Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 20:02   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Er det muligt? (n00b) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Svagin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2008
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 22 Januar 2008 kl. 00:04 | IP-adresse registreret  

Hej alle.

Jeg er en ung gutpå tyve somre. Jeg elsker at se film og har en fandens masse gode film, MEN er meget træt af lyden og har besluttet mig for at købe noget surround.

Lige nu er det eneste lyd jeg har fra mit elendige fjernsyn, men jeg nyder dog stadig at se film.

Jeg har hørt at det er herinde jeg skal spørge til råds. Jeg har brugt de sidste par timer på at læse herinde, da jeg faktisk intet ved om surround.

Jeg må sige at jeg blev lidt skræmt af at læse herinde da mange mener at man ikke kan få godt surround for under 10k. Jeg har ikke mange penge, men har fået skrabet 5k sammen.

Jeg er ikke ude efter noget som kan tilfredstille mig resten af livet, bare nogle år indtil jeg vinder i lotto.

som sagt ved jeg intet og håber virkelig på at i med jeres ekspertise kan hjælpe mig til at finde noget jeg vil blive glad for. jeg er ikke ude efter noget brugt.

På forhånd tak. Kim Svagin.

Til top Vis Svagin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svagin

abj_eskimo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Marts 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 22 Januar 2008 kl. 00:17 | IP-adresse registreret  

Skal det være nyt, billigt, nemt og småt, så kan jeg kun anbefale dig logitechs Z5500... (såfremt dit "lytte" rum ikke er alt for stort)... Det skal bare sættes til dvd afspilleren med de medfølgende kabler... edit: der følger ikke digital coax med, men det kan købes løst til under en "hund"...

De gør det ganske hæderligt til film brug, i og med at du ikke har de største krav vil jeg tro et sådan sæt vil være helt perfect til en "begynder" inden for SS...

Skal det også bruges til musik er der måske andet der er mere interessant, men taler vi til film brug finder du ikke noget der følger med.. slet ikke til under 2k!!

Z-5500
Til top Vis abj_eskimo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af abj_eskimo

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 22 Januar 2008 kl. 00:25 | IP-adresse registreret  

Ikke helt umulig, hvis du vælger at købe bruget, regner med at dit gammle TV er et CRT TV og ikke en fladskærme og derfor skal du kun bruge din
DVD afspiller

Forærker kunne værre en bruget NAD T744

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=67685

Og et DALI SURROUNDSÆT

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=65927

Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

Svagin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Januar 2008 kl. 00:50 | IP-adresse registreret  

Faktisk er mit tv fladskærm, et elendigt et af slagsen, købt som nødløsning da mit gamle gav efter og døde.

Har kigget lidt på de links. faktisk ofre jeg gerne alle 5000kr, jeg er ikke helt sikker på at logitechs Z5500 er noget for mig, det må gerne ligne noget godt, har allerede nogen udmærket logitech pc højtalere (hvis i kan følge mig:P). ved ikke lige hvad digital coax er?

Men mange tak for de hurtige svar her på de sene nattetimer, håber der kommer flere guldkorn imorgen så jeg kan komme på på sporet af mit, til prisen, "drømme surround".

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 22 Januar 2008 kl. 00:58 | IP-adresse registreret  

Bruge du de PC til at se film på Fladskærme ?

Svagin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Januar 2008 kl. 01:12 | IP-adresse registreret  

ups, tror det var forkert formuleret. Nej jeg bruger dem ikke på min fladskærm, men på min computer. Det jeg mente var at jeg allerede har computerhøjtalere og ikke behøver nye.

Jeg bruger aldrig min pc til at se film. Mit fjernsyn bliver bliver næsten kun brugt til min dvd film.

Undskylder igen for besværet. 

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 22 Januar 2008 kl. 01:38 | IP-adresse registreret  

Så fik vi det på det ren, og så er "digital coax" den digital udgang der sidder på din DVD afspille og som skal bruge på ditto på surrund forærkern for
at få den digital Lyd med over, til fx. Dolby Digital og DTS, og man bruge et spical digital coax kable til dette.

sunmusic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juni 2007
Lokalitet: København
Sendt: 22 Januar 2008 kl. 03:03 | IP-adresse registreret  

Hej Svagin
For et halvt års tid siden stod jeg i samme situation, hvor jeg vidste absolut ingenting om surround sound og ved at der er en masse nue ord der lige skal læres.

Digital coax, coax eller koaksial udgang (kært barn har mange navne) er en udgang (et stik) der gerne skulle sidde bag på din DVD-afspiller.  Det er gennem denne  udgang du sender lyden til din surround reciever, eller surround forstærker. 
Hvis du forbinder DVD-afspilleren og Recieveren med et coaxkabel, skal du kun bruge det ene kabel.

Jeg vil foreslå dette som et begyndersæt til 2000

Hvis du vil have mere smæk på lyden kan du prøve med dette sæt til 5000

Som det blev fremhævet i et tidligere indlæg kan du også købe brugt, men det kræver at du sætter dig lidt mere ind i sagerne.
Held og lykke med projektet. Lad os høre hvad du ender med.

Til top Vis sunmusic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sunmusic

flaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2003
Sendt: 22 Januar 2008 kl. 06:27 | IP-adresse registreret  

Mit bud ville umiddelbart være dette: http://www.fyndborsen.se/ScriptServer/TradePoint/B2C/UI/Cata log/ItemView.aspx?Key=6116

Læg mærke til at det er svenske-kroner, dvs ca 4800dkr..eksl fragt!

På de svenske hifi-sider, er de ret begejstrede over XTZ's billige subber..

Til top Vis flaz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af flaz

Svagin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Januar 2008 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

Hej. Tak for de gode forslag. Har været på arbejde hele dage og har ikke haft mulighed for at svare.

På arbejdet nævnte jeg for et par af drengene, at jeg var på udkig efter et rimeligt surround til prisen - Straks var der to, der med det samme fortalte at de havde "Z5500" og var yderst tilfredse.

Jeg har nu overvejet det meget og selv min familie har været på banen med ideer, men jeg er kommet fremtil at det sikkert bliver Z5500, der købt næste lønnings dag.

Jeg har læst meget om det og især på http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=101822# og rigtig mange virker glade for det.

Det koster ca 2000kr og jeg har derfor jo penge til overs. Nogle af de penge skal jeg bruge på en ordentlig DVD afspiller (har pt. en 200kr 2år gammel spand fra aldi). Jeg har ikke behov for en med optager og hardisc. Tror jeg vil ofre 1500kr på en, hvis det altså kan lade sig gøre at få en okay til de penge.

Resten af pengene skal derefter spares op indtil jeg på et tidspunkt få råd til et ordentligt fjernsyn.

Jeg kan forstå at jeg får brug for et digital coax kabel, men er der andet jeg for brug for for at få det optimale ud af min løsning.

Hvad synes i til denne løsning? er den acceptabel? hvad kan jeg gøre bedre?

Til sidst vil jeg lige sige undskyld til abj_eskimo for at have afskrevet hans forslag lige med det samme uden at undersøge det ordenligt. 

Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 22 Januar 2008 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

Kig evt. på cableman.dk, der er da en del som er blevet positiv overrakset over deres billige pakkeløsninger.

Ellers kig på dba.dk der er masser af billige højttalere, kan af erfaring anbefale KEF.

Til top Vis Hans J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans J

Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2003
Sendt: 22 Januar 2008 kl. 23:22 | IP-adresse registreret  

Den her kunne også være en mulighed: http://www.spar-momsen.dk/shop/yamaha-ysp-900-sort-1794p.htm l

Jeg har hørt forgængeren og det var ok. En sub vil hjælpe, men er ikke et krav for at komme i gang - slet ikke hvis du er vant til lyd direkte fra TV'et.

Elgiganten har den vist også, men jeg kan kun finde storebroren YSP1100 på deres hjemmeside og den er noget over budgettet.

Meget høj WAF faktor - virker dog bedst hvis rummet er nogenlunde symetrisk da den udnytter reflektioner på sidevægge.

Mvh

Til top Vis Granholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Granholm

abj_eskimo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Januar 2008 kl. 23:48 | IP-adresse registreret  

hej igen, det er bare helt iorden... Sådan er der mange der lige umidbart tænker når man nævner computerhøjtalere... gad vide hvorfor ..

Umidbart ville jeg ikke fyrer 1500kr efter en dvd afspiller hvis jeg var dig, tror pengene vil gøre større gavn andre steder i dit kommende system.. Hvis du er opsat på at få en ordentligt afspiller, så maks (og jeg mener VIRKELIGT maks) 1000kr.. (ellers kan du næsten lige så godt købe en PS3 og dermed samtidig få en Bluray afspiller...)

Køb enten en ny "billig" dvd afspiller der kan tage alle de gængse formater.. Men hvis du vil have en ordentligt afspiller, så var det måske noget med en lettere brugt Pioneer DV 600.? Den har det hele og skulle være meget anstændig til prisen (mener Vejl. udsalgspris er 2000kr i DK).. Kan du få den til under 1000kr vil det være et fint køb såfremt den intet fejler..

Der er en der har sin tilsalg her på siden, det kunne være du skulle prøve at "prutte" lidt med ham... det kan være du kan få den til "halv" pris (750, eller måske bedre ? ).. kan findes ny i tyskland incl. fragt til ca. 1500kr...

Jeg vil dog lige indskyde at det sæt XTZ flaz linker til, bestemt er værd at overveje hvis dit budget rækker til de 5000kr.. læste en meget postitiv anmeldelse af pakken (uden forstærkeren) hvor den blev testvinder over flere kendte mærker (kan ikke huske hvilke, men det virkede meget imponerende)... Forstærkeren har jeg dog ikke hørt nogen omtale om, men tror bestemt den vil gøre det fint med de højtalere..

Prioritere du nyt tv ligeså højt som SS, så vil jeg stadig anbefale Z5500 da du er det næmere et nyt tv..

Svagin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Januar 2008 kl. 00:03 | IP-adresse registreret  

hmm... nu blev jeg sku lidt lun på denne http://www.cableman.dk/product.asp?product=441&sub=2& ;page=1 

Hvad ville i gøre som helt ny i denne verden:

1) Købe det samlede sæt fra cableman - og vente med at købe ny dvd

2) Købe Z5500 samt ny god dvd

i det første senarie for jeg noget jeg nok kan bruge i lang tid - "dyr"

i andet senarie får jeg, efter hvad jeg har hørt, rigtig godt surround, samt en god dvd som jeg kan have i nogle år og evt. skifte Z5500 ud med noget der sparker røv, når jeg får råd til det - billig

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 23 Januar 2008 kl. 00:07 | IP-adresse registreret  

Tro nok at du få meste ud af pengen ved at købe dette "Surroundsystem 400", da Z5500 er kun god til bruge samme med en computer og så vente
med at købe en ny DVD afspille, som hvis du er heldig kan få for omkring 1000,- kr.

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 23 Januar 2008 kl. 00:18 | IP-adresse registreret  

Selvom det er Eltax, så er der himmelvid forskel mellem det og så Logitech sættet. Ville til hver en tid købe Eltax sættet. 
Til top Vis Mastervol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mastervol

Svagin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Januar 2008 kl. 01:00 | IP-adresse registreret  

Hmm ja dvd'en kan godt vente... Eltax'en til 5k ser ret god ud faktisk - det samme med XTZ'en...

jeg bevæger mig langsomt væk fra Z5500 igen..

kigger videre på det imorgen. Tak fordi i er så hjælpsomme:)

... Det er sgu' svært det her hehe

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: København
Sendt: 23 Januar 2008 kl. 01:26 | IP-adresse registreret  

VIlle også hellere gå efter Tangent-anlægget. Jeg havde selv et Dantax der var næsten hundrede procent identisk med det der Tangent-sæt. Det var altså noget bedre end de der små computerhøjttalersæt. Især til musik og film er der en helveds til forskel, hvor Z5500 er super godt til spil. Men hvis det skal være film, så vil jeg lige kaste et andet mærke ind over: Cerwin Vega.

EDIT:

http://www.cableman.dk/product.asp?product=466

Dér!

a_frisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 24 Januar 2008 kl. 16:53 | IP-adresse registreret  

Hvis alt skal være nyt, ville jeg gå efter

http://www.cableman.dk/product.asp?product=23&sub=1& page=1 + http://www.hifiklubben.dk/produkter/surround/receiver/denon_ avr-1508_surround_receiver.htm

Den Eltax receiver der følger med i ovennævnte sæt, er for at sige det mildt, lige til at smide ud af vinduet og håbe den ikke bliver smidt tilbage igen af en fornærmet polak.

Har man først hørt noget andet ved siden af den, kan man aldrig blive tilfreds med den igen. Har hørt den, og sammenlignet med min Denon Avr 1603, og der er himmelvid forskel på dem.

Ved godt prisen bliver lidt mere, men du får ikke så lidt mere for pengene.

Logitechs højttaleresæt er nu meget godt, især til film rykker det med en mega sub. Men når du hører musik, bliver du træt af at bassen er så dominerende i lydbilledet.

Helt personligt ville jeg købe den før nævnte Denon Receiver, og så kigge på brugte højttalere (Dali, B&W e.lign)

Et tredje alternativ er at bygge selv, hvis du har mulighed for det.

Til top Vis a_frisk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af a_frisk

abj_eskimo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Januar 2008 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

Det vil aldrig kunne svare sig at bygge selv når vi taler det her pris niveau..

Til de 2K det eltax sæt det koster (inklusiv forstærker!), så går det jo aldrig helt galt..

Jeg ser ingen grund til at bruge flere penge på en bedre receiver før han har lyttet og konstateret at det ikke lever op til hans krav.. tænk nu hvis han rent faktisk syntes den gør det fint.. hvilket den sikkert gør til prisen..(?)

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes