Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 20:26   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: sub via ht direct? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mick-j
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2006
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Sendt: 27 August 2007 kl. 08:36 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

På min surroundreceiver (Pioneer VSX-1014) bruger jeg preout (front) til en stereoforstærker (MF A5 int.) for at trække fronthøjttalerne. Når jeg så vil høre CD, skifter jeg over og kører rent på stereoforstærkeren.

Men jeg vil nu investere i en sub (muligvis Velodyne SPL1000-R) og vil gerne bruge den både til surround og til stereo. Jeg bliver nu i tvivl om hvor den skal sættes til - preout på stereoforstærkeren ville være korrekt iflg. manualen, men er lidt i tvivl om den vil blive brugt i surround-sammenhæng?

Manualen siger:

PRE-AMPLIFIER OUTPUT
The A5 Integrated amplifier has its pre-amplifier output available from RCA sockets on the back panel marked PRE-OUT, and is controlled by the volume adjustment.
This is to allow “bi-amplification” using suitable external amplifiers and crossover networks to power the speaker drive components separately, giving noticeable improvement in clarity, imaging and bass weight.
In this arrangement, typically the A5’s speaker outputs are used to drive the speaker’s “tweeter” (high audio frequencies), and an external stereo amplifier drives the “woofer” (low frequencies). The A5’s PRE OUT RCA sockets would therefore be connected to the input of the external “woofer” amplifier in this example.

Med venlig hilsen, Mick Johansen

Til top Vis mick-j's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mick-j

mick-j
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 August 2007 kl. 08:08 | IP-adresse registreret  

Glemte helt at jeg havde en gammel sub stående jeg kunne bruge til eksperimentet..

Desværre viste det sig, at sub'en kun slår til ved musik, dvs. preout på MF virker ikke når der bruges HT Direct

Nogen der har en løsning på ovenstående? En switch mellem forstærkerne til sub ville virke, men ikke ligefrem en elegant løsning  Og så vil man givetvis skulle indstille om hvergang man switchede pga de har hver deres volumenstyring... schnøft..

To subs ville også virke, men lidt overkill..

mick-j
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 August 2007 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

Ser ud til, at en løsning er fundet. Har bestilt en Behringer mono-mixer, der således modtager signalet fra både LFE-udgangen på surroundforstærkeren og preout-udgangen på stereoforstærkeren og outputter til en monoudgang til sub'en. På den måde fås den korrekt .1 kanal ved surround og et stereosignal kogt ned til mono når der skal lyttes til musik.

En god detalje er, at der er volumenregulering på hver indgang, så hvis der skulle være forskel imellem forstærkerne, kan det justeres på inputsiden så sub'en kan køre i rette niveau

Fortsættelse følger når jeg har modtaget delene ;)

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 29 August 2007 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

Fint, at du fandt en løsning - det er altid et problem, når man ønsker at 'blande' forskellige systemer, og alligevel i nogen grad benytte samme elementer .
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Claus_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 03 Oktober 2007 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

Fik du sat det op?

Rodede den anden dag med at koble min sub "direckte" på preout nemlig for at kunne køre "pure direct" via min reciever. Når jeg nemlig gør det, så får min sub intet signal. Eneste måde jeg så kan få subben med er ved at bruge preout men for at undgå at skifte kabler kunne det være smart med det monohalløj du omtaler.

Til top Vis Claus_DK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Claus_DK

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 Oktober 2007 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

Er da også interesseret i at høre resultatet!

Offcourse

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes