Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2026 | 15:33   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Korrekt Biamping (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Furious jt
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Juli 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 443
Sendt: 17 Februar 2008 kl. 09:51 | IP-adresse registreret  

Halløj

Nu vil jeg lige prøve at biampe istedet for biwire som jeg har kørt med et stykke tid.

Jeg har gjort sådan her:

Den øverste amplifier er front-udgangen på recieveren.

Den nederste amplifier er surroundback-udgangen på recieveren.

Er det korrekt? Tør ikke tænde for skidtet, før jeg er sikker. Vil nødig ødelægge noget

 

Til top Vis Furious jt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Furious jt
 
plafitracer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 19 Januar 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 976
Sendt: 17 Februar 2008 kl. 09:56 | IP-adresse registreret  

Det ser da rigtigt ud - hvis man har to forstærkere.
Det virker som om du kun har een og bruger forskellige højttaler udgange. Efter min bedste overbevisning er signalerne fra front og surround kanalerne ikke helt det samme.
Men nu er jeg ikke surround-forstærker ekspert
Til top Vis plafitracer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af plafitracer
 
Furious jt
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Juli 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 443
Sendt: 17 Februar 2008 kl. 10:01 | IP-adresse registreret  

Jeps har en denon 2807 surround reciever, hvor jeg bruger surroundback kanalerne til biamping.

Kan jeg så ikke gøre som på ovenstående billede?

Til top Vis Furious jt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Furious jt
 
TheAirwalker
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Juni 2007
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 33
Sendt: 17 Februar 2008 kl. 10:08 | IP-adresse registreret  

Det kan variere lidt, alt efter hvilken forstærker model du har. Hvad er det for en?

Den måde du har tilsluttet det på, er i 99% af tilfældende rigtigt. Men som sagt kan der være et eller andet man lige skal bemærke ved den pågældende receiver.
Du skal bare huske at gå ind i menuen på  forstærkeren og fortælle at den er Bi-amped.

God fornøjelse med det, alt efter hvad det er for højttalere og hvilken receiver kan man virkelig få noget ud af det.
Jeg kørte med en Denon 2808 som jeg lige havde med hjemme og teste og sådan, så tog jeg den dovne vej og lod den bare køre alm single wire. Jeg købte den så og efter en måned eller sådan noget kom jeg i tanke om det, og tænkte det må jeg hellere få rettet. Jeg fik så Bi-amped den på mine Dali Ikon 6, og det var helt seriøst som at få nye højttalere. Detalje niveauet steg meget, og bassen blev mere fyldig, mere tung og præcis. Så ... Man kan altså virkelig få noget ud af det.
Mange mener det næsten er det samme som Bi-wire. Men mine personlige erfaringer siger mig godt nok at man får meget mere ud af det ....

Håber du får en positiv oplevelse ud af det ;-) ....

../ Jean


__________________
.../ Air
Til top Vis TheAirwalker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TheAirwalker
 
Furious jt
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Juli 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 443
Sendt: 17 Februar 2008 kl. 10:11 | IP-adresse registreret  

TheAirwalker skrev:
Det kan variere lidt, alt efter hvilken forstærker model du har. Hvad er det for en?

Den måde du har tilsluttet det på, er i 99% af tilfældende rigtigt. Men som sagt kan der være et eller andet man lige skal bemærke ved den pågældende receiver.
Du skal bare huske at gå ind i menuen på  forstærkeren og fortælle at den er Bi-amped.

God fornøjelse med det, alt efter hvad det er for højttalere og hvilken receiver kan man virkelig få noget ud af det.
Jeg kørte med en Denon 2808 som jeg lige havde med hjemme og teste og sådan, så tog jeg den dovne vej og lod den bare køre alm single wire. Jeg købte den så og efter en måned eller sådan noget kom jeg i tanke om det, og tænkte det må jeg hellere få rettet. Jeg fik så Bi-amped den på mine Dali Ikon 6, og det var helt seriøst som at få nye højttalere. Detalje niveauet steg meget, og bassen blev mere fyldig, mere tung og præcis. Så ... Man kan altså virkelig få noget ud af det.
Mange mener det næsten er det samme som Bi-wire. Men mine personlige erfaringer siger mig godt nok at man får meget mere ud af det ....

Håber du får en positiv oplevelse ud af det ;-) ....

../ Jean

KANON jean! Tak for dit svar!

Har du gjort som ovenstånde billede på din 2808? For så er jeg da næsten sikker på det fungere på samme måde på min denon 2807.

Jeg har dali suite 2.8 fronter.

Jeg tror jeg prøver at tænde for skidtet og se om det spilleren ryger eller om den spiller forrygende if you know what I meen

Til top Vis Furious jt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Furious jt
 
plafitracer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 19 Januar 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 976
Sendt: 17 Februar 2008 kl. 10:12 | IP-adresse registreret  

At man kan opnå forbedringer med hhv bi-wiring og bi-amping er der vist ikke den store tvist om 

Men det virker som om du vil bruge den Denon til stereo afspilning, når du nu vil bi-ampe den, men hvorfor bruge en surround forstærker til stereo??

A fårstår'ed itte....
Til top Vis plafitracer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af plafitracer
 
Furious jt
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Juli 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 443
Sendt: 17 Februar 2008 kl. 10:15 | IP-adresse registreret  

Nej nej da, jeg bruger den skam næsten kun til surround

jeg har dog kun 5.1 højtalere, så jeg vil bruge de 2 surround back kanaler til biamping af fronterne.

Jeg har biwired min center og baghøjtaleren er bare single wire ( de kan ikke andet )

Til top Vis Furious jt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Furious jt
 
TheAirwalker
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Juni 2007
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 33
Sendt: 17 Februar 2008 kl. 10:23 | IP-adresse registreret  

Du kan skam sagtens bruge den til Stereo også. Brug Pure Direct funktionen, den gør egentlig en del ved lyden da den kobler alt det unødvendige fra i receiveren.

Hvis det er en 2807 så har du gjort det helt rigtigt, har sat min kammerats op også, og det er på samme måde på 1807 & 2808.

Bare husk ind under menuen (Mener det ligger under Options eller sådan noget ...). Der vælger du A-Bi Amped

Så skulle det spille max ;-)


__________________
.../ Air
Til top Vis TheAirwalker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TheAirwalker
 
Furious jt
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Juli 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 443
Sendt: 17 Februar 2008 kl. 10:28 | IP-adresse registreret  

Hmm det eneste jeg kan finde i menuen er: Power amp assign, hvor man kan sætter surround back til enten zone 2, front A eller front B. Jeg går ud fra at jeg skal vælge front A, right?
Til top Vis Furious jt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Furious jt
 
plafitracer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 19 Januar 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 976
Sendt: 17 Februar 2008 kl. 10:41 | IP-adresse registreret  

Furious jt skrev:

Nej nej da, jeg bruger den skam næsten kun til surround

jeg har dog kun 5.1 højtalere, så jeg vil bruge de 2 surround back kanaler til biamping af fronterne.

Jeg har biwired min center og baghøjtaleren er bare single wire ( de kan ikke andet )



OK - på den lumske facon
Til top Vis plafitracer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af plafitracer
 
abel
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Juli 2005
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 566
Sendt: 17 Februar 2008 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

Nu skal i huske at Bi-amping ikke altid kun er af det gode - fx. bruger Dali meget tid på at lave en liniær ohmsk belastning for forstærkeren, og hvis
man bruger to forstærkere, vil hver forstærker komme til at se en ujævn belastning. Det kan få forstærkeren til at opføre sig meget underligt.....

Jeg har selv prøvet med en 2807 og et sæt Dali, og der er ingen tvivl om at det lyder bedre uden bi-amping. Lydbilledet falder fra hinanden med bi-
amping.

...og husk så at bi-amping på en 2807 ikke er rigtig bi-amping, da det jo stadig er den samme strømforsyning og de samme lytter der levere kraften
til begge amp's.

__________________
/Abel
Til top Vis abel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af abel
 
TheAirwalker
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Juni 2007
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 33
Sendt: 17 Februar 2008 kl. 12:12 | IP-adresse registreret  

... Well, vi er enige i at Dali forsøger sig på at lave en højttaler så linear impedans som muligt. Men det har ikke noget med den ohmske modstand at gøre, men den induktive modstand.
Det er enhederne og delefiltrene som er konstrueret så linear som muligt, og derfor ændrer det ikke noget at man fjerner den skinne (Den som sidder bagpå terminalerne, det er den eneste forbindelse til de reelt 2 delefiltre).

Selve kurven vil ikke ændre sig væsentligt, derimod vil den være være bedre. Store basslag vil ikke påvirke diskanten længere i så stor stil, og du vil få en væsentlig forøgelse af kraften (Hestekræfterne, til at styre enhederne med) i bassen. Mere kontrol, mere præcision.

"...og husk så at bi-amping på en 2807 ikke er rigtig bi-amping, da det jo stadig er den samme strømforsyning og de samme lytter der levere kraften
til begge amp's."
Enig, men det er stadig 2 forskellige udgangstrin .... En løsning med separat strømforsyning til hver kanal er vist ikke set i prislejer under en audi... Ellers hedder det at købe 7 enkelte monoblokke, men ... Igen enten noget virkelig l**t, og ellers meget dyr løsning :-) ... MEN FED ! .. :-)


__________________
.../ Air
Til top Vis TheAirwalker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TheAirwalker
 
Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 3344
Sendt: 17 Februar 2008 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

TheAirwalker skrev:
... Well, vi er enige i at Dali forsøger sig på at lave en højttaler så linear impedans som muligt. Men det har ikke noget med den ohmske modstand at gøre, men den induktive modstand.

Impedans = modstanden overfor vekselstrøm og den måles også i ohm. Det har ikke noget med DC-modstand at gøre, men det skrev Abel vist heller ikke.

TheAirwalker skrev:


Det er enhederne og delefiltrene som er konstrueret så linear som muligt, og derfor ændrer det ikke noget at man fjerner den skinne (Den som sidder bagpå terminalerne, det er den eneste forbindelse til de reelt 2 delefiltre).

Selve kurven vil ikke ændre sig væsentligt, derimod vil den være være bedre. Store basslag vil ikke påvirke diskanten længere i så stor stil, og du vil få en væsentlig forøgelse af kraften (Hestekræfterne, til at styre enhederne med) i bassen. Mere kontrol, mere præcision.

"...og husk så at bi-amping på en 2807 ikke er rigtig bi-amping, da det jo stadig er den samme strømforsyning og de samme lytter der levere kraften
til begge amp's."
Enig, men det er stadig 2 forskellige udgangstrin .... En løsning med separat strømforsyning til hver kanal er vist ikke set i prislejer under en audi... Ellers hedder det at købe 7 enkelte monoblokke, men ... Igen enten noget virkelig l**t, og ellers meget dyr løsning :-) ... MEN FED ! .. :-)

De hestekræfter du taler om, kan vel kun komme fra strømforsyningen. Det er dog ikke nødvendigt med en strømforsyning til hver kanal, selvom det selvfølgelig altid er godt. Med en ekstra stereoforstærker til bassen opnår du også fordelen. Så har du en strømforsyning til bas og en anden til diskant/mellemtone.

 

 

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley
 
Furious jt
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Juli 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 443
Sendt: 19 Februar 2008 kl. 08:30 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg fået biampet den, og set lidt film, hørt lidt musik osv.

Synes umiddelbart der er lidt mere power i svinet. Synes selv der er lidt mere dynamik og detaljer i lyden. Om det bare er mig der VIL høre en forskel ved jeg ikke, men det lyder i hvertfald ikke ringere end da jeg kørte biwire, så der er jo ikke noget forgjort ved det

 

Til top Vis Furious jt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Furious jt
 
rs1980
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Februar 2008
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2
Sendt: 22 Februar 2008 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

Hejsa.

I inspiration af dette topic, tænkte jeg at mine cerwin vega dc1515 da også nok ville have glade af noget bi-amping, problemet er bare at min denon avr-3802 umiddelbart ikke er bygget til dette ( har googlet og læst manualen, men der bliver ikke nævnt noget om bi-amping ) men tænkte at der måske var der havde prøvet noget opfindsomt noget alligevel ?.

 

På forhånd tak.

 

 

Til top Vis rs1980's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rs1980
 
Furious jt
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Juli 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 443
Sendt: 22 Februar 2008 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

Uden at gøre mig klog på det, så tror jeg at du skal have et effektrin for at biampe.

Tror ikke du kan bruge dine surround back kanaler i 3802'eren til biamping.

Til top Vis Furious jt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Furious jt
 
rs1980
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Februar 2008
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2
Sendt: 22 Februar 2008 kl. 21:34 | IP-adresse registreret  

NEDTUR, men synes da bare at det lyder mærkeligt,  når man i teorien jo kan se fuld en film med fuld skrald på surrounden, samtidig med at et andet værelse også kan høre musik, da den jo har 7 udgange, med samme effekt,  så et eller andet sted burde det vel bare handle om at få det samme signal, med den samme volumen, ud igennem front+surround back ????
Til top Vis rs1980's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rs1980
 
brasch
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3482
Sendt: 23 Februar 2008 kl. 11:43 | IP-adresse registreret  

rs1980 skrev:
NEDTUR, men synes da bare at det lyder mærkeligt,  når man i teorien jo kan se fuld en film med fuld skrald på surrounden, samtidig med at et andet værelse også kan høre musik, da den jo har 7 udgange, med samme effekt,  så et eller andet sted burde det vel bare handle om at få det samme signal, med den samme volumen, ud igennem front+surround back ????

den første version jeg har hørt om nogen der har gjort det med er en 3805, den var ikke bygget til det, men nogen fandt en workaround,

 

jeg ved ikke om man kan vælge hvad man skal bruge zone 2 terminaler til på 3802, men hvis du kan, står der i denne tråd (post #7) hvordan man kan gøre det



__________________
Fars er bedst når mor rør den
Til top Vis brasch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brasch
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes