Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 17:49   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Surround Sound via Technics SA-AX540 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Moberg1988
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2008
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 30 Januar 2008 kl. 13:53 | IP-adresse registreret  

Hey allesammen

Jeg er indehaveren af et stk. Technics SA-AX540 surround receiver, men har aldrig rigtig fået udforsket surround delen.

Nu har jeg så endelig fået anskaffet mig to fronthøjtalere og en center, så nu skal jeg prøve det af :)

Mine spørgsmål lyder så på:
Jeg har to stk. Eltax Monitor III højtalere og to stk. Jamo D265. Hvilke skal bruges til surround-højtalere og hvilke som front?
Når jeg kobler to af mine fem højtalere til i de tilegnede "surround-porte" omme bag i receiveren, vil de så spille med, når jeg fx kører lyden fra min pc (jack-phono kabel) eller er det kun front-højtalerne, der så spiller?
Og så det mest dumme spørgsmål (er virkelig surround-nød :(): Hvis jeg skal have gavn af mit surround-sound, er det jo selvfølgelig vigtigt med eksempelvis dvd-film, og her er mit spørgsmål så, om jeg kan få surround, når jeg blot kobler dvd'en og receiveren sammen via phono-kabler?

Ved godt det er rookie-spørgsmål, ja måske endda længere nede af rangstigen, men har aldrig prøvet det før.

På forhånd tak...

Eltax Monitor III (Har dem i sort): http://www.wupti.com/Produkter/TV-HIFI/Lyd/EltaxMonitorIII-b og_(Wupti).html
Jamo D265: http://entertainment.webshots.com/photo/2722122300100529060Z rOMYo
Technics SA-AX540: http://www.dealtime.com/xPF-Technics-SA-AX540

Til top Vis Moberg1988's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Moberg1988

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 29 Juli 2006
Lokalitet: København
Sendt: 30 Januar 2008 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

Hej og velkommen :-)

Du kan godt få surround selvom du kun overfører to kanaler fra DVD til reciever, men ikke den højeste kvalitet sourround.

Dolby pro logic "enkoder" surround-kanalerne i et stereo-mix, dvs. at hvis du hører signalet via et stereo anlæg med kun to højtalere, sendes al lyd ud gennem disse. Men hvis du kobler en surround-processor (din reciever) til stereo-signalet, vil denne "dekode" signalet, og splitter det op i de relevante kanaler.

Dolpby pro logic er efterhånden en gammel teknik - men stadig den der bruges når TV-stationer sender surround lyd, da den er kompatibel med alm. stereo og mono-modtagere.

Nyere surround enkodninger giver mulighed for overførsel af kanalerne seperat, hvilket giver bedre lyd, da man ikke skal enkode og dekode undervejs.

En 3.de mulighed er digital overførsel - hvis din DVD afspiller og din reciever har hhv digital out og digital in, er dette at foretrække, og giver dig mulighed for at bruge de nyere surround-codecs.

Håber dette opklarer lidt - det er en jungle, men til gengæld kan du glæde dig til større filmoplevelser, når du får lyden i surround - uanset hvordan du gør det vil jeg mene du får langt mere ud af dit anlæg når du ser film, end ved alm. stereo.

MVH,

erla

Til top Vis erla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erla Besøg erla's Websted

hendrix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Januar 2007
Sendt: 30 Januar 2008 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

Brug Jamo højtalerne som front, da de er størst... og ja de to af dine højtalere vil spille med når de er koblet til surroundindgangene - bare husk at skifte fra stereo til surround på receiveren... Og til sidst så ja, du kan godt koble dvd afspilleren til receiveren via phonokabler...

Det var det, så må du jo sige til hvis der er flere spørgsmål

hendrix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Januar 2007
Sendt: 30 Januar 2008 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

der var erla vist hurtigere, og lidt mere vis på området

Moberg1988
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Januar 2008 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

Okay... Skal have tjekket om om min receiver har digital indgang...
Har en Philips DVP3142 dvd-afspiller (købt som midlertidig erstatning), som netop har digital indgang...

Ved ikke om I vil kunne svare på det her;
Jeg er den heldige/lykkelige ejer af både Xbox360 og PS3, nogle her, der kender mulighederne for surround sound gennem receivere? Er det muligt og skal det så gå via HDMI, eller har disse maskiner andre muligheder for at få surround "sendt videre"?

Og tusind tak for de gode svar :) Var lige præcis det jeg ledte efter :D

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 30 Januar 2008 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

Mener både xbox og PS3 har digital out...

Lydoverførsel fra dem adskiller sig fra alm. afspillere, så det er det samme som ovenstående, mht. hvilke muligheder du har.

/erla

Til top Vis erla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erla Besøg erla's Websted

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 30 Januar 2008 kl. 14:39 | IP-adresse registreret  

Kan se på dit link at recieveren er fra 2001 - du skal derfor nok ikke regne med at den kan andet end Dolby pro logic, men det er også glimrende til at komme igang med surround. Så kan du altid investere i en mere moderne reciever senere.

/erla

Moberg1988
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Januar 2008 kl. 15:38 | IP-adresse registreret  

Var også min plan :)

Synes bare ikke lige budgettet er til at købe en ny forstærker...

Har lige købt Eltax højtalerne, og har lige investeret i en B&W CC6 centerhøjtaler...

Ikke de store investeringer, men lønnen er ikke til mere :)

Flere spørgsmål:
Forslag til brug af kabel til mine højtalere? Lige nu kører jeg med noget billigt skodkabel fra Bilka til 79,95,- for 10m, men er det nødvendigt at gå højere op? Jeg vil gerne ofre nogle penge på det, men selvfølgelig ikke en herregård. Mellem 10-20 pr. meter er nok mit umiddelbare budget til kabler (pt. kun til center og fronthøjtalerne (Jamo)). Nogle forslag?

Moberg1988
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Januar 2008 kl. 19:25 | IP-adresse registreret  

Argh...

Åhh ak og ve...

Har lige fået min B&W CC6 centerhøjtaler ind af døren, og har koblet det til således:

2 stk. Jamo D265 er koblet til som front-højtalere.
B&W CC6 er koblet til som center
2 stk. Eltax Monitor III er koblet til som surround-højtalere.

Nu er mit problem flg.:
Jeg vil gerne have alle højtalere til at spille samtidig = Kan ikke lade sig gøre!?! Hvis jeg sætter den på surround mens den står til "TV", spiller kun centeren, sætter jeg den til SFC (Sound Field Control) spiller kun fronthøjtalerne.
På intet tidspunkt kan jeg få dem alle til at spille.
Samtidig er der en hørbar susen når den står på "Surround", både i surround-højtalerne, front og center, men ikke når den står på "Stereo", hvor kun front-højtalerne bruges... Er det pga. receiver evt. er for dårlig?
Nogen der kan hjælpe mig?

Har tænkt på at opgradere til en Sony STR-DG510 til 1850,- Ville det være fornuftigt? Og ville det afhjælpe støjen?
Sony STR-DG510: http://www.proshop.dk/ShowProduct.aspx?uid=60014&prodid= 133006

Moberg1988
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Januar 2008 kl. 15:36 | IP-adresse registreret  

Anyone? Vil ikke investere i en ny forstærker, hvis det ikke er problemet...

Det er kun ved surround den susen er tilstede i højtalerne...

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes