Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 22:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Subwoofer til stort rum (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Marniman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 04 December 2007 kl. 09:21 | IP-adresse registreret  

Jeg har anskaffet mig en hjemmebio. Rummet det er i er ca. 40m2 stort med loft til kip. Mit problem/spørgsmål er hvordan jeg får ordenlig sub-lyd i det rum. Jeg har komplet B&W setup med 2stk 604s2 i front, LCR6 center og 2stk, 602s2 bag. Jeg har så fundet mig en ASW600 subwoofer også. Den kommer 100% til kort i det store rum, der har form som en A4 side  med lærred på den korte led. Skal jeg finde en sub mere, eller større? Eller er det placeringen af den der gør den ikke leverer noget seriøs bass. Den er placeret mellem center og venstre fronthøjtaler, ca. 10cm fra væggen med enheden ud i rummet.

Håber i har nogle bud...

-Martin
Til top Vis Marniman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Marniman Besøg Marniman's Websted

Analog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 04 December 2007 kl. 09:32 | IP-adresse registreret  

Udover en eller flere rigtige subwoofere, kunne du jo overveje et par tactile transducere. Det behøver ikke være dyre amerikanske under gulvbrædderne, du kan prøve at skrue et par af de billige bodyshakere fra T-hansen i sofaen. Efter min ringe mening, giver det rigtig meget smæk for ganske få skillinger i hjemmebiografen.
Til top Vis Analog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analog

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 04 December 2007 kl. 09:33 | IP-adresse registreret  

Hvis du har tid til at eksperimenterer og mod på at låne med hjem, så ville jeg prøve med 2 subs istedet for en enkelt stor. Jeg syntes det er lettere i et stort rum at få ordentligt med bas over et passende område. Da jeg prøvede mig frem syntes jeg at en enkelt sub gav ok bas, men i et ret begrænset område. Da vi ofte er flere i huset der lytter samtidig og ser film sammen, så hjalp det gevaldigt med 2 stk. Den optimale opsætning hos mig var at placerer subs symmetrisk langs den ene væg. Det hjalp med at udfase rumresonanserne, ja det var i alt fald det jeg kunne måle mig til. Jeg har siden sat en Behringer 1124 på til at få endnu mere styr på det.

Håber det gav lidt inspiration, og prøv nu nogle forskellige subs af! der _er_ forskel på det skidt
Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted

Lynge
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Marts 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 04 December 2007 kl. 09:44 | IP-adresse registreret  

http://www.hifi4all.dk/tilbudsavisen/KommercielAnnonce.asp?i Ad=5894

denne her kunne være en mulighed. Dit rum er stort og højt, så der er en masse luft der skal sættes i bevægelse.

Den her placeret i foreste hjørne skulle kunne klare det.

XTZ 99.38
XTZ 99.25
4 x Canton 650 inceiling
2 x SVS PC12-plus + SVS as-eq1
Pioneer 508xd
Til top Vis Lynge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lynge

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 04 December 2007 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

Som Zorglub er inde på, er udfasning af resonanser vigtigt. Jeg vil foreslå seks subwoofere. Dem placerer du symmetrisk i rummet. Dvs. en i hvert hjørne, og to midt mellem på de lange sider.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 04 December 2007 kl. 15:43 | IP-adresse registreret  

Du kan prøve med "husmandsmodellen først:

1)  Placer subben der hvor du vil sidde og lytte / se film.
(oppe i sofaen eller stolen.. pegende ud i rummet.)

2)  Tænd for noget musik med god bas-fylde (normalt)

3) Gå nu rundt i rummet, og hør hvor der er mest / bedst bas.

4) Der hvor lyden er bedst skal du bagefter placere subwooferen.

5) Nu burde lyden være bedre.
    Det kan være du finder 2 placeringer der er gode - prøv dig frem.
    Placeringen betyder rigtigt meget både for volumen / dB og kvalitet af bassen.

Held og lykke med det.

Dette er den billigste måde at optimere bassen på indtil du evt. køber flere / større modeller.

Hvordan er den indstillet / kalibreret?
Er der skruet helt op for subbens niveau?
Er den på EQ A eller B ?
Er den kalibreret til systemet?
via mikrofon eller receiver-mic. ?
(Hvilken amp har du?)

Skriv hvordan det går!

(og forresten - ja et par bodyshakers kan klart anbefales, hvis man er til den fysiske del af musik / film - kanon - top til prisen.. 150,- stykket plus en lille gammel amp.. har selv 3 under sofaen. Selv konen og ungerne er vilde med det... "tænd sofaen far" !!!

Mvh. Offcourse

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 04 December 2007 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

Problemt er simpelt, din sub er ALT for lille til så stort et rum og længere er den sådan set ikke. Selv ved optimal placering får du aldrig den rigtig dybe og fysiske bas, det er simpel fysik.

Den B&W er så vidt jeg ved også en lukket konstruktion og det sætter nogle klare begrænsinger, den går hverken specielt dybt eller kan spille specielt højt. Selv med 2 af dem er det under grænsen for hvad sådan et rum kræver.

Se på noget SVS(billig men de fylder) eller Velodyne(fylder mindre men er mere end dobbelt så dyre for samme ydelse som SVS).

Til top Vis Bassøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bassøe

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 04 December 2007 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

Som flere er inde på er det et meget stort rum du har meget HØJT til loftet - altså mange m3 luft der skal "fyldes" før der kommer fysik (trykopbygning) - for det er vel det du savner

Trykopbygning bliver sværere hvis disse parametre er til stede:

• vægge og loft er af den lette type (fx gips letbeton)
  • store vinduesflader
  • åbent ind til andre rum
  • mange møbler
  • tykke tæpper
  • andre absorberende ting i rummet

Den eneste kur er at prøve at eliminere dem en af gangen, men mon ikke også at du skulle se om du ikke kunne låne/købe en skummel sub - Evt SVS PB-13 Ultra

Har ikke hørt den, men spændende ser den i hvert fald ud!

God jagt!

Til top Vis ppp_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ppp_dk

JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
JJAZ

Bruger siden: 21 September 2003
Sendt: 04 December 2007 kl. 16:23 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
Som Zorglub er inde på, er udfasning af resonanser vigtigt. Jeg vil foreslå seks subwoofere. Dem placerer du symmetrisk i rummet. Dvs. en i hvert hjørne, og to midt mellem på de lange sider.

Arh.. Kjeldsen.. Den duer ikke.. En sub i hvert hjørne giver lige nøjagtig nul udfasning af resonanser, de vil se ind i nøjagtig det samme rum.

Meridian har skrevet et fint paper om hvordan "multiple subs" bør placeres til filmbrug.

Hilsen
Johnny
JJAZ

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004
Sendt: 04 December 2007 kl. 16:40 | IP-adresse registreret  

Det var den her side jeg læste da jeg skulle kigge på ideer til placering.

http://www.sonicdesign.se/subplace.html
Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 04 December 2007 kl. 17:21 | IP-adresse registreret  

JJAZ skrev:

Kjeldsen skrev:

Arh.. Kjeldsen.. Den duer ikke.. En sub i hvert hjørne giver lige nøjagtig nul udfasning af resonanser, de vil se ind i nøjagtig det samme rum.

Meridian har skrevet et fint paper om hvordan "multiple subs" bør placeres til filmbrug.

Hilsen
Johnny
JJAZ

Det var et forslag fra high fidelity for nogle år siden. Dog have de også 6 i loftet placeret på samme måde. 

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Sendt: 04 December 2007 kl. 17:29 | IP-adresse registreret  

At din sub er for lille til opgaven kan jeg kun være enig i, så jeg tror ikke jeg ville spilde nogen tid på at eksperimentere med den.

Buttshakers har jeg ikke gode erfaringer med, i det minste ikke om de kombineres med en sub der ikke kan spille op rummet alene. Det hele føles mest som om der bor en hakkespæt i sofaen da de stjæler al opmerksomhed. Kombinert med en sub der alene fylder rummet tror jeg at de måske kan bidrage positivt.

Så, spørgsmålet er nok hvor mange penge vil du bruge på subwoofere?

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 December 2007 kl. 18:29 | IP-adresse registreret  

Indtil du evt. køber noget andet, får du umiddelbart lavere forvrængning og forstærlet niveau ved en hjørneplacering - se fine tekniske forklaringer i linket til sonicdesig tidligere.

Jeg gør selv meget ud af at få meget lyd for få penge, og kan derfor kun anbefale at prøve at få mest muligt ud af hvad du har, inden du giver op.

Jeg har 30 m2. stue, og en gammel B&W AS6. Godt nok 12", og ventileret kabinet, men ikke noget med 15", 1000W eller lignende. Den spiller fint op til dans, bedre til film end musik, men godt med niveau.

Det kan virkeligt godt betale sig med placeringen. Jeg forsøgte lidt forskelligt, og inden for få meter var der KÆMPE forskel, også alt efter hvilken retninge enheden spillede etc. Pt. står min tæt på hjørnet, og spiller sidelæns ind i stien. Tidligere stod den lige mod mig, hvilket bare ikke lød lige så godt.

Igen. Prøv at dreje enheden 90 grader set oppefra, nogle gange ændrer det meget. Jeg har også haft den 1½ meter fra bagvæggen, og spille ind i tv-væggen og så derfra reflekterede den over mod sofaen. Det var alt for voldsomt.
Derfor - det kan virkeligt gøre forskel - så jeg vil anbefale at få det meste af det du har.
Skru helt op for den, indstil den til maks niveau (EQ-setting A eller B - har ikke lige manualen!)

Min svigerfar har en magen til din, og i en stue på 35m2.  med loft til kip, og en "bule ud" (sådan noget udestue-lignende noget på 8 m2. der stikker ud fra stue-firkanten) spiller den rigtigt højt. Det kan godt være den skal skrues op, men det er jo nemt nok.

Prøv det.

(Jeg kan også godt finde en super multi-sub løsning til omkring de 10-20-30-40.000 kroner, men det er ikke de fleste jeg kender der brænder så meget alene for ultra-sub lyd....)

Offcourse

Marniman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 05 December 2007 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

Så hjalp det en del på sub'ens fylde i rummet  En tak til alle fordi i gad sætte jer ind i mit problem 

Offcourse_dk26:
Mange tak for netop dine råd der var grund til en løsning. Da jeg ingen intensioner har om 6stk subwoofers, ej heller anskaffelsen af bass-kasser til 20k+, var dit råd med placering på sidevæggen, og enheden pegende ud i stuen, den der virkede. En anden "sjov" ting. Jeg synes der lød lidt klapren fra sub'en når det gik vildt for sig. Det problem bestod i at sub'en rykkede sig på det glatte trægulv, og de små ryk af blød plastik mod træ var skyld i den underlige lyd. Det er nu løst med 4stk filtdutter. (Ja det var hvad jeg havde liggende i skuret )

Til dine spørgsmål tidligere:

Hvordan er den indstillet / kalibreret?
Jeg har sat volumen på 50% og low-pass på 60Hz
Er der skruet helt op for subbens niveau?
Nej, ca. 50%
Er den på EQ A eller B ?
Den er på A
Er den kalibreret til systemet via mikrofon eller receiver-mic. ?
Receiver mic.
Hvilken amp har du?
Onkyo 805

-Martin
Til top Vis Marniman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Marniman Besøg Marniman's Websted

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 December 2007 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

Kanon - det må siges at være hvad jeg kalder "godt til prisen"... Gratis tweaks er det bedste der findes..
Man både får noget nyt / mere/bedre, samt bliver gladere for det man har.

Dejligt at lidt tweaken kunne gøre noget for dig.
Har selv oplevet lignende forskel, og ved med mig selv at jeg skal ofre mindst 10K for at finde noget jeg "er sikker" på er meget bedre. (Det koster den der svs 13 ultra ting vist mindst)

God vind med bioen.
helt svag kan den sub jo heller ikke være hvis den futter rundt på gulvet

Mvh. offcourse

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 07 December 2007 kl. 02:07 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
JJAZ skrev:

Kjeldsen skrev:

Hilsen
Johnny
JJAZ

Det var et forslag fra high fidelity for nogle år siden. Dog have de også 6 i loftet placeret på samme måde. 

hmm, det er sådan man rammer sin overbo

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 December 2007 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

Næ - vil man virkeligt ramme sin overbo bygger man en IB....

Sådan en fætter på "Loftet" giver spas i stuen.. og blæst på loftet.. Denne har 4 x 15" og stikker på på loftet...se Hans J´s  Tråd her..

Man saver et hul i loftet som den spiller ned igennem, og "ingen kasse" (Infinite Baffel = IB) gør det nemt at sætte op uden målinger, hensyn til volumen etc..

Nemt, grumt og ond bas til følge.. men kræver "lidt" plads på loftet / oppe i overboens stue -......

Glad for det ikke var helt nødvendigt.

Offcourse

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes