| Forfatter |
|
Justme Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 49
|
| Sendt: 04 December 2007 kl. 20:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Jeg er ved at finindstille min forstærker. Jeg er dog lidt i tvivl om hvad Crossover frequencie er. Jeg har forstået det sådan, at jo lavere man stiller denne frekvens, jo før tager subwooferen over. Er det korrekt?
|
| Til top |
|
| |
Bassøe Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1567
|
| Sendt: 04 December 2007 kl. 20:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Justme skrev:
|
Hej.
Jeg er ved at finindstille min forstærker. Jeg er dog lidt i tvivl om hvad Crossover frequencie er. Jeg har forstået det sådan, at jo lavere man stiller denne frekvens, jo før tager subwooferen over. Er det korrekt?
|
|
|
Det er omvendt, jo lavere den er jo senere tager subwooferen over.
|
| Til top |
|
| |
Justme Forum Bruger

|
| Sendt: 04 December 2007 kl. 20:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
ok - Sys det er lidt forvirrende.
Hvad så hvis der i min manual at mine fronter har følgende specs:
Frekvensrespons: minus 6db at 65hz and 25khz
Hvad skal man så stille dem på, på forstærkeren?
|
| Til top |
|
| |
Luv.dk Forum Bruger

Bruger siden: 04 Marts 2004 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 142
|
| Sendt: 04 December 2007 kl. 20:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey Justme.
De to ting har intet med hinanden at gøre i dit tilfælde. Følsomheden er det niveau højttaleren(typisk) spiller ved 1 watt. Lidt simpelt forklaret, kaldes også drifteffekten osv. De 80 hz, er der hvor filteret i din forstræker skære frekvenserne væk over/under.
mvh
|
| Til top |
|
| |
Luv.dk Forum Bruger

Bruger siden: 04 Marts 2004 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 142
|
| Sendt: 04 December 2007 kl. 20:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
*forstærker*
|
| Til top |
|
| |
Justme Forum Bruger

|
| Sendt: 04 December 2007 kl. 20:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Luv - > Jeg nåede lige at ændre min post 
Kunne godt lige selv se det.
|
| Til top |
|
| |
sunmusic Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juni 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1065
|
| Sendt: 04 December 2007 kl. 20:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg sad selv med samme problem for ca. 4 måneder siden hvor jeg skulle til at lære en masse nye udtryk at kende.
Du skal indstille crossover så den tager over der hvor dine højttalere ikke kan spille de dybe, dvs delave frekvenser. Det er derfor vigtigt at du undersøger hvor lavt dine højttalere kan gå ned.
Du kan dog ikke regne med at det altid er bedst at følge højttalerkonstruktørens oplysninger, da det eksempelvis også betyder meget hvordan du placerer dine højttalere og din sub i lokalet. Det virker normalt bedst hvis du lader fronthøjttalerne gå så dybt som de kan og først derefter lade subben tage de helt lave frekvenser
Det bedste du kan gøre er derfor at du finder noget musik du kender godt og prøver dig frem ,med indstillingerne til det lyder bedst.
Husk at der oftest er volumen og crossover indstillingsmuligheder på både receiver og Subwooferen. Ihvertfald hvis du har en aktiv Subwoofer.
Held og lykke med det !
|
| Til top |
|
| |
Justme Forum Bruger

|
| Sendt: 04 December 2007 kl. 20:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sunmusic - Jeg har en aktiv. Jeg er blevet fortalt først at indstille forstærker, og derefter subben for sig.
Men som skrevet ovenfor, så siger manualen følgende:
Frekvensrespons: minus 6db at 65hz and 25khz
Hvilke Hz skal jeg så regne med?
Tak for respons :)
Og ja der er mange udtryk man lige skal ha styr på. ;)
|
| Til top |
|
| |
sunmusic Forum Bruger

|
| Sendt: 05 December 2007 kl. 01:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
prøv dig frem. Gå efter at sætte crossover så lavt som muligt. Med mindre du har en rigtig god subwoofer vil jeg forvente at den runger mere end højttalerne. Det er tilfældet hos mig, men subben bliver kun brugt til film. placeringen er også ret vigtig. hvilken sub og højttaler har du?
|
| Til top |
|
| |
Justme Forum Bruger

|
| Sendt: 05 December 2007 kl. 10:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan godt li at subben spiller og at man kan høre mærke det.
Jeg har minipod som fronter og en minibass som sub.

|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 05 December 2007 kl. 13:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
'Standard'-delefrekvensen på 80 Hz ville nok være et godt udgangspunkt, når dine fronter er 6 dB nede v. 65 Hz. De opgivne 25 kHz for -6 dB kan du ignorere i denne sammenhæng! I et surroundanlæg er det normalt forstærkeren, der tager sig af delingen mellem subben og de andre højtalere, så et eventuelt filter på subben bør være slået fra. Osse niveauet er normalt reguleret fra surroundforstærkeren. Eventuelle andre funktioner på subben, såsom EQ'ing, kan stadig anvendes.
Ellers er det, som andre hér nævner, et godt råd at lytte sig lidt frem .
|
| Til top |
|
| |
Justme Forum Bruger

|
| Sendt: 05 December 2007 kl. 15:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mollecon - Tak for svaret. Men jeg tror jeg skrev de forkerte specs 
Jeg har virkelig ingen erfaringen inden for det, så hvis du eller andre gad nævne hvad de ville starte med at sætte de forskellige højtalere på, ville jeg være taknemlig. Bare en slags "standard" indstillinger. Så kan jeg selv lege videre med det derfra.
Mine højtalere har følgende specs;
center: Frekvensgang (-3dB): 60-22.000 Hz
Fronter: Frekvensgang (-6dB): 55-25.000 Hz
Baghøjtalere: Frekvensgang (-6dB): 65-25.000 Hz
Subwoofer: Frekvensgang (-3dB): 40-120 Hz
Håber på lidt hjælp 
|
| Til top |
|
| |
Justme Forum Bruger

|
| Sendt: 05 December 2007 kl. 16:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
SKal man bare se sådan på det, at ved fonterne fx der kan højtalerne spille bas i et interval mellem 55000 HZ ned til 22.000 HZ. I det interval er det ikke skadeligt for højtalerne? Hvis man skal ha bas under det interval, så skal subben tage over, men den kan også godt tage over før?
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
| Sendt: 05 December 2007 kl. 17:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg vil nu ikke definere 22kHz som værende bas, tværtimod. jeg tror du har forstået specs forkert. Fronterne kan spille fra 55Hz-22kHz. Det er ikke skadeligt for højttalerne at spille bas (alt efter volumen selvfølgelig), de kan bare ikke gå dybere. Jeg ville nok sætte noget musik på hvor du starter med en delefrekvens på omkring 80Hz og har subben slukket. Så spiller du det samme stk musik med en delefrekvens på f.eks. 75Hz osv. ned. Når du ikke rigtigt kan høre der kommer dybere bas længere har du fundet det laveste sted at dele bassen. Du kan så samtidig vælge at gøre det samme med subben tændt og lytte dig frem til hvornår det lyder bedre med subben end med fronterne og omvendt __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
sunmusic Forum Bruger

|
| Sendt: 05 December 2007 kl. 19:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Justme skrev:
| SKal man bare se sådan på det, at ved fonterne fx der kan højtalerne spille bas i et interval mellem 55000 HZ ned til 22.000 HZ. I det interval er det ikke skadeligt for højtalerne? Hvis man skal ha bas under det interval, så skal subben tage over, men den kan også godt tage over før? |
|
|
Jeg vil lige rette dig. det er ikke 55000 hz, men 55hz, dvs. 55 svingninger pr sekund. allerede ved 1280 hz er lyden defineret som diskant. Dine Ht og subben er fra samme modelserie så du kan eventuelt forhøre dig hos producenten om indstillingerne.
|
| Til top |
|
| |
Justme Forum Bruger

|
| Sendt: 05 December 2007 kl. 19:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
okay. dvs det interval der står, det er der hvor højtalerne kan spille af toner?
Jeg tror jeg lige jeg sender en mail til Hifiklubben og hører dem til hvordan det mest optimale ville være.
|
| Til top |
|
| |