Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 11:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Dekoder fra afspiller eller receiver? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Usse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 22 Oktober 2007 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

Jeg har tænkt mig at anskaffe noget surround igen, men er kommet lidt i tvivl om hvordan det skal skrues sammen. Jeg har i forvejen en lækker int. forstærker, som jeg gerne vil bruge som effekt til mine fronter, når der køres surround.

Jeg har så overvejet følgende, ville det være bedst at købe en såkaldt blueray/hd afspiller med indbygget dekoder, og koble min int. forstærker, samt en effekt bamse til afspilleren?
Eller købe en surround receiver og derved køre med preout?

Nogle bud til hvordan det skal håndteres, det skal lige siges at jeg er meget glad for min Primare :)

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 22 Oktober 2007 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

jeg har selv haft kig på noget i samme retning (med omvendt fortegn), men jeg kan ikke lige lure hvordan det skal skrues sammen. Problemet er ikke at få lyd, men surround. Problemet ligger måske lidt i at der ikke rigtigt er nogen stereoforstærkere der kan håndtere et surroundformat

Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 22 Oktober 2007 kl. 18:07 | IP-adresse registreret  

Usse skrev:
Jeg har tænkt mig at anskaffe noget surround igen, men er kommet lidt i tvivl om hvordan det skal skrues sammen. Jeg har i forvejen en lækker int. forstærker, som jeg gerne vil bruge som effekt til mine fronter, når der køres surround.

Jeg har så overvejet følgende, ville det være bedst at købe en såkaldt blueray/hd afspiller med indbygget dekoder, og koble min int. forstærker, samt en effekt bamse til afspilleren?

Nogle bud til hvordan det skal håndteres, det skal lige siges at jeg er meget glad for min Primare :)

I princippet kan du godt lave det, men det bliver noget bøvl i praksis, med regulering af lydstyrke m.m.

Til top Vis Hans J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans J

Usse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 22 Oktober 2007 kl. 18:20 | IP-adresse registreret  

hmm.. ja det havde jeg også regnet med, altså ved min int. forstærker.. Men men hvad ville være mest optimalt, en receiver eller en effekt? Hvis det var man skulle købe en ny receiver med de nye surround formater, hvad ville så være bedst til prisen?

Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 22 Oktober 2007 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

Usse skrev:
hmm.. ja det havde jeg også regnet med, altså ved min int. forstærker.. Men men hvad ville være mest optimalt, en receiver eller en effekt? Hvis det var man skulle købe en ny receiver med de nye surround formater, hvad ville så være bedst til prisen?

Lige nu vil jeg sige Onkyo´s serie er bedste bud, men nu er jeg også stor fan af Onkyo .

Jeg ved ikke hvad du har tænkt dig at ofre på det, men kontakt f. eks. CSN-teknik i Tappernøje, han er yderst hjælpsom.

Min personlige favorit i den nye serie er Onkyo TX-SR 875.

Til top Vis Hans J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans J

Kruse, TC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007
Lokalitet: Århus
Sendt: 23 Oktober 2007 kl. 11:32 | IP-adresse registreret  

Usse skrev:

Som tidligere beskrevet så vil det unægteligt blive lidt bøvlet at bruge din integrerede forstærker som effekt men ikke desto mindre så kan det sagtens lade sig gøre. Du vælger først en surround receiver af ordentlig kvalitet så den lydmæssigt ikke falder totalt igennem ifht. din Primare. Det bliver vanskeligt at finde noget der lyder ligeså godt uden at det bliver relativt dyrt. De mest interessante receivere lige pt. hvis man ønsker det nye og hotte er i mine øre og øjne Onkyo som tidligere nævnt og eller Marantz - begge mærker plejer at lyde ganske hæderligt til musikbrug, de samme kvaliteter går selvfølgelig igen i surround'en.

Det næste man gør er at bruge preout terminalerne på surr. receiveren til højre og venstre frontkanal. De tilsluttes en tilfældig indgang på din Primare- HUSK vælg et ordentligt signalkabel til formålet Dernæst skal du finde et ensartet lydniv. Smæk en testtone på receiveren og skru op for volumen på Primare indtil lydstyrken er ens ifht. centerens lydstyrke. Marker lydniv. på din Primare så du let og nemt kan finde samme styrke igen på et andet tidspunkt.

Surr. receiveren fungerer så nu som forforstærker til dine to frontkanaler og driver så på egen hånd center og bagkanaler. På den måde kan du stadig høre alm. musik uden at surr. receiveren har indflydelse på kvaliteten.

Søren Kruse
Tape Connection, Århus
Til top Vis Kruse, TC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kruse, TC Besøg Kruse, TC's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes