| Forfatter |
|
Natasja0 Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5
|
| Sendt: 26 December 2007 kl. 16:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa,
Jeg er ny i forum og næsten noob i hifi-verdenen, så bær over med mig, hvis jeg ikke kan alt det tekniske.
Jeg vil gerne høre, om der er nogen, som kan anbefale den lyd- og billedmæssige bedste løsning for et samlet sourrundanlæg og et Full HD tv (ca. 42 tommer).
Meningen er, at to spillekonsoller og en ordinær dvd-afspiller skal fungere over surroundanlægget (sådan har jeg det indrettet nu). Det drejer sig om en HDMI Xbox 360 (med tilhørende eksternt HD-drev) og Blu-ray film via en PS3.
Bortset fra de to konsoller, som allerede står her i min stue, skal alt købes fra nyt, så jeg er åben for alle mærker - op til en samlet af 20. til 25.000 kroner.
Det jeg er i tvivl om er, hvilke specifikationer de forskellige dele skal have, og så naturligvis hvilke mærker, der gør det bedst.
på forhånd tak
Natasja0
|
| Til top |
|
| |
Ascari Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 3328
|
| Sendt: 26 December 2007 kl. 17:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er ihvertfald dumt at gå efter Full HD tv, da det ikke er det klistermærke der gør skærmen god.
Jeg har selv et Panasonic Th42PV70 plasmatv stående og det er et rigtigt godt køb til omkring de 10k.
Resten af anlægget vil jeg anbefale at købe brugt, især højttalerne.
Hvad der er lyd og billedmæssigt det bedste for dig er umuligt at sige, især hvad angår god lyd er der flere 1000 forskelige meninger og idéer. Hvad søger du efter når du siger god lyd, hvor stort er dit rum, hvilket musik skal du spille (hvis du skal spille musik), hvor store må højttalerne være, har du selv gjort dig nogen tanker om at anlæg, højttalere osv?
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
| Sendt: 26 December 2007 kl. 18:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
På et 42" kan man ikke se om det er et 720p eller et 1080p der bliver afspillet. Så hele en beder 720p TV (som også er billige) end et ringe 1080p
TV (et billig 1080p TV er mange gange meget ringe, en et 720p til samme pris).
|
| Til top |
|
| |
PalleRaa Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 31
|
| Sendt: 26 December 2007 kl. 18:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Efter min mening vil det være fornuftigt at gå efter noget Fuld HD når vi snakker konsol. De små streger og tekst der bliver brugt i spil bliver væsenligt bedre med fuld HD end normalt. Enig i at fuld HD ikke er nødvendigt til DVD, BR og TV. Jeg ville hoppe på noget realistisk Samsung 40" til omkring 10.000. Dertil en Onkyo Surround forstærker til omkring 5000,- og så højttalere for resten. Nøjes med at køre 5.1 eller måske bare 5.0 hvis du køber nogle ordentlige gulvhøjttalere. Regn med at maxe dit budget ud på 25.000 da du hurtigt kommer til at lægge 10.000 for 5 eller måske 6 højttalere. TV og højttalere ville jeg købe i Tape Connection, og hvis du kan sælge dig en god Yamaha forstærker så snup den og scor lidt rabat.
Du får ikke de top lirrede mærker, men du for 25.000 for du rindt regnet et rigtigt fornuftigt setup du sagtens kan blive rigtigt glad for. Held og lykke med det.
/Palle Raa
|
| Til top |
|
| |
Peter VTEC Forum Bruger

Bruger siden: 23 Oktober 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 439
|
| Sendt: 26 December 2007 kl. 19:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vil se nærmere på enten et Panasonic PX70 42" til ca 9500kr (Plasma) eller noget Sony D3500 (Full HD LCD) ca 12000kr, disse priser er hos autoriseret forhandlere med dansk garanti. Kan sikkert findes billigere på nettet som parallelimport hvis man ønsker dette. Begge Tv er uden tvivl gode Tv Panasonicen er bedst når det gælder alm film og tv brug, hvor Sonyen nok er mest egnet til spil og lign. opgaver, Panasonicen kan dog sagtens bruges her også, men alt andet lige KAN du risikere burn in hvis du ikke er lidt forsigtig, især i tvets første timer.
Som surround receiver vil jeg anbefale dig at se nærmere på noget Onkyo eller Denon de fås i alle prisklasser, men brug hellere lidt ekstra på en god receiver med lidt effekt bag. Jeg har haft både Onkyo og har nu en Denon 3805, og min erfaring er at Onkyoen er noget stærkere og mere kraftfuld i lyden end min Denon, som godt kan tabe pusten en smule ved ekstremt højt lydtryk, men dog stadig en fremragende receiver.
Højttalere vil jeg enten finde brugt, eller også kig på noget Dali Concept serie, de koster ikke alverden, og til prisen er de ganske fine både i finish og lyd.
Ellers bare spørg løs
Peter
__________________ Mmmm VTEC!
|
| Til top |
|
| |
Natasja0 Forum Bruger

|
| Sendt: 27 December 2007 kl. 10:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej alle,
Mange tak for jeres gode og brugbare svar.
Sammenfattet lyder jeres råd: køb en ca. 42 tommer Panasonic eller Samsung, gerne full HD, Onkyo Reciever og evt. både surroundanlæg og højttalerne brugt.
Stuen er godt 40 m2, og jeg vil også gerne høre rigtig god musik (ikke højt, men nuanceret). Da jeg er ikke så vild med enorme højttalere stuen rundt, har jeg tænkt på mindre af slagsen og på trådløse baghøjtalere. Er det nogen god idé?
Er der også nogle af jer, som har erfaring med, hvor man køber brugt udstyr?
På forhånd mange tak for jeres hjælp.
mvh
Natasja0
|
| Til top |
|
| |
klc-audio Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 521
|
| Sendt: 27 December 2007 kl. 10:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
Ikke for at kapre din tråd så smid mig bare ud !
Men jeg har lige fået en PS3. De nævnte recievere, skal/(kan) de ikke kunne decode de nye HD lydformater som er på en BD.
|
| Til top |
|
| |
Natasja0 Forum Bruger

|
| Sendt: 27 December 2007 kl. 10:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til klc-audio,
Dit spørgsmål er helt relevant.
Så jo, anlægget skal også kunne spille/decode alle de nye lydformater lagret på HD og Blu-ray, og her er jeg selv lidt herrens mark, for jeg har slet ikke tjek på dem.
Måske nogle her i forum kan dem på fingrene?
mvh.
Natasja0
|
| Til top |
|
| |
Yoshimura Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 404
|
| Sendt: 27 December 2007 kl. 11:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er Onkyo-receiveren stadig et godt bud, da de er helt fremme i skoene med hensyn til dekodning af de nye lydformater.
__________________ Pathos Logos // Esound E5 Signature Edition // PURE DRX 702 // GamuT L5 // Analog Research Gold Raincoat Reference RCA + XLR // S.O.S. interconnect // Teflar ell. Xindak ht. kabler
|
| Til top |
|
| |
klc-audio Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 521
|
| Sendt: 27 December 2007 kl. 11:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Natasja0 skrev:
|
Til klc-audio,
Dit spørgsmål er helt relevant.
Så jo, anlægget skal også kunne spille/decode alle de nye lydformater lagret på HD og Blu-ray, og her er jeg selv lidt herrens mark, for jeg har slet ikke tjek på dem.
Måske nogle her i forum kan dem på fingrene?
mvh.
Natasja0
|
|
|
Tak. Jeg er selv på jagt efter en BILLIG og PÆN reciever der er PS3 "venlig".
|
| Til top |
|
| |
Natasja0 Forum Bruger

|
| Sendt: 27 December 2007 kl. 13:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle,
Har nu set på denne Onkyo TX-SR605 surround forstærker
http://www.best-seat.dk/category.167.article.463?gclid=CP-Cs 9y3yJACFQ81QgodSn2OXg
Den har, så vidt jeg kan se to HDMI-indgange, og det er vel dem, jeg skal bruge til at transportere lyden fra henholdvis HD (Xbox 360) og Blu-ray?
Hvilke højttalere ville så gøre gøre sig godt sammen med den (jeg vil gerne køre i 7.1 kanal) ?
De bedste hilsner
Natasja0 (som er blevet meget klogere)
|
| Til top |
|
| |
Ascari Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 3328
|
| Sendt: 27 December 2007 kl. 16:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvordan er din stue indrettet? Medmindre din sofa står mere end 2 meter fra bagvæggen vil jeg på det kraftigste fraråde dig 7.0 eller 7.1, lyden bliver markant dårligere end med 5.0/ 5.1.
Jeg ville ikke gå efter trådløse højttalere da det vil gøre dit budget mere presset og du skal alligevel have ledninger til højttalerne så de kan få strøm. Man kan sagtens få noget fladt "usynligt" højttalerkabel.
|
| Til top |
|
| |
Peter VTEC Forum Bruger

Bruger siden: 23 Oktober 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 439
|
| Sendt: 27 December 2007 kl. 18:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeps trådløs er ikke vejen frem, du kan sagtens få det pænt med kabelkanal eller føre ledningerne over loftet hvis du bor i hus og har mulighed for det.
__________________ Mmmm VTEC!
|
| Til top |
|
| |
Natasja0 Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Januar 2008 kl. 21:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej alle,
Tak for jeres gode råd.
Jeg er sporet ind på et Samsung LE 40 F 86 (måske 46), B&W SYS48 fra Hi-Fi klubben eller Anthony Gallo, som KF Scanaudio http://www.kf-scanaudio.dk har som samlet pakke.
Hvad synes I om den combo?
Et andet spørgsmål - kan man bruge almindeligt strømkabel som højttaler-kabel?
Historien er, at jeg intet kan købe før maj, og har fra eksperter fået at vide mit anlæg står forkert. Da jeg flyttede baghøjtalerne i mit gamle (1999) surround Pioneer-anlæg til de gyldne 15 grader bag øret, var det som om lyden 'åbnede' sig.
De nuværende kabler er for korte, hvis baghøjttalerne skal hænge rigtigt. Derfor - indtil maj - kan jeg bruge ordinært strømkabel?
Håber, I kan hjælpe mig?
På forhånd tak
Natasja0
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
| Sendt: 17 Januar 2008 kl. 21:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et godt råd til alle, hvor det er mulig så sætte anlæge op på langes i stuen og ikke på den korte side
PS3 kan ind til vider, kun sende multikanals-PCM over HDMI,og det ville sige at der er PS3érn der står for decodning af de ny lydformter, og her få
man ingen glæde af en surrund forærker der kan decode de ny lydformater (men så er man da fremtidsikke, hvis der skulle komme en opdate til
PS3 der ville giver HD-bitstrime over HDMI).
|
| Til top |
|
| |
enten Forum Bruger

Bruger siden: 19 August 2007 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 88
|
| Sendt: 17 Januar 2008 kl. 21:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
det ville jeg fraråde på det kraftigste. har ikke lige tid til at give en længere forklaring nu, men det er der nok andre der er enige med mig i, og har tid til at uddybe det ydligere ;)
|
| Til top |
|
| |