Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 22:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Placering af subwoofer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
maggeren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Sendt: 20 Oktober 2007 kl. 23:08 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Med ydmyg stemme, sniger jeg mig op på talerstolen i et imponerende forum af folk som virkelig har styr på deres HiFi og viser nogle ligeså imponerende setups frem. Hatten af for det.

Jeg har ikke selv det store udstyr og er naturligt handikappet i form af en kone der ikke ynder store velspillende højttalere. Af denne grund har jeg måtte drosle mit udstyr ned til noget mindre og mere diskret og derfor også indstille mig på at lyden ikke bliver optimal.

På trods af dette synes jeg lyden er fornuftig iforhold til setup'et.

Mit problem ligger i at min subwoofer fordeler lyder rigtig dårligt. Jeg har lagt nogle billeder ved som kan give et bedre billede af situationen.

Situationen: Når jeg sidder og ser film i venstre side af min sofa eller lænestolen i den ende, har jeg super dejlig dyb baslyd, men når jeg sidder alle andre steder i stuen er bassen meget svag.

Når jeg sidder på gulvet foran skærmen eller befinder mig i soveværelset, badeværelset eller køkkenet ( ligger lige op til stuen ) så er bassen helt vild.

Jeg er bange for at det er fordi den står som den gør....i et hjørne. Hvis I har nogle forslag til hvor den vil fordele lyden bedre, lytter jeg gerne.

http://www.123hjemmeside.dk/maggeren/10938325?i=13300476

http://www.123hjemmeside.dk/maggeren/10938325?i=13300515

http://www.123hjemmeside.dk/maggeren/10938325?i=13300526

http://www.123hjemmeside.dk/maggeren/10938325?i=13300530

Jeg har rigtig meget brug for gode ideer til ændringer som fører til bedre fordeling af bassen. Så hvis I kun har ris til mit setup så send det i en mail til en der kan bruge det til noget. Konstruktiv kritik er en anden boldgade :)

Et andet spørgsmål, nu vi er igang :

http://www.123hjemmeside.dk/maggeren/10938325?i=13300553

Hvorledes bør denne "Crossover"-knap stilles iforhold til forstærkeren  i mit tilfælde ? Og hvorfor, if you don't mind :)

PS. Kunne ikke få billederne til at komme frem i topic, så linkede til dem istedet.

Til top Vis maggeren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af maggeren

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 21 Oktober 2007 kl. 10:02 | IP-adresse registreret  

prøv dig frem! Placér subben der hvor du oftest ser film og kravl  rund i alle hjørner. Der hvor den lyder bedste er der hvor den skal stå

Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 21 Oktober 2007 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

brasch skrev:

prøv dig frem! Placér subben der hvor du oftest ser film og kravl  rund i alle hjørner. Der hvor den lyder bedste er der hvor den skal stå

Du kan bruge samme fremgangsmåde til placering af konen, sæt hende hvor du plejer at sidde, find det sted hvor du hører hende mindst og placer hende der .

Til top Vis Hans J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans J

LarsChristensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 21 Oktober 2007 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

Som Brasch naevnte, er en ofte benyttet fremgangsmaade at placere subben paa midlertidigt at placere subben i lyttepositionen, og saa stille sig forskellige steder i rummet, for at finde ud af hvor signalet er hoejest. Det er nemlig et godt udgangspunkt for sub placeringen.

Grunden til det virker er pga hvordan den "kobler til rummet". Lyd fordeler sig i rummet i forhold til dets frekvens. Hoeje frekvenser (i normale lytterum er den ca omkring et par hundrede hertz, ca meget dybe stemmer og op efter) fordeler sig jaevnt i lytterummet, da deres boelgelaengde er lille i forhold til lytterummet. Lave frekvensers boelgelaengder kan vaere for lange til at de vil fordele lydintensiteten jaevnt i rummet, og vil derfor generere det man kalder for staaende boelger, hvor bassen naesten helt forsvinder nogle steder i rummet og er meget kraftig andre steder.

Hvis du har placeret din sub, saaledes at din lytteposition (sofa) er i et sadanne hul vil det oftest hjaelpe at flytte subben. Og eftersom A til B er det samme som B til A i denne sammenhaeng er ovenstaende metode mulig.

Fase knappen paa din sub kan bruges til at faa subben til at spille "i takt" med dine front hoejttalere. For frekvenser omkring crossover kan placeringen af sub og fronter give problemer, derfor denne fase mulighed.

Mht for meget bas paa badevaerelset, er der ikke saa meget at goere, udover at eksperimentere med sub placeringen. Alternativt er akustiske loesninger med bass-traps mest optimal, men hvis store hoejttalere er et problem med konen, er denne loesning nok ikke aktuel :)

Til top Vis LarsChristensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LarsChristensen

maggeren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 22 Oktober 2007 kl. 00:08 | IP-adresse registreret  

Tusind tak for svar.

Jeg må igang med at finde den bedste position for subben.

Tak for hjælpen

Til top Vis maggeren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af maggeren

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 22 Oktober 2007 kl. 00:17 | IP-adresse registreret  

Selvom du får placeret sub'en rigtigt, så vil du stadig opleve at bassen er forskellig alt efter hvor du opholder dig. Så det vigtigste er at bassen er god/rigtig i lyttepositionen.

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes