| Forfatter |
|
Furious jt Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juli 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 443
|
| Sendt: 17 Februar 2008 kl. 09:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Halløj
Nu vil jeg lige prøve at biampe istedet for biwire som jeg har kørt med et stykke tid.
Jeg har gjort sådan her:

Den øverste amplifier er front-udgangen på recieveren.
Den nederste amplifier er surroundback-udgangen på recieveren.
Er det korrekt? Tør ikke tænde for skidtet, før jeg er sikker. Vil nødig ødelægge noget
|
| Til top |
|
| |
plafitracer Udelukket fra forum


Bruger siden: 19 Januar 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 976
|
| Sendt: 17 Februar 2008 kl. 09:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ser da rigtigt ud - hvis man har to forstærkere. Det virker som om du kun har een og bruger forskellige højttaler udgange. Efter min bedste overbevisning er signalerne fra front og surround kanalerne ikke helt det samme. Men nu er jeg ikke surround-forstærker ekspert
|
| Til top |
|
| |
Furious jt Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juli 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 443
|
| Sendt: 17 Februar 2008 kl. 10:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeps har en denon 2807 surround reciever, hvor jeg bruger surroundback kanalerne til biamping.
Kan jeg så ikke gøre som på ovenstående billede?
|
| Til top |
|
| |
TheAirwalker Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 33
|
| Sendt: 17 Februar 2008 kl. 10:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan variere lidt, alt efter hvilken forstærker model du har. Hvad er det for en?
Den måde du har tilsluttet det på, er i 99% af tilfældende rigtigt. Men som sagt kan der være et eller andet man lige skal bemærke ved den pågældende receiver. Du skal bare huske at gå ind i menuen på forstærkeren og fortælle at den er Bi-amped.
God fornøjelse med det, alt efter hvad det er for højttalere og hvilken receiver kan man virkelig få noget ud af det. Jeg kørte med en Denon 2808 som jeg lige havde med hjemme og teste og sådan, så tog jeg den dovne vej og lod den bare køre alm single wire. Jeg købte den så og efter en måned eller sådan noget kom jeg i tanke om det, og tænkte det må jeg hellere få rettet. Jeg fik så Bi-amped den på mine Dali Ikon 6, og det var helt seriøst som at få nye højttalere. Detalje niveauet steg meget, og bassen blev mere fyldig, mere tung og præcis. Så ... Man kan altså virkelig få noget ud af det. Mange mener det næsten er det samme som Bi-wire. Men mine personlige erfaringer siger mig godt nok at man får meget mere ud af det ....
Håber du får en positiv oplevelse ud af det ;-) ....
../ Jean
__________________ .../ Air
|
| Til top |
|
| |
Furious jt Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juli 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 443
|
| Sendt: 17 Februar 2008 kl. 10:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
TheAirwalker skrev:
Det kan variere lidt, alt efter hvilken forstærker model du har. Hvad er det for en?
Den måde du har tilsluttet det på, er i 99% af tilfældende rigtigt. Men som sagt kan der være et eller andet man lige skal bemærke ved den pågældende receiver. Du skal bare huske at gå ind i menuen på forstærkeren og fortælle at den er Bi-amped.
God fornøjelse med det, alt efter hvad det er for højttalere og hvilken receiver kan man virkelig få noget ud af det. Jeg kørte med en Denon 2808 som jeg lige havde med hjemme og teste og sådan, så tog jeg den dovne vej og lod den bare køre alm single wire. Jeg købte den så og efter en måned eller sådan noget kom jeg i tanke om det, og tænkte det må jeg hellere få rettet. Jeg fik så Bi-amped den på mine Dali Ikon 6, og det var helt seriøst som at få nye højttalere. Detalje niveauet steg meget, og bassen blev mere fyldig, mere tung og præcis. Så ... Man kan altså virkelig få noget ud af det. Mange mener det næsten er det samme som Bi-wire. Men mine personlige erfaringer siger mig godt nok at man får meget mere ud af det ....
Håber du får en positiv oplevelse ud af det ;-) ....
../ Jean
|
|
|
KANON jean! Tak for dit svar!
Har du gjort som ovenstånde billede på din 2808? For så er jeg da næsten sikker på det fungere på samme måde på min denon 2807.
Jeg har dali suite 2.8 fronter.
Jeg tror jeg prøver at tænde for skidtet og se om det spilleren ryger eller om den spiller forrygende if you know what I meen
|
| Til top |
|
| |
plafitracer Udelukket fra forum


Bruger siden: 19 Januar 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 976
|
| Sendt: 17 Februar 2008 kl. 10:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
At man kan opnå forbedringer med hhv bi-wiring og bi-amping er der vist ikke den store tvist om  Men det virker som om du vil bruge den Denon til stereo afspilning, når du nu vil bi-ampe den, men hvorfor bruge en surround forstærker til stereo?? A fårstår'ed itte....
|
| Til top |
|
| |
Furious jt Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juli 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 443
|
| Sendt: 17 Februar 2008 kl. 10:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej nej da, jeg bruger den skam næsten kun til surround
jeg har dog kun 5.1 højtalere, så jeg vil bruge de 2 surround back kanaler til biamping af fronterne.
Jeg har biwired min center og baghøjtaleren er bare single wire ( de kan ikke andet )
|
| Til top |
|
| |
TheAirwalker Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 33
|
| Sendt: 17 Februar 2008 kl. 10:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan skam sagtens bruge den til Stereo også. Brug Pure Direct funktionen, den gør egentlig en del ved lyden da den kobler alt det unødvendige fra i receiveren.
Hvis det er en 2807 så har du gjort det helt rigtigt, har sat min kammerats op også, og det er på samme måde på 1807 & 2808.
Bare husk ind under menuen (Mener det ligger under Options eller sådan noget ...). Der vælger du A-Bi Amped
Så skulle det spille max ;-)
__________________ .../ Air
|
| Til top |
|
| |
Furious jt Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juli 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 443
|
| Sendt: 17 Februar 2008 kl. 10:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm det eneste jeg kan finde i menuen er: Power amp assign, hvor man kan sætter surround back til enten zone 2, front A eller front B. Jeg går ud fra at jeg skal vælge front A, right?
|
| Til top |
|
| |
plafitracer Udelukket fra forum


Bruger siden: 19 Januar 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 976
|
| Sendt: 17 Februar 2008 kl. 10:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Furious jt skrev:
Nej nej da, jeg bruger den skam næsten kun til surround
jeg har dog kun 5.1 højtalere, så jeg vil bruge de 2 surround back kanaler til biamping af fronterne.
Jeg har biwired min center og baghøjtaleren er bare single wire ( de kan ikke andet ) |
|
|
OK  - på den lumske facon
|
| Til top |
|
| |
abel Forum Bruger


Bruger siden: 16 Juli 2005 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 566
|
| Sendt: 17 Februar 2008 kl. 11:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu skal i huske at Bi-amping ikke altid kun er af det gode - fx. bruger Dali meget tid på at lave en liniær ohmsk belastning for forstærkeren, og hvis
man bruger to forstærkere, vil hver forstærker komme til at se en ujævn belastning. Det kan få forstærkeren til at opføre sig meget underligt.....
Jeg har selv prøvet med en 2807 og et sæt Dali, og der er ingen tvivl om at det lyder bedre uden bi-amping. Lydbilledet falder fra hinanden med bi-
amping.
...og husk så at bi-amping på en 2807 ikke er rigtig bi-amping, da det jo stadig er den samme strømforsyning og de samme lytter der levere kraften
til begge amp's.
__________________ /Abel
|
| Til top |
|
| |
TheAirwalker Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 33
|
| Sendt: 17 Februar 2008 kl. 12:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
... Well, vi er enige i at Dali forsøger sig på at lave en højttaler så linear impedans som muligt. Men det har ikke noget med den ohmske modstand at gøre, men den induktive modstand. Det er enhederne og delefiltrene som er konstrueret så linear som muligt, og derfor ændrer det ikke noget at man fjerner den skinne (Den som sidder bagpå terminalerne, det er den eneste forbindelse til de reelt 2 delefiltre).
Selve kurven vil ikke ændre sig væsentligt, derimod vil den være være bedre. Store basslag vil ikke påvirke diskanten længere i så stor stil, og du vil få en væsentlig forøgelse af kraften (Hestekræfterne, til at styre enhederne med) i bassen. Mere kontrol, mere præcision.
"...og husk så at bi-amping på en 2807 ikke er rigtig bi-amping, da det
jo stadig er den samme strømforsyning og de samme lytter der levere
kraften til begge amp's." Enig, men det er stadig 2 forskellige udgangstrin .... En løsning med separat strømforsyning til hver kanal er vist ikke set i prislejer under en audi... Ellers hedder det at købe 7 enkelte monoblokke, men ... Igen enten noget virkelig l**t, og ellers meget dyr løsning :-) ... MEN FED ! .. :-)
__________________ .../ Air
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger


Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 17 Februar 2008 kl. 12:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
TheAirwalker skrev:
| ... Well, vi er enige i at Dali forsøger sig på at lave en højttaler så linear impedans som muligt. Men det har ikke noget med den ohmske modstand at gøre, men den induktive modstand.
|
|
|
Impedans = modstanden overfor vekselstrøm og den måles også i ohm. Det har ikke noget med DC-modstand at gøre, men det skrev Abel vist heller ikke.
TheAirwalker skrev:
|
Det er enhederne og delefiltrene som er konstrueret så linear som muligt, og derfor ændrer det ikke noget at man fjerner den skinne (Den som sidder bagpå terminalerne, det er den eneste forbindelse til de reelt 2 delefiltre).
Selve kurven vil ikke ændre sig væsentligt, derimod vil den være være bedre. Store basslag vil ikke påvirke diskanten længere i så stor stil, og du vil få en væsentlig forøgelse af kraften (Hestekræfterne, til at styre enhederne med) i bassen. Mere kontrol, mere præcision.
"...og husk så at bi-amping på en 2807 ikke er rigtig bi-amping, da det jo stadig er den samme strømforsyning og de samme lytter der levere kraften til begge amp's." Enig, men det er stadig 2 forskellige udgangstrin .... En løsning med separat strømforsyning til hver kanal er vist ikke set i prislejer under en audi... Ellers hedder det at købe 7 enkelte monoblokke, men ... Igen enten noget virkelig l**t, og ellers meget dyr løsning :-) ... MEN FED ! .. :-)
|
|
|
De hestekræfter du taler om, kan vel kun komme fra strømforsyningen. Det er dog ikke nødvendigt med en strømforsyning til hver kanal, selvom det selvfølgelig altid er godt. Med en ekstra stereoforstærker til bassen opnår du også fordelen. Så har du en strømforsyning til bas og en anden til diskant/mellemtone.
|
| Til top |
|
| |
Furious jt Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juli 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 443
|
| Sendt: 19 Februar 2008 kl. 08:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Nu har jeg fået biampet den, og set lidt film, hørt lidt musik osv.
Synes umiddelbart der er lidt mere power i svinet. Synes selv der er lidt mere dynamik og detaljer i lyden. Om det bare er mig der VIL høre en forskel ved jeg ikke, men det lyder i hvertfald ikke ringere end da jeg kørte biwire, så der er jo ikke noget forgjort ved det |
|
|
|
| Til top |
|
| |
rs1980 Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2008 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2
|
| Sendt: 22 Februar 2008 kl. 14:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa.
I inspiration af dette topic, tænkte jeg at mine cerwin vega dc1515 da også nok ville have glade af noget bi-amping, problemet er bare at min denon avr-3802 umiddelbart ikke er bygget til dette ( har googlet og læst manualen, men der bliver ikke nævnt noget om bi-amping ) men tænkte at der måske var der havde prøvet noget opfindsomt noget alligevel ?.
På forhånd tak.
|
| Til top |
|
| |
Furious jt Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juli 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 443
|
| Sendt: 22 Februar 2008 kl. 14:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uden at gøre mig klog på det, så tror jeg at du skal have et effektrin for at biampe.
Tror ikke du kan bruge dine surround back kanaler i 3802'eren til biamping.
|
| Til top |
|
| |
rs1980 Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2008 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2
|
| Sendt: 22 Februar 2008 kl. 21:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
NEDTUR, men synes da bare at det lyder mærkeligt, når man i teorien jo kan se fuld en film med fuld skrald på surrounden, samtidig med at et andet værelse også kan høre musik, da den jo har 7 udgange, med samme effekt, så et eller andet sted burde det vel bare handle om at få det samme signal, med den samme volumen, ud igennem front+surround back ????
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger


Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
| Sendt: 23 Februar 2008 kl. 11:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
rs1980 skrev:
| NEDTUR, men synes da bare at det lyder mærkeligt, når man i teorien jo kan se fuld en film med fuld skrald på surrounden, samtidig med at et andet værelse også kan høre musik, da den jo har 7 udgange, med samme effekt, så et eller andet sted burde det vel bare handle om at få det samme signal, med den samme volumen, ud igennem front+surround back ???? |
|
|
den første version jeg har hørt om nogen der har gjort det med er en 3805, den var ikke bygget til det, men nogen fandt en workaround,
jeg ved ikke om man kan vælge hvad man skal bruge zone 2 terminaler til på 3802, men hvis du kan, står der i denne tråd (post #7) hvordan man kan gøre det __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |