Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 06:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: NAD T744 3 spørgsmål (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
KennethDK1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 20 December 2007 kl. 12:14 | IP-adresse registreret  

Er den lykkelige ejer af en NAD T744, men har endnu ikke den store forstand på alt det som den kan.

1. spm

Når jeg går ind i opsætningen er der noget som hedder Dynamic range kan sættes til on/off hvad er det lige det betyder? som default står den på off

2. spm

Ligeledes i opsætningen er der noget som hedder "Gain" - kan sættes mellem -12db - +12db, den står på o som default. Har ingen ide om hvad det er.

3. spm

Er det muligt at sætte anlægget til at kører 2.1 altså med fronter og sub når man hører musik fra cd'ere - det skal lige siges at min fronter kører over en effektforstærker. Som det er nu kan jeg enten kører stereo kun fronterne eller 5.1 - 5.1 lyder rigtig dårligt når man kun hører musik. Ville være super fedt hvis jeg kunne få mine fornter og subwooferen til at spille sammen. Kan man evt sætte subwooferen både til receiveren og til effekten samtidig?

Det var vist det hele  - ellers vender jeg frygtelig tilbage!! :) og god jul

"Min HT'er er dali 470 front, 370 bag og concept 12" - center er en dali suite! effektforstærker er NAD c372."

Til top Vis KennethDK1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KennethDK1

NAD4ALL
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 September 2007
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 20 December 2007 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

Til spm 2.

Her kan du øge forstærkningen med op til 12 dB. normalt kan dette også gøres i de enkelte kanaler så du kan hæve / sænke bag og center i forhold til resten. Dette styres også på de 3 nedereste knapper på din HTR2
Til top Vis NAD4ALL's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NAD4ALL

KennethDK1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 December 2007 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

det vil sige hvis ændre gain, så er det alle kanalerne der bliver påvirket samtidig?

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 20 December 2007 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

Dynamic Range er en kompressor. Denne gør at lydniveauet udjævnes. Dette kan være godt sent om aftenen hvis man ikke vil forstyrre naboerne. Populært sagt bliver bomber lavere og hvisken højere.

Hvis fronthøjttaler er sat til large og sub er on, så burde der være sub signal. Dog har jeg oplevet at dette ikke altid kan lade sig gøre (Bl.a. ældre Kenwood og NAD)

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

KennethDK1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 December 2007 kl. 15:47 | IP-adresse registreret  

Så bliver Dynamic range sat til off -  der skal da drøn på!! :)

mener jeg allerde har sat mine fronter til large, men må lige tjekke efter når jeg kommer hjem, så skriver jeg tilbage her på forum. Håber virkelig den kan spille stereo med sub!!

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 20 December 2007 kl. 16:07 | IP-adresse registreret  

Hvis du sætter fronterne til small, er jeg næsten helt sikker på subben spiller med. Ellers mener jeg også der er en funktion der hedder front+sub, hvor både front og sub spiller samme bas.

Normalt spiller sub kun LFE, og det er her problemet ligger. CD'er har ikke et LFE spor.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

KennethDK1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 December 2007 kl. 16:33 | IP-adresse registreret  

Det bliver spændende og prøve med large/small - men hvis man sætter dem til small spiller fronterne vel næsten ingen bas??

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 20 December 2007 kl. 17:37 | IP-adresse registreret  

KennethDK1 skrev:

Er den lykkelige ejer af en NAD T744, men har endnu ikke den store forstand på alt det som den kan.

1. spm

Når jeg går ind i opsætningen er der noget som hedder Dynamic range kan sættes til on/off hvad er det lige det betyder? som default står den på off

Det kaldes også Dynamic Compression. Funktionen udligner forskellene mellem høje og lave lyde

2. spm

Ligeledes i opsætningen er der noget som hedder "Gain" - kan sættes mellem -12db - +12db, den står på o som default. Har ingen ide om hvad det er.

Der er to steder du kan indstille dette. Den ene kan du justere direkte på fjernbetjeningen og er niveauet på højttalerkanalerne. Det andet kan du udligne niveauforskelle på de forskellige indgange. Det betyder ikke at du kan spille højere. For hver dB du justerer enten en indgang eller en højttalerkanal en dB op, trækker receiveren automatisk en dB fra max volumen på master volume

3. spm

Er det muligt at sætte anlægget til at kører 2.1 altså med fronter og sub når man hører musik fra cd'ere - det skal lige siges at min fronter kører over en effektforstærker. Som det er nu kan jeg enten kører stereo kun fronterne eller 5.1 - 5.1 lyder rigtig dårligt når man kun hører musik. Ville være super fedt hvis jeg kunne få mine fornter og subwooferen til at spille sammen. Kan man evt sætte subwooferen både til receiveren og til effekten samtidig?

Du kan gøre det på flere måder. Hvis dine højttalere er sat til "large" spiller subben ikke i stereo. Så kan du slå "enhanced bass" til. Så spiller både sub og højttalere samme frekvensområde (subben dog kun op til delefrekvensen). Du kan også sætte højttalerne til "small" og så spiller sub og højttalere ikke samme frekvenser, men subben under delefrekvensen og højttalerne over delefrekvenserne. Derudover kan jeg ikke huske om man bare kan sætte fronter og sub til at spille alene i enhanced stereo.

Det var vist det hele  - ellers vender jeg frygtelig tilbage!! :) og god jul

"Min HT'er er dali 470 front, 370 bag og concept 12" - center er en dali suite! effektforstærker er NAD c372."

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes