Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 01:06   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: NAD surround spørgsmål (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
KennethDK1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 27 November 2007 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

Hejsa, er ved at udbygge mit nuværende anlæg, og vil have noget surround.

Mit anlæg er PT. en nad 372 forstærker med en blok nad 272 sat til. Jeg har lagt mærke til at nogle surround recievere kan udbygges yderligere, jeg ved bare ikke hvordan det foregår.

Har kigget på enten NAD L73, eller T744 - er det muligt at bruge mine nad c372+c272 som efffekt forstærkere?? ved at min nad 272 kan, men er i tvivl med 372, da det er en integreret forstærker.

Havde tænkt mig at det skulle sættes op så når jeg spiller alm. musik kommer det ud af de 4 "side" højttalere (front+bag) - og dvd/film, på alle højttalere..

Mvh. Kenneth

Højttalere er Dali Evidence 470 + 370

Til top Vis KennethDK1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KennethDK1

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 27 November 2007 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

KennethDK1 skrev:
Hejsa, er ved at udbygge mit nuværende anlæg, og vil have noget surround.

Mit anlæg er PT. en nad 372 forstærker med en blok nad 272 sat til. Jeg har lagt mærke til at nogle surround recievere kan udbygges yderligere, jeg ved bare ikke hvordan det foregår.

Har kigget på enten NAD L73, eller T744 - er det muligt at bruge mine nad c372+c272 som efffekt forstærkere?? ved at min nad 272 kan, men er i tvivl med 372, da det er en integreret forstærker.

Havde tænkt mig at det skulle sættes op så når jeg spiller alm. musik kommer det ud af de 4 "side" højttalere (front+bag) - og dvd/film, på alle højttalere..

Mvh. Kenneth

Højttalere er Dali Evidence 470 + 370

Her kommer så lige flere ting. Du kan sagtens bruge 372 sammen med t744. Det foregår på nøjagtigt samme måde som med stereoforstærkere. Du piller bare bøjlerne mellem pre out og main in af både på receiveren og forstærkeren. Så sætter du et kabel til mellem pre out på receiverens udgang for den pågældende kanal og ind i forstærkerens main in. I nad's receivere findes nogle modes som hedder enhanced stereo 1+2, de kan indstilles så centeren ikke spiller. DVD film giver lidt sig selv hvis man sætter den op til at skifte til surround automatisk. Jeg ville dog nok bi-ampe fronterne i stedet for at bruge stereo forstærkeren til alle kanalerne. Den burde godt kunne trække baghøjttalerne, ellers kan de også biampes med receiveren.

Derudover ville jeg nok ikke vælge nad for deres surroundegenskaber som er noget efter konkurrenterne

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 28 November 2007 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

Du kan sagtens bruge både din 372 og 272 som effekforstærkere. De kan kobles op på en T744 med et fornuftig resultat. Og ja, som Brasch siger, så er NAD på nogle enkelte punkter ikke så langt fremme som andre, men det kommer an på hvad du vægter som vigtigt i dit setup. Hvis ikke du har brug en masse dekoderfunktioner osv, så er der jo ingen grund til ofre på det.

Dog er der en lidt anden ting jeg synes du bør overveje seriøst. Hvad med en surround-forforstærker ? Du har allerede fire forstærker kanaler og mangler kun en femte plus en aktiv sub, før du har det hele oppe at køre. En ren forforstærker stiller dig lidt anderledes i forhold til senere opgraderinger, da du ikke skal tænke på, om der skal skiftes ud selve effektdelen. Det er en lille smule overkill, at købe en receiver med fem forstærkerkanaler, hvis du kun skal bruge den ene af dem.

Alternativt, så gør som allerede foreslået. Brug dine nuværende forstærkere til at bi-ampe på fronten, og brug receiveren til at trække resten.

Angående 4 kanals stereo, så er og bliver stereo indspillet i 2 kanaler og bør også afspilles i 2 kanals. Alt andet er et pseudo setup. men det afhænger igen af personlig smag, og ja T744 kan godt udstyre de 2 bagkanaler med lyd ved almindelig stereo også.

Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 29 November 2007 kl. 10:09 | IP-adresse registreret  

Rysz skrev:

Du kan sagtens bruge både din 372 og 272 som effekforstærkere. De kan kobles op på en T744 med et fornuftig resultat. Og ja, som Brasch siger, så er NAD på nogle enkelte punkter ikke så langt fremme som andre, men det kommer an på hvad du vægter som vigtigt i dit setup. Hvis ikke du har brug en masse dekoderfunktioner osv, så er der jo ingen grund til ofre på det.

jeg tænker ikke på de nye formater, jeg synes ikke min t763 var specielt god i hverken DD el. DTS. Derudover havde den en tendens til at blive meget varm og gå i "protect mode".

Rysz skrev:
Dog er der en lidt anden ting jeg synes du bør overveje seriøst. Hvad med en surround-forforstærker ? Du har allerede fire forstærker kanaler og mangler kun en femte plus en aktiv sub, før du har det hele oppe at køre. En ren forforstærker stiller dig lidt anderledes i forhold til senere opgraderinger, da du ikke skal tænke på, om der skal skiftes ud selve effektdelen. Det er en lille smule overkill, at købe en receiver med fem forstærkerkanaler, hvis du kun skal bruge den ene af dem.

Idéen er god nok, men svært at finde i det prislag

KennethDK1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 November 2007 kl. 13:45 | IP-adresse registreret  

Tak for jeres kommentar' til mit spørgsmål.

Har netop købt en T744, så nu skal jeg i gang med at sætte det op. Kan ikke finde ud af om jeg skal sætte "ekstra forstærker på både front og bag  - eller om jeg skal nøjes med at køre begge forstærkere på fronterne - Baghøjtalere kræver vel ikke så meget effekt?

Har altid været meget glad for mit tidligere setup, hvor jeg har kørt c372+c272 som bi amp.

Udover mine Evidence 470+370 har jeg også en concept subwofer 12".

KennethDK1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 November 2007 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

Nu er jeg på udkig efter en god "lille" center højttaler der går i spænd med de andre jeg har. Nogle forslag - vil ikke ofre en formue på det.

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 November 2007 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

KennethDK1 skrev:
Nu er jeg på udkig efter en god "lille" center højttaler der går i spænd med de andre jeg har. Nogle forslag - vil ikke ofre en formue på det.

Det vil være oplagt at gå på jagt efter en Dali Evidence C70 center. Den fåes ikke længere fra ny, men burde kunne findes til en fornuftig pris brugt. Det er fra samme serie, så lyden holder samme karakter.

KennethDK1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 November 2007 kl. 04:00 | IP-adresse registreret  

Hvad med den der hedder Dali Suite? Kan se du arb. i hifiklubben..;)

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 November 2007 kl. 08:44 | IP-adresse registreret  

Jeg vil afholde mig fra at fremføre en større udreddelse, da vi som branchemedlemmer er underlagt nogle regler.

Du skal som hovedregel altid sørge for, at alle højttalerne i dit system har, så vidt muligt, den samme klangkarakter hele vejen rundt. Det er for at undgå forskelle i lyden, når der panoreres rundt med forskellig effekter i filmen.

Og gå gern epå jagt efter en rimelig stor centerhøjttaler. Mange undervuderer, hvor meget størrelsen af centeren kan gøre for den samlede oplevelse. Det er den absolutte vigtigste enhed i dit surround-setup, og bør derfor også dimensioneres herefter.

KennethDK1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 November 2007 kl. 10:29 | IP-adresse registreret  

Men hvad ville du sige til Dali Suite??

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 December 2007 kl. 08:38 | IP-adresse registreret  

KennethDK1 skrev:

Men hvad ville du sige til Dali Suite??

Den kan sagtens bruges.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes