

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 Juli 2007 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

Andersdrengen skrev:
Jeg ka godt se der er lidt forskel (7*75 vs. 7*85 watt og andet) - men derudover, hvordan definerer du så "ekstra krafter". Kan jeg *virkelig* høre den forskel, når jeg normalt ikke ved noget om lyd som så'n?

Forskellen på 75w og 85w er ret minimal under normale forhold, forskellen svarer højst til at skrue et enkelt "hak" op på volumenkontrollen. 

Andersdrengen skrev:

Derudover - ud for 1907'eren står der: "Pre out: 7.1 Pre-out", hvorimod der på 1507'eren står: "Pre out: Pre-out for subwoofer". Hva betyder det egentlig?

Pre-out er muligheden for at sende lyden ud FØR forstærkningen, sådan at du kan sætte en extern effektforstærker til den dag du får lyst til mere kraft. I praksis vil de fleste "normale" mennesker i den situation dog snarere opgradere receiveren selv til en større model, så jeg tror ikke det er noget du skal spekulere på.

Pre-out til subwoofer findes på alle surroundforstærkere/receivere - det er simpelthen et udtag til en aktiv subwoofer (altså subwoofer med egen forstærker indbygget).

Andersdrengen skrev:
Endeligt - mit spørgsmål "2" i den oprindelige post "Er jeg bedre sikret med en 7.1 forstærker set fremadrettet og kan jeg ikke bruge den til 5.1 ?". Jeg kan godt bruge 1507'eren til 5.1, selvom der står 7.1 ikk?

I et rum af bare nogenlunde normal størrelse er 5.1 lyd alt rigeligt efter min mening. Du kan sagtens køre 5.1 lyd på 1507, du skal bare fortælle den at der ikke er "surround back" højttalere tilsluttet, så finder den selv ud af det.

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

Landsbytosse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Oktober 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 Juli 2007 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

du er bedre sikrtet med en Denon 7.1 forstærker da du kan bruge de sidste 2 kanaler til at bi-ampe fremtidige gulvhøjtalere og dermed kan opgradere løbende hvis behovet skulle vise sig.
Til top Vis Landsbytosse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Landsbytosse

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 27 Juli 2007 kl. 06:27 | IP-adresse registreret  

Landsbytosse skrev:
du er bedre sikrtet med en Denon 7.1 forstærker da du kan bruge de sidste 2 kanaler til at bi-ampe fremtidige gulvhøjtalere og dermed kan opgradere løbende hvis behovet skulle vise sig.

det er jeg så til gengæld ikke 100% sikker på man kan på de små modeller.

Andersdrengen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juli 2007 kl. 10:54 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:
Forskellen på 75w og 85w er ret minimal under normale forhold, forskellen svarer højst til at skrue et enkelt "hak" op på volumenkontrollen.

OK, godt.

RogueAgent skrev:
Pre-out er muligheden for at sende lyden ud FØR forstærkningen, sådan at du kan sætte en extern effektforstærker til den dag du får lyst til mere kraft. I praksis vil de fleste "normale" mennesker i den situation dog snarere opgradere receiveren selv til en større model, så jeg tror ikke det er noget du skal spekulere på. 

:) Godt, det vil jeg så glemme igen. Tror jeg du har helt ret i jeg ikke skal spekulere på...

RogueAgent skrev:
I et rum af bare nogenlunde normal størrelse er 5.1 lyd alt rigeligt efter min mening. Du kan sagtens køre 5.1 lyd på 1507, du skal bare fortælle den at der ikke er "surround back" højttalere tilsluttet, så finder den selv ud af det.

Glimrende, det lyder som en 1507'er til mig...

Tak for hjælpen!

Anders

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes