Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 19:37   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Placering af baghøjtalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
TomH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 18 Januar 2008 kl. 00:46 | IP-adresse registreret  

Jeg kunne godt tænke mig at høre hvordan i har placeret jeres baghøjtalereog grunden til jeres placering, på bagvæggen eller sidevæggen, og hvor højt har i dem hængende?

Selv har jeg kun mulighed for at placere dem på bagvæggen med sofaen stående helt op af væggen.

Jeg har hørt flere som har placeret dem helt op i 2 meters højde, det synes jeg personligt er alt alt for højt.

Hos mig hænger de således at diskanten er i cirka 1.5 meters højde, ville egentlig godt have haft den en tand mere ned i ved hovedhøjde, men hvis man så er et par stykker der skal kigge så komme de til at være i nakken på en og det duer jo ikke.

Bedste ville være hvis sofaen kunne have stået lidt ude i rummet så de hang lidt bagved.

Min mening er at hvis man hænger dem højt så går man glip af meget, plus at lyden ikke rigtig passer med det som man ser på filmen.

Det fint nok hvis der er et fly der letter henover hovedet på en, eller til at skabe stemning ved tordenvejr og regn, til alt andet virker det forkert da man tydeligt kan høre at lyden kommer oppe fra hvor den skulle ha kommet nede ved hovedhøjde.

Det gælder bla. ved skyderi hvor kuglerne flyver om ørene på en, eller hvis der er lyde som skal komme lige bag dig så som stemmer og andet.

Glæder mig til at høre hvordan i har placeret jeres og hvorfor
Til top Vis TomH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TomH

TomH
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2008 kl. 00:51 | IP-adresse registreret  

Ved ikke lige hvad der skete i første linie, ser lidt underligt ud og jeg kan ikke rette det, det kommer frem igen selvom jeg retter og sletter det.

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 Januar 2008 kl. 00:53 | IP-adresse registreret  

Det kan god værre lidt svært at forklare, men i et 5.1 opsetninge er det forkerte at kalde bag højtaler for bag højtaler, men at kalde de for side
højtale er mere rigtig, at sette dem i side, ca mellem 10 til 60 grader ud, skulle passe meget god, og lyde skal havde en sammehæng mellem alle
højtaler så der må ikke værre et spring i lyde mellerm højtaler, folk der sette deres sidehøjtale op som bag højtaler oplevet mange gange en stor
spring i lyden mellem front højtale og bag højtaler og dette er forkeret, en god teste DVD til dette er JMJ koncert i Kina.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

TomH
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2008 kl. 00:56 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
Det kan god værre lidt svært at forklare, men i et 5.1 opsetninge er det forkerte at kalde bag højtaler for bag højtaler, men at kalde de for side
højtale er mere rigtig, at sette dem i side, ca mellem 10 til 60 grader ud, skulle passe meget god, og lyde skal havde en sammehæng mellem alle
højtaler så der må ikke værre et spring i lyde mellerm højtaler, folk der sette deres sidehøjtale op som bag højtaler oplevet mange gange en stor
spring i lyden mellem front højtale og bag højtaler og dette er forkeret, en god teste DVD til dette er JMJ koncert i Kina.

Synes da det er korrekt at kalde dem for baghøjtalere da det er lyd som skal komme bagfra og ikke komme fra siden.

Ved godt mange har dem hængende på sidevæggen, jeg synes bare det gir en forkert lyd.

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 18 Januar 2008 kl. 00:58 | IP-adresse registreret  

Ja på sidevægge et lille stykke bag ud

TomH
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2008 kl. 01:01 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
Ja på sidevægge et lille stykke bag ud

ja hvis man har mulighed for dette, det kan man ikke rigtig hvis sofaen står helt op af bagvæggen.

Og stadig selvom jeg havde så ville jeg hellere have dem siddene på bagvæggen, forestil dig hvis du også placerede front HT på sidevæggen

TomH
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2008 kl. 01:12 | IP-adresse registreret  

Skal da også lige nævne at det ikke er decideret sidehøjtalere jeg har, de er dog lavet med en lille vinkling på men det ikke meget. Jeg har Dali Ikon Inwall, ville egentlig helst have haft Dali Suite men lod mig lokke lidt af ekspedienterne som sagde at Ikon spillede bedre.

De der Ikon Inwall har sådan en lille bånd diskant øverst, men har hørt fra anden side at det slet ikke er nødvendigt med dette når det bare drejer sig om bag kanals lyd.

De der Dali Suite har nemlig en god vinkling indad, og Peter Holstein fra Holfi har denne løsning med disse placeret på bagvæggen med sofaen helt op til ligesom jeg, han siger det lyder rigtig godt sådan.

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 18 Januar 2008 kl. 01:14 | IP-adresse registreret  

Er det på bagvægge helt ud i sider, for så passe det meget god ?

Her er lidt læse stof om dette:

http://www.hifi-regler.de/surround/surround-formate.php

TomH
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2008 kl. 01:17 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:

Det ved jeg så ikke men ja han snakkede om at et godt stykke ude i siden ville være godt, selv har jeg ikke den mulighed så her hænger de ud for armlænet i hver sin ende af sofaen (har en go bred 3 personers)

TomH
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2008 kl. 01:20 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:

Her er lidt læse stof om dette:

http://www.hifi-regler.de/surround/surround-formate.php

ak siden er på tysk  mit tyske er ikke hvad det har været så det får jeg vidst ikke så meget ud af.

men tak for link.

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 18 Januar 2008 kl. 01:21 | IP-adresse registreret  

Det er rigtig når han siger at der er beste "et godt stykke ude i siden ville være godt", men det kan du jo ikke, men hvis det lyd god, er det vel det
næst beste, du har jo ikke så mange mulighed, eller hvis du kan så prøv at flytte sofan et lille stykke frem, og vinkle højtale mod lydde sted (kun
som en prøve).

TomH
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2008 kl. 01:23 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
Det er rigtig når han siger at der er beste "et godt stykke ude i siden ville være godt", men det kan du jo ikke, men hvis det lyd god, er det vel det
næst beste, du har jo ikke så mange mulighed, eller hvis du kan så prøv at flytte sofan et lille stykke frem, og vinkle højtale mod lydde sted (kun
som en prøve).

Det med at flytte sofaen frem duer heller ikke her, det kan jeg ikke rigtig med min indretning da den så vil støde imod en 2 personers sofa som er placeret i siden.

Det ville ellers ha været det bedste for lyden både hvad angår surround og stereo hvis jeg kunne ha fået sofaen lidt fri.

hamido
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2008
Lokalitet: København
Sendt: 18 Januar 2008 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

Nu når emnet er på banen vil jeg lige høre, hvilken højde er det optimale at placere sine bag/sidehøjtalere? Hos mig sidder de på bagvæggen i ca. 2½ m højde næsten under loftet... er dette helt hen i vejret?

på forhånd tak

Hamido
Til top Vis hamido's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hamido

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 18 Januar 2008 kl. 14:09 | IP-adresse registreret  

Ude til siden, et lille stykke bag siddepositionen er det optimale ifølge Dolby labs specificationer og de må om nogen vide hvad der er det korrekte.

Til top Vis Bassøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bassøe

TomH
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2008 kl. 14:57 | IP-adresse registreret  

hamido skrev:
Nu når emnet er på banen vil jeg lige høre, hvilken højde er det optimale at placere sine bag/sidehøjtalere? Hos mig sidder de på bagvæggen i ca. 2½ m højde næsten under loftet... er dette helt hen i vejret?

på forhånd tak

Hamido

2½ meter højde?

Hvorfor har du dog placeret dem så højt? det er alt alt for højt efter min mening, diskanten i 1.5 meters højde som max vil jeg sige, eller hvis muligt i hoved højde på linie med dine front højtalere.

2½ meters højde vil kunne give en rumlig biograf lyd som du kender fra biograf salene, men lyden blir altså helt forkert på den måde, alt det som skal lyde som om det kommer lige bag dig vil istedet lyde som om det kommer fra oppe under loftet, det duer bare ikke.

Prøv hvis muligt at flytte dem ned så diskanten er i 1.5 meters højde det vil blive meget bedre for din lyd oplevelse.

TomH
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2008 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

Bassøe skrev:

Ude til siden, et lille stykke bag siddepositionen er det optimale ifølge Dolby labs specificationer og de må om nogen vide hvad der er det korrekte.

Synes ikke man kan bruge ordene " hvad der er korrekt" for hvad der virker godt for nogen er ikke nødvenddigvis det samme hos andre Men igen kommer det også an på indretningen.

Men man kan vel sige at noget er bedre en andet, feks. at hænge dem i 2½ meters højde er i mine ører helt forkert hvad enten de hænger på sidevæggen eller bagvæggen.

hamido
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2008 kl. 15:19 | IP-adresse registreret  

TomH skrev:
hamido skrev:

på forhånd tak

Hamido

2½ meter højde?

Hvorfor har du dog placeret dem så højt? det er alt alt for højt efter min mening, diskanten i 1.5 meters højde som max vil jeg sige, eller hvis muligt i hoved højde på linie med dine front højtalere.

2½ meters højde vil kunne give en rumlig biograf lyd som du kender fra biograf salene, men lyden blir altså helt forkert på den måde, alt det som skal lyde som om det kommer lige bag dig vil istedet lyde som om det kommer fra oppe under loftet, det duer bare ikke.

Prøv hvis muligt at flytte dem ned så diskanten er i 1.5 meters højde det vil blive meget bedre for din lyd oplevelse.

Jeg vil prøve mig frem... men ren indretningsmæssigt bliver det hårdt at få indført at de skal hænge så langt nede. Det vil forstyrre husfreden hvis i ved hvad jeg mener

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2008 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

TomH skrev:
Bassøe skrev:

Synes ikke man kan bruge ordene " hvad der er korrekt" for hvad der virker godt for nogen er ikke nødvenddigvis det samme hos andre Men igen kommer det også an på indretningen.

Men man kan vel sige at noget er bedre en andet, feks. at hænge dem i 2½ meters højde er i mine ører helt forkert hvad enten de hænger på sidevæggen eller bagvæggen.

Dolby står bag Dolby Pro logic, Dolby digital, Dolby DD+, TrueHD osv, hvis de siger at en placering ud til siden er det optimale til et 5.1 system så er der nok noget om snakken.

Så med mindre man har et helt f**ked up rum hvor en ordentlig side placeing ikke er mulig, så er det stadigvæk den korrekte placering.

Men selvfølgelig, hvis man ikke kan placere dem ordentlig ud til siden må man finde en anden løsning.

hamido
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2008 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

Jeg har nu prøvet at sætte højtalerne i ca. 1½ m højde. det lyder ganske udemærket...

jeg sad lige og så noget af DVD'en Digital Video Essentials hvor de har et afsnit om højtalerplacering. Der har de placeret surroundhøjtalerene ude i siden og i ca. 2½ m højte, næsten under loftet...

Må sige jeg er ved at blive lidt forvirret... men som i nævte tidligere så lyder det nu mere som om lyden kommer bag fra og ikke fra loftet ;-)

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2008 kl. 18:34 | IP-adresse registreret  

hamido skrev:
Jeg har nu prøvet at sætte højtalerne i ca. 1½ m højde. det lyder ganske udemærket...

jeg sad lige og så noget af DVD'en Digital Video Essentials hvor de har et afsnit om højtalerplacering. Der har de placeret surroundhøjtalerene ude i siden og i ca. 2½ m højte, næsten under loftet...

Må sige jeg er ved at blive lidt forvirret... men som i nævte tidligere så lyder det nu mere som om lyden kommer bag fra og ikke fra loftet ;-)

Man plejer normalt at sige en 50-70 cm over hovedhøjde og det passer ret godt med.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes