Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 11:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Audyssey og 2 subwoofere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Lynge
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Marts 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Sendt: 11 Oktober 2007 kl. 17:11 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg prøver at kalibrere mit surround med 2 subs med Audyssey i min Denon 3806.

Jeg tror ikke rigtig at forstærkeren forstår der er 2 subs, da niveauet på dem er meget lavt.

De er begge kaliberet til samme niveau i lyttepositionen med en lydtryksmåler. De er placeret symetrisk i rummet, så fase problemer burde der ikke være.

De er tilsluttet denon'en med en Y-splitter.

Skal jeg smide dem på sammen med fronterne og sætte sub til off? Bliver LFE så smidt ud til fronterne, eller hvordan skal det forståes? Læste et eller andet sted det kunne være en løsning, men kan ikke huske hvor det var.

Audyssey ordner selv crossover, kan man evt gøre det manuelt, og hvilken indflydelse har det på auto-setup'et. Bassen bliver jo justeret på alle højttalere i autosetup, det samme med subben.

Anlægget kan ses i min signatur

XTZ 99.38
XTZ 99.25
4 x Canton 650 inceiling
2 x SVS PC12-plus + SVS as-eq1
Pioneer 508xd
Til top Vis Lynge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lynge

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 Oktober 2007 kl. 11:50 | IP-adresse registreret  

Altså - hvis du har 2 subs - er det så ikke den samlede volumen der måles på - og hvis de står indstillet ens, er det så ikke ved et "passende niveau de indstilles.

Det vil vel uværgeligt være lidt lavere pr. enhed når der er 2 enheder der "blot" skal opfylde et vist samlet niveau.
2 enheder giver vel principielt dobbelt så meget lyd i "en vis forstand".
De skal vel måles rent niveau-mæssigt som om det er "en baskilde" - om der så er 1, 2 eller flere subwoofere om at opnå f.eks 75 dB. samlet?

Jeg tror det bare er dig der godt kan lide mere bas end "THX-standarden" eller anden standard - og så synes jeg bare du sætter niveauet op i forhold til det målte/kalibrerede nivaeu fra receiver/audessey-software.

Men - Har du tænkt over den store forskel der er på forsk. medier og tidsaldres brug af bas - har hørt f.eks. gammlet AC/DC - det er som om bas ikke findes i de gamle overførsler - de regnede ikke med at der kunne bruges bas ned under 40Hz eller noget. Det lyder tyndt ifht. moderne rock-musik, hvor hele bunden ofte fyldes med bas og trommer.

Hvis man så efter noget gammelt AC/DC hører musik decideret rettet mod sub-bas, såsom noget med f.eks Bass-mechaniks - ja så får man nærmest hovedpine ved moderat nieau, de der bare er så enormt meget sub-bas at det er helt vildt, hvis man har en /flere subs der kan følge med.
Tror de havde nogle "car-fi test/demo cdér i HFK en gang i tidernes morgen da de også havde car-fi.
Jeg kan evt. sende en "snas" musik til dig med ovennævnte sub-freaks, hvis du lyster? send en PM om det - en "lydprøve" fylder vel et par MB?

MVH. Offcourse

Kruse, TC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007
Lokalitet: Århus
Sendt: 16 Oktober 2007 kl. 13:01 | IP-adresse registreret  

Når du anvender en Y-splitter så halverer du i øvrigt signalet til begge subwoofere. Dette kompenserer men ved at skrue lidt højere op for volumen på sin sub. Men at spiltte signalet på den måde er aldrig en go ide. Kabelkvaliteten har utrolig meget at sige hvis ens sub er i en rimelig kvalitet og de Y-splittere man oftest kan købe er i mine øjne af meget tvivlsom kvalitet

Hvis du har mulighed for at "linke" dine 2 subwoofere sammen i kæde vil det være en bedre løsning. Du bruger således et mono LFE kabel fra receiver til sub nr. 1 og videre fra den via "RCA outputtet" til sub nr. 2. På den måde mister man ikke signalkvalitet i samme omfang som ved den metode du anvender nu.

Der burde i øvrigt være et sted i opsætningen af din Denon receiver hvor du kan bestemme om "bass" skal være konfigureret til "both" eller "mix", med andre ord om subwooferen kun skal spille dybbass fra LFE kanalen alene eller om eksempelvis højre- venstre frontkanals dybbas information skal spille med.

Søren Kruse
Tape Connection, Århus
Til top Vis Kruse, TC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kruse, TC Besøg Kruse, TC's Websted

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 16 Oktober 2007 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

Forsøg først at spille med hver sub alene for at se om lyden bliver højere, hvis så har du faseproblemer og da skal du justere fasen på den ene subben.

Om det ikke er tilfelde så er Audyssey om jeg ikke husker fejl notorisk kendt for at gøre to ting: Justere sub niveauet meget lavt, og at dæmpe den dybeste bassen for meget. I det mindste kan volumet efterfølgende justeres manuelt, rumkorrektionen er jeg dog ikke sikker på.

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 17 Oktober 2007 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

Lynge skrev:

Hej

Jeg prøver at kalibrere mit surround med 2 subs med Audyssey i min Denon 3806.

Jeg tror ikke rigtig at forstærkeren forstår der er 2 subs, da niveauet på dem er meget lavt.

De er begge kaliberet til samme niveau i lyttepositionen med en lydtryksmåler. De er placeret symetrisk i rummet, så fase problemer burde der ikke være.

De er tilsluttet denon'en med en Y-splitter.

Skal jeg smide dem på sammen med fronterne og sætte sub til off? Bliver LFE så smidt ud til fronterne, eller hvordan skal det forståes? Læste et eller andet sted det kunne være en løsning, men kan ikke huske hvor det var.

Audyssey ordner selv crossover, kan man evt gøre det manuelt, og hvilken indflydelse har det på auto-setup'et. Bassen bliver jo justeret på alle højttalere i autosetup, det samme med subben.

Anlægget kan ses i min signatur

hvad mener du når du siger symmetrisk? en foran og en bagved, eller to foran? Hvis de ikke peger mod hinanden skal fasen på de to vel være 180 grader af hinanden?

Lynge
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Marts 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 18 Oktober 2007 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

Har nu rodet rundt i et par dage og forsøgte idag/aften med at pille det ene sæt 601'er jeg bruger som baghøjttaler ned og køre med dem som front...

En helt anden lyd nu. 603'erne er jo også snart 7½ år gamle og de nye 601'er lyder mere frisk, og integrere bedre med subbberne...

Jeg kan nu høre at 603'erne var med til at rode i den øvre bas, der hvor forstærkeren deler mellem front og sub.

Skal rode mere imorgen tror jeg nok!

XTZ 99.38
XTZ 99.25
4 x Canton 650 inceiling
2 x SVS PC12-plus + SVS as-eq1
Pioneer 508xd
Til top Vis Lynge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lynge

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 Oktober 2007 kl. 01:13 | IP-adresse registreret  

Hvor sidder delefilteret du bruger -i subben (de har vel også et hver)...
eller i forstærkeren/receiveren?

Er du tilfreds med de 601-ere? som front...? eller er planen at gå tilbage til 603?

Kunne lyde som om du skulle dele lavere, evt. på subs, hvis fronterne blander sig for meget..
eller del højere på receiver og subs og slip for 603érnes laveste områder hvis det er dem der mudrer?

Det kommer jo an på hvad der spiller bedst - fronternes dybeste bas, eller bassens mellemtone?

Det kommer selvfølgeligt også an på om det et THX-lydsystem - der er det jo en fast delefrekvens, som THX mener ikke skal ændres overhovedeet.

Du har ret  - det bedste er nok at prøve sig frem.. Del der hvor samspillet er bedst - med de højtalere der lyder bedst... 602 vs. 603?

Mvh. Offcourse

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes