Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 13:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Kabel valg.. + længder.. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
nybegynder007
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 29 Januar 2008 kl. 19:25 | IP-adresse registreret  

Hey..

Jeg har lige erhvervet mig en Onkyo 605. Dejlig receiver. Men jeg har lige et par spørgsmål.. Jeg ved ikke hvilke højtalerkabler jeg skal bruge til min Audio Pro Allroom højtalere..? 

1) Bruger i forskellige kabel (mht. pris) på fx front og baghøjtalere? Fx nogle ekstra dyre til foran og billigere bagi?

2) Skal alle kabel være lige lange? Hvis der nu er kortere til den ene baghøjtaler end den anden, må man godt have det ene kabel kortere end det andet, eller påvirker det lyden?

Hvis i skal anbefale et kabel til hjemmebio til max 100kr pr meter, hvad ville i anbefale?

Jeg håber i kan hjælpe! 

Til top Vis nybegynder007's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nybegynder007

plafitracer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Januar 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 29 Januar 2008 kl. 19:32 | IP-adresse registreret  

Hej nybegynder,

Højttalerkabler er en jungle og fuld af faldgruber...

ad 1. Ikke nødvendigvis hvis du kun bruger anlægget til surround, til stereo ville jeg smide nogle bedre kabler på til foran.

ad 2. I teorien skal kablerne være lige lange, da der ellers kan forekomme en tidsforskydning. I praksis har det ingen betydning i og med at processoren sender lyden frem til baghøjttalerne med tidsforskydning alligevel. En forskel på en meters penge eller så kan man ikke høre alligevel i og med at signalet rejser med lydens hastighed, som jo er ca 1200 km/t, de par milisekunders forskel der er har meget lidt eller ingen betydning for lyden.
På dine fronthøjttalere vil jeg dog anbefale lige lange til begge sider.

Til top Vis plafitracer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af plafitracer

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 29 Januar 2008 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

plafitracer skrev:
Hej nybegynder,

ad 1. Ikke nødvendigvis hvis du kun bruger anlægget til surround, til stereo ville jeg smide nogle bedre kabler på til foran.

ad 2. I teorien skal kablerne være lige lange, da der ellers kan forekomme en tidsforskydning. I praksis har det ingen betydning i og med at processoren sender lyden frem til baghøjttalerne med tidsforskydning alligevel. En forskel på en meters penge eller så kan man ikke høre alligevel i og med at signalet rejser med lydens hastighed, som jo er ca 1200 km/t, de par milisekunders forskel der er har meget lidt eller ingen betydning for lyden.

Hej Plafitracer:
Tager du gas på manden eller er vi ude i en megamisforståelse?
Signalet bevæger sig med tilnærmelsesvis LYSETS hastighed og længden af kabler har intet med tidsforsinkelse at gøre. Derimod kan kablet være en kapacitiv belastning og det kan ændre på lyden alt efter længden. Samtidig er den ohmske modstand jo ligefrem proportional med længden af kablet, så igen helst samme længde.
Som minimum ihvertfald lige lange kabeltræk til de to baghøjtalere indbyrdes.
mvh M

Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 29 Januar 2008 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

Mercury, jeg tror ikke Plafit tager gas. Også en fra redaktionen kørte det stunt med lydens hastighed i et højttalerkabel. Fysikundervisningen har trange kår 

007: Du vil ikke kunne høre forskel, hvis der er 2 m til den ene baght og 8m til den anden. Jeg vil vædde. Men som Mercury skriver, kommer det an på den ohmske modstand - med ringeledning vil du nok måske ku høre forskel - men ikke med anstændigt standardkabel.
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 29 Januar 2008 kl. 20:01 | IP-adresse registreret  

plafitracer skrev:
Hej nybegynder,

Det med tidsforskydning i kablerne er meget uvæsentligt iforhold til højtalerens placering. Den tid lyden bliver forsinket i fx. 5m kabel er _ingen_ ting iforhold til hvor meget den bliver forsinket i luften. Hvis man sidder med præcis ligelang afstand til højtaleren giver det mening, men ryk så hovedet 5cm til højre og så passer det ikke længere alligevel - det er uden betydning!!

Man kan dog argumentere på at man ændrer på kapacitet, modstand og induktans i kablet med forskellige længer, hvilket i min verden er det eneste der kan påvirke.

Man kan jo så spørge sig selv til sidst om man overhovdet kan høre forskel (dyre/billige/lange/korte kabler osv.)
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 29 Januar 2008 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

plafitracer skrev:

Mercury skrev:

Hej Plafitracer:
Tager du gas på manden eller er vi ude i en megamisforståelse?
Signalet bevæger sig med tilnærmelsesvis LYSETS hastighed og længden af kabler har intet med tidsforsinkelse at gøre.

Vil det sige at signalet slet ikke skal konverteres for at bevæge sig med lysets hastighed ?

http://www.hifi4all.dk/content/templates/nyheder.asp?article id=1777&zoneid=1

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 29 Januar 2008 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

plafitracer skrev:
Hej nybegynder,

En forskel på en meters penge eller så kan man ikke høre alligevel i og med at signalet rejser med lydens hastighed, som jo er ca 1200 km/t,

Du har da vist sovet i fysiktimerne

Signalet i kablet rejser tæt på lysets hastighed som er ca. 300.000 km /sek!

nybegynder007
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 30 Januar 2008 kl. 09:46 | IP-adresse registreret  

Dejlig at høre der er stor enighed... 

Ej, jeg har tænkt mig at gøre kablerne lige lange uanset hvad. Ellers ved jeg bare at man sidder og tænker "ville lyden have været med bedre med samme længde?"

Men mht. kabel, og hvad de er lavet af.. hvad skal man vælge? Der er jo (så vidt jeg ved) kobber, en form for sølv og sikkert også andre ting kabler i dag er lavet af. Er der nogen der let kan forklare de primære forskelle (hvis der er nogen)? Evt. sølv giver en bestemt effekt der er god til surround hvorimod kobber er god til stereo.. Eller sådan noget.. Jeg ved ikke så meget hvor man skal begynde??

Nu er der måske nogen der vil sige "gå ned og hør forskellen i en butik". Problemet er bare at mange forhandler vil sige "jo dyrer desto bedre" desværre. Der er ikke så mange "ærlige". Der er få men ikke mange. Derfor kan jeg godt lide at læse her, da folk virker ærlige 

Jeg glemmer ikke da jeg var nede i en stor HIFI kæde (nævner ingen navne ). Jeg stod og skulle vælge mellem et Terallab kabel(staves måske anderledes) til henholdsvis 29kr/m og 49kr/m. Jeg fik at vide at det er et spørgsmål om iltindhold (synes de alle har 99,99% ren for ilt)  og at der var forskel. Det kunne godt være at JEG ikke kunne høre det, men der var forskel....    Sådan noget har jeg ikke respekt for. En profesionel ville have taget mig hen til et anlæg for først at slå et 29kr/m kabel til et anlæg for derefter at slå et fx 100kr/m kabel til. Så burde man kunne høre forskel (for deres skyld ). Ellers vælger man jo gladeligt det billige... Især hvis forskellen er så lille at du skal bruge måleapperat til at måle forskellen.

Nu ved jeg godt der kan være lidt prestige i at give ekstra meget for kabler, og folk skal have lov til det. Jeg vil bare have "value for money" og bruge de fleste penge på andre ting end kabler.. (håber ikke jeg fornærmer nogen).

Hvilken prisklasse kabel kr/m mener i jeg bør bruge til et 12.000kr hjemmebio? Onkio 605 receiver + Audiopro højtalere. (jeg vil lige hurtigt sige, at jeg har ikke noget mod at give lidt ekstra for et kabel, men så skal man også kunne høre forskellen, synes jeg).

Jeg håber i kan hjælpe mig i kabel junglen 

Til top Vis nybegynder007's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nybegynder007

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes