Forfatter |
|
aghrab75 Forum Bruger

Bruger siden: 11 Februar 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 25
|
Sendt: 27 September 2007 kl. 03:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
HejJeg har lige følgende dele:Onkyo tx-sr605 Reciever TOSHIBA SD-470E-K-TE dvd-afspiller med hdmi og coaxial udgang Optoma HD70 projector med hdmi indgang
Hvilken teknologi giver mig bedste lyd? 1 - at trække en hdmi kabel for at få lyd fra dvd-afspilleren til recieveren? 2 - eller er det bedst med en coaxial kabel?
For at få billedet op på lærredet, trods min onkyo receivers mulighed for at opscalere analog videosignaler til 720p, har bestemt mig for at trække en direkte HDMI kabel fra DVD-afspilleren til projektorens hdmi indgang.
|
Til top |
|
|
urte Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 859
|
Sendt: 27 September 2007 kl. 05:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
HDMI! __________________ Onkyo TX-SR706, Sony 46W4500,.Jamo S606 HCS3
Min bio
|
Til top |
|
|
Ulrik77 Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1339
|
Sendt: 27 September 2007 kl. 05:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Urte - hvorfor mener du HDMI
Er hdmi'en ikke kun noget som er opgraderet på billedsiden....???
MVH Ulrik
|
Til top |
|
|
DunkZ Forum Bruger

Bruger siden: 30 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 151
|
Sendt: 27 September 2007 kl. 06:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej, HDMI kan både overfører lyd og billed i forhold til DVI, som kun ka overfører billed... F.eks de nye lydformater Dolby Digital HD og DTS HD kan overføres via HDMI + HDMI understøtter 7,1, men ikk Coaxial, hvis jeg har forstået det hele rigtigt... Så der er nogle fordele, ved jeg kører HDMI i stedet for Coaxial.. __________________ Se min 7.1 HD Bio og efterlad evt. en kommentar
Klik her
|
Til top |
|
|
urte Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 859
|
Sendt: 27 September 2007 kl. 06:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeps HDMI er den store motorvej __________________ Onkyo TX-SR706, Sony 46W4500,.Jamo S606 HCS3
Min bio
|
Til top |
|
|
lpm76 Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2004 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 697
|
Sendt: 27 September 2007 kl. 09:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er vel implementeringen og ikke teknologien der afgør kvaliteten eller hvad?  Jeg tror ikke man kan afgøre at blot fordi HDMI er en nyere teknologi så har den også bedre lydkvalitet. Hvorvidt lyd over HDMI på lige præcis Onkyo TX-SR605 så er bedre der eller ej, skal jeg ikke kunne sige da jeg ikke har lyttet til den.
__________________ Mvh
Lars P. Madsen
|
Til top |
|
|
DunkZ Forum Bruger

Bruger siden: 30 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 151
|
Sendt: 27 September 2007 kl. 09:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Altså lige pt kører jeg Optisk (Digital) fra min DVD afspiller til min Onkyo TX-SR805 og det er helt kanon lyd som jeg har, så det er intet problem i at bruge Coaxial, så tror ikk forskellen er så stor igen på Coaxial og HDMI når det er DD eller DTS, men der er tilgengæld nogle flere fordele ved HDMI, når vi når videre frem i tiden.. Lige specifik hvor meget mere man ka med et HDMI i forhold til optisk og coaxial det ved jeg ikk helt, ved bare at DD HD og DTS HD ikk ka opnåes med optisk og coaxial, men hvor meget lyden blir bedre i HD, det har jeg ingen anelse om endnu.. Men hvis han ka nøjes med at trække et HDMI kabel, så ville jeg da anbefale det..
|
Til top |
|
|
aghrab75 Forum Bruger

|
Sendt: 27 September 2007 kl. 22:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mit spørgsmål udsprang fra den tankegang, at jeg måske ville kunne få en renere lyd- og billed-kvalitet fra min Toshiba dvdafspiller ved at vælge at køre lyd-delen for sig via Coxial kabel direkte til Recieveren og billede-delen for sig direkte via dvd-afspillerens hdmi-udgang til Projektoren.
Men her opstår der et spørgsmål mere. Min dvd-afspiller er i stand til at opscalere film til 1080p men min reciever er kun begrængset til 720p. Sker der ikke en eller anden form for forringelse af billedkvaliteten, når jeg afspiller en film, der en gang bliver opscaleret i selve dvd-afspiller og anden gang i Recieveren før den når ud til projektoren?
Desuden har jeg hørt at Onkyo 605 ikke har en særlig god video-opscaleringscodec, så der er jeg bange for at komme til at forringe filmens billedekvalitet ved at vælge den løsning med EN HDMI -kabel der går fra Dvdafspilleren til Recieveren og derfra videre til projektoren.
|
Til top |
|
|
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
Sendt: 28 September 2007 kl. 08:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
aghrab75 skrev:
Mit spørgsmål udsprang fra den tankegang, at jeg måske ville kunne få en renere lyd- og billed-kvalitet fra min Toshiba dvdafspiller ved at vælge at køre lyd-delen for sig via Coxial kabel direkte til Recieveren og billede-delen for sig direkte via dvd-afspillerens hdmi-udgang til Projektoren.
|
|
|
Det vil i sig selv ikke gøre nogen forskel. Principielt er der ingen forskel på lyden fra en DVD-afspiller via coax og HDMI, hvad der er bedst i praksis mht. jitter afhænger af implementationen.
aghrab75 skrev:
Men her opstår der et spørgsmål mere. Min dvd-afspiller er i stand til at opscalere film til 1080p men min reciever er kun begrængset til 720p. Sker der ikke en eller anden form for forringelse af billedkvaliteten, når jeg afspiller en film, der en gang bliver opscaleret i selve dvd-afspiller og anden gang i Recieveren før den når ud til projektoren? |
|
|
Det afhænger jo af hvordan du sætter det op. Der er ingen der siger du SKAL opskalere i afspilleren, eller i receiveren for den sags skyld. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
Til top |
|
|
aghrab75 Forum Bruger

|
Sendt: 28 September 2007 kl. 08:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
I går fik jeg at vide af nogle andre power user på paltalk at jeg aller helst ikke må anvende HDMI kablet for at overføre lyd fra dvd-afspilleren til Recieveren, idet jeg dermed har tvunget dvd-afspilleren til at komprimere lyden på en dårlig måde idet dvd-afspillere generalt ikke er særlig god til den slags opgaver.
I stedet skulle jeg overføre lyden "råt" uden komprimering via Coxial kablet også lade recieveren med indbygget decoderen tage sig af processering af lyden.
|
Til top |
|
|
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
Sendt: 28 September 2007 kl. 09:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
aghrab75 skrev:
I går fik jeg at vide af nogle andre power user på paltalk at jeg aller helst ikke må anvende HDMI kablet for at overføre lyd fra dvd-afspilleren til Recieveren, idet jeg dermed har tvunget dvd-afspilleren til at komprimere lyden på en dårlig måde idet dvd-afspillere generalt ikke er særlig god til den slags opgaver.
I stedet skulle jeg overføre lyden "råt" uden komprimering via Coxial kablet også lade recieveren med indbygget decoderen tage sig af processering af lyden.
|
|
|
Det er noget vrøvl, lyden er ikke komprimeret via HDMI. Det er præcist det samme signal der overføres via coax og HDMI, fra en DVD-afspiller (fra HD-afspillere er det en helt anden snak). __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
Til top |
|
|
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
Sendt: 28 September 2007 kl. 09:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad er "paltalk"? __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
Til top |
|
|
aghrab75 Forum Bruger

|
Sendt: 28 September 2007 kl. 10:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
www.paltalk.com er et chatforum. Programmet er gratis at downloade og deri findes et hav af forskellige rum med forskellige interesse-områder på mange forskellige sprog. Kommunikationen forgår over mikrofonen og ellers kan man også tekst-chatte og hvert aktiv rum har som regel en eller flere administratorer som får tingene til at køre rundt. Der er også et par danske rum deri.
Men nu tilbage til mit problem. Hvis jeg nu overfører signalet fra dvd-afspilleren til Reciveren via HDMI kabel, så vil det også betyde, at jeg så skal finde mig i at min reciever både skal stå for at processerer video- og lyd-signalet fra dvdafspilleren.
Men er det så ligemeget at billede-signalet bliver først sendt ud til Recieveren (og måske bliver lidt forvrænget, afhængig af receiverens video-decoder) før den bliver sendt videre til projektoren med HDMI?
Umiddelbart ville jeg tro at det er bedst at video-signalet bliver sendt direkte fra dvd-afspilleren via HDMI til projektoren. Og at lyd-signalet skal direkte via coax til Recieveren.
|
Til top |
|
|
elmfelt Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 69
|
Sendt: 28 September 2007 kl. 18:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej aghrab75
---
Umiddelbart ville jeg tro at det er bedst at video-signalet bliver sendt direkte fra dvd-afspilleren via HDMI til projektoren. Og at lyd-signalet skal direkte via coax til Recieveren.
---
Ovenstående gør jeg. Jeg køre billedet direkte fra DVD afspilleren til TV'et, via HDMI, og lyden via et coxialkabel til recieveren. Det virker ret godt hos mig 
Jeg er dog lidt spændt på hvad de RIGTIGE HIFI TROLDE herinde mener om dette 
Mvh
H. Elmfelt
__________________ I stuen: AV-P. kalibreret Pioneer PDP-428XD, Receiver Yamahe RX-V1800, Blue Ray Yamaha 1900, HDD Panasonic DMR-EH58
Højt. Yamaha 225 PMD Series
I køkken: NAD 325BEE, 525BEE & Dali Elegance.
|
Til top |
|
|
lpm76 Forum Bruger

|
Sendt: 28 September 2007 kl. 22:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
aghrab75 skrev:
Men nu tilbage til mit problem. Hvis jeg nu overfører signalet fra dvd-afspilleren til Reciveren via HDMI kabel, så vil det også betyde, at jeg så skal finde mig i at min reciever både skal stå for at processerer video- og lyd-signalet fra dvdafspilleren.
|
|
|
Hvis du overfører lyden via coax til receiveren, står det dig frit for hvad du vil gøre med videosignalet. Det er meget muligt du skal ind i menuen på dvd-afspilleren og angive hvilke udgange du overfører hvad på.
aghrab75 skrev:
Men er det så ligemeget at billede-signalet bliver først sendt ud til Recieveren (og måske bliver lidt forvrænget, afhængig af receiverens video-decoder) før den bliver sendt videre til projektoren med HDMI?
|
|
|
Det er ellers lige til men her får du en husmandsforklaring. Du har tre scalere/de-interlacere i dit system, og det handler blot om at vælge den bedste. Din DVD-afspiller kan opskalere og de-interlace til 1080p (dette dog kun via hdmi på din model) Du kan også sende det almindelige PAL-signal (576i) til din reciever og lade den opskalere til 720p Du kan også sende signalet direkte til din projektor og lade den opskalere/de-interlace. Det bedst mulige billede får du så ved at benytte den bedste scaler/de-interlacer. Det er ingen god ide at skalere billedet to gange. Det bliver det aldrig bedre af. Hvilken af de tre scalere der er den bedste er umuligt at sige på forhånd, medmindre der er nogen der har specifikt kendskab til netop de modeller du ejer. De-interlacing er når du går fra fx 576i til 576p. I stedet for video hvor hvert billede er bygget op af to halv-billeder, benyttes der så hele billeder. Dette kaldes også et progressivt videosignal. God eller dårlig de-interlacing bedømmes nemmest når der er hurtig bevægelse i et billede. Skalering betyder at du ændrer på opløsningen af billedet. 1080p er 1920x1080pixels 576p er 720x576pixels. Skaleren "gætter" sig så at sige til de ekstra pixels og det er der nogen der er bedre til end andre. God skalering bedømmes nemmest på små detaljer i et billede Som en sidste krølle på halen er der blot at sige at der er forskel på hvilke signaler et TV eller en projektor kan arbejde med, og hvilke signaler de kan modtage. Din projectors arbejder med en opløsning på 720p. Dvs at du kan godt opskalere signalet til 1080p i din DVD. Projectoren kan også godt modtaget 1080p signalet, men den kan ikke vise det, så den nedskalerer til 720p. Resultatet er to skaleringer, og det var netop det vi ville undgå. Glem derfor alt om 1080p indtil videre og hold dig til 720p, det vil på dit udstyr give det bedste billede. __________________ Mvh
Lars P. Madsen
|
Til top |
|
|
aghrab75 Forum Bruger

|
Sendt: 29 September 2007 kl. 00:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så jeg tror at det er bedst at jeg sætter min projektor til NATIVE mode (dvs. den modtager signalet som det er), når den modtager video-signalet direkte fra dvd-afspilleren. Og så må jeg se om jeg kan tvinge dvd-afspilleren til at opscalere til 720p mens den sender.
Jeg siger mange tak for hjælpen
|
Til top |
|
|
lpm76 Forum Bruger

|
Sendt: 29 September 2007 kl. 01:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
aghrab75 skrev:
Så jeg tror at det er bedst at jeg sætter min projektor til NATIVE mode (dvs. den modtager signalet som det er), når den modtager video-signalet direkte fra dvd-afspilleren. Og så må jeg se om jeg kan tvinge dvd-afspilleren til at opscalere til 720p mens den sender.
Jeg siger mange tak for hjælpen
|
|
|
Hvorfor ikke prøve alle tre ting så du ved det med sikkerhed? - Mit gæt ville være at det var scaleren i Optomoaen der var bedst, og du derfor ville få det bedste billede ved at sende signalet direkte til Optomaen, men UDEN at opscalere via DVD'en, og så lade Optomaen klare opscaleringen. Det er dog kun et gæt, og det bedste ville jo være at prøve alle tre ting. __________________ Mvh
Lars P. Madsen
|
Til top |
|
|
aghrab75 Forum Bruger

|
Sendt: 29 September 2007 kl. 12:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg gennemprøvet min Optoma HD70 projektor og kan ikke finde frem til en funktion i projektorens opsætning som kan fremtvinge scalering af følgende video input-signaler: 576, 720 og 1080.
Den understøtter vist nok bare video-signaler op til de 720p "men kan ikke lave om på signalets kvalitet".
Jeg kan dog vælge mellem NATIVE, 4:3, eller widescreen. Jeg forstår NATIVE som at projektoren slet ikke laver om på billedformatet men at den skal vise den i den format og den kommet i.
Et Afklaringsspørgsmål:
Når signalet kommet i original opløsning fra dvdafspilleren så antager jeg at den er på 576. Men når man så vælger widescreen på projektoren, bliver signalet så lavet om til 720p eller forbliver den samme signal bare i en aflanget version.
|
Til top |
|
|
Bradman Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1091
|
Sendt: 29 September 2007 kl. 12:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
aghrab75 skrev:
|
|
|
Det virker som om KOAX er smart nok uanset hvad. Det var jo trådens start. Koax er forsat godkendt til god lyd.
Det er noget vrøvl, lyden er ikke komprimeret via HDMI. Det er præcist det samme signal der overføres via coax og HDMI, fra en DVD-afspiller (fra HD-afspillere er det en helt anden snak). |
|
|
__________________ NSR/Gianelli - two stroke retro
|
Til top |
|
|
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
Sendt: 29 September 2007 kl. 18:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
aghrab75 skrev:
Nu har jeg gennemprøvet min Optoma HD70 projektor og kan ikke finde frem til en funktion i projektorens opsætning som kan fremtvinge scalering af følgende video input-signaler: 576, 720 og 1080.
Den understøtter vist nok bare video-signaler op til de 720p "men kan ikke lave om på signalets kvalitet". |
|
|
Billedet du sender ind i projektoren vil _altid_ blive skaleret til 720P hvis det ikke er det i forvejen, da det er projektorens native opløsning. Det er ikke noget du skal eller kan slå til og fra. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
Til top |
|
|